hei
vet ikke om dette er riktig del av forumet, men jeg prøver:
hadde diskusjon med Tony Ma som er teknikeren til Ed Pong i UltraAnalogue Recordings, som er kjent for sine fantastisk flotte opptak av klassisk musikk, med ditto utgivelser på mastertape
det ble drodlet litt frem og tilbake om subwoofere og deres innvirkning på hele frekvensområdet, samt viktigheten av å drive hele systemet med forsterkning med samme forvrengningskarakteristikk.
siste del vil jeg ikke inn på her, men Tony sa noe interessant ang frekvensresponsen ved opptak av spesielt strykere, men regner med at resonnemanget holder for alle instrumenter:
han mente at i oppstart må alle vibrasjoner starte fra 0Hz og selv om det er i et uendelig kort øyeblikk før frekvensen til første tonen stiger fra 0 og blir målbar og deretter hørbar, har den en klar innvirkning på hvordan vi opplever klangen i musikken
dermed er det plutselig viktig at subwooferen kommer inn så dypt som mulig, for å misse minst mulig av "oppstarten av anslaget"
dette syntes jeg var en ytterst interesant problemstilling, som ikke blir mindre interressant med tanke på hvem som fremsetter den...
Tony Ma ble opplært under den berømte guruen Shishido? og laget custom WEE437 baserte mic record og reproamper for den Studer A80 Ed bruker i opptaken...
her er sitatet:
Everyone has their own conditions for their system, can't help but in my experience sub (low frequency) is the most difficult and most importance in reproduction, and has most big % advantage than other frequency in up grade even it is in narrow range, in reproduction need them exist in the air even they can't be hear like below 20hz but it will support other frequency to form their own instrument's sound or think of this, violin sounds in higher frequency but strings swing from 0hz and stop to 0hz again, maybe it is really really short timing but you will feel that kind of repro sound like real than without it's exist
tony ma
synspunkter?
mvh
Leif