Summen av alt som er galt med CD.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.443
Antall liker
2.989
Jeg ser det ikke som at jeg "idiotforklarer" ham hvis jeg er kritisk til seende lytting, hvis jeg forklarer at en SACD og en CD kan være basert på to forskjellige mikser (slik at selve innholdet er ulikt) etc.
Jeg syns at du noen ganger ikke oppter helt realt.
Jeg har utallige ganger sagt at skal man sammenligne CD/SACD så skal man sammenligne en hybridutgivelse hvor CD og DSD sporet kommer fra eksakt samme master, ala' siste utgivelse fra 2L, Consortium Vocale.

Knut, det store paradokset i denne saken med Memory spilleren er at du kan få rett. Rett i at 16/44.1 kan gi "perfekt" digital lyd, akkurat som Nyquist regnet seg fram til. Dette basert på de subjektive lytteinntrykkene til Balglavis hvor han sier at memory spilleren er den beste lydkilden han noen gang har lyttet til, og at gjengivelsen er så bredbåndet som man kan tenke seg.
Paradokset er da at fysikkens lover både virker/og på samme tid ikke virker. Virker på den måten at 16/44.1 rammemessig er godt nok (som teorien foreskriver), men at lydbitene, RS-ECC kodene og jitter, i CD systemet, "sauses sammens" på en måte som hindrer Nyquists lov å oppfylles i praksis, og at denne "sammensausinga" av lydbiter, RS-ECC koder og jitter (som the Nova Group hevder at skjer) ikke er i samsvar med hvordan fysikken virker (eller at du forstår hvordan virker).
Er vi da inne på den Gudommelige dikotomi, nemlig at to tilsynelatende motstridende sannheter kan eksistere på en og samme tid ? ;)  

Og er det samtidig et paradoks at det kanskje er synserne (lytterne), de som ikke ummidelbart tok matematisk perfeksjon og fysikkens lover for god fisk, det at det er nettopp denne gruppen mennesker som pushet på for at 16/44.1 digital til syvende og sist skulle nå fullbyrdelsen i det lydlige potensiale, som teoretikerne for lengst hadde ment måtte være oppnådd ?

1) Nå tror jeg likevel ikke at 16/44.1 er lydmessig perfekt, til det er forskjellene på studionivå opp til f.eks. DXD for store.
2) Jeg tror at hvis teoriene til Nova physics group holder vann, har disse også basis i fysikkens verden.
3) Spådom: Knut kommer med et motinnlegg hvor han selvfølgelig sier at 16/44.1 gir perfekt digital lyd etter Nyquist teorier men at dette kan oppfylles via den kunnskap Knut pr. idag sitter med, og ikke "vissvasset" til the Nova group. Og at den eventuelle perfekte lyd fra Nova memory spilleren ikke skyldes "vissvassteoriene" men helt andre og langt mere forklarbare fenomener.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Jeg synes dette er et meget saklig og godt innlegg, og det fikk i alle fall meg til å se mye av diskusjonsproblematikken her inne fra en litt annen vinkel. Ikke det at jeg mener knutinh aldri gjør feil, men at han diskuterer på et annet grunnlag enn mange av oss andre.

Lytteopplevelser er ikke teknikk. Når vi som har hobbyen primært for musikknytelsens skyld begynner å forklare forskjellene vi hører med teknikk som fagfolk kan tilbakevise så blir det selvsagt litt feil. Hvis fagfolk kan tilbakevise en teknisk påstand så betyr ikke det det samme som at de påstår at vi ikke hører forskjell, bare at vår tekniske forklaring på HVORFOR det er forskjeller er feil.

Det er selvsagt akkurat like galt når fagfolk påstår at vi ikke hører forskjell fordi at deres tekniske bakgrunn tilsier at det ikke burde være forskjell. Jeg går ut fra at heretter så vil ingen komme å påstå at vi ikke hører forskjeller med mindre vi prøver oss på feile tekniske forklaringer på hvorfor vi hører forskjell ;D

Egentlig er det veldig interessant når man får tilbakevist en teori om hvorfor vi hører forskjell, for det betyr ikke at vi ikke hører forskjell, det betyr bare at det er en ANNEN årsak til forskjellen enn det vi først trodde. I bunn og grunn burde jo det bare være positivt fordi vi da lettere vil kunne komme frem til den perfekte sammensetning av utstyr og rom for den perfekte musikknytelse :)
Jeg er veldig enig i dette her og dette har jeg også forsøkt å poengtere en del ganger. Ingen kan argumentere verken den ene eller andre veien med tanke på subjektive opplevelser. Det er først når disse opplevelsene skal forklares med "kvasiteknologiske" begreper og årsakssammenhenger man kan uttale seg. Og det eneste man kan si da er "om det oppleves slik for deg, mye mulig det, men det er iallefall sikkert at det ikke er på grunn av den teorien du fremsetter".

En enighet om denne fremgansgsmåten ville gitt bedre lyd til alle, fordi da måtte til slutt forhandlere og produsenter konsentrere seg om utvikling i de leddene det virkelig var kvalitetsforskjeller å spore.

Edit: Og som kommentar til Espen R tror også jeg at alle teorier som holder vann, har basis i fysikkens verden. ;) :)
 
K

knutinh

Gjest
Det er selvsagt akkurat like galt når fagfolk påstår at vi ikke hører forskjell fordi at deres tekniske bakgrunn tilsier at det ikke burde være forskjell. Jeg går ut fra at heretter så vil ingen komme å påstå at vi ikke hører forskjeller med mindre vi prøver oss på feile tekniske forklaringer på hvorfor vi hører forskjell ;D
Jeg mener ikke å påstå at ingen hører noen forskjeller. Men jeg mener at den metodikken mange her inne benytter ikke egner seg til å bedømme hvorvidt de hører forskjell pga lydmessige forhold eller andre forhold. Altså at svaret er uvisst (men ikke nødvendigvis hverken rett eller galt).

Når du eller andre sier at "kabel A låter mer tilbakelent enn kabel B" så ser jeg ingen hensikt i å bestride det utover at det er din personlige erfaring i en gitt setting. Men hvis du sier at dette er pga lydmessige forhold i kabelen så kommenterer du ikke bare en personlig erfaring, du prøver også å komme med en forklaring.

Da mener jeg at det er innenfor rammene av logikk og vanlig høflighet å gjøre oppmerksom på at jeg ikke nødvendigvis er enig i gyldigheten av "seende lytting" = "lydmessige forskjeller". Når du demper volumet med 3dB så er det helt klart en slik kobling. Men når Bose som det ble kommentert tidligere har funnet at høyttalere med røde trekk av en eller annen grunn får bedre tilbakemeldinger på lyd enn andre, så mener jeg at i det tilfellet var den mest sannsynlig andre ting enn lydmessige forhold som påvirket lytterens oppfatning.

Disse utsagnene gjør erfaringsvis enkelte forbannet.
Egentlig er det veldig interessant når man får tilbakevist en teori om hvorfor vi hører forskjell, for det betyr ikke at vi ikke hører forskjell, det betyr bare at det er en ANNEN årsak til forskjellen enn det vi først trodde. I bunn og grunn burde jo det bare være positivt fordi vi da lettere vil kunne komme frem til den perfekte sammensetning av utstyr og rom for den perfekte musikknytelse :)
Alle burde jo være tjent med å klassifisere påstander og fenomener som enten korrekt, feil eller uviss.

-k
 
K

knutinh

Gjest
Jeg syns at du noen ganger ikke oppter helt realt.
Jeg har utallige ganger sagt at skal man sammenligne CD/SACD så skal man sammenligne en hybridutgivelse hvor CD og DSD sporet kommer fra eksakt samme master, ala' siste utgivelse fra 2L, Consortium Vocale.
Og i den virkelige verden så tror jeg ikke at man kan konkludere med det før man faktisk har målt de to sporene.

Feilkilder inkluderer bl.a. utstyret brukt til å konvertere master til hhv DSD og PCM, og selve avspilleren (som kan ha små eller store nivå-forskjeller), I tillegg til lydprodusenter som kan ha motiver for å legge inn forskjeller med hensikt, eller pga latskap.

For å repetere noe jeg har sagt før:
Hvis du ved empiri slutter at brorparten av verdens SACD-utgivelser låter bedre i din kombi-spiller enn brorparten av verdens CD-utgivelser, så kan det være en helt logisk greie å støtte SACD. Det betyr imidlertid ikke at SACD med 100% sikkerhet er et bedre teknisk format enn CD, men så lenge avhengigheten du skisserer holder så har det egentlig ingen betydning.

Har du sett denne forresten, Espen?
http://audiopraise.com/vanity/overview.php

Ligner veldig mye på den lignende saken som var framme for en stund siden.

-k
 

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Innlegg
393
Antall liker
90
Sted
Vestlandet
På et helt generelt grunnlag, så er jeg ikke udelt uenig med deg. Jeg synes likevel at kritikken din ikke treffer helt i dette tilfellet. Espen R er jo en mann som bruker øra, og som slett ikke er redd for å si hva han hører. Men tydeligvis er Espen R også interessert i de underliggende mekanismer for det han hører. Nå er jo hele opphavet til tråden nettopp denne kobligen mellom en påstått ny grom lydformidler, og de underliggende mekanismer. Nå har ingen (av oss) hørt denne, og slik jeg forstod Espen Rs første innlegg, så var det nettopp et forsøk på å se om påstandene angående disse underliggende mekanismer "holder vann". Det kan jo godt være at det her er helt nye designprisipper/fysikk/matematikk etc. ute å går, men knutinhs forsøk på forstå hva som sies av produsenten, og relatere dette til kjent viten, er da mer enn relevant. Hva dette har med at "enkelte bidragsytere gang på gang uttaler seg på en måte som gir inntrykk at de sitter med enerett på sannheten", det forstår jeg ikke. Ingen er vel mer "to the point" enn knutinh, akkurat her.
OK, point taken. ;)
Skal være med på at kritikken kanskje ikke traff helt her, noe av poenget i posten var vel rettet mot tonen i enkelte av svarene i denne tråden.
Skal tenke meg om et par ganger ekstra neste gang jeg føler tastekløa kommer... :-[
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.443
Antall liker
2.989
Har du sett denne forresten, Espen?
http://audiopraise.com/vanity/overview.php

Ligner veldig mye på den lignende saken som var framme for en stund siden.

-k
Jeg finner raskt ut firmaet bak produktet støtter opp om dine meninger om PCM's overlegenhet over DSD/SACD, og alle de grunnleggende svakheter ved sistnevnte format.

Er det noen uavhengige serisøse lydlige tilbakemeldinger på produktet?
 
K

knutinh

Gjest
Jeg finner raskt ut firmaet bak produktet støtter opp om dine meninger om PCM's overlegenhet over DSD/SACD, og alle de grunnleggende svakheter ved sistnevnte format.

Er det noen uavhengige serisøse lydlige tilbakemeldinger på produktet?  
Jeg leste faktisk ikke noe av den tekniske infoen, jeg ville bare formidle at nok en kilde til digital ut på DVD-A/SACD var tilgjengelig. Bare i stereo denne gang, men dog.

-k
 
S

Stipilo

Gjest
Jeg har kjøpt min siste tradisjonelle CD avspiller!
Samme her. Etter mange Red-book varianter har jeg endt opp med en Yamaha DVDS-1700. Svinebra, og så spiller den av alt; Red-book, Scarlet-book, DVDA, DivX osv.
 

haakonkl

Medlem
Ble medlem
12.03.2002
Innlegg
41
Antall liker
0
Å mene noe om kvaliteten på den digitale biten av lydkjeden i et anlegg er vanskelig å gjøre objektivt, fordi utstyret som brukes ikke har noen indikasjon eller statistikk på lesefeil, bruksgrad av ECC, overføringsfeil etc.

PC-er er lettere å ha med å gjøre sånn sett. Gjorde derfor et lite eksperiment: Jeg rippet et track fra en CD til en WAV fil (med bruk av AudioGrabber). Rippet samme tracket en gang til til en annen fil. Kjørte så et program som sjekker for duplikate filer på PC-en (NoClone). Programmet fant at de 2 rippede versjonene av filen var like (samme størrelse og samme innhold). Konklusjon: En PC klarer å lese en CD konsistent.

Så la jeg CDen i en annen PC og rippet med et annet program (SonixStage). Overførte filen til den første PC-en, og kjørte sammenligningen på nytt. Guess what: Rippen på den andre PC-en var identisk.

Min konklusjon: Det er tydeligvis ikke veldig vanskelig å lese en CD korrekt, selv i 7-8 gangers fart. Hva PC-en gjør for å få til dette (bruk av ECC, Read-Until-Righ, etc) vet jeg ikke, men umulig ser det ikke ut til å være.

Hvis det da er så at tradisjonelle drivverk strever må å få til det samme, så er nok PC-en veien å gå. SlimServer og Squeezebox / Transporter med en god DAC er da kanskje heller veien til audiofil glede?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.443
Antall liker
2.989
Litt om min begrensede fysikkforståelse: Som tidligere nevnt så var det via APL's hjemmeside og Alex Peychev's forsøk på å latteliggjøre The Nova Memory player at jeg ble interessert i spilleren og teoriene bak denne. Når Alex ramset opp momentene som talte imot spillerens fortreffelighet nevnte han det billige drivverket. Men selv jeg skjønner at når det er snakk om Reed Until Right (RUR) så er drivverkets kvalitet ikke avgjørende (men det kan ta lengre tid). Så her gjør Alex en bommert: han tar sine kunder/lesere for å være mindre smart enn hva tilfellet kanskje er!

I løpet av siste døgn har Alex postet et nytt innlegg i denne debatten mellom APL's toppspiler og denne memory spilleren. Dette skrev Alex :
Yes, this sounds good. We have done numerous experiments with computer based audio and, although the results are nice, the PC can't hold a candle against the NWO-2.5.

Also please be aware that different HDDs and different Memory based storage devices sound very different. The entire problem of PC based audio is the large number of conversions the audio data goes through. Each of these conversions alters the quality and can NEVER be as good as a dedicated audio DSP in a dedicated audio player feeding the DACs directly.


Kan noen vurdere grad av troverdighet og sannhetsgehalt i det Alex her sier ?
 
N

nb

Gjest
Litt om min begrensede fysikkforståelse: Som tidligere nevnt så var det via APL's hjemmeside og Alex Peychev's forsøk på å latteliggjøre The Nova Memory player at jeg ble interessert i spilleren og teoriene bak denne. Når Alex ramset opp momentene som talte imot spillerens fortreffelighet nevnte han det billige drivverket. Men selv jeg skjønner at når det er snakk om Reed Until Right (RUR) så er drivverkets kvalitet ikke avgjørende (men det kan ta lengre tid). Så her gjør Alex en bommert: han tar sine kunder/lesere for å være mindre smart enn hva tilfellet kanskje er!

I løpet av siste døgn har Alex postet et nytt innlegg i denne debatten mellom ALS's toppspiler og denne memory spilleren. Dette skrev Alex :
Yes, this sounds good. We have done numerous experiments with computer based audio and, although the results are nice, the PC can't hold a candle against the NWO-2.5.

Also please be aware that different HDDs and different Memory based storage devices sound very different. The entire problem of PC based audio is the large number of conversions the audio data goes through. Each of these conversions alters the quality and can NEVER be as good as a dedicated audio DSP in a dedicated audio player feeding the DACs directly.


Kan noen vurdere grad av troverdighet og sannhetsgehalt i det Alex her sier ?

Hr Alex har jo blant annet hevdet at PC-avspilling ikke funker fordi man da bruker en el cheapo CD-rom til å rippe til harddisk, samt at en kanalseparering på 120dB eller hva det nå var resulterer i "a soundstage 30 feet wide". Da detter i alle fall jeg av. Fyren er garantert mye, mye flinkere på teknogreier enn hva jeg noensinne kommer til å bli, men jeg tar ikke alt for god fisk av den grunn.
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Also please be aware that different HDDs and different Memory based storage devices sound very different.
Dette er sludder fra ende til annen. Hadde dette vært tilfelle, hadde det vært umulig å bruke solid-state minne til å f.eks kjøre programmer fra.
 
N

nb

Gjest
Dette er sludder fra ende til annen. Hadde dette vært tilfelle, hadde det vært umulig å bruke solid-state minne til å f.eks kjøre programmer fra.
Analogier til PC-verdenen er ikke tillatt i debatter om digitalteknikk innen HiFi. Fy skam.
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Analogier til PC-verdenen er ikke tillatt i debatter om digitalteknikk innen HiFi. Fy skam.
Sorry! *dask på lanken*
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Dette er sludder fra ende til annen. Hadde dette vært tilfelle, hadde det vært umulig å bruke solid-state minne til å f.eks kjøre programmer fra.
Påstår du, Alex har testet, hvem har mest sannsynlig rett? ::)
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Påstår du, Alex har testet, hvem har mest sannsynlig rett? ::)
Viking, bruk den grå massen du har mellom ørene. Lærte du ikke det på lærerhøyskolen?
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Viking, bruk den grå massen du har mellom ørene. Lærte du ikke det på lærerhøyskolen?
Ikke såpass at utallige lyttetester i forskjellige oppsett over lang tid kan feies bort som tull, det aspektet må ligge mer i teknokratutdanningen ;)
 
K

knutinh

Gjest
Dette er sludder fra ende til annen. Hadde dette vært tilfelle, hadde det vært umulig å bruke solid-state minne til å f.eks kjøre programmer fra.
Jeg kjører programmer fra minne og disk jevnlig. Ofte krasjer de ikke ;-)

Ellers så er det jo slik at det meste av produsert musikk har vært igjennom en datamaskin. Selv SACD ;-)

-k
 
K

knutinh

Gjest
Forslag til ny tråd:
"Hvordan fungerer en PC", med bilder, linker, forklaringer og oversikt over dataflyt.

Med spesiell vekt på potensielle feilkilder, og hvordan dette er håndtert i praksis.

Eksempler kunne bli gitt som for de to digital-bildene i en annen tråd hvor noen kunne sverge at det var forskjellige.

-k
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Ikke såpass at utallige lyttetester i forskjellige oppsett over lang tid kan feies bort som tull, det aspektet må ligge mer i teknokratutdanningen ;)
Ved å si noe så grensesprengende idiotisk som at en minnetype låter annerledes enn en annen, avslører man en bunnløs kunnskapsavgrunn innen særdeles basal digitalteknikk.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.443
Antall liker
2.989
Eksempler kunne bli gitt som for de to digital-bildene i en annen tråd hvor noen kunne sverge at det var forskjellige.

-k
Dumt. Bildene er selvfølgelig helt like.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.919
Antall liker
5.947
Torget vurderinger
2
Mye spekulering her nå, og det er forsåvidt greit, men ikke begynn med drittkasting mot hverandre. Det er ikke tillatt.

Mvh
Høvdingen
 
T

theStig

Gjest
Nå er det sikker mange som laster ned musikk her..... (selv om de færreste vel innrømmer det). Jeg kunne tenke meg en vurdering av hvilken ISP som gir best lyd på nedlastede filer. Telenor? Nextgentel? Ventelo?
 
K

knutinh

Gjest
Dumt. Bildene er selvfølgelig helt like.
Det var ikke så selvsagt for meg. Jeg greide ikke å bestemme meg for hvorvidt de var like eller ulike før jeg fyra opp Matlab.

Dårlig tillit til egne sanser går jeg ut ifra.

-k
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Nå er det sikker mange som laster ned musikk her..... (selv om de færreste vel innrømmer det). Jeg kunne tenke meg en vurdering av hvilken ISP som gir best lyd på nedlastede filer. Telenor? Nextgentel? Ventelo?
Ja, og eventuelt hvilken ISP tilbyr færrest skrivefeil på nettavisene?
 
K

kbwh

Gjest
Forskjell på musikk og dikt&forbannetløgn, må vite.

Er det forresten digitaliseringen som gjør at språkføringen i pressen er blitt så grenseløst elendig? Gir digital dårligere språk rett og slett? Dette må da ha relevans til hifi!
 
T

theStig

Gjest
En annen ting helt på vidda.. dvs. digresjon fra min side:

Hva hører folk, og hva hører de ikke? Tydeligvis er det svært individuelt hva vi hører. F.eks spilte jeg inn en korkonsert i 128 kbps MP3, som så ble redigert og på nytt lagret i 128 kbps MP3. Konvertering til MP3 2 ganger med andre ord. Den resterende lyden som ble igjen var så som så vurdert ut fra audiofile kriterier. De fleste av dette forumets medlemmenr ville vel vurdert opptaket som musikalsk ødelagt.

Likevel synes 100% av lytterne (dvs. kormedlemmene) at opptaket var SÅÅÅ bra og at lyden var SÅÅÅÅ bra. Dessuten kunne dirigenten stadig høre at bassene var 8 cent for lave på en den tredje sekstendelen i takt 42 på et gitt stykke.
 
N

nb

Gjest
En annen ting helt på vidda.. dvs. digresjon fra min side:

Hva hører folk, og hva hører de ikke? Tydeligvis er det svært individuelt hva vi hører. F.eks spilte jeg inn en korkonsert i 128 kbps MP3, som så ble redigert og på nytt lagret i 128 kbps MP3. Konvertering til MP3 2 ganger med andre ord. Den resterende lyden som ble igjen var så som så vurdert ut fra audiofile kriterier. De fleste av dette forumets medlemmenr ville vel vurdert opptaket som musikalsk ødelagt.

Likevel synes 100% av lytterne (dvs. kormedlemmene) at opptaket var SÅÅÅ bra og at lyden var SÅÅÅÅ bra. Dessuten kunne dirigenten stadig høre at bassene var 8 cent for lave på en den tredje sekstendelen i takt 42 på et gitt stykke.
Det var vel også en eller annen her på forumet som skulle demonstrere for en musiker eller dirigentkompis hvor fortreffelig en eller annen cello-innspilling på en Linn(?) demo-SACD låt. Den umiddelbare reaksjonen til musikeren var at cellisten spillte surt.
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Da min oppfordring til Viking om å svare meg på forumet fremfor med barnslige PMer ble slettet, og Viking har meg på ignorelisten sin uten at jeg noen gang har sendt han en PM før, får jeg svare Viking her:

Du kjenner åpenbart både meg og denne Alex veldig godt, siden du vet så mye om oss begge. Det er ingen tvil om at Alex snakker sludder når han sier at disse lagringsmediene låter forskjellig, enhver som har grunnleggende kunnskaper vet at dette er sprøyt. Alex avslører her at han langt på vei er for religiøs å regne når vi snakker om lydgjengivelse og teknikk.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.443
Antall liker
2.989
Folkens, nå er det bare å begynne å spare opp penger... ;)

Her er mere om Memory spilleren. Å lytte til the Nova memory Player er som oppleve sin første seksuelle orgasme. (oouu, that's so long ago.. ;D)

"From Alan Eichenbaum...

I have owned two of the most highly regarded digital front ends extant, the EMM Labs and dCS (including the SACD capabilities on both of the aforementioned) as well as the Forsell, Lector, Stibbert, Theta, Spectral, and on and on. I have listened to almost all the others out there. The Memory Player is so different in its presentation that it's difficult for me to describe exactly what I hear. What I had read previously did not prepare me for this—the reviewers too conservative or maybe you just can't understand by reading about it w/o hearing it. In fact I am sure that is true—because it is hard to describe something you yourself have just experienced for the first time to someone who hasn't experienced it at all. Like the first orgasm."

Anbefales å leses !!

http://www.positive-feedback.com/Issue30/cjdiaries.htm
 
K

kbwh

Gjest
Kom på en replikk fra barnehjemmet i John Irvings Siderhusreglene, hvor en 12åring fortvilet henvender seg til vår helt:

"- Den gikk av!"

 ;D

(Hifijournalistikk kan til tider være like flau som ens første seksuelle opplevelse.)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.443
Antall liker
2.989
Men jeg må helt ærlig si at denne spilleren står øverst på min liste over HiFi komponeneter jeg har skrekkelig lyst å legge mitt øre til.
Min intuisjon sier meg at her er noe på gang.

"Dette er ikke bare en bedre CD spiller. Det er en unik opplevelse."
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.443
Antall liker
2.989
Hvis følgende lydeksempel virkelig er sannferdig, så sier dette litt. Alle som har drevet på med HiFi en stund vet at hvis noen går helt "bananas" på cymbaler, er dette MEGET vanskelig å reprodusere tilnærmelsesvis med den oppløsninga, luftigheta og lettflytenheta en hører i virkeligheta. Hvis Memory spilleren gjør dette mye bedre enn selv den beste vinylspiller, tyder det på at noe spesielt er på gang.

- Patricia Barber's Café Blue is a very good CD—particularly the FIM and Mobile Fidelity CDs. I have listened to the cut "Nardis" hundreds of times—there is a smashing of cymbals 7 minutes in or so that I just have never heard sound good—NOT EVER—generally it sounds like white noise to me—a hash-like static that ruins the experience of the entire 11 minute cut—the speed and violence of the frenetic thrashing of metal is just beyond modern playback, particularly CD, but vinyl as well. But on the MP—it was good—I could tell what it was—not perfect—but so far beyond what I had previously heard that it was stunning. It is my ultimate torture test, usually for me as well as for the system. But not any more. Hence SACD and normal CD playback are no longer viable options. This is not just a better CD player. It is a different experience. -

(PS! Jeg har ikke Cafe' Blue i min samling)
 
Topp Bunn