Sundkoien Searching Superior Sound...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Interessante forslag. Må få hørt den nye til Pogo Pops. Siden jeg droppet Facebook i fjor sommer har jeg helt falt av lasset når det kommer til å følge med på hva som skjer i verden, hadde jeg vært på Facebook hadde jeg forlengst følt meg forpliktet til å kjøpe den. Noe jeg meget gjerne gjør. Frank Hammersland er som oss en musikkelsker, han hører hele tiden på andre artisters musikk. Han er opptatt av pophistorien, og slike kunnskaper man får av å studere andres musikk og historien er ofte grunnlag for ekstraordinære låtskrivertalenter. :)

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.075
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hadde vært stas å opplevd han i konserthuset!

Syns ikke det har vært et spesielt bra musikkår..

Mye kjedelig, intetsigende, opp igjen og opp igjen..
    Singer/songwriter-Americana og countrysjangerene har ikke levert mye fint, med unntak av Laura Marling, Jason Isbel og Courtney Marie Andrews..
    Offa Rex var en nedtur, til tross for Decemberists-innslaget..
    Jeg vil ha nyskapning, dynamikk og spenning!!! Ikke søte jenter som synger melankolsk og monotont....

New Order har energi, Wilson masse dynamikk og Pogo Pops lager flotte låter man ikke går lei med det første :)

Hvilke forslag har du, Blues?

M

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.531
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Du kan jo prøve Queens of The Stone Age, Villains?
    queen-of-the-stone-age-villans-deluxe-lp-front.jpg

Der har du vel egentlig pakka du etterlyser.;)

Lista fra Blåskogen kommer etter hvert, -følg med!;)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.531
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Skuffer aldri. Har sett dem mer enn ti ganger fra midten av 90tallet, og opp gjennom åra
    Også på Rockefeller med to trommesett!:) I sin storhetstid var Big Bang norges beste Liveband.
    Tipper junior fikk inspirasjon!

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.075
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Skuffer aldri. Har sett dem mer enn ti ganger fra midten av 90tallet, og opp gjennom åra
    Også på Rockefeller med to trommesett!:) I sin storhetstid var Big Bang norges beste Liveband.
    Han gliste fra øre til øre :)
    Liksom hans norske favoritter dette, og jeg må innrømme at det låt fett!
    Tett, intenst og rått. Olaf Olsen på slagverk er en opplevelse i seg selv.

m

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.075
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    En sang til dere ut i natten..
    Will Hoge med "Cold Nights in Santa Fe" fra det nye albumet "Anchors" ;)

m

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.063
    Da skal du høre king Crimson i sin nåværende drakt med intet mindre enn tre - 3 - trommesett med trommeslagere.
    BÆLTØFT, og fy s...... som det sitter. Det må bare oppleves med Robert Fripp og hans Frippertronics og Tony Levin på bass.
    Det er bare å bøye knærne ærbødig for dette er musikalitet på høyt nivå. Det er noen "licks and run" her som gir hakeslipp, og trommesolo delt på 3 som hauser hverandre opp er helt RÅTT! Før start tror man at dette vil bli så altfor meget av stikker, trommeskinn og cymbaler, men neida, det blir forunderlig nok bare ennå mer "bloom" og detaljer. Så kjenn din besøkelsestid 8-10 juli 2018 på Sentrum Scene i Oslo Blues.

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.075
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Da er vi kommet til den tiden på året.. Jeg gidder ikke vente lenger;

Årets beste album 2017 - According to Sundkoien

Lista er satt opp i en noenlunde rangert rekkefølge, selv om disse skivene bytter plass i mitt hode avhengig av dag :)

1. Andrew Combs - Canyons of my mind
    51DQIjv3MLL.jpg

Det er sart, det er vakkert, det er grenseløst melodiøst.. Det er country, litt pop, litt roots, litt rock, men først og fremst svært vakker musikk..

2. John Mellencamp - Sad Clowns&Hillbillies
    51u+8bZ81WL.jpg

Rake motsetningen av nr 1.. Det er røft og tøft, skranglete og rått. Carlene Carter og Martina McBride står for countrybidraget hos en artist som har fulgt meg siden det eminente "Scarecrow" fra 1985. Kjempeplate! De gamle er eldst!

3. Steven Wilson - To the bone
    512xp5gWGgL.jpg

Alt Wilson tar i blir til gull om dagen, denne er intet unntak. Det er rockbasert progpop, med partier som får hårene på armen til å reise seg! Me like!

4. Gregg Allman - Southern Blood
    A1SZ2kzfjyL._SL1500_.jpg

Dette ikonet er ikke med oss lenger, men hvilket avskjedsalbum! Som Tom Skjekleseter uttrykker det; Får du ikke klump i halsen av "My Only True Friend" mangler du sannsynligvis hals!

5. The War on Drugs - A Deeper Understanding
    818PGNXj+EL._SL1200_.jpg

Et nytt kapittel i TWOD suggerende musikklandskap. Faktisk bedre enn det forrige syns jeg!

6. Dig Deeper - In Central European Time
    02NYH_01-01-Front1v1-350x344.jpg

Årets norske overraskelse! Litt War on Drugs, litt Grateful Dead, litt Pink Floyd! Herlig plate som vokser for hver lytt.

7. Will Hoge - Anchors
    91smlzHesDL._SL1500_.jpg

My kind of country!

8. Aimee Mann - Mental Illness
    51paf0STNBL.jpg

Kona til Michael Penn(bror til Sean Penn) leverer her et fjellstøtt album. Låtene er nedpå, men interessante. Betraktninger om livet i poetiske vendinger..

9. Unnveig Aas - Old Soul
    16603.jpg

Årets andre norske overraskelse! Drømmeaktig countrypop, men på ingen måte uinteressant. Kommer nok til å høre mer fra denne jenta!

10. Deer Tick - Vol. 1
    71gAbjkLavL._SL1200_.jpg

Etter 4 år lanserer bandet nytt materiale. Ett akustisk og ett elektrisk album(vol1 og vol2)
    Litt salt&pepper/ketchup&sennep. Jeg liker det akustiske best. Passe skranglete og røft, men med solide melodilinjer. Ikke for mye country, men også southern rock og bluesinspirasjon.

11. Father John Misty - Pure Comedy
    61H7yTIeJeL.jpg

Kranglefanten leverer her 75 minutter med pretendiøs musikk, storslagent, vakkert, sårt og sært..
    Pop-soul blandet med litt countryinnslag.. vanskelig å sette i bås, men det er interessant musikk :)

12. Lizz Wright - Grace
    81yEZARNlaL._SL1200_.jpg

Wright leverer her coverlåter ved hjelp av gode studiomusikere. Det er noe med stemmen hennes.. Litt feeling liksom. Pent.

13. Levi Henriksen og Babylon Badlands - Verden av i går
    68862201.jpg

Gammel bekjent fra Kongsvinger som først slo igjennom som forfatter, til tross for en lokal karriere som bassgitarist fra tidlig 80-tall.
    Har etterhvert etablert seg som multikunstner og personlighet. Med bakgrunn fra en pinsevenn-familie ser Levi på livet gjennom nostalgiske øyne på dette albumet. Med sterk inspirasjon fra amerikansk folk og rock(særlig Tom Petty) har dette blitt en hyllest til alle hans amerikanske musikk- og forfatterforbilder! På sitt beste er dette meget god rock! Bandet er som regel en nytelse å oppleve live.

14. Kristian Torgalsen - Infinity on my Mind
    Infinity-On-My-Mind-Cover.jpg

Norsk superoverraskelse nr 3! Meget sterkt debutplate av denne 28-åringen fra Oslo. Soulpop på sitt beste, med knallsterk hjelp i studio.
    Fantastisk flott lyd også.

15. Hurray for the Riff Raff - The Navigator
    81k7t0UW0CL._SL1500_.jpg

Americana fra et interessant band. Frontfigur Alynda Lee Segarra er vel drivkraften i bandet. Fin stemning gjennom hele plata, som veksler mellom det melodiøse, det funky, det groovy og det rootspregete. Elektroniske rytmer er med som krydder..

16. GospelbeacH - Another Summer of Love
    9197hrg4L0L._SL1400_.jpg

Sakset fra Musikkbloggen.no;
    Bandet gav ut sitt debutalbum, Pacific Surf Line, høsten 2015. Jeg husker at jeg hørte på det og plukket sågar med en låt til månedslisten for desember. Men jeg kan ikke ha bitt meg særlig merke i det den gang, trolig havnet albumet i den berømte bunken som til stadighet ligger på vent. I hvert fall skulle det albumet være en hyllest til Californiske damplokomotiv og når jeg hører det nå igjen, er nok de musikalske referansene mer i retning av Grateful Dead og Jonathan Wilson enn Big Star, Byrds, Chris Hillman og Tom Petty. Pacific Surf Line låter bra det også, men det har en langt større andel av improvisasjon og utforsking enn Another Summer of Love som er et perlekjede av urverkspresis solskinnsrock.

Har også nevnt New Order's livealbum og norske Pogo Pops her før som gode utgivelser.

Godt nytt musikkår!

Morten

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.817
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Mye juleknask på den listen, sundkoien! Kjekt med dine betraktninger og ikke bare oppramsing. Fortsatt god jul :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hurray for the Riff Raff fikk jeg et kick på for endel år siden, rundt den tiden de kom med det selvtitulerte albumet i 2011. Tror sannelig jeg bør sjekke det nye på Tidal. Sammen med andre album på listen din som jeg enda ikke har hørt. :)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.531
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for lista M.
    Noe kjent, men flere jeg ikke har hørt, som må undersøkes.
    Unnveig Aas ligger og vaker oppunder her...
    God julefortsettelse!

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.075
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Denne fikk jeg høre for sent til å få med på listen, men tror jaggu den ender topp ti!

Doyle Bramhall II - Rich Man

71fhT4bgalL._SY355_.jpg

Fet musikk!

M

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.075
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Har kastet meg på NOS-bølgen igjen.
    Mullard og Brimar i pre-delen gir godlyd :)
    IMG_20180121_144057.jpg

M

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.817
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Må kaste deg i støvtøringen også :cool:

Registrerer ellers at Rogue passer for oss eldre menn med svikt i hukommelsen. Har ikke tidligere sett rørbetegnelsen preget i godset :)

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.075
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2

Registrerer ellers at Rogue passer for oss eldre menn med svikt i hukommelsen. Har ikke tidligere sett rørbetegnelsen preget i godset :)
    :)

Støvtørking utført innimellom rørbytte!
    Hadde denne forsterkeren oppe for 1 år siden, bygger seg opp litt støv igjennom gitteret nede på gutterommet..
    Nå har jeg en svært god lyd(i følge meg selv)! Fant en drømmekombinasjon av NOS Mullard og Brimar sammen med Genalex Gold Lion :)
    Det blir mye "tukling" når man har en skuff full av rør. Og mye "rør" med å¨vite hvor mange timer hvert sett har gått osv..

Ser det skjer mye over hos deg. Jeg har et ekstremt avslappet forhold til hifi nå, og vurderer kun ny musikk og nye rør ;)

M

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.817
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

:)

Støvtørking utført innimellom rørbytte!
    Hadde denne forsterkeren oppe for 1 år siden, bygger seg opp litt støv igjennom gitteret nede på gutterommet..
    Nå har jeg en svært god lyd(i følge meg selv)! Fant en drømmekombinasjon av NOS Mullard og Brimar sammen med Genalex Gold Lion :)
    Det blir mye "tukling" når man har en skuff full av rør. Og mye "rør" med å¨vite hvor mange timer hvert sett har gått osv..

Ser det skjer mye over hos deg. Jeg har et ekstremt avslappet forhold til hifi nå, og vurderer kun ny musikk og nye rør ;)

M
    Føler egentlig selv også jeg har et avslappet forhold til haifai, men det er jo litt med øyet som ser :D En del rullering har det jo vært, men foruten tilførsel av sub og platespiller er ingen av hovedkomponentene byttet på lang tid :)

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.075
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Artig at du er inne i vinyl verdenen.
    Her hjemme er det junior som er vinyl ambassadør!
    Rega RP3 låter pent og organisk, men jeg er nok ikke fornøyd før jeg har funnet en bedre spiller med en MC pickup som låter forførende..
    Da baller det på seg, ny riaa og så videre..

M

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.075
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Vel..
    Helt ærlig: AP Virgo klarer aldri å imponere meg, men jeg syns elektronikken fikk mye ut av de. Står 2 store Sub'er bak anlegget som bidro godt i bunnen.
    Spilte mye vinyl, alt fra Ramstein til Simon&Garfunkel. God oppløsning og bredt lydbilde. Med 2x350W sparket det bra, selv når forsterker var "blokkert" ved 59% effekt.
    Platespilleren hadde en Sumiko PU, og stemmen til Adele var ganske forførende.
    Mest av alt imponerte hodetelefonene og den dedikerte forsterkeren til disse. Knivskarpt og silkemykt på en gang.
    Det bør det vel også være til en settpris på 70k bare for disse..

M

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.531
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    ^^Der kom du til The number of the beast i antall innlegg gitt!

Audio Physics er heller ikke min favoritt, men mulig at MacIntosh demper noe av det analytiske og litt kalde preget jeg har hørt tidligere.(?)

Interessant med Adele.
    Det får jeg ikke til å låte bra hos meg, og det er synd for jeg liker mye av det hun gjør.
    Hvilket album var det?

Sist redigert:

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.075
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    ^^Der kom du til The number of the beast i antall innlegg gitt!

Audio Physics er heller ikke min favoritt, men mulig at MacIntosh demper noe av det analytiske og litt kalde preget jeg har hørt tidligere.(?)

Interessant med Adele.
    Det får jeg ikke til å låte bra hos meg, og det er synd for jeg liker mye av det hun gjør.
    Hvilket album var det?
    Det siste, med "Hello"

M

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.075
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Taylor Goldsmith fra the Dawes mener jeg er en av vår tids gode låtskrivere!

M

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.075
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2

Southside Johnny skrev denne sammen med Bruce Springsteen. Begge var svært aktive i New Jerseys musikkliv på tidlig 70-tall, siden gikk det jo litt til hver sin kant..
    Jeg selv mener at SJ er svært undervurdert som artist..

M

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.817
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Southside Johnny skrev denne sammen med Bruce Springsteen. Begge var svært aktive i New Jerseys musikkliv på tidlig 70-tall, siden gikk det jo litt til hver sin kant..
    Jeg selv mener at SJ er svært undervurdert som artist..

M
    For å være litt vanskelig :cool: Siden han hylles av musikkjournalister og andre forståsegpåere, vil jeg hevde han er overvurdert som artist, men undervurdert i forhold til hva han hadde fortjent av salgstall ;)

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.075
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Nja... Kanskje det kan ses på slik..

Uansett så syns jeg han tilfører låtene en egen nerve og sjel, litt ulikt det Bruce S klarer..
    SJ er mer "soul" og gir et skikkelig uttrykksfullt preg på låtene.

Hørte på et par opptak av han nå i -16 og -17.
    Tror det er like greit å la være å dra til Lillehammer om 10 dager...

Vil anbefale "Better Days" fra -91 til alle som ikke har hørt den ;)

M

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.067
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Grumpy, old men
    Vis vedlegget 486526
    Hyggelig lytting og kaffeslabberas hos Gismo!
    Små Tannoy høyttalere imponerer, og Vertere kabler i hoved anlegget gir lyden et løft :)

M
    Takker for hyggelig besøk og lytting Morten👍
    Flott med en bekreftelse på at mine gamle ører fungerer fortsatt😎😂😂

gismo

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn