Her kommer årets liste; mitt forslag på de beste platene fra 2018
Selv om de er rangert her, så bytter de plass i mitt hode avhengig av dagsformen
Året har vel heller vært nokså labert musikkmessig, men noen perler syns jeg har dukket opp..
1) The Jayhawks - Back Roads and abandoned Motels
Dette Minneapolis-baserte bandet leverer ei knallsterk plate! Opp mot "Hollywood Town Hall" og "forever the green grass"
Dette har alltid vært en favoritt, og dette "comeback'et" var kjærkomment.
2) John Hiatt - The Eclipse Sessions
Gamlefar leverer et bunnsolid album, med alle de særegenhetene jeg liker han for!
3) Mighty Magnolias - Unknown Skyline
Meget sterkt andrealbum av denne countryrock-gruppa fra Os/Bergen! Beste norske i år!
4) Inger Marie Gundersen - Feels Like Home
Den norske pop-jazzens førstedame! Flott album, nedpå og rolig, men stort og vakkert!
5) Rosanne Cash - She remembers everything
Rosanne bærer arven videre. Det er nakent og sårt, men også feiende flott og ekte! Et gjennomført solig album.
6) Steinar Raknes - Chasing the real thing
Årets tredje gode norske! Til tross for coveret er ikke dette bare hestejazz og lassopop.. Her har bassist Raknes fått med seg en rekke gode vokalister, og leverer både selvskrevne låter og coverlåter. Nakent og sårt kanskje, men veldig nært og ekte. Likandes skive!
7) H. C. McEntire - Lionheart
Som frontkvinne i Mount Moriah var McEntire særegen, og her leverer hun et flott debutalbum. Singer/songwriter eller Americana, kall det hva du vil..
8 ) Roger Græsberg & Foreningen - Trøst
Min nesten-nabo, og Gresbergets store sønn leverer her ei kjempeplate, godt hjulpet av den faste gjengen. Svært solid musikalsk, og med flotte tekster framført til åpne musikalske uttrykk. Litt roots, litt country, litt folk = kalles vel Americana over dammen. Her bør det hete Innlandsfolk?
9) Mark Knopfler - Down the Road wherever
Så frisk og opplagt har jeg ikke hørt Knopfler på 2 tiår! Han har beholdt sitt musikalske særpreg, javisst, men blander her inn mer rytmer og jazz(!) Supert!
Det ble bare disse 9, men det får klare seg fram til fisken begynner å bite
M