Suser det i høyttalerene med volum på maks?

Kan du høre sus fra diskantelementet i høyttalerene med volumet fullt oppskrudd, og med øret tett

• Totalt antall stemmer
    20
L

larkus

Gjest
I en annen tråd hevdes det at bl.a. graden av sus fra høyttalerene med volumet på maks. og med øret tett inntil diskantelementet er avgjørende for hvor godt det låter på normalt lyttevolum. Dermed er det litt interessant å forske på hvor mange anlegg her på hfs som består denne syretesten. På et skikkelig anlegg skal det være tyst som i graven! Stem i vei :)

Kilde må være påslått, men
NB! Det skal ikke være musikk på under testen

mvh
larkus

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jo mindre følsomme høyttalere desto bedre lydkvalitet med andre ord?

O

Oblivion

Gjest
Hos meg har det vært tyst med elementer med 99dB følsomhet siden begynnelsen av 80 tallet ;D

Vidar P - du må nok finne en erstatter for Naimen din hvis du vil oppnå at stillheten senker seg...

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.862
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hadde 108db følsomhet tidligere. Tyst som i graven på moderate volum. En svak "brumming" på full guffe. Kjeden var rør hele veien. Rørdac, rørpre og ~40 år gamle QuadII monoblokker.
Selvsagt noe modifisert alt sammen.
Nå på omlag 95 dB følsomhet og etter å ha endret hele preamp kretsen samt ikke vært flink nok med jordingen på et par anode chokes så er det en antydning til sus ja, men ikke sjenerende.

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.389
Sted
Saksvik - Trøndelag
Vidar P skrev:
Jo mindre følsomme høyttalere desto bedre lydkvalitet med andre ord?
Eller hvis man har MYE headroom vil det jo suse i høyttalerne med volumet på maks, selv om man har lite eller ingen støy ved vanlig lyttevolum.

L

larkus

Gjest
Her er det viktig å skille mellom tinnitus og sus fra anlegget ;D

mvh
larkus

V

vredensgnag

Gjest
Det skal selvsagt være signal gjennom - det man måler er ikke høyttalerne, men ev bakgrunnsstøy i en signalbane fra en kilde. Må gjerne prøves med ulike kilder. Jeg har null støy fra lydkortet og fra cd-spiller, jeg har meget svakt sus fra en gammel forsterker jeg bruker noen ganger når jeg skal spille tape.

Pass på ørene. Husker dette var det første Kongshaug gjorde da jeg satte opp et par BL5 i studioet hans.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.687
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Har aldri hatt det helt fritt for rørsus.

På den annen hånd, vi snakker om 2 x 275 W RMS, og de trekker bare mellomtone/diskant.

mvh

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.759
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
tyst, men ikke som graven.
uansett, en manns grav kan være en annen manns oppstandelse.
er det så lavt at man ikke hører noe før man legger ørene helt inntil, så er jeg happy.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.862
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Men du kan jo legge ørene inni og ikke bare inntil ;)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.759
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
bambadoo skrev:
Men du kan jo legge ørene inni og ikke bare inntil ;)
8)

på det ene hornet kan jeg til og med stikke hele hodet inni.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.862
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Om du er litt kort i lortefallet kan du kanskje sprelle litt med beina også samtidig ?

Nei nok OT nå....

Har et par andre anlegg også og de er veldig tyste.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.759
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
bambadoo skrev:
Om du er litt kort i lortefallet kan du kanskje sprelle litt med beina også samtidig ?
det er iaff ikke mye om å gjøre ;D

btw, jeg har jo stukket ørene inntil diskanten hjemme hos folk som påstår det er tyst som i graven.
vel, de har neppe ligget i noen grav, og det har ikke jeg heller, men man hører som regel litt svakt sssssshh fra disse såkalte gravtyste systemene også... i alle fall når de har ordentlige høyttalere, dvs med følsomhet på over 100db/1w.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Min hørsel er heldigvis intakt, så her suser det. 8)

Volumratting endrer ikke susingens intensitet det fnugg her i huset.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Får svare her også da!
Har testet nå svakt sus alltid uansett inngang og selv om det er en ikke i bruk/noe koblet til, og det med volum i bånn.
Har skrevet litt om akkurat det i den andre tråden.
Det er heller ikke noe mer med volum på og valgt inngang (dac) kanskje en tanke (1 db ekstra) med dbmåleren helt klin inntil.
Målte 6 db opp i forhold til støygulv i sweetspot.
4,5 db 3 cm unna,1,5 db 10 cm unna, og 0,5 db 15 cm unna, ved 20 cm unna var det ikke målbart i forhold til sweetspot/støygulv...........håndholdt måler, så det går ikke på 0,1 db målinger/forskjeller her ::)
Blir det ikke vanskelig å legge øret helt inntil diskanten i et horn f.eks. da, samme med BO ::)
Bruk dbmåleren så kommer dere til ;) ;D

Mvh.KW

S

Stereo_Mono

Gjest
Det som imponerer meg mest i mitt anlegg er Rega IOS MC RIAA. Den er like tyst, som CD spilleren på full 70db gain. Altså er RIAA trinnet stille som grava. Rett og slett imponerende spør du meg. Cyrusen er «nesten» helt tyst uansett volum.

For meg er mye sus rett og slett plagsomt og noen tidligere forsterkere jeg har hatt har vært alt for drøye på området. Der kunne du tydelig høre forskjell mellom forsterker på og avslått fra lyttestolen. Dette var da de kun sto på tomgang uten volum skrudd opp på 4 ohms 88db/1w HT. Ikke en egenskap jeg savner.

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.081
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Er ikke det logisk å anta at den "susen" som måtte være der, fortsatt er der etter vi trykker på play ? Har erfart en forbedring over hele fjøla når det ikke suser, som ett slør forsvinner.
Muligens det er signal/ støyforholdet i dacen som spiller inn. Rundt 140 db.

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Antall liker
1.962
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Komboen MI 9/11 er tyst som graven, også med volumet på maks.
Kjører riktignok på tungdrevne Ushere, 87 dB/W/m.

S

Stereo_Mono

Gjest
musicman skrev:
Er ikke det logisk å anta at den "susen" som måtte være der, fortsatt er der etter vi trykker på play ? Har erfart en forbedring over hele fjøla når det ikke suser, som ett slør forsvinner.
Muligens det er signal/ støyforholdet i dacen som spiller inn. Rundt 140 db.
Helt klart. Jeg opplever en stille forsterker kontra en susete som bedre. Blir som å spille mot en helt sort bakgrunn. Krever jo selvfølgelig at kildene er stille også. Synes en sus-fri forsterker eller kilde ikke er for mye å forlange i 2011. Eller i hvertfall ikke høre forskjell om forsterker er av eller på fra lyttestolen.

Vicarious

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2010
Antall liker
373
Sted
South of heaven
Jeg prøvde for moro og vri volumknappen helt til høyre. Ingen suselyd, men forsterkeren gikk i "protection mode" rett før maks.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.748
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
tyst på <90db følsomhet er VØRINGFOSSEN på > 107db !
støyen vil imidlertid fortsatt være der i signalet,selv om ht ikke klarer å gjengi den
bort må den uansett!
mvh
Leif

L

larkus

Gjest
19 av 52 anlegg er støyfrie og godkjent til hifi-bruk så langt :) Resten er nok bare å levere til gjenvinning :eek:

Det er en ting jeg lurer på. Er utgangen på CD-spillere "mutet" når de ikke spiller eller står i pausemodus?
I så fall er det vanskelig å bedømme støy fra disse.

mvh
larkus

V

vredensgnag

Gjest
Sus som er hørbart i lytteposisjon er en feil, og det må man forsøke å gjøre noe med.

Svakt sus som blir borte for øret når man går vekk fra høyttaleren kan man leve med - det er ikke ideelt, men lydenergi som ikke når deg i lytteposisjon skal man ikke tape nattesøvn over.
Det ideelle er selvsagt at det er støyfritt, men skal man være helt sikker, må man også være sikker på at signalbanen er åpen, og ikke mutet, som larkus skriver her.

Jakten på egenstøy gir utbytte, fordi man sikrer seg mest mulig sort bakgrunn for musikken. (Men dersom suset fra høyttalerne er langt under suset (støygulvet) i rommet, så skal man heller ikke ligge og kaste på seg om natten.)

L

larkus

Gjest
vredensgnag skrev:
Jakten på egenstøy gir utbytte, fordi man sikrer seg mest mulig sort bakgrunn for musikken. (Men dersom suset fra høyttalerne er langt under suset (støygulvet) i rommet, så skal man heller ikke ligge og kaste på seg om natten.)
Ta også med tinnitusen ;)

mvh larkus

S

Stereo_Mono

Gjest
vredensgnag skrev:
Sus som er hørbart i lytteposisjon er en feil, og det må man forsøke å gjøre noe med.
Enig i det du skriver vredensgnag. Jeg fikk muligheten til å dra opp til importør av denne ene anerkjente forsterkeren jeg hadde og sammenlignet med en maken og jammen var de like susete. Altså hørbar sus fra lytte posisjon med HT med 88db i følsomhet. To anerkjente forsterkere jeg har hatt innom anlegget har plages med dette. Jeg personlig finner det ikke akseptabelt, men vi har jo alle våre preferanser om ting som skaper misnøye :)

Skal forøvrig ikke se bort ifra at jeg er følsom på dette området og jeg vil ikke dømme noen bestemte merker ned i grøfta basert på dette fenomenet. Løsningen ble at jeg satte den ene forsterkeren i mute modus for å få den tyst og skrudde av den andre forsterkeren helt for å få det helt tyst her hvor jeg sitter foran Macen 4 meter unna HT.
Det finnes faktisk tider hvor jeg liker å ha det helt stille ;D

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
bambadoo skrev:
Kjeden var rør hele veien. Rørdac, rørpre og ~40 år gamle QuadII monoblokker.
Har ikke annet å finne på i kvell enn litt pirk............... ;D
Ikke rør hele veien i en dac vel?
Fint med rør, men en digital til analog omformer med rør har jeg aldri hørt om.
Ikke til musikk i hvert fall.

Men hva er hensikten med denne avstemningen?

Sus er sjelden et problem. Da er brum en langt vanligere "sykdom". Og mer plagsom vil jeg påstå.

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Hører høyfrekvent støy på flere meters avstand, men den endrer seg ikke når jeg legger øret inntil horndiskanten. Men, jeg har også vært plaget med tinitus det siste året.
Roger

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
larkus skrev:
19 av 52 anlegg er støyfrie og godkjent til hifi-bruk så langt :) Resten er nok bare å levere til gjenvinning :eek:

Det er en ting jeg lurer på. Er utgangen på CD-spillere "mutet" når de ikke spiller eller står i pausemodus?
I så fall er det vanskelig å bedømme støy fra disse.

mvh
larkus
[/quote

Varierer alt etter merke og model

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det har da sust mer eller mindre helt siden tidenes morgen. Nå gjorde det ikke så mye den gangen - i tidenes morgen - for da satt vi der og lyttet til våre skurrende og susende vinylplater. Ikke merket vi om det var susing p.g.a. LPen eller om det var susing p.g.a. elektronikken. Antageligvis spilte det ingen rolle - suste gjorde det åkke som. Sånn sett kan man si at et oppsett med litt susing i digitalmusikkens perfekte stillhet, opprettholder illusjonen om at vi fortsatt spiller noe som kan minne om vinyl.

L

larkus

Gjest
På en halv meters avstand er ikke suset med volum på max hørbart lenger her. Hvordan kan det da ha noe å si i lytteposisjon på normale lyttenivåer?

mvh
larkus

S

Stereo_Mono

Gjest
larkus skrev:
På en halv meters avstand er ikke suset med volum på max hørbart lenger her. Hvordan kan det da ha noe å si i lytteposisjon på normale lyttenivåer?

mvh
larkus
Ingenting ville jeg tro.

V

vredensgnag

Gjest
larkus skrev:

mvh
larkus
Kun om du lider av audiophilia nervosa i ekstrem grad. Som du påpeker så handler det om grad av lydenergi som når deg i lytteposisjon. Hører du det i lytteposisjon, så vil det også medføre hevet støygulv, men hører du det ikke i lytteposisjon så er det ikke et problem.

Likevel kan man sjekke anlegget og se om det er ting man kan gjøre for å bli kvitt slik støy.
I ett tilfelle oppdaget jeg at når jeg brukte analog ut fra STB (fordi det var mest praktisk), så fikk jeg sus som var hørbar i lytteposisjon når jeg så på fjernsyn. Men når jeg brukte digital ut fra STB, og trykket på en ekstra knapp når jeg skulle se fjernsyn, så forsvant suset.

Når jeg skal lytte til tape så får jeg også et svakt sus selv når tapen ikke går, og det mener jeg skyldes at forsterkeren jeg da bruker er ganske gammel og at det ikke har vært gjort noe med den siden den ble kjøpt sent på 80-tallet.

Men jeg stusset virkelig da jeg drev og prøvde forskjellige universalspillere, og koblet opp en velrenommert en som leverte godt hørbart sus.

Topp Bunn