Hva han generelt måtte være, veit jeg lite om - jeg synes ikke at han er det i denne saken, og det tror jeg heller ikke du meiner... ;D
I dag hadde TV2's gutter i formiddagens nyhetssending, snudd fullstendig. De var temmelig enige i uttalelsen fra generalsekretæren i Norges Fotballforbund om at det var rakrygga av Solheim å si klart fra hva han mener. Dama fra Høyre, var ikke like enig - og som de fleste politikere prøvde hun å gjøre et poeng av nettopp det. Hun lyktes dårlig...
Det er ikke ofte at en politiker uttaler det han / hun virkelig mener. når noen gjør nettopp det, og driter i hva både partiet og dets leder(e) måtte meine, skal de øyeblikkelig sables ned. Det er synd at partipisken har fått så stor innflytelse. Jeg har oppfattet det slik over år - ja, nesten over årtier - at det norske folk ønsker politikere som har meininger og som tør å stå for sine meininger. Tilsynelatende-demokratiet tillater imidlertid ikke sånt. Det som er bestemt i partiet, er enhver medlems meining - ferdig med det, og uansett hvor idiotisk det måtte være. Det er trist.
Jeg kaller det tilsynelatende-demokratiet, fordi i realiteten er det ett fett hvem som sitter i posisjon og opposisjon. De store trekkene er de samme, enten det er Frp eller Ap som styrer og steller. Annahvert år hauses de såkalte "forskjellene" opp til de store høyder, for å legitimere partienes og de folkevalgtes berettigelse. Hvis det er noen som har sett de store forskjellene, må dere skynde dere å si fra, slik at jeg kan våkne...
Det er i lokalpolitikken det spennende skjer - det er der man kan påvirke. Stortingets beslutninger, og de virkelig store avgjørelsene ( som f.eks. jagerflykjøpet, flyttinga av jagerflybasen, kraftlinjene over Hardanger osv. ) drives av heilt andre mekanismer. De sentrale i sånne sammenhenger, er byråkratene, utrederne og ...lobbyistene.
Litt O.T., men essensen er at jeg synes Solheim har gjort en god jobb, og SV trenger politikere som har solid erfaring og som har opparbeid seg et renome, over år. Ingen av "ferskingene" har det - enda. Jeg tror ikke dette vil styrke SV, men samtidig ønsker jeg nytt blod, nye friske meininger velkommen - hvis de nye tør å stå fram med sine meininger,da.