Politikk, religion og samfunn SV-skandale igjen og igjen...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Gjestemedlem skrev:
    Lysbakken viser vel også grov uforstand når han ansetter uforstandige pikebarn som statssekretærer. Han passer nok mye bedre som barnehageforstander.
    Jeg vet ikke helt om jeg ville hatt mine barn i den barnehagen...

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    Kommentariatet misliker politisk redaktør Mathismoens nyanserte fremstilling i Aftenposten.

Det advares mot sterkt lesestoff:
    http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Hun-som-ville-forsvare-jenter-6773115.html
    Den kommentaren der må vel kunne kalles Den Store Skivebommen.
    Nja - noen fra regjeringshold har vel vært innom opposisjonen med et forslag om at man bør gjennomføre en bredere kartlegging av slikt misbruk av politisk makt, i ulike regjeringer?

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Nja - noen fra regjeringshold har vel vært innom opposisjonen med et forslag om at man bør gjennomføre en bredere kartlegging av slikt misbruk av politisk makt, i ulike regjeringer?
    Jeg kommenterte tidligere i denne(?) tråden at det mest spesielle med denne saken nok er at den ble offentlig, og deretter meget klønete håndtert. Ingen burde bli overrasket over det at ymse sentralt plasserte personer blir nedlesset i forespørsler om pæng til ymse "gode" formål, og at kriteriene for tildeling til noen ofte er litt såder.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    De voldtas jo som en konsekvens av deres egen innvandringspolitkk. De får lære dette på den harde måten, SU'ere er de siste som skulle mottatt bevilgninger.

For ordens skyld: Dette er klippet fra kommentarfeltet i den artikkelen gnageren viste til, og ikke uttrykk for mine meninger. Men det skjønte dere vel...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Hva er ståa her? Har ikke fått fulgt med. Har de snart hivd ut Lysbakken? Eller har Snyltenberg funnet ut en smart måte å skjerme'n på ved å ofre en undersått?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Jeg tror Lysbakken sprenger skalaen når det kommer til ung og naiv. Ikke rart han er populær i SV.

C

Cyber

Gjest
    Det som i grunnen er mest skremmende med denne saken er ikke de 154 000 kronene, men at menneskene som står bak det er øverste instans for blant annet oppvekst og levekår for barn og også barnevernet. Der snakker vi store verdier som forvaltes.

N

nb

Gjest
    cybervision_ skrev:
    Det som i grunnen er mest skremmende med denne saken er ikke de 154 000 kronene, men at menneskene som står bak det er øverste instans for blant annet oppvekst og levekår for barn og også barnevernet. Der snakker vi store verdier som forvaltes.
    Nesten alt av stor utgifter i staten er låst opp i ymse vedtak som ikke er mulig å gjøre noe med. Det er reelt mellom 1 og 2 prosent av statsbudsjettet som kan gjøres noe med fra år til år - det er selvsagt penger det også, men det aller, aller meste av utgifter i Norge er like fra år til år, justert for prisstigning etc.

Jeg tror knapt noen hadde merket forskjell om Norge var uten regjering et par års tid.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    cybervision_ skrev:
    Nettopp, så når Lysbakken "rydder opp og tar ansvar" og dette begrenser seg til å gå gjennom rutiner og regelverk så endrer ikke det på at departementets politiske ledelse er korumpert og har et beviselig forbrytersk sinnelag. Den eneste måte å få til endringer på er å kvitte seg med folk. Folk forandrer seg ikke. Jeg vet, jeg er folk selv.

M

MORNING STAR

Gjest
    Avsett hele regjeringen, og skolere dem i etikk, deretter taes opp til vurdering om de er egnet som statsråder.
    Hele regjeringen er en forbannet løgn, de gikk til valg på en stor løgn, for ved stemmesanking i valgkampen er det vist lov å lyge!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes jo at det verste med denne saken er at statssekretæren uttalte at denne saken var håndtert på vanlig måte og at saken hadde fulgt en normal saksgang. Hvis dette er normal saksgang i departementet (når det i ettertid er påvist så mye på kanten til korrupsjon) blir jeg litt redd for hva som foregår i regjeringskontorene. Det er tross alt mine skattepenger de bruker.

V

vredensgnag

Gjest
    otare skrev:
    Jeg synes jo at det verste med denne saken er at statssekretæren uttalte at denne saken var håndtert på vanlig måte og at saken hadde fulgt en normal saksgang. Hvis dette er normal saksgang i departementet (når det i ettertid er påvist så mye på kanten til korrupsjon) blir jeg litt redd for hva som foregår i regjeringskontorene. Det er tross alt mine skattepenger de bruker.
    Det lyder som om du ikke har satt deg inn i, f.eks., Regnskogprosjektet? Eller hva UD deler ut av midler hvert år?

Mye rom for skjønn i slike satsinger. ;D

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Det lyder som om du ikke har satt deg inn i, f.eks., Regnskogprosjektet? Eller hva UD deler ut av midler hvert år?

Mye rom for skjønn i slike satsinger. ;D
    Jepp, innen statlig pengeutdeling er denne saken en bagatell.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Trondheim
    Ikke i detalj, nei.
    Neida - jeg vet hvordan ting foregår, men man fortrenger jo slikt. Innimellom blir det imidlertid synlig, og da blir man så "eitrende forbanna". Men man kan jo ikke gå rundt å være forbannet hele tiden heller.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    HAY2 skrev:
    Avsett hele regjeringen, og skolere dem i etikk, deretter taes opp til vurdering om de er egnet som statsråder.
    Hele regjeringen er en forbannet løgn, de gikk til valg på en stor løgn, for ved stemmesanking i valgkampen er det vist lov å lyge!
    Vil Bulke-Jens etter et semester med "Etikk 101" bli et ærbart menneske?

Øverland sa om fengselsstraff for dem som ordlegger seg på en støtende måte at "det er ikke engang sikkert at en mann vil bli fin og dannet om man bare sperrer ham inne et stykke tid" (etter hukommelsen).

Som en bekjent sa om et dårlig hus man diskuterte oppussingsplaner for: "Man kan jo spørre seg om det ikke er bedre å sette gravemaskinen på det og begynne fra scratch". Og det huset hadde større potensiale enn Bulkejens, Magnhild og Audun m/venninner.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    otare skrev:
    Ikke i detalj, nei.
    Neida - jeg vet hvordan ting foregår, men man fortrenger jo slikt. Innimellom blir det imidlertid synlig, og da blir man så "eitrende forbanna". Men man kan jo ikke gå rundt å være forbannet hele tiden heller.
    Og derfor trenger vi politisk ledelse i departementene som i det minste er forstandige og proffe nok til å være nepotiske i det skjulte.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.602
    Torget vurderinger
    4
    otare skrev:
    Det interessante er at statssekretæren insisterte på å handle på tvers av de klare og konkrete råd hun fikk fra byråkratene om at saken burde legges ut på anbud. Hun handlet altså ikke bare på tvers av normale etiske retningslinjer, men også på tvers av klare advarsler fra de som har lenger erfaring med slikt enn det er siden hun lekte i sandkassa.

Dersom Lysbakken hadde hatt snev av selvinnsikt hadde han tatt med seg rådgivere med lengre og bredere erfaring enn han selv.

Kunnskapsløshet på det nivået i forvaltningen er ille. Ignoranse er enda værre.

Kunnskapsløse, ignorante tenåringer på voksenopplæring i departementet, som atpå til omgir seg med likesinnede ja-mennesker....det fortjener å ende i slike mareritt. Heldigvis er det bare lommepenger de har lekt med i dette tilfellet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.085
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Trane skrev:
    otare skrev:
    Det interessante er at statssekretæren insisterte på å handle på tvers av de klare og konkrete råd hun fikk fra byråkratene om at saken burde legges ut på anbud. Hun handlet altså ikke bare på tvers av normale etiske retningslinjer, men også på tvers av klare advarsler fra de som har lenger erfaring med slikt enn det er siden hun lekte i sandkassa.
    Det er nok derfor Willoch sier at denne statssekretæren har vist seg uegnet til oppgaven og må byttes ut ved første mulighet. Det ligger reell makt i en slik posisjon, og vedkommende som har den må vite når og hvordan den skal brukes og når det er klokt å høre på råd fra andre.

yasman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Antall liker
    306
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Et spark i baken er dette til de som tror at de er så mye bedre enn alle andre og ønsker å bestemme mest over alle andre. OG sette andre i gapestokken.
    Lysebakken har gått over streken og må ta konsekvensen av dette.

Politikere ER IKKE BEDRE enn andre mennesker!
    La folket i større grad bestemme selv.

V

vredensgnag

Gjest
    To feil ble begått. Statssekretæren ignorerte en sterk anbefaling fra embedsverket, og overstyrte tildelingsprosessen.
    Etterpå var man tilbakeholdne så det holdt med å legge kortene på bordet.

Pengene forsvant ikke inn i egne lommer, men gikk til et tiltak som det var mange som ønsket å styrke: at kvinner skulle lære å forsvare seg selv når de ble angrepet av voldtektsmenn.

Og det stinker litt at man har dokumentasjon på at SU så disse kursene som en mulig rekrutteringsarena, der statssekretæren såvidt jeg forstår har hatt en rolle.

Men la oss prøve å bevare litt gangsyn når det skal jaktes på statsrådsskinn med følge, og innse at her er det sterke, bakenforliggende motiver, som handler om å ramme Lysbakken, ikke om å styrke statsforvaltningen.

I det store bildet blekner selvsagt dette i forhold til den omfattende og systematiske tappingen av felleskassen som var resultatet av to borgerlige regjeringers privatiseringshysteri. Der det å bygge vei, bare for å ta et eksempel, er blitt så dyrt at vi nærmest må se bort fra å kunne gjøre det i videre utstrekning, i årene som kommer - i et land som virkelig trenger veibygging.
    Der har vi en real skandale, men fordelingen av fellesmidler er såpass partinøytral at det er en sak vi nok ikke får se reist.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.602
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Men la oss prøve å bevare litt gangsyn når det skal jaktes på statsrådsskinn med følge, og innse at her er det sterke, bakenforliggende motiver, som handler om å ramme Lysbakken, ikke om å styrke statsforvaltningen.

I det store bildet blekner selvsagt dette i forhold til den omfattende og systematiske tappingen av felleskassen som var resultatet av to borgerlige regjeringers privatiseringshysteri. Der det å bygge vei, bare for å ta et eksempel, er blitt så dyrt at vi nærmest må se bort fra å kunne gjøre det i videre utstrekning, i årene som kommer - i et land som virkelig trenger veibygging.
    Der har vi en real skandale, men fordelingen av fellesmidler er såpass partinøytral at det er en sak vi nok ikke får se reist.
    Men kjære vene da vreden!
    Det er da forskjell på å gjennomføre den politikken de faktisk ble stemt frem til makten på (om man er uenig i politikken er en helt annen tekopp), og det å bevisst omgå reglene for hvordan fellesskapets midler skal forvaltes. Det er verken pengesummen eller formålet de ble gitt til som kritiseres, men at man suverent ga faen i reglene som er ment skulle hindre nettopp at enkelte karrer til seg av felles midler.

V

vredensgnag

Gjest
    Ah, det er selvsagt et problem dersom man faktisk tror på valgløfter og partiprogram.

N

Nifelheim

Gjest
    Jeg legger merke til at folk som til vanlig hater byråkrater nå mener at byråkratene aldri må overstyres fra politiske ledere. "Byråkratene har rett. punktum."

Hvis så er tilfelle så kunne vi droppa å ha valg. De ansatte er der uansett valgresultat.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Nifelheim skrev:
    Jeg legger merke til at folk som til vanlig hater byråkrater nå mener at byråkratene aldri må overstyres fra politiske ledere. "Byråkratene har rett. punktum."

Hvis så er tilfelle så kunne vi droppa å ha valg. De ansatte er der uansett valgresultat.
    betyr ikke så mye disse valgene.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Nifelheim skrev:

For noe tull!

Politikere må da gjerne overstyre (der de har mandat til det) byråkratiet såfremt det gjøres på en åpen måte.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.085
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nifelheim skrev:

Som sagt, den som skal ha myndighet til å overstyre embedsverket med politiske beslutninger (hvilket selvsagt er hele poenget med å ha politikere), bør ha en viss intuitiv følelse for når og hvordan dette bør gjøres. Det er ikke alltid det er klokt å trampe i gulvet og skrike "Jeg vil!!!" i enhver sak, selv om intensjonen kanskje kan være god.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.301
    Torget vurderinger
    0
    Asbjørn skrev:
    ................... å trampe i gulvet og skrike "Jeg vil!!!" i enhver sak, .......................
    Og når jeg leste akkurat det der fikk jeg et sterkt bilde av unge frk. Bergstø inne i hodet!
    Hun framstår i grunnen som en slik søt, trassig liten jentunge. ;)

V

vredensgnag

Gjest
    Trassig liten jentunge? Du vet ikke stort om Bergstø, gjør du?

Slik svarer hun for seg i et nettmøte:
    http://www.finnmarken.no/nettmote/article4567250.ece

Og her har du hennes erfaringsgrunnlag. Hun er 31, hvor langt går din jentungekategori?

Verv
    2008 – 2010 Sentralstyremedlem nei til EU

2006 – 2008 Leder i Sosialistisk Ungdom

2002 - 2006 Sentralstyremedlem i Sosialistisk Ungdom

2000 – 2001 Nestleder i elevorganisasjonen i Norge

1999 – 2003 Vara til fylkestinget i Finmark

Arbeidserfaring
    2009 - 2010NAV Nesseby

2009 Krisesenteret i Alta

2002 – 2005 Bolig for psykisk utviklingshemmede og autister og NordvoldSFO/autismesenter

Utdanning
    Høgskolen i Finnmark, Barnevernspedagog

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.301
    Torget vurderinger
    0
    Nå mangler vi selvsagt en "ironi" smiley her, men trodde faktisk at du "tog'an" likevel.
    Legg forøvrig merke til et vesentlig utsagn her: "framstår i grunnen som". Det kan man faktisk gjøre ( framstå altså) ganske uavhengig av "faktiske forhold"!

Forøvrig er jeg en av dem som tror SV ville ha gjort et bedre valg i Finnmark med Ballo på førsteplassen enn unge frk ( realtivt sett i forhold til en gammel mann som meg er hun uansett ung! Fan jeg kunne ha vært pappan hennes, sånn aldersmessig.) Bergstø.

Og ja Vreden, jeg VET at Ballo har byttet parti !! ;)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Trondheim
    Det jeg lurer på i disse sakene med politikere er at man snakker så mye om ansvar, og at de "tar ansvar", men ikke snakker om konsekvensene av dette ansvaret.
    Hvis man som privatperson gjør noe som bryter med lovverket får det konsekvenser. Hvis man i retten "legger seg flat" og "tar ansvar" får man strafferabatt, men man slipper ikke fri.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Selvfølgelig. Hadde noen vi liker, med god karakter, fin merittliste, et vinnende vesen og pent smil driti på draget hadde vi sagt, "joda, men såda, såda". La oss nå fryde oss over at politikerkarrierer vi med fryd ser gå i grus gå i nettopp det. Statsforvaltningen er nå som den er, og proffene prater sammen, de sender ikke kompromitterende mailer til hverandre, og 154000 er småpenger. Selvfølgelig handler ikke dette om at Lysbakken og Bergstø er landets mest korrumperte maktmennesker, men det er legitimt å senke dem for det. De har valgt å konkurrere på en arena der symbolikk, prosess, nettverk, omdømme og flat retorikk er kriteriene. Det skal de faen meg få lov til.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    totte skrev:
    De har valgt å konkurrere på en arena der symbolikk, prosess, nettverk, omdømme og flat retorikk er kriteriene. Det skal de faen meg få lov til.
    Du glemte moralisme.

mvh

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    tkr skrev:
    totte skrev:
    De har valgt å konkurrere på en arena der symbolikk, prosess, nettverk, omdømme og flat retorikk er kriteriene. Det skal de faen meg få lov til.
    Du glemte moralisme.

mvh
    Hehe, ikke minst.

C

Cyber

Gjest
    Hørte på radioen akkurat at Lysbakken sannsynligvis skal overta som miljøvernminister etter landsmøtet til SV. :) Det er det jeg pleier å si. Kommer man til et visst nivå i politikk og statlige organer så er det egentlig bare et pluss å gjøre feil, man flyter mot toppstillingene uansett. (Ikke det at miljøvernminister er toppen, men det er vel hakket over jobben han har statusmessig)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn