Politikk, religion og samfunn SV-skandale igjen og igjen...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    lars_erik skrev:
    "Bulkejens"?
    Flott at du spør! Dette er en historie jeg gjerne deler. Som det står i Donald: Til glede for nye lesere.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/12/08/299904.html

Kortversjon: Statsministeren kjørte på en parkert bil, gikk ut og kikket på treffstedet på den påkjørte bilen, la igjen den ikke-sporbare parkeringsbilletten på frontruta på denne og kjørte. Han ble imidlertid observert av en herre som også sjekket at det faktisk var lagt igjen telefonnummer under vindusviskeren, men det var det jo ikke så den observante herren tok saken videre. Jens innrømmet påkjørselen og reparasjonen på ca 10,000 ble betalt av Ap (tror jeg det var som eide bilen), men Jens hevdet å ikke ha sett skaden og nektet for å ha plassert den anonyme parkeringsbilletten under vindusviskeren.

Altså: Bulkejens.

Denne historien og tilnavnet har det blitt børstet støv av i det siste, blant annet i forbindelse med bildrapet på Stella Mwangis far i VG eller Dagbladet). Jeg har ikke spurt, men jeg tror ikke Bulkejens likte akkurat det noe særlig. ;D

Edit: rettelser her og der

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.301
    Torget vurderinger
    0
    Ja tilgivelse henvises til Vårherre! ;)

Når så de fleste her på HFS er overbeviste ateister blir det derfor ikke så meget tilgivelse at det noensinne vil rekke rundt til å også omfatte også Jensemann. :-\

Edit:
    Nå er det ikke verre med meg heller enn at jeg godter meg litt hver gang denne saken kommer opp igjen. ;D

Men når man stikker seg så fram som ledende politikere dog gjør så fortjener man litt mer tyn for sine "folkelige feigreip" enn det en anonym Ola/Kari gjør. Det er det samme om du er FrP politiker fra Finnmark som kjører i fylla, eller AP statsminister som bulker og stikker eller profilert Høyremann gift med AP stasråd som bulker og stikker! De fortjener å bli hengt ut til spott og spe de også! :p

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg hadde håpet han hadde klamret seg fast litt lenger.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Blodhundene har fått sitt blod.
    Hvordan blir det med den reelle kilden for feilene, sitter hun fortsatt trygt i jobben?
    Jeg synes vi har tatt enda et skritt i retning feilfri-terror-samfunnet, og jeg vet ikke om det er et skritt i riktig retning. Jeg vil nemlig ikke ha et storting fylt med irriterende feilfri mennesker.

Honkey

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.934
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Honkey-Chateau skrev:
    Hvordan blir det med den reelle kilden for feilene, sitter hun fortsatt trygt i jobben?

Honkey
    Hele den politiske ledelse går av.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.281
    Sted
    Trondheim
    Statssekretæren går også av.
    Forøvrig har ikke Lysbakken sittet i Stortinget, men i Regjeringen, så at Lysbakken går av påvirker ikke feilfrihetskvotienten på Stortinget.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Honkey-Chateau skrev:
    Jeg synes vi har tatt enda et skritt i retning feilfri-terror-samfunnet, og jeg vet ikke om det er et skritt i riktig retning. Jeg vil nemlig ikke ha et storting fylt med irriterende feilfri mennesker.

Honkey
    Feilfrie mennesker er nok tilnærmet umulig. Ikke det vi spør etter heller.

Derimot, kompetente folk, som etterlever regler og moral de selv forfekter burde være et krav til denne yrkesgruppen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Her er jeg for en gangs skyld skikkelig uenig med deg, Honk. Dette er ikke en 'feil'. Dette er et brudd på tildelingsreglene, sammen med begunstigelse av 'egne'. Sånt ser virkelig ikke bra ut, og sannsynligvis er det ikke bra heller. En statsråd måtte forstå at habilitetsspørsmålet kom til å lure bak hver busk og hvert hjørne i denne saken, og at man måtte ha orden i sysakene.

Ellers er jeg enig. Mennesker som ikke gjør feil gjør som regel ingen ting.

S

Slubbert

Gjest
    Skal Inga Bærte Thorkildsen bli statsråd? Det kan jo bli gøy.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    pengesluk skrev:
    Hva er ståa her? Har ikke fått fulgt med. Har de snart hivd ut Lysbakken? Eller har Snyltenberg funnet ut en smart måte å skjerme'n på ved å ofre en undersått?
    Snåsasluket slår til (bombe..) Og Stoltenfeig var heldigvis akkurat ikke DET.. denne gangen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.068
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du verden. Statsråden og begge statssekretærene rett ut. Det blir vanskelig å kritisere Stoltenberg for å være konfliktsky etter dette.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.798
    Torget vurderinger
    4
    Ja klarere kan det vel ikke bli :)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.544
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Asbjørn skrev:
    Du verden. Statsråden og begge statssekretærene rett ut. Det blir vanskelig å kritisere Stoltenberg for å være konfliktsky etter dette.
    Sterkt gjort, men som forventet i denne saken ;)

gismo

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.281
    Sted
    Trondheim
    Asbjørn skrev:
    Hadde han egentlig noe valg?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.068
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, han hadde vel ikke det. Muligheten for å bare ofre en statssekretær forsvant da det ble tydelig at Lysbakken hadde vært orientert hele veien. Alternativet hadde vært måneder med gjørmebryting i Stortinget og i avisenes kommentarspalter, og det ville ikke vært noen ideell start på neste valgkamp. Sett fra Stoltenbergs side er nok et vingestekket SV et mye mindre problem.

noen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    29
    http://www.dn.no/privatokonomi/article2345489.ece
    Inga Marte Torkildsen:
    - Vi kan ikke gå med på at vi skal gi 1.000 kroner i minuttet til John Fredriksen for at han skal være bosatt i Norge. Problemet er ikke med skatten, men at noen kan bli så forbasket rike at de ikke føler samfunnsansvar lenger, sa hun med stigende stemme.
    Saken handler om at Herr Fredriksen ikke skatter til Norge.
    Forskjellen på tapt inntekt og ren utgift kan være forferdelig vanskelig.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.306
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    noen skrev:
    http://www.dn.no/privatokonomi/article2345489.ece
    Inga Marte Torkildsen:
    - Vi kan ikke gå med på at vi skal gi 1.000 kroner i minuttet til John Fredriksen for at han skal være bosatt i Norge. Problemet er ikke med skatten, men at noen kan bli så forbasket rike at de ikke føler samfunnsansvar lenger, sa hun med stigende stemme.
    Saken handler om at Herr Fredriksen ikke skatter til Norge.
    Forskjellen på tapt inntekt og ren utgift kan være forferdelig vanskelig.
    -Da er det jo litt morsomt, da, at hun er villig til å forære ham kr.1000/ min for å bli boende i London.....

mvh

V

vredensgnag

Gjest
    En venn som satset på finans da vi var i ungdommen kom i en sammenlignbar skvis en tid tilbake. Farsgården ble kjøpt sammen av oldefaren på 1800-tallet, ved oppkjøp av omkringliggende gårder.
    Min venns far ønsket å overføre gården til ham, men da gikk det allianse av bygdetroll og det lokale SV. Man så en mulighet for å kunne få oppløst "nygården".De regnet med at det ville være umulig for min venn å oppfylle nødvendig antall oppholdsdager på gården, og samtidig bedrive finans inne i Oslo og utlandet - så de drev gjennom konsesjon med boplikt som betingelse for godkjennelse av overdragelsen.

Det fant min venn urimelig. Han var unnfanget, oppvokst og innpult i bygda, og satt i ledelsen av elgjaktlaget - hva var dette for tøys med boplikt? Men slik skulle det være, fikk han høre.
    Da satte han seg ned med ordføreren og sa at dette virket veldig dumt, og han viste ordføreren hvor mye han betalte i skatt til Oslo, og undret om det ikke kunne være av interesse for bygda å heller få de pengene inn der. Beløpet tilsvarte bygdas øvrige personbeskatningsinntekt.

Saken ordnet seg raskt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Money talks. Bullshit walks.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Noen partier liker mer rølp i sine skandaler enn andre, ellers likt.

Ludo skrev:
    Jeg trodde det bare var FrP som laget skandaler jeg... men etterhvert så ser det ut til at det er politikere som lager skandalene, partifargen betyr egentlig ikke noe...

C

Cyber

Gjest
    Synes det er til å spy av. Her skal de fremstå som prektige og rettferdige og få skryt når sannheten er at de er korrupte og uærlige og tydeligvis ikke har forstått et fnugg av politikk og hvordan ting i det virkelige liv fungerer. (Eller er det slik det fungerer?) Samme med denne "Reform-tildelingen". 1 million ekstra til en stiftelse han har vært styremedlem i selv som kameraten driver rett etter tiltredelse som statsråd - da ville jeg sagt du var "rimelig lammet i hjernen"...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.281
    Sted
    Trondheim
    Mannen er usmakelig. Nå står han på Dagsrevyen og sier at grunnen til at de ikke la fram all dokumentasjon med en gang var at søkerutinene i departementet var for dårlige. Men mye av den dokumentasjon som ikke ble lagt fram var jo SMSer han selv hadde mottatt. Så hvordan kan han påstå at dette var ukjent for ham og ikke kunne finnes? Han satt jo på dem selv.
    Ufyselig type.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.068
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Oppførselen gir litt mening hvis man leser dette gamle intervjuet med ham:
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=110048

- Jeg er revolusjonær i den forstand at jeg mener vi trenger et mer demokratisk samfunn enn kapitalismen. Mitt personlige grunnsyn er at jeg er sosialist og marxist.
    ...
    - Nøkkelen er å gjøre noe med den eiendomsretten som noen få mennesker i dag har til penger, verdier og teknologi. Makten er samlet hos en liten norsk og global overklasse som sitter på enorm makt. Røkke, Stray Spetalen og de andre må få mindre makt, og så må mer makt underlegges demokratisk kontroll.
    ...
    - Jeg mener at det langsiktige målet er et samfunn som ikke har behov for en børs der arbeidsplasser spekuleres vekk. Hvis eiendomsretten står i veien for demokratiet, er det demokratiet som skal gå foran. Det betyr at vi skal ha demokrati på mange områder hvor demokratiet ikke gjelder i dag, sier Lysbakken til VG.
    Klart han syntes det var hans soleklare rett å dele ut penger til de han syntes fortjente det, så snart han fikk "demokratisk kontroll" med pengesekken. "Demokratiet", dvs politisk ledelse, skulle selvsagt gå foran småborgerlige og byråkratiske restriksjoner på hva som kunne og ikke kunne gjøres.

Bra den fyren ble stoppet mens det ennå handlet om småpenger, spør dere meg.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.599
    Torget vurderinger
    4
    Det intervjuet er i grunn ikke så gammelt heller....det er bare halvannen stortingsperiode siden.
    Jeg vet det er litt barnslig, men jeg fryder meg.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    MaKi skrev:
    Noen partier liker mer rølp i sine skandaler enn andre, ellers likt.

Ludo skrev:
    Jeg trodde det bare var FrP som laget skandaler jeg... men etterhvert så ser det ut til at det er politikere som lager skandalene, partifargen betyr egentlig ikke noe...
    Enig. Det er ikke å vente at politikerforakten og oppgittheten brer seg i befolkningen. Ett så at vi litt tilårskomne er en smule desillusjonerte, men at ungdommen begynner å se på alle politikere som større eller mindre klovner, er betenkelig. Men hva annet kan man forvente med skandale på skandale fra den kanten?

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.106
    Torget vurderinger
    16
    Jeg ser at flere berømmer Lysbakken for at han tok ansvar. Det sies at han blir en bedre leder fordi han stod frem og tok ansvar, ingen er ufeilbarlig osv..
    Slik jeg ser det stod han frem og tok ansvar først når han ikke hadde noe annet valg. Hvis det at han inrømmet noe, som fra mitt ståsted ser ut som reinspikka korrupsjon, etter at han ble tatt for det er en dyd og viser gode lederegenskaper så finnes det plenty med lederemner i norske fengsler.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.934
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo helt menigsløst at en som har rotet det slik til kan velges som partileder. Ingen utenom SV vil jo kunne ha respekt og tillit til ham. Ser de virkelig ikke det?

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Det er jo helt menigsløst at en som har rotet det slik til kan velges som partileder. Ingen utenom SV vil jo kunne ha respekt og tillit til ham. Ser de virkelig ikke det?
    Derfor er det jo strålende hvis de velger han... Kjør på, så får vi et historisk dårlig SV-valg neste gang.
    Tok ikke lang tid før Lysbakken ga Stray Spetalen rett: " Lysbakken er vår venn. Han er en drøm for alle liberale og frittenkende personer. Han er beviset på grådighets- og gribbekulturen som du ser på den kommunistiske og ytterste venstrefløy i norsk politikk"

http://www.hegnar.no/okonomi/article679894.ece

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.281
    Sted
    Trondheim
    Og nå skriver avisene at Stoltenberg ville ha sparket ham hvis han ikke hadde gått frivillig. Så her har Lysbakken tviholdt på taburetten sin til han ikke hadde noe annet valg enn å gå. I tillegg presterer han å si at denne praksisen har vært vanlig i departementet i lang tid før han ble minister, uten å være konkret på noe. Han kaster altså ut beskyldninger uten å kunne vise til noe konkret. Og det kaller de å ta ansvar. Fy f*.
    Og nå skal de visstnok inn med en like ufyselig broiler som erstatning.

Jeg har hatt sympati med mye av det SV har stått for før, men nå er det slutt. Jeg håper virkelig at de ender under sperregrensen i neste valg.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.798
    Torget vurderinger
    4
    Dette er ille: http://www.na24.no/article3349439.ece
    Jeg har stoppet alle tilskudd inntil videre, sier Audun Lysbakken.
    Bare kort tid etter at Audun Lysbakken gikk av fra styret i Stiftelsen Reform - ressurssenter for menn, begynte han å gi penger til stiftelsen.
    En gjennomgåelse Nettavisen har gjort av årsregnskapene viser at Lysbakkens departement har gitt minst 13,5 millioner kroner til stiftelsen.

Syntes dette er skikkelig ille :eek:

V

vredensgnag

Gjest
    kasol skrev:
    Dette er ille: http://www.na24.no/article3349439.ece
    Jeg har stoppet alle tilskudd inntil videre, sier Audun Lysbakken.
    Bare kort tid etter at Audun Lysbakken gikk av fra styret i Stiftelsen Reform - ressurssenter for menn, begynte han å gi penger til stiftelsen.
    En gjennomgåelse Nettavisen har gjort av årsregnskapene viser at Lysbakkens departement har gitt minst 13,5 millioner kroner til stiftelsen.

Syntes dette er skikkelig ille :eek:
    Departementenes hovedoppgave er å dele ut penger, i henhold til budsjett og politisk plan.
    Lysbakkens feil var ikke at han sendte penger til Reform, men at han ikke erklærte seg inhabil i saksbehandlingen av støtten, pga sin nære tilknytning. Pengene ville med stor sannsynlighet likevel blitt gitt til Reform.

Men det viser dårlig dømmekraft hos Lysbakken, som også vender på en stein han nok har fått beskjed om å holde kjeft om: dette at andre statsråder har gjort tilsvarende før ham.

Det jeg ikke forstår er hvordan noen kan se et lederemne i Lysbakken, utfra hva han tidligere har uttalt og utfra det inntrykk han etterlater. Og gitt hvor øyeblikkelig han ble avsatt etter at lederutvelgelsesstriden var over, er det tydelig at mange innen SV er av samme oppfatning.

Underlig å se hvordan SV har satt seg selv på sidelinjen for å få sitte i ministerstoler.

G

Gjestemedlem

Gjest
    SV har jo satt seg i en vanskelig situasjon nå. På ekte sv-demokratisk vis skulle valget kun ha én kandidat, slik sosialistisk tradisjon krever. Andre kandidater fikk være med en stund for syns skyld, men så var det nok og alle skulle slutte opp om valgkomiteens valg.

Ingen nye kandidater har muligheten til å melde seg selv nå, for den som gjør det vi bli sett på som en som utnytter situasjonen til egen fordel på bekostning av partiet, og ledelsen har ingen mulighet til å endre sin valgvinner... for da viser jo de at de har utvist dårlig dømmekraft og ikke egner seg som ledere.

Og Lysbakken selv da... som så gjerne vil bli leder. Trekker han seg nå tar det mange år før han er tilbake i toppen. Samtidig gav han Holmås skryt og godord for å trekke sitt kandidatur når han så "hvor landet lå" og til partiets fordel... Nå rettes det samme blikket mot ham.

Det er et artig spill dette, og man skal ikke undervurdere Holmås her. Han har alltid vært en god strategispiller.

Det er vanskelig å se for seg SV som en troverdig regjeringspartner i en ny rødgrønn koalisjon etter neste valg med Lysbakken som leder. Han har blitt utmanøvrert, og det er ingen styrke for en partileder.

V

vredensgnag

Gjest
    Når pressen velger slike bilder, da øker presset, det har du rett i.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.106
    Torget vurderinger
    16
    Lysbakkens eneste mulighet til å bli valgt som leder var vel å trekke seg fra regjeringen før han ble sparket. Jeg ser nå at han kjører knallhard på de fantastiske lederegenskapene han tydligvis har utvist etter å ha blitt tatt med handa i kakeboksen. Han omtaler konsekvent tildelingen(e) som regelbrudd og ikke som lovbrudd samt at han har spilt ut "målet helliger middelet" kortet når det gjelder selvforsvarskurset. Jeg sysnes han virker mer og mer uspiselig der han nå sitter på sin høye hest og skryter av egne lederegenskaper og evnen til å ta ansvar. Hvis han er så god til å ta ansvar bør han ikke også trekke sitt kandidatur til ledervervet i SV?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.934
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    SV trenger NYE velgere. Hvordan de tro at Lysbakken skal kunne gi de det, er en gåte.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn