Politikk, religion og samfunn SV-skandale igjen og igjen...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ingen grunn til å pryle en død ku! Venstresiden i Europa har etter Blair og Schrøder og Stoltenberg abdisert, og det er ganske dødt det hele. Ensomme stemmer fins sikkert, men som politisk bevegelse er den død. Seipanetter og fotformsko var humoristiske betegnelser som viste seg mer levedyktig enn det de harselerte.

Når den materielle basis er sprengt (klasse som noe annet enn bekledning og private drømmer), så overtar i stedet for det politiske prosjekt og program, personers «integritet» som hovedmoment.

Vi tror vi tenker politisk når vi kverker en Lysbakken eller en høyremann som ruser seg, men vi vaser bare rundt i det apolitiske landskap.

Tillegg: Det var en gang vi trodde oss amerikanerne overlegen da de gikk baluba grunnet Clintons nestensex, men vi er langt over det stadiet her hjemme også. Og nei, dette er ikke fullmakt til korrupsjon, bare en tanke over hva som ansporer oss.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.602
    Torget vurderinger
    4
    Statsråd in spe :

Da jeg var ca. 11 hadde jeg et skilt med "Ikke forstyrr - Ingen adgang" på døren til gutterommet.

Var det noen som foreslo statsrådskole ?

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Her om dagen så jeg spillefilmen om Baader Meinhof. Tyskland i unntakstilstand pga av RAF og deres aksjoner. På et tidspunkt da det var hard kamp mellom venstresiden i flere europeiske land og etablissementene i samme. Selv her hjemme drømte man om væpnet revolusjon.

Det er smått latterlig når folk hisser seg opp om norsk venstreside, fryder seg over SVs fall og mener Ap er "landsforrædere." De er administratorer. Tør jeg minne om at straks avtroppende SV-leder har vært vår finansminister en tid, og at næringslivet mener hun "gjorde en god jobb?"

Norsk politikk handler om hvorvidt felleskassen skal sentraladministreres eller om den skal privatiseres. Ganske banalt, egentlig. Høyresiden vil ha innvandring fordi det presser lønninger og gir mer arbeidskraft, og venstresiden vil ha innvandring fordi det er så bra med mangfold. Den som tror Frp noensinne vil "stenge grensene" er en godtroende dott.
    Solheim reiser verden rundt og setter i gang industriprosjekter med norske oljepenger - en grei måte å være både på "venstresiden" og samtidig hylle kapitalismen. Han setter som regel som betingelse at norske virksomheter får del i prosjektene.

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Troverdigheten til hele tråden falt bort, straks document.no ble vist til som kilde. Skal man først linke til noe, bør man være særs kritisk til opphavet.

VG.no er omtrent like ille...

V

vredensgnag

Gjest
    rumath skrev:
    Troverdigheten til hele tråden falt bort, straks document.no ble vist til som kilde. Skal man først linke til noe, bør man være særs kritisk til opphavet.

Det var vel ikke den som linket til document.no som startet tråden? Så du mener kanskje at det var dennes troverdighet som "falt bort." Om ikke, har jeg vansker med å følge logikken.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja, i praksis er det ikke noen oppdagbar forskjell på finansministeren fra SV og en fra Høyre. Kun litt symbolpolitkk og en og annen skatteformulering. Forskjellene i Norsk politikk handler derfor heller ikke om økonomi. Slik blir det når det store problemet for de styrende er å holde igjen på alt de har lyst å bruke penger på.

Når økonomi er et så marginalt tema, i alle fall sammenlignet med omtrent alle andre land vesten så er det andre ting som opptar folk. Selv de som stemmer radikalt ønsker ikke egentlig noen forandring, kun en 'vaktbikje' her og der som kan avsløre slik uredelighet, maktmisbruk og hykleriskhet som har duket opp i avisene de siste dagene.

Lysbakkens store svakhet er ikke at han har tusket til seg litt penger til su-pikene, rotet litt med papirabeidet eller forsøkt så godt han kan å bagatellisere dette. Han mangler rett og slett den lederegenskapen som er nødvendig for å kunne gjøre slike ting. Arroganse og tyngde. Han har mye å lære av Borten Moe. Politisk sett har jeg ingenting til over for Moe, men jeg beundrer hans maktarroganse. Det er umulig å se for seg Lysbakken fly rundt i helikopter med plasthjelm på hodet og se morsk, alvorlig og seriøs ut. Norge trenger ikke tøffelhelter i regjeringen, og det er nettopp det Lysbakken så altfor tydelig har vist at han er. Det er underlig at SV, som har kommet så langt politisk at de sitter i regjering og sogar har hatt finansministeren, er villig til å skusle bort dette med å velge en leder som ikke er klar for en slik oppgave. Det hele ser virkelig flaut ut nå, som om Kristin Halvorsen prøver å dytte inn barnebarnet som tronarving.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.475
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    rumath skrev:

Mon tro om det ikke er en person som er omtalt i denne tråden som kan ha enda lavere troverdighet....

Mvh
    OMF

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.307
    Torget vurderinger
    0
    rumath skrev:

Nå, det var et artig prinsipp. :-\

Hvilket forum et innlegg i debatten publiseres på er av større viktighet enn substansen i innlegget?? ::)

Er redd jeg begynner å bli gammel! :p

V

vredensgnag

Gjest
    Spiralis skrev:
    rumath skrev:

Hvilket forum et innlegg i debatten publiseres på er av større viktighet enn substansen i innlegget?? ::)

Har du ikke hørt om Ytringsansvar™?

;)

Tetragrammaton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.05.2006
    Antall liker
    90
    Sted
    Sola utenfor Stavanger
    Torget vurderinger
    44
    ArtDeco skrev:
    Genialt, å henvise til Hans Rustad og document.no er å fraskrive seg enhver injurierende kraft. Vi veit hvor du står.
    rumath skrev:
    Sticks and stones... Jeg har ikke noe spesielt forhold til document.no og vet ikke helt hvilken kategori noen føler behov for å putte meg i som linket til nettstedet. Det er jeg heller ikke opptatt av. Det går sikkert fint an for andre enn meg også å objektivt lese og forholde seg til observasjonene og kommentarene i artikkelen, uten å ukritisk avvise den på basis av publiserende nettsted eller forfatter. Så kan en heller være enig eller uenig i kommentarene.

Uansett, her er en artikkel fra en annen kilde, som tross litt annen tilnærming, språk og perspektiv kommenterer noen av de samme observasjonene som den brennmerkende artikkelen:

http://paulchaffey.blogspot.com/2012/03/lysbakkens-dmmekraft.html

Tetragrammaton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.05.2006
    Antall liker
    90
    Sted
    Sola utenfor Stavanger
    Torget vurderinger
    44
    Spiralis skrev:
    rumath skrev:

Jeg så ikke denne før mitt siste innlegg, men du og jeg er veldig enige (på dette punktet ihvertfall :)).

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    rumath skrev:
    Troverdigheten til hele tråden falt bort, straks document.no ble vist til som kilde.
    Litt mye saft & vann og litt lite medvind i SV for tiden kanskje?

Noe jeg selv har god erfaring med når verden går meg i mot er å knipe øynene sammen, sette fingrene i ørene og rope "dædædædædædæ".
    Prøv.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.814
    Torget vurderinger
    4
    Bra artikkel av Chaffey :) Syntes den artikkelen i document.no var noe mere diffus...

V

vredensgnag

Gjest
    kasol skrev:
    Bra artikkel av Chaffey :) Syntes den artikkelen i document.no var noe mere diffus...
    Enig.
    Stakkars SV, etter enn opprivende intern ledestrid, der ledelsen garantert har kjørt hardt for å få gjennom Lysbakken, går det hele i oppløsning rett før partisamlingen der han skal få overlevert kronen.
    Halvorsen er knapt nok sammenhengende i sine uttalelser nå, og jeg måtte smile over den manglende logikken i at det å begå så store feil at han måtte gå av som minister gjorde Lysbakken til en bedre leder av SV.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.814
    Torget vurderinger
    4
    Mitt inntrykk var når Kristin på gråten proklamerte at Audun fortsatt var mannen var at hun egentlig innerst inne har insett at slaget er tapt (og var innmari skuffa av saken og godgutten sin) men klamrer seg til håpet om at det skal gå bra. Bobla sprekker og Audun ryker tror jeg. Blir spennende å se på landsmøte. Men når dette siger inn sakte men sikkert tar de nok til fornuft...Vi ser dryppen kommer om krav at han må gå.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo koselig da, at SV-landsmøtet ikke bare er ekstraordinært, men også kan bli spennende.

Mysigt.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.307
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Spiralis skrev:
    rumath skrev:

Har du ikke hørt om Ytringsansvar™?

;)
    Joda, jeg er gammel, ikke senil. Korttidsminnet er det ikke noe i veien med. ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    vredensgnag skrev:
    kasol skrev:
    Enig.
    Stakkars SV, etter enn opprivende intern ledestrid, der ledelsen garantert har kjørt hardt for å få gjennom Lysbakken, går det hele i oppløsning rett før partisamlingen der han skal få overlevert kronen.
    Halvorsen er knapt nok sammenhengende i sine uttalelser nå, og jeg måtte smile over den manglende logikken i at det å begå så store feil at han måtte gå av som minister gjorde Lysbakken til en bedre leder av SV.
    BUMP:
    Fordi han har vist handlekraft og tatt ansvar vil vi nå belønne ham med å gi ham jobben tilbake!!

Resirkulering i praksis, hadde det da blitt...

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Lysbakken er jo ikke lenger for væpnet revolusjon. Revolusjonen skal nok komme gjennom feminister med selvforsvarskurs, og det er grunnen til at de ble forbeholdt SU og trøndere.

V

vredensgnag

Gjest
    Om jeg skulle trodd at noen region i Norge hadde kraft i seg til å stå for en revolusjon, måtte det være Trøndelag, ja.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    vredensgnag skrev:
    Om jeg skulle trodd at noen region i Norge hadde kraft i seg til å stå for en revolusjon, måtte det være Trøndelag, ja.
    Min spådom er at Ottervik får nok av at trøndelagen alltid blir avspist med smuler i stadsbudsjettet, omtrendt samtidig med at vi får på plass alle F-35erne på Ørlandet. Da smeller det nok.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Trondheim
    Da må vi nok vente noen år. F-35 blir nok utsatt igjen og igjen. Det nærmer seg nok 2025 før de er på plass...

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Ottervik sitter nok fortsatt trygt i ordførerstolen når den tid kommer.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    vredensgnag skrev:
    ?? ?? ?? Jo, trøndere er som kjent UTROLIG impulsive folk. Bare de får noen uker på seg...

Revolusjon i Norge er vel like sansynlig som øyenbryn på egg. Vi er for late, feite, selvtilfredse, blinde og opptatt med andre gjøremål. Dessverre.

V

vredensgnag

Gjest
    Historisk har det vært tradisjon for å la trøndere i fred - berserker ble vel oppfunnet der.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    vredensgnag skrev:
    Historisk har det vært tradisjon for å la trøndere i fred - berserker ble vel oppfunnet der.
    Baglerne delte strengt tatt ikke den tradisjonen, mener jeg å huske fra byhistorien vår.

Bl.a. angrep de Trondheim på bryllupsnatten til kong Inge Bårdsson, da trønderne var for fulle/bakfulle til å forsvare byen. De fant selvfølgelig ikke Inge selv da, siden han hadde funnet det for godt å tilbringe natten hos elskerinnen, og reddet seg ved å svømme over Nidelva.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    det er forskjell på revolusjon og springskaller i svartfylla.
    før tråden sporer helt av, "anbefales" (?) APPen "trønderloven"

Her får dere tre gratis på random fra meg:

"Når rassøle flærre e det på tide å færre!"
    "Det dumme med å drekk, e at du itj veit kordan det gjekk"
    "Det e itj no tess ut´n grilldress"

V

vredensgnag

Gjest
    Om trøndere har egen app kan vi slappe av. Alle nettopprør koker vekk.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Huske du den gangen heimbreintn vart så dårlig at vi bynt å gruv oss te hælga aillerede på tirsdag?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    At Lysbakken også ga midler til selvforsvarskurs til trønderdamer bør vel være en formildende omstendighet?

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    296
    pengesluk skrev:
    vredensgnag skrev:
    ?? ?? ?? Jo, trøndere er som kjent UTROLIG impulsive folk. Bare de får noen uker på seg...

Revolusjon i Norge er vel like sansynlig som øyenbryn på egg. Vi er for late, feite, selvtilfredse, blinde og opptatt med andre gjøremål. Dessverre.
    Revolusjoner begynner noen ganger i det små, for eks. Tine-haterne kan kanksje begynne å organisere seg, siden baller det bare på seg.............
    Kanksje Hifi-sentralen "hfb" er arnestedet? ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Ikke noe som ville glede meg mer enn at Norge våkner og at HFS startet snøballen.. så kunne vi i farta forhandlet oss frem til momsfritak på hifiutstyr (og horn på blå resept selvsagt) i bytte mot å stagge hordene!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.565
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Blir ingen revolusjon når hordene er travle med å poste her. Stormen mot Vinterpalasset ville i dag vært erstattet med blogging mot Vinterpalasset.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    818
    erato skrev:
    Blir ingen revolusjon når hordene er travle med å poste her. Stormen mot Vinterpalasset ville i dag vært erstattet med blogging mot Vinterpalasset.
    ;D

V

vredensgnag

Gjest
    erato skrev:
    Det er en sannhet som ikke behøver å modifiseres. "Jeg liker dette" er fattig i sammenligning med en brostein gjennom vinduet, eller et stormløp mot Bastillen.
    Malcolm Gladwell skrev en god betraktning om dette: http://www.newyorker.com/reporting/2010/10/04/101004fa_fact_gladwell

Og studier viser at sosiale medier langt fra var så avgjørende som man liker å tro i den arabiske våren.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Jeg kaster gladelig den første sten...

Hva var det Gro sa en gang..? "Jeg Har lem, men bare en Steen..."

Slik er det her også.

• Laster inn…