SV slår til igjen

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Vel, dette har jeg aldri følt som noe problem. Jeg tar det ikke så tungt om andre er uenig i min livsstil. Muligheten for f.eks å kjøpe alkohol overalt til enhver tid er ikke viktig for meg og jeg synes ikke det kan være viktig for andre. At alle gis muligheter til å leve et godt liv er derimot viktig og da bør tilgangen på alkohol være regulert - vi kjenner jo til all elendigheten som dette fører med seg.

Jeg ser på økonomisk politikk som mye mere vesentlig og bestemmende for hvordan folk har det i dette samfunnet. Jeg har sansen for sosialdemokratiet, selv om det ikke er perfekt er det antakelig det nærmeste vi har kommet.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
At alle gis muligheter til å leve et godt liv er derimot viktig og da bør tilgangen på alkohol være regulert - vi kjenner jo til all elendigheten som dette fører med seg.
Jeg tror ingen vil ha anarki. Spørsmålet er hvor mye man skal regulere flertallets tilgang til goder for å beskytte et lite mindretall mot seg selv. Et moment i den sammenheng (regulering for selvbeskyttelse) er også at selvdestruktive mennesker ikke har noen problemer med å påføre seg og sine elendighet uansett. Fjerner man kronespillene går de over til nettpoker, blir polvarene for dyre drikker de vindusspylervæske.

Men dette går langt utenpå bare alkoholavgifter og spillemonopol, det dreier seg til syvende og sist om vår eiendomsrett over, og vårt ansvar for, eget liv. I hvilken grad livsløpet vårt skal bestemmes fra offentlig hold, i hvilken grad politikerne skal legge føringer på vår atferd. Skal alle jobbe fra ni til fem, være rusfrie og puritanske, trene én time pr. dag, få barn når de er 28 og dø når de er 82? Bør man ha en slik "oppskrift" på et godt liv og et godt samfunn? Og i hvilken grad skal man påtvinges den "riktige" livsførsel?

Jeg ser på økonomisk politikk som mye mere vesentlig og bestemmende for hvordan folk har det i dette samfunnet. Jeg har sansen for sosialdemokratiet, selv om det ikke er perfekt er det antakelig det nærmeste vi har kommet.
Økonomisk politikk, i hvertfall i forhold til privatøkonomi, henger ofte med hvordan partiets syn er på dette med personlig frihet kontra offentlig livsstilsregulering. Unntaket er de kristenkonservative, som økonomisk ofte er liberale, men mer enn gjerne bruker statsmakten som et verktøy for sine kyskhetsidealer (og også for å bremse vitenskapens innmarsj i de religiøse domener som livet og døden og sånn).

Sosialdemokratiet er sympatisk og behagelig, ingen tvil om det. Dets problem slik jeg ser det ligger i utvikling og konkurranseevne. Det er vanskelig for et sosialdemokrati å møte konkurranse fra land med billig arbeidskraft. Det må i så fall skje gjennom proteksjonisme, som globalt sett er noe av det mest usolidariske som finnes. Videre er det vanskelig å gjennomføre i et så globalisert (arbeids)marked som dagens. Hva angår utvikling mangler det drivkrefter og gulrøtter, hvorfor stå på når du kan slappe av og ha det like bra? Man ser allerede nå at de europeiske sosialdemokratiene taper kampen om teknologien og spisskompetansen, dette vil på sikt gi seg utslag i verdiskapningen.

J

jekri

Gjest
Personangrep sier som alltid mest om avsenderen.
Hvis du tok min kommentar som personangrep beklager jeg. Det var overhode ikke meningen.
Jeg er enig med deg i mye annet du sier, men er dypt uenig i ditt politiske syn.

TOHA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
0
Hvis du tok min kommentar som personangrep beklager jeg. Det var overhode ikke meningen.

Han bestrider forsett, men i det minste konstateres uaktsomhet.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Og en del om mottageren.  8)
Ikke i tilfellene dine under;

Har du ingen familie du Løkken  
og
Du er virkelig innsnøa Løkken.
I motsetning til deg argumenterer Løkken godt for sitt syn, dine uttalelser synes kun egnet til å sette deg selv i et rimelig dårlig lys. Må minne deg på at dette er et diskusjonsforum for voksne mennesker, det forventes en viss høflighet og substans; det er ikke et rapeforum for kranglekåte tenåringer.

Mvh Vidar P

B

bamsemann

Gjest

og
I motsetning til deg argumenterer Løkken godt for sitt syn, dine uttalelser synes kun egnet til å sette deg selv i et rimelig dårlig lys. Må minne deg på at dette er et diskusjonsforum fro voksne mennesker, det forventes en viss høflighet og substans; det er ikke et rapeforum for kranglekåte tenåringer.

Mvh Vidar P
Helt sant det....

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
I motsetning til deg argumenterer Løkken godt for sitt syn, dine uttalelser synes kun egnet til å sette deg selv i et rimelig dårlig lys. Må minne deg på at dette er et diskusjonsforum fro voksne mennesker, det forventes en viss høflighet og substans; det er ikke et rapeforum for kranglekåte tenåringer.Mvh Vidar P
Der kom du meg i forkjøpet. Tiltross for at jeg er uenig i Løkkens politiske syn synes jeg han er modig som velger å argumentere og brette ut sine meninger på dette forum, der motbøren definitivt ikke lar vente på seg.

Løkken er en av flere på forumet som virkelig kan argumentere for sine meninger, (dette er ikke synonymt med at jeg er enig) og jeg synes det er interessant lesing. Trist å se voksne mennesker ty til personangrep når de ikke har gode nok motargumenter.

Lin

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Der kom du meg i forkjøpet. Tiltross for at jeg er uenig i Løkkens politiske syn synes jeg han er modig som velger å argumentere og brette ut sine meninger på dette forum, der motbøren definitivt ikke lar vente på seg.

Løkken er en av flere på forumet som virkelig kan argumentere for sine meninger, (dette er ikke synonymt med at jeg er enig) og jeg synes det er interessant lesing. Trist å se voksne mennesker ty til personangrep når de ikke har gode nok motargumenter.

Lin
Tiltredes Lin, debatter er interesante og lærerike når de berikes med velfunderte argumenter og innfallsvinkler, uansett hvilken meningsside de kommer fra. Når, som vi så her, slike personangrep og forsøk på karakteristikker av debattanter ligger og støyer mellom annenhvert innlegg, så oppfattes det kun som irriterende støy-på-linja.
Nå må jeg slutte med det, for dette ble fra min side litt støy i en ellers god debatt også..  :D

Mvh Vidar P

B

bamsemann

Gjest

og
I motsetning til deg argumenterer Løkken godt for sitt syn, dine uttalelser synes kun egnet til å sette deg selv i et rimelig dårlig lys. Må minne deg på at dette er et diskusjonsforum fro voksne mennesker, det forventes en viss høflighet og substans; det er ikke et rapeforum for kranglekåte tenåringer.

Mvh Vidar P
Kan selv se at: du er virkelig innsnøa Løkken: kom skjevt ut, var mere ment mot innlegget enn personen. Har du ikke familie Løkken var ment at da hadde han forstått konsekvensen av sine meninger bedre...

Eller så tror jeg at mange av Løkkens innlegg kan være vel så mye personangrep på mange, han kan virke veldig nedlatende og arrogant... :mad:

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
Kan selv se at: du er virkelig innsnøa Løkken: kom skjevt ut, var mere ment mot innlegget enn personen.(
Hva mener du med at innlegget var innsnøå? Mener du naivit, i tilfelle hvorfor?

Har du ikke familie Løkken var ment at da hadde han forstått konsekvensen av sine meninger bedre...
Hvilke konsekvenser tenker du på? Kanskje du kunne eksemplifisert?

Eller så tror jeg at mange av Løkkens innlegg kan være vel så mye personangrep på mange, han kan virke veldig nedlatende og arrogant... :mad:
Hvis du irriterer deg over Løkkens arrogante holdning til tider, kan jeg ikke forstå hvorfor du vil bruke samme taktikk.  

Dette er ikke bare adressert til deg Bamsemann, jeg bruker bare det du skriver som et eksempel på hva jeg mener med person/innleggsangrep uten argumentasjon. Tror HFS ville blitt et mer høflig, konstruktiv og interessant forum dersom debattantene argumenterte framfor å slenge dritt.

I all vennskapelighet Lin

B

bamsemann

Gjest
Hva mener du med at innlegget var innsnøå? Mener du naivit, i tilfelle hvorfor?

Hvilke konsekvenser tenker du på? Kanskje du kunne eksemplifisert?

Hvis du irriterer deg over Løkkens arrogante holdning til tider, kan jeg ikke forstå hvorfor du vil bruke samme taktikk.  

Dette er ikke bare adressert til deg Bamsemann, jeg bruker bare det du skriver som et eksempel på hva jeg mener med person/innleggsangrep uten argumentasjon. Tror HFS ville blitt et mer høflig, konstruktiv og interessant forum dersom debattantene argumenterte framfor å slenge dritt.

I all vennskapelighet Lin

Jeg er helt enig i det du sier Lin.... :)

P

Parelius

Gjest
Fru Lin legger ut, og får til svar:
Jeg er helt enig i det du sier Lin.... :)
Hvordan får de det til, disse kvinnene? Hadde en mann sagt det samme, så hadde han blitt oppfattet som belærende av de som ble opplyst. På tide med kjønnsskifte for min del... Eller kanskje bamsemann sier det på den måten vi menn nå engang sier ting til kvinnen på...

Parelius (meget forvirret og veldig enig med Lin...)

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Jeg tror ingen vil ha anarki. Spørsmålet er hvor mye man skal regulere flertallets tilgang til goder for å beskytte et lite mindretall mot seg selv. Et moment i den sammenheng (regulering for selvbeskyttelse) er også at selvdestruktive mennesker ikke har noen problemer med å påføre seg og sine elendighet uansett. Fjerner man kronespillene går de over til nettpoker, blir polvarene for dyre drikker de vindusspylervæske.

Men dette går langt utenpå bare alkoholavgifter og spillemonopol, det dreier seg til syvende og sist om vår eiendomsrett over, og vårt ansvar for, eget liv. I hvilken grad livsløpet vårt skal bestemmes fra offentlig hold, i hvilken grad politikerne skal legge føringer på vår atferd. Skal alle jobbe fra ni til fem, være rusfrie og puritanske, trene én time pr. dag, få barn når de er 28 og dø når de er 82? Bør man ha en slik "oppskrift" på et godt liv og et godt samfunn? Og i hvilken grad skal man påtvinges den "riktige" livsførsel?
Jeg er egentlig enig i dette du sier, men jeg ser det ikke som noe problem. Jeg er et fritt menneske uansett hva staten måtte vedta av lover eller andre pålegg. Friheten er også frihet til å holde lover. Friheten er også til for å velge å ofre egne interesser for å la andre slippe til. Alle initiativ du tar har konsekvenser uansett, og er du bevisst så kjenner du til hva dine handlinger vil bety - stat eller ikke. De største hindringer du møter i egenutfoldelse er i ansvaret og forpliktelsene ovenfor dine medmennesker (dette er jo bakgrunnen for lovene vi har) men samvittighet spiller en sterk rolle for de fleste. Vi har ikke bare ansvar for egne liv, men også for andres liv. Denne følelsen kommer tydeligst når du får barn.
Jeg synes at mulighetene til å være destruktiv bør begrenses, og at det ikke holder å si at folk vil være destruktive uansett. Det er som å si at vi trenger ikke lover, folk gjør hva de vil likevel.
Jeg synes også at vi har langt igjen til staten bestemmer våre liv. I dette landet er vi nok friere enn i de fleste andre land. Akseptabel økonomi er en form for frihet de fleste her kan nyte godt av (forholdsvis langt flere enn i USA), vi kan gjøre annet i fritida enn å tenke på å skaffe mat til i morgen. Etter Bush`s tiltak mot terror har overvåkingen kommet på et ekstremt nivå, men ennå har ingen (såvidt jeg vet) begynt å anvende all innsamlet info mot enkeltpersoner.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Økonomisk politikk, i hvertfall i forhold til privatøkonomi, henger ofte med hvordan partiets syn er på dette med personlig frihet kontra offentlig livsstilsregulering. Unntaket er de kristenkonservative, som økonomisk ofte er liberale, men mer enn gjerne bruker statsmakten som et verktøy for sine kyskhetsidealer (og også for å bremse vitenskapens innmarsj i de religiøse domener som livet og døden og sånn).

Sosialdemokratiet er sympatisk og behagelig, ingen tvil om det. Dets problem slik jeg ser det ligger i utvikling og konkurranseevne. Det er vanskelig for et sosialdemokrati å møte konkurranse fra land med billig arbeidskraft. Det må i så fall skje gjennom proteksjonisme, som globalt sett er noe av det mest usolidariske som finnes. Videre er det vanskelig å gjennomføre i et så globalisert (arbeids)marked som dagens. Hva angår utvikling mangler det drivkrefter og gulrøtter, hvorfor stå på når du kan slappe av og ha det like bra? Man ser allerede nå at de europeiske sosialdemokratiene taper kampen om teknologien og spisskompetansen, dette vil på sikt gi seg utslag i verdiskapningen.
Denne motsetningen du sier det er mellom sosialdemokrati og konkurranseevne er ikke helt entydig. Vi og andre stater med sosial sikkerhet av en viss grad er ikke av de minst konkurransedyktige land i verden. Det er dessuten ikke sosialdemokratiet som er problemet vårt, men oljeøkonomien. Det er den som har gitt oss et høyt lønnsnivå, spesielt i industrien. Vi var svært konkurransedyktige før oljen kom, på den tiden hadde vi et mye bredere spekter av industrivarer som vi produserte både til eget forbruk og til eksport. Vi har aldri kunnet sammenligne oss med de store industrilandene i Europa som har problemer i dag, og vi er i en annen situasjon enn dem i dag også. Før oljen var Norge et av de fattigste land i Europa. Uten oljen ville vi i dag hatt en betydelig større industriproduksjon, og en betydelig større eksport av varer og tjenester (f.eks reiseliv, fisk, elektro, trevarer)
Vi kan være enige om at proteksjonismen som har vært ført i internasjonal handel har vært uheldig, men den har vært der for å beskytte i-landene. I stedet for å forlange at u-landene skal ha åpen økonomi uten importrestriksjoner, skulle de ha fått anledning til å drive proteksjonisme selv slik at de kunne bygge opp effektive produksjonsbedrifter - først til egne markeder, deretter til eksport, slik vesten har hatt suksess med, og som Kina nå har suksess med.
Kompetansen er viktig som konkurransefaktor, men her har jeg lite håp. Jeg tror at India og Kina, men sine enorme tilgang på hjerner med stor kompetanse til lav lønn vil banke vesten på sikt.

Vi må ta vare på hverandre i dette samfunnet, og vi må samarbeide. Suksessbedrifter preges av godt samarbeid, det viser undersøkelser, og det er et viktig konkurranseelement det også, kanskje det viktigste?

B

bamsemann

Gjest

Det at løkken syns at alkohol er et gode som bare gjør godt er mangel på forståelse av konsekvens, det er veldig mange voldsutsatte hjem, og om vi ikke skal beskytte den som drikker, kan vi i hvertfall beskytte dem rundt, barn,samboere.

Nå har det på kort tid i lille Norge vært flere drap på samboere og barn, og her er alkoholen en trigger, som gjør at de tør å drepe.

Hvis det viktigste i livet er billig alkohol, og lett tilgang, så mener jeg det finns viktigere ting.

Jeg kjøper min alkohol på polet, og det tror jeg lønnstakere som Løkken også har rå til.

Derfor mener jeg at innlegget til Løkken var innsnøa= LITE GJENNOMTENKT.

jeg tror ikke engang Løkken syns at vold i hjemmet er en god ting, derfor må man jo tenke på hva som kan være årsaken.

Hvis man ikke gir de vanskeligstilte i samfunnet en sjans til å føle seg samfunnsnyttige, forsvinner selvfølelsen, og de blir depresive og destruktive,og det tar de igjen ut på de som er enda svakere.

Det er veldig lett å sitte på sin høye hest og se ned på andre samfunnslag.

Forstår du hva jeg mener Lin?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Jeg er egentlig enig i dette du sier, men jeg ser det ikke som noe problem. Jeg er et fritt menneske uansett hva staten måtte vedta av lover eller andre pålegg. Friheten er også frihet til å holde lover.
Grunnleggende enig, spesielt i det siste (som sagt tror jeg ingen her ønsker anarki da dette fører til alt annet enn frihet), men jeg stusser dog litt ved påstanden om at din personlige frihet er usårbar uansett hva som vedtas av lover og pålegg. Mange stater har lover som hemmer ytringsfrihet, religionsfrihet, meningsfrihet, rettsbeskyttelse m.m. Jeg vil betegne dette som en høyst reell frihetsberøvelse. Det vil jeg også mene at mer "uskyldige" reguleringer gjør, hvis deres akkumulerte inngripen i den private sfære blir omfattende nok. I Norge er ikke dette et stort problem, men jeg har likefullt lite sympati for de mest reguleringskåte av våre politikere. En umyndiggjort befolkning er en ansvarsløs befolkning, det kan umulig fremme de gode individuelle egenskaper du nevner senere i innlegget.

Akseptabel økonomi er en form for frihet de fleste her kan nyte godt av (forholdsvis langt flere enn i USA), vi kan gjøre annet i fritida enn å tenke på å skaffe mat til i morgen. Etter Bush`s tiltak mot terror har overvåkingen kommet på et ekstremt nivå, men ennå har ingen (såvidt jeg vet) begynt å anvende all innsamlet info mot enkeltpersoner.
Beskyttelse kontra frihet er en vanskelig balansegang å ivareta. Her som ellers vil det aldri være et spørsmål om enten eller, men som sagt i hvilken grad man skal gripe inn i allmennhetens liv og væremåte for å beskytte mot noen få. Eller beskytte noen få mot seg selv som påpekt tidligere.

Denne motsetningen du sier det er mellom sosialdemokrati og konkurranseevne er ikke helt entydig. Vi og andre stater med sosial sikkerhet av en viss grad er ikke av de minst konkurransedyktige land i verden.
Land med dårlig infrastruktur, en sterk (overveldende) statsmakt og utstrakt korrupsjon er generelt minst konkurransedyktige. Men mange av disse, spesielt i Asia, er på full fart opp og vil utgjøre en veldig reell trussel mot vår velstand i generasjonene som kommer.

Det er dessuten ikke sosialdemokratiet som er problemet vårt, men oljeøkonomien. Det er den som har gitt oss et høyt lønnsnivå, spesielt i industrien.
Enig, men det er ikke til å stikke under en stol at verden globaliseres og utvikler seg i en rasende fart. Jeg mener at de sosialdemokratiske velferdsstatene vil få store problemer med å møte denne utviklingen, det vil fremtvinge ganske massive, og i mange tilfeller usolidariske, reformer. Vi ser det i Tyskland, Frankrike, England og mange andre steder. Slik sett er vi velsignet som har våre massive naturressurser, men et betimelig spørsmål er om vi da skal gjøre dette til en sovepute eller om vi bør innstille oss på å være konkurransekraftige også på fast sokkel.

Kompetansen er viktig som konkurransefaktor, men her har jeg lite håp. Jeg tror at India og Kina, men sine enorme tilgang på hjerner med stor kompetanse til lav lønn vil banke vesten på sikt.
India og Kina er fremadstormende, ingen tvil. Men i teknologibransjen mer enn i noen annen bransje, så er markedet såvel som arbeidsmarkedet globalt. De skarpeste hodene fra India og Kina (og forsåvidt også Europa) reiser fortsatt til USA og sørger for enorm verdiskapning i Silicon Valley og desslike. Skal man henge med i teknologiutviklingen må man gjøre det attraktivt for spisskompetansen å være her, hvilket hviler på infrastruktur, rammevilkår og muligheter.

Jeg vet ikke om du så nobelprisdebatten fra Stockholm som gikk nylig (en uformell debatt med prominente vinnere i fysikk, kjemi, medisin og økonomi). 70% av nobelprisvinnerne kommer fra amerikanske universiteter, noen fra Asia mens Europa er temmelig perifert i den sammenheng. Et sentralt tema var hva som vil skje med den amerikanske forskningsprominensen når det blir attraktivt å være "gullhode" også i Asia og Afrika. Det var bred enighet om at vi er på vei mot en ny verdensorden og at velferdsstatene i Europa vil være de store taperne. Amerikansk forskning drives av store selskaper som til en viss grad betaler seg ut av problemene ved å tilby store penger og ressurser til de beste av de beste, men denne elitedyrkingen passer ikke det sosialdemokratiske likhetsidealet. Så det ser ikke helt lyst ut. Uansett, det var en interessant debatt som flere burde se.

Bare for å oppklare; jeg er så aldeles ikke arrogant, det bare virker sånn fordi innleggene mine er mye bedre enn alle andres...

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.229
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Bare for å oppklare; jeg er så aldeles ikke arrogant, det bare virker sånn fordi innleggene mine er mye bedre enn alle andres...
...og dette er ikke engang ironi, tror nå jeg da :D

Kabeldragern

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
Fru Lin legger ut, og får til svar:
Hvordan får de det til, disse kvinnene? Hadde en mann sagt det samme, så hadde han blitt oppfattet som belærende av de som ble opplyst. På tide med kjønnsskifte for min del... Eller kanskje bamsemann sier det på den måten vi menn nå engang sier ting til kvinnen på...Parelius (meget forvirret og veldig enig med Lin...)
Kun to ting er nødvendig for å gjøre en kvinne fornøyd. Den ene er å la henne tro hun får viljen sin, og den andre er å la henne få det. ;)

Lin

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
;D ;D
Ja, er det ikke slitsomt og alltid være bedre enn alle andre. Jeg begynner å bli litt andpusten, puh ;)

Lin

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Det virker som at du (Løkken) setter likhetstegn mellom økt konkurransekraft og nedbygging av off.sektor/ velferd for alle. Dette er en sammenheng som aldri er påvist i noe vitenskapelig arbeid, men ofte antatt av folk på høyresiden og i næringslivet. Vi har jo hatt epoker da det motsatte så ut til å være tilfelle, f.eks etterkrigstiden da Sovjetunionen kunne tilby sine innbyggere høyere levestandard enn USA, eller norden i samme epoke. Dette hang sammen med tekonologisk nivå, men også med vilje til å beskytte egen virksomhet med proteksjonistiske grep. Etter min mening bør vi benytte slike grep for å beskytte vår egen økonomi og velferd. Det er jo ikke økonomien/næringslivet som er målet for alt. Som de gamle romere sa: "Mennesket er alle tings mål"

Spanjolene har et godt ordtak om menneskelig utvikling: Det skal en landsby til for å gjøre en gutt til mann (fritt etter hukommelsen). En skarp hjerne oppstår ikke i et hvilketsomhelst miljø. Nordens evne til å gi alle muligheter til utdanning/levestandard var et positivt bidrag til utvikling av både nærings- og samfunnsliv. og dermed konkurransekraft. Ved å gi flest mulig god basisutdanning kunne vi bedre utnytte forskjellige menneskers gode egenskaper både til næringsutvilking og samfunnsutvikling generelt. Samtidig tar vi vare på vår egen humanisme og vårt eget selvbilde slik at vi kan bevare bestandige samfunn av individer med forpliktende relasjoner til hverandre. Vår tids selvsentrering og individualisme bryter ned evnen til å holde vedlike menneskelige relasjoner, og disse relasjonene er nødvendige for å utvikle tilpasningsdyktige mennesker som kan utføre et arbeid i en sosial sammenheng.

Vi må også huske på at vi bor i et lite land. USA kan praktisere store klasseskiller og tolerere at 30-40 millioner er under fattigdomsgrensa uten at det går utover næringsutviklingen. Jeg tror ikke vi kan gjøre det samme, da våre små miljøer (f.eks Vinstra) da ville bli for små til at folk med sans for det akademiske ville få muligheter. De fleste vinstraværene ville ikke hatt råd til å gå så mye på skole som nå, og mange ville måtte ta seg jobb i jordbruket - som da ville vært relativt bedre økonomisk stilt - med lavere lønn på manuelt arbeid (omtrent som Irland kanskje).

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Det virker som at du (Løkken) setter likhetstegn mellom økt konkurransekraft og nedbygging av off.sektor/ velferd for alle.
Når verden globaliseres, så tror jeg nok at en slik sammenheng vil tre tydligere frem ja. Man reformerer jo velferdsstaten i store deler av Europa for tiden, jeg tviler på at det blir gjort for moro skyld.

Dette er en sammenheng som aldri er påvist i noe vitenskapelig arbeid, men ofte antatt av folk på høyresiden og i næringslivet.
Det første kan jeg dessverre ikke ta stilling til, da jeg ikke har oversikt over hva som finnes av vitenskapelig arbeid. Men man skulle jo tro at næringslivsledere, som har sin arbeidshverdag i dette internasjonale markedet, i denne konkurransesituasjonen, har en viss anelse om hvor skoen trykker. At de har en anelse om hva som skal til for å øke bedriftens verdiskapning og inntjening. Man sier ofte at næringslivsledere står på høyresiden av egosentriske årsaker, men faktum er da vitterligen at økt inntjening og verdiskapning i bedriftene faktisk er i alles interesse.

....vilje til å beskytte egen virksomhet med proteksjonistiske grep. Etter min mening bør vi benytte slike grep for å beskytte vår egen økonomi og velferd.
Er ikke proteksjonisme egentlig veldig usolidarisk? Og siden vi er langt fra selvforsynte med ressurser, for eksempel teknologi, vil det ikke bli et stort problem for oss dersom alle skulle gå hen og bli proteksjonistiske?

En skarp hjerne oppstår ikke i et hvilketsomhelst miljø. Nordens evne til å gi alle muligheter til utdanning/levestandard var et positivt bidrag til utvikling av både nærings- og samfunnsliv. og dermed konkurransekraft. Ved å gi flest mulig god basisutdanning kunne vi bedre utnytte forskjellige menneskers gode egenskaper både til næringsutvilking og samfunnsutvikling generelt.
100% enig. Og en god og statsfinansiert (ikke nødvendigvis statlig drevet, men statlig finansiert) basisutdanning som er gratis for alle er noe vi må tviholde på uansett hva som skjer!

Vår tids selvsentrering og individualisme bryter ned evnen til å holde vedlike menneskelige relasjoner, og disse relasjonene er nødvendige for å utvikle tilpasningsdyktige mennesker som kan utføre et arbeid i en sosial sammenheng.
Jeg ser ikke denne motsetningen mellom individualisme og sameksistens. Snarere tvert om; et menneske som lever under individuell frihet og individuelt ansvar blir slik jeg ser det langt bedre i stand til å fungere sosialt, enn et som overlater ansvaret for eget og andres velbefinnende til myndighetene.

Jeg tror ikke vi kan gjøre det samme, da våre små miljøer (f.eks Vinstra) da ville bli for små til at folk med sans for det akademiske ville få muligheter.
Det er vel i stor grad realiteten allerede nå, hvis du ser bort fra tjenestestillinger som leger og lærere. Jeg mener at IT-revolusjonen er en gylden mulighet for rurale strøk til å gjøre seg attraktive. Med riktig infrastruktur kan en bygd tilby svært gode kår for en typisk teknologibedrift som stort sett opererer online: lave boligkostnader, et trygt oppvekstmiljø for de ansattes barn, lave drifts- og lokaliseringskostnader etc. Dette er imidlertid en mulighet som sjelden brukes, da politikerne i distriktene ofte er bonderomantiske SPere som vil at alt helst skal være som før.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Er ikke proteksjonisme egentlig veldig usolidarisk? Og siden vi er langt fra selvforsynte med ressurser, for eksempel teknologi, vil det ikke bli et stort problem for oss dersom alle skulle gå hen og bli proteksjonistiske?

Proteksjonisme er nok usolidarisk mot andre land, men det er å ta vare på eget land. Tror det var bra om alle var litt proteksjonistiske. Man må kunne ta vare på seg selv for å kunne ta vare på andre.

Jeg ser ikke denne motsetningen mellom individualisme og sameksistens. Snarere tvert om; et menneske som lever under individuell frihet og individuelt ansvar blir slik jeg ser det langt bedre i stand til å fungere sosialt, enn et som overlater ansvaret for eget og andres velbefinnende til myndighetene.  

Økt antall skilsmisser, folk som ikke kan ta vare på barna av egoistiske(karriere) og/eller andre årsaker (økonomisk press - enslige forsørgere som må ha flere jobber, osv)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
En liten avsporing, men interessant:

New international report reveals Israel has become the country with the most promising economic future. According to the research, Israel, which has already achieved a worldwide reputation of a high-tech superpower, has become the leading country in the areas of science and technology. The Ministry of Industry and Trade recently conducted a "State intellectual capital balance" survey in order to examine Israel's global ranking among developed countries. Israel's leading newspaper Yedioth Ahronoth obtained the document, which reveals that the number of engineers in Israel is the highest in the world: 135 engineers for every 10,000 workers. The United States is ranked second with only 70 engineers, followed by Japan (65), Holland (53) and Switzerland (38). Israel is also ranked first in the world in the number of scientists and technicians, with 140 for every 10,000 workers. The U.S. is way behind with 83 scientists and technicians, followed by Japan (80), Germany (60) and Switzerland (55).

The study also reveals that Israel provides a supporting business environment and a developed banking and financial infrastructure, and encourages investment in technological initiatives. According to the same study, Israel also leads the national expenditure on research and development in relation to its national product. The Industry Ministry's chief scientist, Dr. Eli Ofer, was satisfied with the findings and explained how Israel became a technological super power. "If not for the Russian immigration, the number of engineers in Israel would be smaller. A decade ago we absorbed a million people, a huge percentage of whom had academic-technological education," he said. According to Elisha Yanai, chairman of the Association of electronics, Israel has become a silicon valley. "We should not be compared to all of the U.S., but to certain high-tech areas, such as California's Silicon Valley, Boston's high-tech area and Texas' high-tech area. Such a comparison, which is more natural to us, ranks Israel at the third absolute spot, and not just at the relative spot of engineers and technological manpower," he said.

Topp Bunn