Fullbalansert sludder og tøv.
I en annen tråd for litt siden ble det vist til produktsiden til Musical Fidelity Nu-Vista Vinyl 2
Har ikke de vært både sære og vanskelige med akseptere besøk da? Minnes å huske noe i den retning fra noen som hadde forsøkt. Husk at de driver en produksjonsbedrift, ikke en butikk. De har ikke ansatte til å drive publikumsbesøk. Jeg skjønner at folk er nysgjerrige, jeg er også der, men syns...
www.hifisentralen.no
For alt jeg vet er det sikkert en bra phonoforstekrer, men det jeg hang meg opp i var noen snutter i produktomtalen som går på «fullbalansert».
I den nevnte tråden nevnte jeg at det var fristende å radbrekke denne omtalen ...
Først litt wikipedia-droppings om balansert og slikt:
en.wikipedia.org
en.wikipedia.org
en.wikipedia.org
Det viktige å være oppmerksom på her er at «balansert» viser til kilde- og lastimpedans i forhold til jord for to ledere som går til hver sin pol i en signaltrafo eller til hver sin inngang i en differensiell forsterker. En
differensiell forsterker er en krets som forsterker differansen/forskjellen mellom to poler. «Balansert» viser
ikke til signalet, om det er et signal som består to deler i motfase med hverandre eller om det kun er signal på den ene «linjen». Det
eneste poenget med balansert signaloverføring er undertrykking av common mode støy, dvs innstrålt støy i signalledningene og ev. jordstrømmer mellom apparaturene. Den egenskapen måles som common mode rejection ratio – CMRR.
en.wikipedia.org
en.wikipedia.org
CMRR: What is it and how do you get a good number?
www.belden.com
La meg så ta Musical Fidelity om «fully balanced» bit for bit
Fully Balanced
A fully balanced design principle, as used in the Nu-Vista Vinyl 2, consists of a hot and a cold (also called + and -) signal. Both the + and – signal chains effectively carry the same musical information. ...
Greit nok, men som nevnt over så er balansert ikke betinget av et symmetrisk hot (+) og cold (-) signal.
... A true balanced amplifier can now extract the final musical information out the +/- signals and subtract, remove, all noise that could potentially be added along the transmission.
I kontekst av resten av forklaringen til MF så er det uklart om en «
true balanced» forsterker er noe annet enn full-balansert eller pseudo-balansert. Forklaringen er grei nok mht. hva en differanseforsterker gjør, forsterker differansen mellom + og -, og undertrykker det som er likt i + og -.
...
A “pseudo-balanced” amplifier will not process the + and – signals independently, but add them together before they are processed. ...
Det er mildt sagt umulig å forstå hva MF mener en pseudo-balansert forsterker er. Dersom jeg tar teksten bokstavelig, at en pseudo-balansert forsterker legger sammen + og -, før de blir prosessert, så blir resultatet naturligvis null, med noen mindre avvik i summeringen og i balansen mellom + og -. Sånn kan ikke en «pseudo-balansert» forsterker fungere, heller ikke i MF sitt markedsføringsbabbel.
Setningen impliserer at det er en fordel å behandle + og - «independently», siden det er noe en pseudo-balansert tydeligvis ikke gjør. Jeg regner med at det er en grunnantakelse/premiss at «fully balanced» er «bedre» enn «pseudo-balanced». Men å behandle + og - signalene helt uavhengig av hverandre er en klønete, kostbar, ineffektiv og stort sett ganske håpløs måte å gjøre det på.
Å behandle signalene-polene uavhengig av hverandre er også noe annet enn det MF skriver om «a true balanced amplifier» i avsnittet over, så en kan kanskje forledes til å tro at en «fully balanced» forsterker er noe annet enn en «true balanced» forsterker?
Å behandle signal-polene uavhengig av hverandre betyr at man ikke demper innstrålt støy, undertrykker det som er likt i + og -. Videre impliserer det høye krav til presisjon og matchingen mellom forsterkerkretsene for å kunne å opprettholde ev god undertrykking av common mode i
neste trinn (forforsterker/integrertforstekrer el.). Denne matchingen er et par hakk vanskeligere i RIAA EQ enn for lineær forsterking. Dersom MF hadde gjort denne matchingen og brukt høypresisjons komponenter, la oss si innenfor 0,01%, så hadde det stått med STORE bokstaver på produktsiden.
...Pseudo-balanced design will not benefit from the advantages that balanced connections have to offer, like fully balanced amplifiers do. ...
Som nevnt er det ganske umulig å forstå hva MF mener at en pseudobalansert forsterker er. Omtalen er også fuzzy på fordelene, så det er ikke godt å vite hva en går glipp av, men underforstått så må det være noe «bra».
...In a true, fully balanced device, the + and – sections of both the left and right channel are treated individually, which doubles the amplifier sections by 2 as a result. You need twice as much space on the circuit board, twice as many electrical components and be twice as careful with planning your circuit board layout. ...
Her har vi plutselig både «true» og «fully balanced», rett over har vi som nevnt et motsetningsforhold mellom «true» og «fully». Her fortsetter de med «individually» behandling (antar det kan være omtrent det samme som «independent»), som altså ikke helt samsvarer med «true balanced». Måten MF skriver dette på leder meg til å tro at phonoforsterkeren ikke har noen som helst undertrykking av common mode. Dersom en skal trekke begge signalpolene igjennom hele forsterkerkretsen, og gjøre det skikkelig, så er det behov for å bruke noe mer enn dobbelt så mange komponenter. F.eks. inngangstrinnet kan gjerne få 4 ganger så mange komponenter bare for å opprettholde samme egenstøy som en tilsvarende ubalansert krets. Dessuten kan det vær behov for litt ekstra krimskrams for å kontroller common mode og for å sikre balansen i forsterkingen av + og -. Kravene til matchingen mellom + og - signal er forøvrig langt høyere enn 2X, så det er en fordel åvære noe mer enn «twice as carefull» med kretsutlegget.
... As a result, the Nu-Vista Vinyl 2 excels at suppressing unwanted noise, errors and interferences and offers the best signal to noise ratio possible.
Som et resultat er jeg overbevist om at vedkommende som skrev denne snutten for MF burde ha blitt forvist fra den jobben. Inntil MF viser spesifikasjoner og målinger for CMRR, så er det ingen grunn til å tro at de har det ringeste anelse om hvorfor de har snekret sammen en balansert phonoforsterker (dvs annet enn å melke markedet).
mvh
KJ