SVADASPRÅK; Finnes det en grense for hvor drøy en produktbeskrivelse kan bli?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    31.552
    Antall liker
    27.717
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Spec ser ut til å mene at forsterkere skal ha egenlyd. Måleresultater kan tyde på det, og det passer godt til salgsteksten.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    17.328
    Antall liker
    47.679
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Klasse D vil vel uansett si PWM.. For det er vel det klasse D er.
    Nei, det finnes både PDM, MLM og PSM. B&O leker vel med MLM?

    Ja mange snakker om " digitale" forstærkere som ikke findes. Det er jo klasse D de mener.
    Men selv om man gjerne hevder at klasse D er analogt, så finnes det argumenter for å klassifisere de som digitale også. Dette fordi det er en diskret prosess. Men tenker det ikke er så viktig om man mener det ene eller det andre egentlig. Vi opplever alt analogt!

    Eksemplet under klassifisereres seg selv som en digital forsterker (PDM) og benytter delta-sigma modulering.

     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.249
    Antall liker
    5.269
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Noen vil vel mene jeg sitter i glasshus.....
    Det er lov å sakse / lime inn en produktomtale?
    Norsk pris er ca 10'
    Sier ikke mer.

    The dCBL-UF is a new high end audio USB cable equipped with already well known filter block used on SOtM’s famous network cable, dCBL-CAT7

    This filter block makes you possible to get closer and listen to the essence of music through the USB system by removing unnecessary elements which were existed originally but not noticed earlier in the music. It is an important factor that makes dCBL-UF very special even though there are a lot of USB cables already on the market.

    Most USB cables existed around us could have changed nature of music rather than improving sound quality in overall. However, the dCBL-UF with the complete filter block made of the special material and special structure beyond the typical tricks is the truly high end audio USB cable to improve sound quality in the USB audio system.

    This filter block, used in the dCBL-UF, especially enriches the mid-range of sound, and the ultra low and ultra high frequency range of sound gets apparent so the music gets heard very clearly and the center of music sounds much fruitful and plentiful. And it leads a normal flat and abstract listening environment to be the recording scene by opening space and delivering very intricate textures of the instrument in harmony. However, certain ranges of sound are not over-emphasized and have a stable balance so that serious music listening session in USB audio system could be finally realized by the dCBL-UF.

    When it comes to delivering the essence of music, we can truly feel and think we share the performer’s emotions like joys, sorrow, delight of happiness, and the dCBL-UF is the one to make get closer to that emotion.

    The dCBL-UF is based on 1M length and can be selected to 1.5M or up to 2M. And as an additional choice, it has an option including the + 5V USB power line or not including the + 5V USB power line depending on the USB device you are connecting with. And the last, by selecting the proper wire type between copper and silver, copper is excellent balance expression, and silver is much detailed expression and dynamic relatively, the musical nuance would be delivered to the different result in your system.

    You can optimize your USB audio system by choosing the dCBL-UF with options properly.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    5.171
    Antall liker
    4.669
    Torget vurderinger
    1
    Men selv om man gjerne hevder at klasse D er analogt, så finnes det argumenter for å klassifisere de som digitale også. Dette fordi det er en diskret prosess. Men tenker det ikke er så viktig om man mener det ene eller det andre egentlig. Vi opplever alt analogt!
    Det finnes også digitale klasse D, men det er jo egne chipper. Lyngdorf kjører jo hardt på digital forsterkning. Men det som kommer ut er uansett analogt ja.


     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.660
    Antall liker
    17.412
    Sted
    Østfold
    Essensen i klasse d er switching, ikke hvordan switchingen moduleres. Det sagt så er pulsbreddemodulering det mest utbredte trur eg

    Mvh
    KJ
    Det som ofte går igjen, både når det gjelder det development-kitet som SPEC bygger forsterkerne sine rundt, og ting som ICE, Hypex, Purifi og mye annet, er at man endrer både pulsbredder og frekvens. Man kan se for seg en loop som er bygget omtrent som en klasse AB-forsterker, men der gain er så høy at utgangstransistorene flipper på eller av. I feedback-loopen vil en sammenlikning av spenningen inn og ut bestemme om spenningen skal opp eller ned, altså om man skal flippe utgangen eller vente litt til. I det øyeblikket spenningen ut passerer spenningen inn (pluss gain) flipper den, til spenningen faller under, osv. På den måten er det egentlig utgangsfilteret som bestemmer switchefrekvensen, men både signalamlitude, frekvens og last spiller litt inn både på pulsbredder og switchefrekvens. Det er dette prinsippet som kalles universal class D. Den har ingen oscillator utover at kretsen er selv-oscillerende.

    Kretsen er faktisk ikke ulik en klasse AB-forsterker som går i selvsving, bare at her er det stålkontroll på sakene og komponentene er dimensjonert for oppgaven.

    En helt sentral forskjell er at switchingen holdes ganske stabil høyt i frekvens med et 2. ordens filter som gir langt mer kontroll på switchefrekvensen enn det en 1. ordens filterfunksjon ville gjort. I tillegg er det korreksjonskretser som styrer hvor mye negativt overlapp man skal ha, og et drivertrinn som er kalibrert for å håndtere gate-kapasistansen til utgangstransistorene.

    Det er også en analog loop som omgir hele forsterkeren både i Hypex Ncore, alle ICE, og selvsagt i Purifi. Det er kvaliteten på denne kretsen som bestemmer kvaliteten på signalet forsterkeren leverer, samt hvor godt den kontrollerer laster og alt det der. Alle forkastede design er typisk forkastet på grunn av at de ikke løste dette på en tilfredsstillende måte.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.464
    Antall liker
    5.015
    Torget vurderinger
    1
    Fullbalansert sludder og tøv.
    I en annen tråd for litt siden ble det vist til produktsiden til Musical Fidelity Nu-Vista Vinyl 2
    For alt jeg vet er det sikkert en bra phonoforstekrer, men det jeg hang meg opp i var noen snutter i produktomtalen som går på «fullbalansert».
    1742239427067.png

    I den nevnte tråden nevnte jeg at det var fristende å radbrekke denne omtalen ...

    Først litt wikipedia-droppings om balansert og slikt:
    Det viktige å være oppmerksom på her er at «balansert» viser til kilde- og lastimpedans i forhold til jord for to ledere som går til hver sin pol i en signaltrafo eller til hver sin inngang i en differensiell forsterker. En differensiell forsterker er en krets som forsterker differansen/forskjellen mellom to poler. «Balansert» viser ikke til signalet, om det er et signal som består to deler i motfase med hverandre eller om det kun er signal på den ene «linjen». Det eneste poenget med balansert signaloverføring er undertrykking av common mode støy, dvs innstrålt støy i signalledningene og ev. jordstrømmer mellom apparaturene. Den egenskapen måles som common mode rejection ratio – CMRR.
    La meg så ta Musical Fidelity om «fully balanced» bit for bit
    Fully Balanced
    A fully balanced design principle, as used in the Nu-Vista Vinyl 2, consists of a hot and a cold (also called + and -) signal. Both the + and – signal chains effectively carry the same musical information. ...
    Greit nok, men som nevnt over så er balansert ikke betinget av et symmetrisk hot (+) og cold (-) signal.
    ... A true balanced amplifier can now extract the final musical information out the +/- signals and subtract, remove, all noise that could potentially be added along the transmission.
    I kontekst av resten av forklaringen til MF så er det uklart om en «true balanced» forsterker er noe annet enn full-balansert eller pseudo-balansert. Forklaringen er grei nok mht. hva en differanseforsterker gjør, forsterker differansen mellom + og -, og undertrykker det som er likt i + og -.
    ...
    A “pseudo-balanced” amplifier will not process the + and – signals independently, but add them together before they are processed. ...
    Det er mildt sagt umulig å forstå hva MF mener en pseudo-balansert forsterker er. Dersom jeg tar teksten bokstavelig, at en pseudo-balansert forsterker legger sammen + og -, før de blir prosessert, så blir resultatet naturligvis null, med noen mindre avvik i summeringen og i balansen mellom + og -. Sånn kan ikke en «pseudo-balansert» forsterker fungere, heller ikke i MF sitt markedsføringsbabbel.

    Setningen impliserer at det er en fordel å behandle + og - «independently», siden det er noe en pseudo-balansert tydeligvis ikke gjør. Jeg regner med at det er en grunnantakelse/premiss at «fully balanced» er «bedre» enn «pseudo-balanced». Men å behandle + og - signalene helt uavhengig av hverandre er en klønete, kostbar, ineffektiv og stort sett ganske håpløs måte å gjøre det på.

    Å behandle signalene-polene uavhengig av hverandre er også noe annet enn det MF skriver om «a true balanced amplifier» i avsnittet over, så en kan kanskje forledes til å tro at en «fully balanced» forsterker er noe annet enn en «true balanced» forsterker?

    Å behandle signal-polene uavhengig av hverandre betyr at man ikke demper innstrålt støy, undertrykker det som er likt i + og -. Videre impliserer det høye krav til presisjon og matchingen mellom forsterkerkretsene for å kunne å opprettholde ev god undertrykking av common mode i neste trinn (forforsterker/integrertforstekrer el.). Denne matchingen er et par hakk vanskeligere i RIAA EQ enn for lineær forsterking. Dersom MF hadde gjort denne matchingen og brukt høypresisjons komponenter, la oss si innenfor 0,01%, så hadde det stått med STORE bokstaver på produktsiden.
    ...Pseudo-balanced design will not benefit from the advantages that balanced connections have to offer, like fully balanced amplifiers do. ...
    Som nevnt er det ganske umulig å forstå hva MF mener at en pseudobalansert forsterker er. Omtalen er også fuzzy på fordelene, så det er ikke godt å vite hva en går glipp av, men underforstått så må det være noe «bra».
    ...In a true, fully balanced device, the + and – sections of both the left and right channel are treated individually, which doubles the amplifier sections by 2 as a result. You need twice as much space on the circuit board, twice as many electrical components and be twice as careful with planning your circuit board layout. ...
    Her har vi plutselig både «true» og «fully balanced», rett over har vi som nevnt et motsetningsforhold mellom «true» og «fully». Her fortsetter de med «individually» behandling (antar det kan være omtrent det samme som «independent»), som altså ikke helt samsvarer med «true balanced». Måten MF skriver dette på leder meg til å tro at phonoforsterkeren ikke har noen som helst undertrykking av common mode. Dersom en skal trekke begge signalpolene igjennom hele forsterkerkretsen, og gjøre det skikkelig, så er det behov for å bruke noe mer enn dobbelt så mange komponenter. F.eks. inngangstrinnet kan gjerne få 4 ganger så mange komponenter bare for å opprettholde samme egenstøy som en tilsvarende ubalansert krets. Dessuten kan det vær behov for litt ekstra krimskrams for å kontroller common mode og for å sikre balansen i forsterkingen av + og -. Kravene til matchingen mellom + og - signal er forøvrig langt høyere enn 2X, så det er en fordel åvære noe mer enn «twice as carefull» med kretsutlegget.
    ... As a result, the Nu-Vista Vinyl 2 excels at suppressing unwanted noise, errors and interferences and offers the best signal to noise ratio possible.
    Som et resultat er jeg overbevist om at vedkommende som skrev denne snutten for MF burde ha blitt forvist fra den jobben. Inntil MF viser spesifikasjoner og målinger for CMRR, så er det ingen grunn til å tro at de har det ringeste anelse om hvorfor de har snekret sammen en balansert phonoforsterker (dvs annet enn å melke markedet).

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.888
    Antall liker
    3.705
    Noen vil vel mene jeg sitter i glasshus.....
    Det er lov å sakse / lime inn en produktomtale?
    Norsk pris er ca 10'
    Sier ikke mer.

    The dCBL-UF is a new high end audio USB cable equipped with already well known filter block used on SOtM’s famous network cable, dCBL-CAT7

    This filter block makes you possible to get closer and listen to the essence of music through the USB system by removing unnecessary elements which were existed originally but not noticed earlier in the music. It is an important factor that makes dCBL-UF very special even though there are a lot of USB cables already on the market.

    Most USB cables existed around us could have changed nature of music rather than improving sound quality in overall. However, the dCBL-UF with the complete filter block made of the special material and special structure beyond the typical tricks is the truly high end audio USB cable to improve sound quality in the USB audio system.

    This filter block, used in the dCBL-UF, especially enriches the mid-range of sound, and the ultra low and ultra high frequency range of sound gets apparent so the music gets heard very clearly and the center of music sounds much fruitful and plentiful. And it leads a normal flat and abstract listening environment to be the recording scene by opening space and delivering very intricate textures of the instrument in harmony. However, certain ranges of sound are not over-emphasized and have a stable balance so that serious music listening session in USB audio system could be finally realized by the dCBL-UF.

    When it comes to delivering the essence of music, we can truly feel and think we share the performer’s emotions like joys, sorrow, delight of happiness, and the dCBL-UF is the one to make get closer to that emotion.

    The dCBL-UF is based on 1M length and can be selected to 1.5M or up to 2M. And as an additional choice, it has an option including the + 5V USB power line or not including the + 5V USB power line depending on the USB device you are connecting with. And the last, by selecting the proper wire type between copper and silver, copper is excellent balance expression, and silver is much detailed expression and dynamic relatively, the musical nuance would be delivered to the different result in your system.

    You can optimize your USB audio system by choosing the dCBL-UF with options properly.
    Ikke kaste med sten når man bor i glashus.
     

    phaselineær

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2025
    Innlegg
    85
    Antall liker
    151
    Sted
    Sjælland
    Noen vil vel mene jeg sitter i glasshus.....
    Det er lov å sakse / lime inn en produktomtale?
    Norsk pris er ca 10'
    Sier ikke mer.

    The dCBL-UF is a new high end audio USB cable equipped with already well known filter block used on SOtM’s famous network cable, dCBL-CAT7

    This filter block makes you possible to get closer and listen to the essence of music through the USB system by removing unnecessary elements which were existed originally but not noticed earlier in the music. It is an important factor that makes dCBL-UF very special even though there are a lot of USB cables already on the market.

    Most USB cables existed around us could have changed nature of music rather than improving sound quality in overall. However, the dCBL-UF with the complete filter block made of the special material and special structure beyond the typical tricks is the truly high end audio USB cable to improve sound quality in the USB audio system.

    This filter block, used in the dCBL-UF, especially enriches the mid-range of sound, and the ultra low and ultra high frequency range of sound gets apparent so the music gets heard very clearly and the center of music sounds much fruitful and plentiful. And it leads a normal flat and abstract listening environment to be the recording scene by opening space and delivering very intricate textures of the instrument in harmony. However, certain ranges of sound are not over-emphasized and have a stable balance so that serious music listening session in USB audio system could be finally realized by the dCBL-UF.

    When it comes to delivering the essence of music, we can truly feel and think we share the performer’s emotions like joys, sorrow, delight of happiness, and the dCBL-UF is the one to make get closer to that emotion.

    The dCBL-UF is based on 1M length and can be selected to 1.5M or up to 2M. And as an additional choice, it has an option including the + 5V USB power line or not including the + 5V USB power line depending on the USB device you are connecting with. And the last, by selecting the proper wire type between copper and silver, copper is excellent balance expression, and silver is much detailed expression and dynamic relatively, the musical nuance would be delivered to the different result in your system.

    You can optimize your USB audio system by choosing the dCBL-UF with options properly.
    Hvad er det dette filter fjerner ?
    Fjerner det noget af musikken ?
    Hvis man overfører musik fra sin PC til ekstern harddisk via sådan et kabel, kommer det hele så ikke med ?
    Jeg troede at det var meningen at alt skulle med
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn