Sven_Palvigs lytterum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.975
    Torget vurderinger
    23
    Fordi de ik har fået kaffe :) Kortvarig er der ikke.
    "Livet er ikke det beste man har - og om litt er kaffen slutt"

Eller morgenbrød :cool: Forøvrig - bildet kunne like gjerne vært hentet/tatt fra Norge; samme gledesløse halvgamlingene som tilsynelatende ikke har detsærlig morro med hobbyen sin.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.557

Eller morgenbrød :cool: Forøvrig - bildet kunne like gjerne vært hentet/tatt fra Norge; samme gledesløse halvgamlingene som tilsynelatende ikke har detsærlig morro med hobbyen sin.

Kanskje det lyder så godt, at de spekulerer over hvor lite de selv har fået ud af at bruge så meget tid på hobbyen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.975
    Torget vurderinger
    23

Kanskje det lyder så godt, at de spekulerer over hvor lite de selv har fået ud af at bruge så meget tid på hobbyen.
    Det er selvsagt alltid en mulighet.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Sjælland. Danmark.

Der var nu flere der nikkede i takt til musikken tidligere. :cool: Men der blev lyttet seriøst. De er altid interessant at have gæster, med samme interesse og så høre det udtrykt, hvad de hører. :cool:

8

8x12_TOM

Gjest
    Blir det byttet om på plassene så alle får sjansen i ss, eller er det ikke så nøye hos dere. Har for min del aldri hørt noen anlegg der yter optimalt annet enn i ss.
    Kan få et visst inntrykk utenom, men jeg mener en seriøs vurdering bør tas fra ss

SS = søtflekken

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Blir det byttet om på plassene så alle får sjansen i ss, eller er det ikke så nøye hos dere. Har for min del aldri hørt noen anlegg der yter optimalt annet enn i ss.
    Kan få et visst inntrykk utenom, men jeg mener en seriøs vurdering bør tas fra ss

SS = søtflekken
    Der blev skam byttet plads mange gange. Men det er rigtigt, at der er kun en plads for den optimale lyd.
    Jeg fortalte hvor den optimale plads var og jeg supplerede med senere at fortælle, at lytte afstanden til højttalerne er 3,20 meter og ørehøjde er 113 cm. Roald sad for langt nede, da han var på besøg, hvad jeg ikke lige tænkte over. Siden Roald var på besøg, er der sket meget. Subwooferen flyttet. Højttaler placering optimeret bl.a.
    Det er et problem med flere lyttere, for at sidde optimalt.

8

8x12_TOM

Gjest

SS = søtflekken
    Der blev skam byttet plads mange gange. Men det er rigtigt, at der er kun en plads for den optimale lyd.
    Jeg fortalte hvor den optimale plads var og jeg supplerede med senere at fortælle, at lytte afstanden til højttalerne er 3,20 meter og ørehøjde er 113 cm. Roald sad for langt nede, da han var på besøg, hvad jeg ikke lige tænkte over. Siden Roald var på besøg, er der sket meget. Subwooferen flyttet. Højttaler placering optimeret bl.a.
    Det er et problem med flere lyttere, for at sidde optimalt.
    Da er vi helt på linje om dette:)

8

8x12_TOM

Gjest
    ALLE har jo som kjent en agenda, så de lurer kanskje på hvor i helvete de gikk feil vei:cool:

btw har de samme strømpeleverandør?
    Hadde to Dansker på besøk i dag i forbindelsen med en begravelse, og tror du ikke, når de fikk på seg hverdagsklærne, så hadde begge samme stripete sokkene :)

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    dansker.png

he he he he, typisk dansker :)

har du fått deg mikrofon enda? du trenger ikke kjøpe så veldig dyr mikrofon, selv billige mikrofoner som umik-1 og dayton emm-6 kommer med individuell kalibrasjonsfil i dag. ser ut som om han brukte holm impulse, ville heller brukt rew.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hej hutsefruts.
    Jeg har ikke fået købt en mikrofon. Men det skal gøres. Jeg er i gang med at flytte anlægget til sidevæggen, fordi det giver bedre lyd. Men så er der lige et nyt langt XLR kabel der har drillet.
    Jeg skal købe ny bordplade, der skal skæres op. Det bliver nok stavlimet bøg, der passer til gulvet. Men krydsfiner er jo også en mulighed.

DSC00747.jpg

Striber må der på sokkerne. Livet skal ikke være så kedeligt...

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    her tenkte jeg faktisk på carlsberg og ølet enda litt lenger bak! der ser man, det er så integrert at man ikke lenger tenker over det. ;D

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.557
    Sven dine Furutech XLR chassis stik er bestilt så dine ukurrante Furutech XLR kan få kontakt.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det er godt med god kontakt. :D

Det kan måske yderligere forbedre lyden. Jeg mener at stik også har meget at sige for lyden. Det bliver dejligt, når det bliver ordnet.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.557

Det kan måske yderligere forbedre lyden. Jeg mener at stik også har meget at sige for lyden. Det bliver dejligt, når det bliver ordnet.
    Men min lyd er klart mere klangrigtig med min nye NXV 500 L single die. Har ik det samme dybdebillede som dig.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Sjælland. Danmark.

Men min lyd er klart mere klangrigtig med min nye NXV 500 L single die. Har ik det samme dybdebillede som dig.
    Tillykke med, at din nye Holton NXV 500 skulle være god. Det er helt fint, hvis den skule være bedre end min Holton NX 800. Måske vi en dag kan sammenligne dem her hos mig. Men nu får jeg jo bedre XLR bøsninger fra Furutech... Og mon ikke Modifix har drejet nogle fine højttaler bøsninger i Tellur kobber til mig. De samme som der er i mine fronter og kommende surround højttalere.

Det samme dybdebillede kan du ikke få, selv om du har rigtig god lyd, men fordi du ikke har den samme plads rundt om højttalerne og du har anlægget placeret imellem højttalerne. At få anlægget væk giver yderligere bedre rum.

M

MusicBear

Gjest

Tillykke med, at din nye Holton NXV 500 skulle være god. Det er helt fint, hvis den skule være bedre end min Holton NX 800. Måske vi en dag kan sammenligne dem her hos mig. Men nu får jeg jo bedre XLR bøsninger fra Furutech... Og mon ikke Modifix har drejet nogle fine højttaler bøsninger i Tellur kobber til mig. De samme som der er i mine fronter og kommende surround højttalere.

Det samme dybdebillede kan du ikke få, selv om du har rigtig god lyd, men fordi du ikke har den samme plads rundt om højttalerne og du har anlægget placeret imellem højttalerne. At få anlægget væk giver yderligere bedre rum.

Alle de fete kondissene (impedansetilpasningen?) du har i subben din, hva vil du si de gjør av HØRbar forbedring mot ikke å ha disse? Eller er det kun for at forsterkeren skal arbeide bedre?

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Alle de fete kondissene (impedansetilpasningen?) du har i subben din, hva vil du si de gjør av HØRbar forbedring mot ikke å ha disse? Eller er det kun for at forsterkeren skal arbeide bedre?[/QUOTE]

Det var en ting som Steen Duelund lagde megen vægt på. Få impedansen på plads så bliver fasen også rettet ind Sven, sagde han til mig. Steen Duelund lagde meget vægt på, at fasen var i orden. Det var det vigtigste og det undre mig meget, at der bygges så mange enormt dyre højttalere, og når man så ser impedans målinger, så ligner det Norge i silhuet. Fasen er med grimme vinkler. Men udseendet er flot. Der lægges så meget vægt på udseende af højttaleren.

I min tråd http://www.hifisentralen.no/forumet.../80548-mit-surround-ha-jttaler-projekt-2.html har Jens Gregersen, der bygger mine højttalere for mig, skrevet:

"Du har 1000 Watt i 8 Ohm og mener at disse Watt kan forblive1000 når forstærkeren ser ind i fx. 80 Ohm ved resonansfrekvensen?
    Jeg får effekten til 100 Watt, da der naturligt ikke følger noget særligt målaf Ampere med ind i belastningen.

På begge sider af resonansfrekvensen har du så yderligere en fin ca. + eller -45 graders fasekrølle, der ikke gør det nemmere at være forstærker.

For at gøre scenariet endnu mere grotesk, vil en pusterørshøjttaler gentage succesen,længere ned i frekvens!

Jeg foretrækker at smide 3 - 400 kroner efter en, tæt på, lineær elektrisk faseog impedans som effektforstærkeren kan se ind i, med en komplet passiv korrektionfor hver enhed.

Mit argument:
    Hvis du giver effektforstærkeren noget nær ideelle elektriske betingelser,behøver man ikke at hugge en hæl og klippe en tå. Skoen passer allerede!

Og:
    en forstærker er en elektrisk fætter. Den opfatter verden som elektriskeudfordringer, uanset om du bruger aktive eller passive filtre.

Filtrene kommer vi til, da de jo ikke nødvendigvis har en højerekomponentkvalitet, fordi de er på linje niveau .."

Desuden:

Der er afsat ialt 4 modstande til at optage hovedparten af den effekt du taler om. Alle de trådviklede modstande er banket fri for keramik, sådan som også Steen D gjorde. At udjævne den elektriskes impedans, var noget også Steen gjorde og jeg har haft stort held med det siden, simpelthen fordi jeg kan høre at det virker, talentløst baspludder bliver til stramme basgange og en masse tyk nonsens er væk fra gengivelsen og bliver "brændt af" i disse kompensationer. Hvis du gerne vil vide mere om hvorfor dette nævenyttige tiltag fungerer, så er du velkommen til at crowdfunde, al den forskning i emnet du gider, jeg stiller gerne op som chefforsker og mine lange fremtidige rejser, med hele familien, til Caribien og andre naturskønne steder, vil have intet somhelst med min funding at gøre ..

Vi sad en aften for lang tid siden hjemme hos Snuden, i Frederiksberg dk. Han havde et par halv eller måske kvart færdige Duelundhøjttalere hvor kompensationerne aldrig var blevet tilføjet, så det gjorde vi den aften. Selv Snudens 4" SEAS-mellemtoneenhed med magnesiummembran begyndte at opføre sig langt mindre metallisk! (undskyld gode nordmænd!) Der var kommet langt mere liv i hele højttaleren. Desværre blev filtrene, der i forvejen var strøet med løs hånd ud over gulvet foran højttaleren, nu ca. dobbelt så stort og kom i vejen, Især fordi Snuden fik en kæreste. Så hele projektet landede i en trækasse hos mig. Sentralen får selvfølgelig lov til at følge med i, når vi starter renoveringen af dette sæt, der udelukkende er med husarfine højttalerenheder fra norske SEAS!

Sist redigert:
    M

MusicBear

Gjest
    Alle de fete kondissene (impedansetilpasningen?) du har i subben din, hva vil du si de gjør av HØRbar forbedring mot ikke å ha disse? Eller er det kun for at forsterkeren skal arbeide bedre?

Det var en ting som Steen Duelund lagde megen vægt på. Få impedansen på plads så bliver fasen også rettet ind Sven, sagde han til mig. Steen Duelund lagde meget vægt på, at fasen var i orden. Det var det vigtigste og det undre mig meget, at der bygges så mange enormt dyre højttalere, og når man så ser impedans målinger, så ligner det Norge i silhuet. Fasen er med grimme vinkler. Men udseendet er flot. Der lægges så meget vægt på udseende af højttaleren.

I min tråd http://www.hifisentralen.no/forumet.../80548-mit-surround-ha-jttaler-projekt-2.html har Jens Gregersen, der bygger mine højttalere for mig, skrevet:

"Du har 1000 Watt i 8 Ohm og mener at disse Watt kan forblive1000 når forstærkeren ser ind i fx. 80 Ohm ved resonansfrekvensen?
    Jeg får effekten til 100 Watt, da der naturligt ikke følger noget særligt målaf Ampere med ind i belastningen.

På begge sider af resonansfrekvensen har du så yderligere en fin ca. + eller -45 graders fasekrølle, der ikke gør det nemmere at være forstærker.

For at gøre scenariet endnu mere grotesk, vil en pusterørshøjttaler gentage succesen,længere ned i frekvens!

Jeg foretrækker at smide 3 - 400 kroner efter en, tæt på, lineær elektrisk faseog impedans som effektforstærkeren kan se ind i, med en komplet passiv korrektionfor hver enhed.

Mit argument:
    Hvis du giver effektforstærkeren noget nær ideelle elektriske betingelser,behøver man ikke at hugge en hæl og klippe en tå. Skoen passer allerede!

Og:
    en forstærker er en elektrisk fætter. Den opfatter verden som elektriskeudfordringer, uanset om du bruger aktive eller passive filtre.

Filtrene kommer vi til, da de jo ikke nødvendigvis har en højerekomponentkvalitet, fordi de er på linje niveau .."

Desuden:

Der er afsat ialt 4 modstande til at optage hovedparten af den effekt du taler om. Alle de trådviklede modstande er banket fri for keramik, sådan som også Steen D gjorde. At udjævne den elektriskes impedans, var noget også Steen gjorde og jeg har haft stort held med det siden, simpelthen fordi jeg kan høre at det virker, talentløst baspludder bliver til stramme basgange og en masse tyk nonsens er væk fra gengivelsen og bliver "brændt af" i disse kompensationer. Hvis du gerne vil vide mere om hvorfor dette nævenyttige tiltag fungerer, så er du velkommen til at crowdfunde, al den forskning i emnet du gider, jeg stiller gerne op som chefforsker og mine lange fremtidige rejser, med hele familien, til Caribien og andre naturskønne steder, vil have intet somhelst med min funding at gøre ..

Vi sad en aften for lang tid siden hjemme hos Snuden, i Frederiksberg dk. Han havde et par halv eller måske kvart færdige Duelundhøjttalere hvor kompensationerne aldrig var blevet tilføjet, så det gjorde vi den aften. Selv Snudens 4" SEAS-mellemtoneenhed med magnesiummembran begyndte at opføre sig langt mindre metallisk! (undskyld gode nordmænd!) Der var kommet langt mere liv i hele højttaleren. Desværre blev filtrene, der i forvejen var strøet med løs hånd ud over gulvet foran højttaleren, nu ca. dobbelt så stort og kom i vejen, Især fordi Snuden fik en kæreste. Så hele projektet landede i en trækasse hos mig. Sentralen får selvfølgelig lov til at følge med i, når vi starter renoveringen af dette sæt, der udelukkende er med husarfine højttalerenheder fra norske SEAS!
    [/QUOTE]

Jo! Her jeg sitter på en pub i London, mens fruen tråler Oxford Street etter klær, ja du skal vite det blir koldt her oppe i isbreland. Nu vel.

Men, denne impedansekorreksjon, må den bestå av disse øldåser selv om man etter alle kunstens regler benytter elektroniske subforsterkere & såne dingser?

Jeg vil tro du vil svare ja. Samtidig som jeg vil undre meg over hvorfor dette ikke tas hensyn til "elektronisk" fremfor "mekanisk" via disse øldåsene. Hos de som lager aktive subber.

Ellers; jeg vet viltigheten av at alt er i fase, har selv to aktive monitorer nå (Event Opal) som er det - det høres!!!

Sist redigert av en moderator:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.557
    Anser hjemmelavede bøsninger som spild af tid. De bøsninger som jeg linker til er på min hidtil bedste Holton.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    DSC00619.jpg

Det er ikke den bedste placering med et hjørneplacering. Det er også upraktisk. Men der skal også være en placering på langsiden til anlægget.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    DSC00750.jpg

Så er jeg i gang med at opbygge en ny placering af apparaterne for bedre lyd og hermed formindske vibrationer der er luftbårne og samtidig dem der kommer fra gulvet og dem fra apparaterne.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jim Smith skriver:

"Try to avoid placing components (especially source components) in areas where the bass is very strong or exaggerated due to standing waves.
    CD transports and turnables lose their life and dynamics when they're being bombarded by resonance-inducing bass frequencies.

The three absolutely worst sounding Places to locate source components, and, for that matter, most vacuum tube Electronics are:
    1. In a corner.
    2. Anywhere on the wall behind you.
    3. The junction of floor and wall."

Jeg har flyttet anlægget til den venstre sidevæg og jeg har fået bedre dybde perspektiv og bedre rum. Det er noget jeg er glad for at det er gjort. Det lyder nemlig en del bedre på mange måder. Så Jim har ret. De ting der står imellem højttalerne påvirker negativt, hvad der også er min erfaring. Jeg har flyttet rundt på apparater i højden osv. og flyttet subwooferen væk fra den ellers meget fine placering.

DSC00754.jpg

Dette rack hviler på 10 x 10 cm massiv bøg. Derefter stavlimet bøgetræ, hvor pladen er reduceret med 20 cm, der er skåret som 2 x 10 cm der så bruges til at løfte med 2,5 cm imellem pladen og de tre 10 x 10.

PÅ køkkenbords pladen hviler der 4 stk. Ikea Slagterblok, der desværre ikke fås mere. De er i noget gummitræ og fremragende.

Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Laverdin.jpg

Disse hylder måtte jeg prøve. Det er birke krydsfiner i 21 mm. Det kan man få skåret ud og det er ikke så dyrt. Billedet er fra Laverdin hjemmesiden.

Birkekrydsfineren skulle være god til at få vibrationer væk fra apparaterne.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    DSC00764.jpg

Den meget lyse plade er birkekrydsfiner. Det giver en lydforbedring, der gjorde, at jeg valgte at placere en. Jeg lyttede et par gange og ja. Mere ro f.eks.

De sorte fødder er nogle dyre 3D-Audio, der gør det rigtig godt. Der er brugt Level 3 og Level 5. Meningen er, at Level 3 skal bruges under den stavlimet bøgetræs køkkenbordsplade. De forbedre roen, dynamikken og rummet. Samt andet også.

Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Sjælland. Danmark.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Man skal ikke isolere apparaterne med kork, SD fødder og andre isoleringsting. Men man skal lede vibrationerne væk fra apparaterne. Det har jeg gjort med rigtig godt resultat. Det er faktisk forbløffende, hvor meget det giver.
    Det virker vel også sådan, at der kommer vibrationer, når musikken rammer apparaterne og den påvirker lyden negativt. Derfor kunne man have apparater placeret i et andet rum med forfærdelig lange kabler til følge. Eller fjerne så meget som muligt af vibrationer i apparaterne og så i øvrigt placere sine apparater med kløgt..

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn