Sven_Palvigs lytterum

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.917
    Sted
    SjĂŠlland. Danmark.
    Del de for guds skyld hÞyt nok. De tÄler ikke mer en 30 W.
    AMT 29 jeg hadde fra Mundorf delte jeg pÄ 3500 hz.
    Som er en langt stÞrre og tÄler veldig mye mer effekt og hÞyere fÞlsomhet.
    Har det ikke kommet i dine tanker pÄ att de kan vÊre sprengt de du har?
    Att det er der problemet ligger.
    Mine hĂžjttalere er bygget af Modifix til at dele mellem Vifa Ringradiator diskant og mellemtonen ved omkring 2100 hertz. Mellemtonen er en Monacor SPH-145 som er modificeret af Modifix.

1474448_10202240553997181_2023913825_n.jpg

Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.917
    Sted
    SjĂŠlland. Danmark.
    Jeg har siddet og lyttet til musik og lyttet efter, om det lyder bedst med 4 subwoofere eller 2.
    Med en placering af 4, sÄ stÄr der en 2x15 tommere o venstre hjÞrne og det samme i hÞjre hjÞrne.
    De 2 sidste stÄr i venstre baghjÞrne og lidt til hÞjre for midten. De bagerste er sat til at spille lavt og ikke gÄ sÄ hÞjt op i frekvens. De bagerste udligner sÄ flot et dyk i frekvensgangen.
    Men efter mange lytteforsÞg, sÄ er lyden bedst nÄr jeg kun bruger de to foreste. Jeg synes faktisk nu, at det er nemt at hÞre. Der skal naturligvis kalibreres igen.
    Da det lige var sat op, var jeg sÄ imponeret over lydbilledet, at jeg ikke vÊgtede det hÞjt.
    Jeg har fjernet den ene, den bag mig, og det giver ogsÄ bedre lyd. Der kom simpelthen stÞrre afstand bagud, hvor den stod. Det skyldes at nu er der frit til diffuserne bagved.
    Jeg havde overvejet, om den 18 tommer skulle stÄ ovenpÄ de 2x15 tommere, men de er for tunge, synes jeg. Jeg mangler ikke noget i bassen. 2x15 tommere svarer til en 24 tommere.

20250110_202433.jpg

Her et billede af BagvĂŠggen, hvor den ene subwoofere er tilbage endnu. Det er en flot hĂžjttaler. Der er noget bedre plads nu.

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.650
    Det stemmer ikke helt. 2 stykk 15" blir ikke like mye areal som en 24"

24" har ca 1,24 ganger membranarealet av 2 15"

Er subene bak lĂžpetidskorrigert i forhold til de foran?

Johan-Kr
    Mange Ă„r siden jeg har haft matematik. Er det ikke radius x r i anden?

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.447
    Torget vurderinger
    1
    Mine hĂžjttalere er bygget af Modifix til at dele mellem Vifa Ringradiator diskant og mellemtonen ved omkring 2100 hertz. Mellemtonen er en Monacor SPH-145 som er modificeret af Modifix.

Vis vedlegget 1087104
    Da er det en god dipp pÄ over 10dB pÄ Dayton pÄ 2200 Hz til 5000 Hz, sÄ man fÄr en slags BBC dip der nede pÄ 2K. De forrige diskantene var flate i responsen, de nye har mer output enn fÞr nÄr man kommer over 3000Hz (mer enn 5dB) og lavere under 3K (5dB ned til 2200Hz).
    NÄ har du sÄ masse forvrengning fra 2K og opp til 3-4KHz ogsÄ. Mellomtonen kan fint spille opp til 5KHz, bedre enn hva diskanten kan under det.
    Har det blitt testet med og uten diskant, om dere hĂžrer noe forskjell da egentlig?

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.917
    Sted
    SjĂŠlland. Danmark.
    Det stemmer ikke helt. 2 stykk 15" blir ikke like mye areal som en 24"

24" har ca 1,24 ganger membranarealet av 2 15"

Er subene bak lĂžpetidskorrigert i forhold til de foran?

Johan-Kr
    Tak for dit svar.
    Jeg er godt klar over, at det ikke svarer prĂŠcist til en 24 tommer.
    Jeg husker ikke, om de er lĂžbetid korrekteret. Det var Daniel, der satte det op.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.917
    Sted
    SjĂŠlland. Danmark.
    Da er det en god dipp pÄ over 10dB pÄ Dayton pÄ 2200 Hz til 5000 Hz, sÄ man fÄr en slags BBC dip der nede pÄ 2K. De forrige diskantene var flate i responsen, de nye har mer output enn fÞr nÄr man kommer over 3000Hz (mer enn 5dB) og lavere under 3K (5dB ned til 2200Hz).
    NÄ har du sÄ masse forvrengning fra 2K og opp til 3-4KHz ogsÄ. Mellomtonen kan fint spille opp til 5KHz, bedre enn hva diskanten kan under det.
    Har det blitt testet med og uten diskant, om dere hĂžrer noe forskjell da egentlig?
    Tak for dit svar!
    Ja der er et stort dyk ved 2200 hertz. Daniel var at mÄle, og tak for det, og pÄ grund af det bredde dyk, mÄtte der skrues ned for de andre frekvenser. SÄ nu skal der skrues meget mere op for at give det samme. Det blev sÄ for meget og det mÄtte korrigeres lidt mindre.
    Jeg har fjernet de to bagerste subwoofere med deres 18 tommer Dayton basser. Samt udskiftning af diskanter som I ved.
    Jeg har mÄlinger, men det driller med an lÊgge det op.
    Men det vil blive lĂžst med aktiv drift.
    Jeg besÞgte Poul i gÄr fredag, og hans lyd var klart bedre end gangen fÞr. Rigtig god lyd. Poul har modificeret hans Magnepan ved at fjerne delefiltret og kÞre aktivt. Poul har tilbudt at gÞre det for mig med mine hÞjttalere. SÄ bliver problemet nok lÞst i overgangen imellem diskant og mellemtone.
    DesvĂŠrre kender jeg ikke delefrekvensen til de to 8 tommere.

20250118_120527.jpg

Sist redigert:
  • Laster inn

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Laster inn

Topp Bunn