Sven_Palvigs lytterum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.894
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jo du har ret det er Mdf. Nu har det netop været påske så kanskje Sven har "tømmermænd,"
    Godt spottet musicman. :D Jeg var i Silvan og bad om et stykke krydsfiner med de mål, jeg havde opmålt. Jeg regnede bare med, at når jeg bad om krydsfiner, så fik jeg det... Kontrollerede ikke. Det gik lidt stærkt.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.894
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20190706_183648.jpg

Det ser lidt mere sort ud. :)

Jeg endte op med at male hele loftet sort og de hvide Wing 95 diffusere fra SMT Svanø akustik. Men de hvide Bubbler, forblev hvide.

Min projekter giver 1900 lumen fra sig, og der var for meget genskær fra loftet. Det blev så dæmpet med et tydeligere bedre billede. Men så bemærkede jeg genskær fra gulvet. Derfor ligger der et løst Molton gardin der på noget af gulvet. Jeg er ikke glad for gulvtæppe, men måske må jeg så købe e grundet biografen.

Den sorte farve gør rummet mere spændende synes jeg. Jeg synes, at mange skulle vælge, at male deres frontvæg sort, da det virker så godt. Det giver en sort baggrund. :)

Sist redigert:

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.678
    Torget vurderinger
    0
    Hei Sven

Her ligger det mye god jobbing bak. Er det samme rommet du har kino i som du hadde tokanalsoppsettet i?
    Er det kun musikk du spiller av eller er det film også?

517E2338-000A-429C-989C-4EF96D305CB5.jpeg
    F5B04FA7-8EFF-493D-90EC-FC34474592BA.jpeg

M

MusicBear

Gjest
    Kan jeg få spørre deg om hvilke drivere du bruker i hovedhøyttalerne dine?
    Hvilket frekvensområde arbeider mellomtonene i?
    Gjerne også hvilke bassdrivere du bruker?

Kan tenke meg du har arbeidet lenge med dette systemet, og at det spiller svært bra.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.894
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Kan jeg få spørre deg om hvilke drivere du bruker i hovedhøyttalerne dine?
    Hvilket frekvensområde arbeider mellomtonene i?
    Gjerne også hvilke bassdrivere du bruker?

Kan tenke meg du har arbeidet lenge med dette systemet, og at det spiller svært bra.
    Monacor SPH 145.jpg

Monacor SPH 145. Modificeret af Modifix/Jens.

Hvad jeg skrev tidligere om netop den mellemtone: Spiller fremragende. Den er meget afslørende. Men hvor er den mellemtone gengivelsen blevet god. Vi hørte et stykke musik med Leonard Cohen, hvor der var sat noget filterværk på, for at gøre hans stemme mere rå og upoleret. Når han så ikke sang, var der den baggrundsstøj væk, som de formodentlig ikke kendte til.
    En fordel er det nok også, at den har fået mere plads at arbejde på.
    Der er et meget fint dybde perspektiv. Det er fremragende arbejde af Modifix/Jens

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.894
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Monacor kabinet.JPG

Her ser man tydeligt, placeringen til mellemtonen i sit eget kammer.

De to 8 tommer basser monteres nedenunder, og man ser hvordan Jens har gjort mere plads til basserne, ved at udnytte pladsen bag mellemtonekammeret og bag diskanten til mere arbejdsplads til basserne. Genialt! De får knapt 130 liter volumen.

Diskanten får et lille rum, men dog er stort i forhold til normale.

Det store rum til de to 8 tommer basser er på 130 liter.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.894
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Vifa Ringradiator..jpg

Vifa Ringradiator modificeret af selveste Steen Duelund. Skulle gå til 40 kHz. Der er fjernet olie i dem. Det kan ikke gøres mere mig bekendt, så jeg ville vælge en SB i dag. Jeg mener, at SB er bedre.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.894
    Sted
    Sjælland. Danmark.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.894
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Tak. Det er blevet meget flottere billede. Det lyse bøgetræs gulv lyser for meget op. Men Molton hjælper og bliver kombineret med lidt diffusere på gulvet. De hvide kupler vil jeg beholde hvide. Det ser godt ud.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.894
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    På grund af et ødelagt helt nyt HDMI kabel, har jeg taget diffuserne ned i venstre side, for at kunne komme til at arbejde med kabler og andet.

Først er det jo et stort tab i lydkvalitet, men man vender sig til det. De betyder meget.

Men så skulle der leges med placering et andet sted. Stereo og film / surround er to modsætninger, jeg prøver at kombinere. men nu var muligheden med at fråse i diffusere et andet sted.

20190721_030252.jpg

Det blev så frontvæggen, der fik placeret diffusere foran. Det gav et løft i lyden. Lærredet er med lydgennemgang

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.894
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg skal snart have bygget en ny subwoofer, der skal komplimentere den store med en 18 tommer enhed i et lukket kabinet på 324 liter. Jeg overvejer placeringsmuligheder.

1. Første tanke var på bagvæggen lige bag de røde biografstole. Der har den store subwoofer stået tidligere, men blev flyttet frem til imellem fronthøjttalerne. Her virkede den bedst, men naturligvis på bekostning af dybdeperspektiv. Det er et kompromis, at kombinere surround med 16 højttalere og så stereo.

2. Anden tanke er at placere der, hvor det hvide skab står nu. Det bliver den længste vej for bassen.

3. Måske er der en bedre mulighed? Idéer er velkomne!

Et tidligere billede af rummet, der viser den tidligere placering af den store subwoofer samt det hvide skab. Den nye subwoofer skal have to 12 tommer Monacor enheder og lidt mindre kabinet.

det hvide skab.jpg

Meget er sket siden det billede blev taget.

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.406
    Sted
    Langesund
    Du deler lavt mener jeg å huske - 40 Hz?

Beste plassering er der den integrere best med resten og det kan være hvor som helst - er bare å måle seg fram til det

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.894
    Sted
    Sjælland. Danmark.

Beste plassering er der den integrere best med resten og det kan være hvor som helst - er bare å måle seg fram til det
    Tak! Jeg deler ved 60 Hz. Den store 18 tommer står bedst på sin nuværende placering. Den har også været placeret i højre side. Den er ikke sådan at flytte rundt med.
    Jeg får snart besøg af Daniel, og så skal lytterummet måles.
    Jeg kan også prøve med en lille Kef med en 15 tommer bas i, der kan flyttes rundt.

Du har en smart løsning hos dig, med det hævede podie. Genial idé!

L

Lassencad

Gjest

Også det eneste rigtige (synes jeg ) at dele en ægte sub lavt. Mit sæt spiller kun fra 35 Hz og ned Ellers er det jo bare mere bas :)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.406
    Sted
    Langesund

Tak! Jeg deler ved 60 Hz. Den store 18 tommer står bedst på sin nuværende placering. Den har også været placeret i højre side. Den er ikke sådan at flytte rundt med.
    Jeg får snart besøg af Daniel, og så skal lytterummet måles.
    Jeg kan også prøve med en lille Kef med en 15 tommer bas i, der kan flyttes rundt.

Du har en smart løsning hos dig, med det hævede podie. Genial idé!
    Jeg deler også ved 60 Hz, noe som funker bra her. Fordelt ut i forhold til lengde og bredde i rommet for utjevning av noder. Samtidig har jeg klart å opprettholde nesten samme avstand fra lytteposisjonen til alle subbene. Ligger i en halvmåne rundet lytteposisjonen. Jeg er i hvert fall fornøyd.

M

MusicBear

Gjest

Også det eneste rigtige (synes jeg ) at dele en ægte sub lavt. Mit sæt spiller kun fra 35 Hz og ned Ellers er det jo bare mere bas :)
    Når du deler ved 35 Hz så er det garantert etter utprøvning av flere frekvenser. Hva, og/eller hvorledes opplever du lyden med denne deling fremfor en høyere frekvens? Kan være jeg spør litt dumt, eller upresist, jeg er bare interessert i hva du selv begrunner ditt valg så lavt som 35 Hz. Kjører du så sub/basser over dette, eller kun dine hovedhøyttalere over dette?

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.607
    Når jeg har hørt Svens anlæg med subwoofer har jeg syntes 40 Hz var bedst. Ellers hænger det ikke ordentlig sammen med resten.

L

Lassencad

Gjest

Når du deler ved 35 Hz så er det garantert etter utprøvning av flere frekvenser. Hva, og/eller hvorledes opplever du lyden med denne deling fremfor en høyere frekvens? Kan være jeg spør litt dumt, eller upresist, jeg er bare interessert i hva du selv begrunner ditt valg så lavt som 35 Hz. Kjører du så sub/basser over dette, eller kun dine hovedhøyttalere over dette?
    Jeg synes en sub ikke skal give frekvenser fra sig som front spiller. Dette er min erfaring... mine subs i min opsætning opføre sig bedst ved at dele der.
    Også er det i min overbevisning at deler man meget højre er forstyrre man front og det ødelægger mere end det gavner.
    Men jeg bruger også subs til andet end at kunne føle en given frekvens.
    Ved afspilning af især gamle indspilninger fra slut 50,erne hvor mikrofonerne stod helt åbne her giver mine subs mig et noget større lyd billede Som om at rummet/salen fornemmes mere

Hvis man deler meget højre er det jo bare mere bas
    Jeg bruger subs på en anden måde end de fleste... tror jeg :)

Dette er bare min menig om brugen af subs

Sist redigert av en moderator:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.607
    Tror din måde er den eneste rigtige Lassencad. Ellers overdøver bassen øvrige frekvensområde som er der de fleste informationer ligger. Jeg har haft 2 15" til sub. Blev hurtigt træt af det. Især fordi det fylder for meget på 53 kvadratmeter.

L

Lassencad

Gjest
    Tror din måde er den eneste rigtige Lassencad. Ellers overdøver bassen øvrige frekvensområde som er der de fleste informationer ligger. Jeg har haft 2 15" til sub. Blev hurtigt træt af det. Især fordi det fylder for meget på 53 kvadratmeter.
    Hmm :)
    Jeg har pt 8X15" bas + 2X18" Subs på ca 25Kwm...

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.607
    Omg holder grundmuren til det. Jeg har naboer. Det har du åbenbart ikke.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.406
    Sted
    Langesund
    Her var det mye feilinfo. Bass kan deles hvor som helst bare det brukes LP og HP med perfekt nivå og timing

L

Lassencad

Gjest
    Her var det mye feilinfo. Bass kan deles hvor som helst bare det brukes LP og HP med perfekt nivå og timing
    Jeg deler bas ved 280Hz/24dB op til mellemtone
    Nedad lader jeg dem bare løbe ud om man vil . Mit bas modul falder af allerede fra 40Hz.
    Subs deler jeg ved de 35Hz/ 48dB og begrænser dem ikke nedad

Efter jeg fik mere og mere membran areal måtte jeg også have effekt forstærkere der kunne tøjle Basseerne
    Der er ikke noget være end basser der ikke stopper og starter i nuet . Dette giver kun bulder . Derimod har forstærkeren styr på basserne kan man netop sætte mange op i et lille rum. Mange basser betyder de hver især skal bevæge sig utroligt lidt for at genskabe lydtryk.

Nå måske vi skulle tilbage til Sven_Palvig tråd og mening med tråden

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.406
    Sted
    Langesund
    Nedad lader jeg dem bare løbe ud om man vil . Mit bas modul falder af allerede fra 40Hz.

Efter jeg fik mere og mere membran areal måtte jeg også have effekt forstærkere der kunne tøjle Basseerne
    Der er ikke noget være end basser der ikke stopper og starter i nuet . Dette giver kun bulder . Derimod har forstærkeren styr på basserne kan man netop sætte mange op i et lille rum. Mange basser betyder de hver især skal bevæge sig utroligt lidt for at genskabe lydtryk.

En krykkeløsning med andre ord

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.607
    Jeg købte ellers et filter fra Thomann hvor alt kunne reguleres. Fandt ikke noget som virkede perfekt. Jeg har aldrig hørt en subwoofer nogensinde, som jeg syntes var fuldt ud integreret. Så kan det være så meget fejl info som helst. Der kommer aldrig en subwoofer ind i mit system igen. Har også prøvet servo styret subwoofer system. Det virkede heller ikke.

L

Lassencad

Gjest

En krykkeløsning med andre ord
    Ja hvis du siger det :) :)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.406
    Sted
    Langesund
    Jeg købte ellers et filter fra Thomann hvor alt kunne reguleres. Fandt ikke noget som virkede perfekt. Jeg har aldrig hørt en subwoofer nogensinde, som jeg syntes var fuldt ud integreret. Så kan det være så meget fejl info som helst. Der kommer aldrig en subwoofer ind i mit system igen. Har også prøvet servo styret subwoofer system. Det virkede heller ikke.
    Helt klart best å skippe subwoofere når en ikke vet hvordan en integrerer det riktig

L

Lassencad

Gjest
    Helt klart best å skippe subwoofere når en ikke vet hvordan en integrerer det riktig
    Det er altid en stort kompromis at reproducerer lyd/musik i sit hjem. Det bliver aldrig helt rigtigt . Det kan ikke være anderledes . Men vi kommer et stykke af vejen.
    Om vi så skal kalde det en (En krykkeløsning) er helt fint med mig
    :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn