Sven_Palvigs lytterum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Du skriver : jeg har en mere ensartet basgengivelse i rummet
    Det er sikkert nævnt før et sted i din tråd .. Men hvor deler du de subs og hvor dybt går de?
    Jeg deler ved 60 hertz, og de går dybt ned i frekvens.
    Jeg har vundet så meget med den ekstra subwoofer. Men jeg har oplevet, at begge har bundet. Dog Ikke I stereo. Mén som LFE højttalere, der skal gengive meget dybe frekvenser. Den nye har ikke så lang vandring, men den er dynamisk. Jeg har bestilt en tredje med 2x12 tommere, der skal placeres på Frontvæggen ved siden af no. 2.

    Så har jeg The Double Bass Serial nr: 0001 og 0002 .😀💪
    Samt: The Rock Bottom. 😀💪
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.581
    Antall liker
    34.264
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Morsomt.å se at det stadig skjer noe i rommet ditt Sven. Flere basser kan jeg bekrefte gjør sakene bedre på flere måter👍
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Men er det egentlig naturlig med så ekstremt definert bass i musikk?
    Ja da...
    Der er da ikke noget bedre end at nyde Stortromme/Pauker/eller bare bas så godt som det nu kan optages/opfanges
    Som når du står ved senekanten og mærker anslagene i kroppen.
    Eller når du er til en udendørs Jazz koncert og trommesæt står tæt ved dig og du trods det er i fri luft stadig kan fornemme anslagene i luften.
    S¨ja har man pladsen så er 8X15" bestemt at anbefale.. Eller mere
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ja da...
    Der er da ikke noget bedre end at nyde Stortromme/Pauker/eller bare bas så godt som det nu kan optages/opfanges
    Som når du står ved senekanten og mærker anslagene i kroppen.
    Eller når du er til en udendørs Jazz koncert og trommesæt står tæt ved dig og du trods det er i fri luft stadig kan fornemme anslagene i luften.
    S¨ja har man pladsen så er 8X15" bestemt at anbefale.. Eller mere
    Jeg mener bare at live-musikk som ikke er nærmikket, ikke er så definert. Ting flyter mer i hverandre.

    Nå har jeg ikke hørt anlegget ditt, steinost sitt eller makkintosken sitt, men jeg er overbevist om at det er veldig bra. Men kanskje litt for bra? :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jeg mener bare at live-musikk som ikke er nærmikket, ikke er så definert. Ting flyter mer i hverandre.

    Nå har jeg ikke hørt anlegget ditt, steinost sitt eller makkintosken sitt, men jeg er overbevist om at det er veldig bra. Men kanskje litt for bra? :)
    Jeg mener bare at live-musikk som ikke er nærmikket, ikke er så definert. Ting flyter mer i hverandre.

    Nå har jeg ikke hørt anlegget ditt, steinost sitt eller makkintosken sitt, men jeg er overbevist om at det er veldig bra. Men kanskje litt for bra? :)
    Alt gengivelse af lyd har intet med virkeligheden at gøre. Men man kan komme et stykke af vejen. At en optagelse kan lyde lidt for bra har jeg selv oplevet fra en kirke koncert hvor optagelsen havde noget fokus på ting jeg ikke bemærkede da jeg sad der.
    Denne oplevelse om at optagelsen havde noget med jeg ikke oplevede tillægger jeg dette at en mikrofon er nær fokuserende det er vores øre ikke. Derfor kan man godt ved en optagelse synes noget lyder bedre end i virkeligheden ( men jeg er overbevist om at det er veldig bra. Men kanskje litt for bra? :) )
    En stortromme optages jo ved at mikrofon sidder tæt ved trommeskind . Derved opfanger den jo noget ens øre ikke opfanger. Men det ændre ikke ved at det er en fornøjelse at kunne afspille musik der giver anslag fra eks stortromme man kan mærke . Eller bas der er så hurtig at der næsten ikke fornemmes nogen unoder Forstærker har styr på bassen og ikke omvendt dette er et must for stram hurtig god basgengivelse. Den bedste bas jeg har oplevet var ved en friluft koncert uden forstærkning. Bedre bas og stortromme har jeg ikke oplevet siden
    Vh
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ja, og derfor burde HiFi egentlig hete MyFi :) Det er jo subjektive preferanser (og ofte økonomi, dessverre) som styrer det meste.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Meget enig
    Se bare de foto tråde jeg har oprette her på Sentralen de siger jo det hele
    Vi har alle forskellige anlæg forskellige lyd.
    Så jo enig
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.375
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men er det egentlig naturlig med så ekstremt definert bass i musikk?
    Ja. Har gått fra det motsatte til det, ingen vei tilbake for min del.
    Har 16stk 15 " her nå som går til ca 120hz så blir det gjort om etter hvert med 8 stk til mellombassen.
    Når bassen er på plass så er det masse annet som blir gode følger av det.
    Bass som ikke er definert overdøver masse annet.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.375
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener bare at live-musikk som ikke er nærmikket, ikke er så definert. Ting flyter mer i hverandre.

    Nå har jeg ikke hørt anlegget ditt, steinost sitt eller makkintosken sitt, men jeg er overbevist om at det er veldig bra. Men kanskje litt for bra? :)
    Kan ikke bli for bra.
    Det er også langt fra kjedelig pga av det.
    Har du lest siste utgave av Stereo+?
    Der er det jo fra rommet mitt, synd det kom ikke med planen om de siste som skal inn:=)
    Men det er ikke deres feil, glemte å nevne det under besøket av Ståle.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.581
    Antall liker
    34.264
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg mener bare at live-musikk som ikke er nærmikket, ikke er så definert. Ting flyter mer i hverandre.

    Nå har jeg ikke hørt anlegget ditt, steinost sitt eller makkintosken sitt, men jeg er overbevist om at det er veldig bra. Men kanskje litt for bra? :)
    Er ikke noe eksepsjonelt med mitt oppsett. Tror du skaper et urealistisk bilde av hva som skjer, når man nærmer seg et snev av kontroll i de lavere oktaver. :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.375
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener bare at live-musikk som ikke er nærmikket, ikke er så definert. Ting flyter mer i hverandre.

    Nå har jeg ikke hørt anlegget ditt, steinost sitt eller makkintosken sitt, men jeg er overbevist om at det er veldig bra. Men kanskje litt for bra? :)
    Mene og tro gjør vi i kirken:=)
    Du får ta deg en rundtur å høre på slike oppsett.
    Shy her inne har ekstremt kontroll og spiller kjellerdypt ned til langt under hørbart med kontroll.
    Mitt er i nærheten, men ikke helt der enda. Men skal komme ditt. Mangler det siste smekket i mellombassen.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.375
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, du mangler bass, hva mangler da de flste andre :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Fra spøk til mellombass - er det i overgangen til line-array driverne du mangler noe?
    Det er dette med kapasitet som gjør noe med lyden.
    Når man har opplevd deg på full pøs, også lav pøs.
    Nei alt i frekvensrespons er ganske grei. Alt det andre også. Men en bra frekvensrespons sier ikke mer en att det er sydd greit sammen. Det kan man få til med små ht også. Men alt handler om kapasitet og headroom
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det er dette med kapasitet som gjør noe med lyden.
    Når man har opplevd deg på full pøs, også lav pøs.
    Nei alt i frekvensrespons er ganske grei. Alt det andre også. Men en bra frekvensrespons sier ikke mer en att det er sydd greit sammen. Det kan man få til med små ht også. Men alt handler om kapasitet og headroom
    Men hva med oss som sjelden har mulighet til, og kanskje ikke engang ønske om, å spille høyere enn 85-86 dB? For mange med «vanlige» systemer og høyttalere innebærer det å slure på rundt 1 watt :) Da mangler det jo verken på kapasitet eller headroom.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.375
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men hva med oss som sjelden har mulighet til, og kanskje ikke engang ønske om, å spille høyere enn 85-86 dB? For mange med «vanlige» systemer og høyttalere innebærer det å slure på rundt 1 watt :) Da mangler det jo verken på kapasitet eller headroom.
    Det er der du tar feil.
    Slurer rundt på lavt volum jeg også.
    Men det er noe med kapasiteten som gjør den enorme fylder hele veien.
    Spiller stort sett ikke høyere jeg heller.
    Men forstår att mange ikke har muligheten/ plass.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Morsomt.å se at det stadig skjer noe i rommet ditt Sven. Flere basser kan jeg bekrefte gjør sakene bedre på flere måter👍
    Tak. Ja der sker stadig noget i mit Lytterum
    Min plan er at erstatte de SMT Svanå Teknik V wings og de ovenstående Pap-wings, der ligger ned, med nye SMT Svanå Teknik V wings, der er høje, så de kun er vertikalt placeret. Jeg tror at det er bedre. Jeg spurgte Matts Odemalm fra SMT Svanå Teknik til råds, og det var hans forslag. 😀
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    jeg ved ikke meget om hvad som er den rette plasering av diffusjon, og jeg skal på ingen måde gøre mig for klog på området!
    jeg er i gang med at bygge en diffuser som dekker hele frontvægen, så jeg syns det er interessant at høre hvilke erfaringer andre har!
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    De fleste siger dæmpning på frontvæggen. Diffusion på sider og bagvæg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.375
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    De fleste? Tror dette er mer delt en dette.
    Jeg har et STORT lydbilde og bruker kun demping.
    Diger bassfelle og tykk demping av førsterefleksjon 25-30 cm.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.599
    Antall liker
    14.515
    Sted
    Langesund
    Siderefleksjoner dempes her hjemme med godt resultat . Kan vel tenkes det går noe utover den litt fancy bredden noe liker.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.375
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Siderefleksjoner dempes her hjemme med godt resultat . Kan vel tenkes det går noe utover den litt fancy bredden noe liker.
    Det som er litt pussig er jo att det er jo ganske bredt lydbilde hos meg med bare demping. Du og jeg har jo noe av det samme. Me jeg har mer og muligens fluffyere/mykere demping på sidene?
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har tenkt at prøve meg på diffusjon på front og bakvegen, og dæmpning på sidevegene, og på førsterefleksjonene i tak ..
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.375
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg har hørt av masse difusering, blir rotete og ikke noe fokus. Men ja en lett blanding kan jeg tro på.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Det jeg har hørt av masse difusering, blir rotete og ikke noe fokus. Men ja en lett blanding kan jeg tro på.
    Sådan oplever jeg det også hos Sven. Vanskeligt at lokalisere diverse i lydbilledet. Men enhver sin smag. Hvis man ønsker sangere som er 2 m i diameter så er diffusion vejen frem.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det jeg har hørt av masse difusering, blir rotete og ikke noe fokus. Men ja en lett blanding kan jeg tro på.
    At bruge diffusion er det fineste inden for lyd, men det kræver nogen omtanke.
    Noget jeg er blevet klar over for nylig er, at man ikke skal blande diffusere af forskellige slags. Det vil give rodet lyd. Man bruger heller ikke forskellig venstre og højre højttalere.
    Jeg oplevede, da jeg placerede Hofa diffusere ovenpå SMT Svanå Teknik V wings, at de gjorde lyden mærkelig. Det gik med de første, men pludselig vendte det, og Hofa forringede lyden.
    De blev så samlet ved bagvæggen, og her fungerede de rigtig godt, og der var før en nøgen væg.
    At du ikke oplever det magiske ved diffusion, kan skyldes udover en blanding af forskellige, at de er forkerte til deres placering. Tag nu QRT der bygges efter et primtal. Afstand fra lytteren og til diffuseren afgør hvilke primtal. Hvis afstanden er kort, bruges lavt primtal. De går ikke dybt ned og det går ud over stemmegengivelse. Går de for dybt ned i frekvens, men har kort afstand, bliver det forvirrende og noget rod.
    SMT Svanå Teknik V wings som jeg er glad for, går dybt ned i frekvens og kan samtidig stå tæt på.
    Står de tæt på sidevæggene, giver det et kanon bredt lydbillede. Når folk ser mit anlæg, undres de over den store afstand, men der er ikke noget der mangler i midten. Mvh Sven
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Sådan oplever jeg det også hos Sven. Vanskeligt at lokalisere diverse i lydbilledet. Men enhver sin smag. Hvis man ønsker sangere som er 2 m i diameter så er diffusion vejen frem.
    Det er længe siden du har været her. Lydbilledet er i dag med god dybdeperspektiv. Stor bredde. Sangeren står meget præcist. På grund af diffusion bagfra ved bagvæggen, kommer musikken også ud i rummet, så det ikke kun er noget man sidder og betragter.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har tenkt at prøve meg på diffusjon på front og bakvegen, og dæmpning på sidevegene, og på førsterefleksjonene i tak ..
    Matts Odemalm fra SMT Svanå Teknik siger, aldrig dæmpemateriale i et lytterum. Det fjerner energi, der skal bruges til musikken. Hvorfor at forklare det, vil tage for lang tid lige nu.
    Dennis Foley siger, altid i to kanalsrum diffusion på Frontvæggen og Bagvæggen. Han bruger så absorbering på sidevæggene, men aldrig for tykt et lag, da det fjerner for meget energi, men han har rykket sig noget, fordi nu anbefaler han diffusere ud for lytteren og lidt bagtil.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.375
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    At bruge diffusion er det fineste inden for lyd, men det kræver nogen omtanke.
    Noget jeg er blevet klar over for nylig er, at man ikke skal blande diffusere af forskellige slags. Det vil give rodet lyd. Man bruger heller ikke forskellig venstre og højre højttalere.
    Jeg oplevede, da jeg placerede Hofa diffusere ovenpå SMT Svanå Teknik V wings, at de gjorde lyden mærkelig. Det gik med de første, men pludselig vendte det, og Hofa forringede lyden.
    De blev så samlet ved bagvæggen, og her fungerede de rigtig godt, og der var før en nøgen væg.
    At du ikke oplever det magiske ved diffusion, kan skyldes udover en blanding af forskellige, at de er forkerte til deres placering. Tag nu QRT der bygges efter et primtal. Afstand fra lytteren og til diffuseren afgør hvilke primtal. Hvis afstanden er kort, bruges lavt primtal. De går ikke dybt ned og det går ud over stemmegengivelse. Går de for dybt ned i frekvens, men har kort afstand, bliver det forvirrende og noget rod.
    SMT Svanå Teknik V wings som jeg er glad for, går dybt ned i frekvens og kan samtidig stå tæt på.
    Står de tæt på sidevæggene, giver det et kanon bredt lydbillede. Når folk ser mit anlæg, undres de over den store afstand, men der er ikke noget der mangler i midten. Mvh Sven
    En ting vi kan enes om er att vi ikke er enige:>}
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.581
    Antall liker
    34.264
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Matts Odemalm fra SMT Svanå Teknik siger, aldrig dæmpemateriale i et lytterum. Det fjerner energi, der skal bruges til musikken. Hvorfor at forklare det, vil tage for lang tid lige nu.
    Dennis Foley siger, altid i to kanalsrum diffusion på Frontvæggen og Bagvæggen. Han bruger så absorbering på sidevæggene, men aldrig for tykt et lag, da det fjerner for meget energi, men han har rykket sig noget, fordi nu anbefaler han diffusere ud for lytteren og lidt bagtil.
    Alltid skeptisk til slike unyanserte "guruer". Men heldigvis er det fritt frem for oss andre å gjøre som vi vil! :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.375
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Alltid skeptisk til slike unyanserte "guruer". Men heldigvis er det fritt frem for oss andre å gjøre som vi vil! :)
    Og oppdager att det er flere veier til mål.
    Er helt sikker mange av disse som har ett poeng i det de sier, men virker som det er bare det de sier som er rett.
    Ja vi er mange om akkurat det:=)
    Men har prøvd mye rart også før vi kom dit vi er i dag.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.599
    Antall liker
    14.515
    Sted
    Langesund
    Dette med lydbildets dybde og super pin-point. Hvorfor vil vi ha det og hvorfor oppleves samme anlegg totalt forskjellig fra folk til folk på dette?

    Dette er gjerne en ønsket illusjon som egentlig ikke opptrer så veldig tydelig i virkeligheten, og noe jeg ikke har like høyt oppe på prioritetslisten som før.

    Har igjennom noen år nå dratt inn alskens folk i hulken min med tildels stor variasjon i hvordan hobbyen drives, og dertil fått ekstremt varierende tilbakemeldinger.

    Veldig lærerikt og hjelpende for å senke skuldrene ned til laveste stilling.

    Har funnet ut at jeg trives med lyden jeg har nå, det med de svakhetene og kompromissene det lille rommet og ørene mine har

    Stå på Svend, du finner sikkert roen en gang:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn