Sven_Palvigs lytterum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Frontveggen din ser flott ut. Du gjør ting litt andelenes enn de fleste av oss. Det gjør det spennende å kikke innom tråden din😀
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja vi er mange om akkurat det:=)
    Ja, jeg er skeptisk til dere også....

    De fleste lekmenn operer ganske usystematisk og har en tendens til å overdrive den ene eller andre veien. Er ikke ovebevist om at en polstra celle og en datakvern heller er det ideelle. For egen del leker jeg bare og tror på ingen måte at min tilnærming er "korrekt". Jeg følger bare lystene mine og prøver det jeg synes er morsomt, noe Palvig også later til å gjøre, om enn med en tilsynelatende klokketro på én fasit, slik som deg.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Fasit finnes ikke, heldigvis. Ja jeg er skeptisk til pupper i taket. Men synes det er herlig å se at noen tar det helt ut. Må også tenke på at lyd er mere enn bare bass. Kunne godt tenkt meg å hørt dette oppsettet. Jeg kunne også tenkt meg å hørt steinost eller The Shy sitt oppsett.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Folk får komme.
    Hindrer de ikke.
    Ja lyd er langt mer en bare bass. Det er ikke min påstand.
    Men er den på plass så er de andre tingene langt lettere å få til å stemme. Det er en av mine påstander.
    Noe jeg også fikk erfare når jeg gikk til det steget
    Har heller aldri sagt att polstra celle er eneste løsning, men mulig en kombinasjon.
    Jeg har valgt en vei, som noen kaller polstra celle. Det snodige er att kommentarene kommer fra folk som ikke har hvert her.
    De som har opplevd "cella" mi, får ett litt annet perspektiv på hva jeg har gjort og hvordan det virker;=)
    Noen liker att lyden er veldig reflekterende, noe jeg overhode ikke liker. Men stort lydbilde er jeg ganske glad i.
    Sevald du er velkommen, det samme gjelder andre.
    Pupper ønsker jeg andre steder i huset:=)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Må også tenke på at lyd er mere enn bare bass.
    Forsåvidt riktig dette, men synes nå de fleste audiofile på mange måter ikke er preget av å ha hatt for mye fokus på bass - korrekt bass.

    De snakker ofte om det, men gjør lite. Jeg forstår jo at de aller fleste ikke har anledning til å gjøre så alt for mye og at det ofte er enklere å montere noen super tweetere, bytte utstyr eller leke med kabler.

    Nei etter min ringe erfaring, akkurat som god diskantgjengivelse er med på å skape en troverdig scene er også dypbass essensielt for dette. Du har ikke hørt et opptak fra et kirkerom eller stor konsertsal før <20Hz gjengivelsen er på plass. Rommet må "puste" for å gjenskape størrelse. 😁
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Supert tweetere har jeg på mine høyttalere. Spiller fra 20khz til 60khz. Rommet mitt har uansett drept effekten fra di for lenge siden😂 Kunne satt en tape over de uten å hørt forskjell. Ørene mine er vel også over middagshøyden🙈 Jeg mener ikke at bassen er mindre viktig. Ønsker bass som holder gjevnt helt ned mot 10hz. Kirke orgel kan ikke gjengis uten kapasitet helt ned mot 15-20hz.

    Jeg bare vil ha frem at det snakkes mye om bass. Bass er viktig og mest krevende å få til. Fint å se et rom som fokuser på de øvrige frekvenser.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Øvre kommer nesten av seg selv.
    Som jeg messer, Bass og førsterefleksjoner.
    Før alt dette ble gjort, hadde jeg en lang liste med justeringer i DSP.
    Etterpå 4 stk, kan sikkert fin tune enda mer. Men er så fornøyd akkurat nå att det får vente til eventuelt middbasser kommer på plass.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Øvre kommer nesten av seg selv.
    Som jeg messer, Bass og førsterefleksjoner.
    Før alt dette ble gjort, hadde jeg en lang liste med justeringer i DSP.
    Etterpå 4 stk, kan sikkert fin tune enda mer. Men er så fornøyd akkurat nå att det får vente til eventuelt middbasser kommer på plass.
    Mulig det gjorde det hos deg. Men jeg er ikke enig her at gjelder hos alle. På veien til perfekt vannfall og frekvens respons i bassen kan tiltak en gjør også påvirke resten av frekvensområde. Ikke sikkert det er positivt. Husk at du har et oppsett som sikkert kan motvirke den enorme dempingen du har. Vi andre med kjipe kjøpehøyttalere ønsker også å bevare det som skjer i toppen.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Bass er viktig og mest krevende å få til.
    Mener oppriktig talt ikke å være kverulerende i dag! 😁 Helt sant altså!

    Men bass er ikke veldig krevende synes jeg. Det er arealet som er nøkkelen. Rommet har du, samme kjipe Behringer som meg. Bare kjøpe inn noen liter lim, noen plater og noen store basser. Trekke ned de 2-3 resonansene du har i rommet og Bob's your uncle! :ROFLMAO:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ønsker også å bevare det i toppen. (noe jeg har rimelig god kontroll på)
    Det virker som om jeg ikke har ett ønske om dette i måten jeg blir sitert.
    Og att det kun er bass som gjelder.
    Tror ikke du/dere har "kjipe" kjøpehøyttalere, blir så negativt vinkling av slikt.
    Ja man får enormt mye for pengene ved å lage selv og kjøre aktiv deling.
    Det hele blir som om jeg angriper ferdigprodukter, noe jeg ikke gjør.
    For de som ikke kan lage selv, eller ønsker så er det helt innafor for meg.
    Men det blir som att angrep er beste måte å forsvare sitt valg på.
    Jeg har alltid hatt øynene åpne for nye måter å gjøre ting på, helt siden 1977.
    Virker som å angripe de som tar det helt ut er beste måten, da helst med å vri ting litt rundt det vi/jeg sier.
    Som er over gjennomsnittet innen DIY.
    Angrepene kommer i de fleste tilfeller mot oss som gjør ting selv.
    Lev med ferdigproduktene som du/dere ønsker, har ingen ønske om å kritisere deres valg.
    Tror jeg snakker på vegne av flere en meg selv.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Mener oppriktig talt ikke å være kverulerende i dag! 😁 Helt sant altså!

    Men bass er ikke veldig krevende synes jeg. Det er arealet som er nøkkelen. Rommet har du, samme kjipe Behringer som meg. Bare kjøpe inn noen liter lim, noen plater og noen store basser. Trekke ned de 2-3 resonansene du har i rommet og Bob's your uncle! :ROFLMAO:
    Det kommer nok om ikke alt for lenge. Lar meg lett inspirere av din løsning. Jeg vil bare påpeke at det finnes mere enn bare bassen å ta hensyn til.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ønsker også å bevare det i toppen. (noe jeg har rimelig god kontroll på)
    Det virker som om jeg ikke har ett ønske om dette i måten jeg blir sitert.
    Og att det kun er bass som gjelder.
    Tror ikke du/dere har "kjipe" kjøpehøyttalere, blir så negativt vinkling av slikt.
    Ja man får enormt mye for pengene ved å lage selv og kjøre aktiv deling.
    Det hele blir som om jeg angriper ferdigprodukter, noe jeg ikke gjør.
    For de som ikke kan lage selv, eller ønsker så er det helt innafor for meg.
    Men det blir som att angrep er beste måte å forsvare sitt valg på.
    Jeg har alltid hatt øynene åpne for nye måter å gjøre ting på, helt siden 1977.
    Virker som å angripe de som tar det helt ut er beste måten, da helst med å vri ting litt rundt det vi/jeg sier.
    Som er over gjennomsnittet innen DIY.
    Angrepene kommer i de fleste tilfeller mot oss som gjør ting selv.
    Lev med ferdigproduktene som du/dere ønsker, har ingen ønske om å kritisere deres valg.
    Tror jeg snakker på vegne av flere en meg selv.
    Er ikke nødvendig å gå i skyttergraven. Eneste jeg vil påpeke at jeg ikke er enig i er at fikser en bassen så kommer resten av seg selv. Av og til er du litt bombastisk, og da må en tåle et motsvar. Det er på ingen måte kritikk til ditt oppsett. Dette er et forum som vi kommer med forskjellige meninger. Det er det jeg liker med sentralen . Derfor synes jeg at det er kjekt å se mangfold som her i denne tråden og i din. Det er mye i rommet som påvirker lyden. Trenger ikke dyre kjøpe produkter. Jeg mener at et oppsett du har gir mere muligheter, enn det vi andre har med ferdig bygde høyttalere. Jeg kan verken kritisere eller hylle andres oppsett som jeg ikke har hørt. Men jeg tror så absolutt på at det låter veldig bra hos deg.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Men bass er ikke veldig krevende synes jeg. Det er arealet som er nøkkelen. Rommet har du, samme kjipe Behringer som meg. Bare kjøpe inn noen liter lim, noen plater og noen store basser. Trekke ned de 2-3 resonansene du har i rommet og Bob's your uncle! :ROFLMAO:
    En sånn billig Behringer dingzelingz, eller tilsvarende andre (billige) som PA verden byr på, er de gode nok mht. S/N, faser osv.?

    Jeg spør, fordi alt sånt laget for hi-fi er noe så inn i granskauen kostbart. Hvorfor et elektronisk "hi-fi delefilter" skal koste så mange titusener, jeg fatter det bare ikke... Elektroniske delefiltere fra PA verden, hva mener du forresten om det?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skrev heller ikke "så kommer resten av seg selv"
    "Kommer nesten av seg selv"
    Det er dette jeg prøver å legge litt poeng i.
    Men siterer ting ut av det blå (nesten)
    Blir som å flytte et komme på ugunstige steder, så man får motsatt mening av ting.
    Dette er ikke første gangen slikt skjer, sikkert ikke siste heller.
    Det er slike ting som gjør skyttergravene. Det blir så dumt.
    Sier heller ikke att du Sevald er det store på dette, bare så det er sagt.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Vil på påstå at jeg er ganske moderat av meg her på HFS😀 Jeg ville i utgangspunktet hylle mangfoldet og ikke kritisere. Så hvis det oppfattes som direkte kritikk, beklager jeg. Uten ekstreme rom/oppsett ville HFS vært et kjedelig sted.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    n sånn billig Behringer dingzelingz, eller tilsvarende andre (billige) som PA verden byr på, er de gode nok mht. S/N, faser osv.?
    Nei, ville ikke brukt denne til annet en bass, men den kan skilte med svært lav latenstid som er viktig for oss som ikke ønsker at all lyd skal gå gjennom en app. Det finnes modifikasjoner til den da, siden dens svakhet primært ligger i den analoge kretsen.

     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Nei, ville ikke brukt denne til annet en bass, men den kan skilte med svært lav latenstid som er viktig for oss som ikke ønsker at all lyd skal gå gjennom en app. Det finnes modifikasjoner til den da, siden dens svakhet primært ligger i den analoge kretsen.

    Hvad i allverden gjør denne film i Svens tråd?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.765
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Dette med lydbildets dybde og super pin-point. Hvorfor vil vi ha det og hvorfor oppleves samme anlegg totalt forskjellig fra folk til folk på dette?

    Dette er gjerne en ønsket illusjon som egentlig ikke opptrer så veldig tydelig i virkeligheten, og noe jeg ikke har like høyt oppe på prioritetslisten som før.

    Har igjennom noen år nå dratt inn alskens folk i hulken min med tildels stor variasjon i hvordan hobbyen drives, og dertil fått ekstremt varierende tilbakemeldinger.

    Veldig lærerikt og hjelpende for å senke skuldrene ned til laveste stilling.

    Har funnet ut at jeg trives med lyden jeg har nå, det med de svakhetene og kompromissene det lille rommet og ørene mine har

    Stå på Svend, du finner sikkert roen en gang:)
    Dybdeperspektiv vil jeg have, hvis det er i musikken. Vigtigst er det bare, at Frontvæggen bare forsvinder, og jeg oplever musikkerne står der og synger og spiller, uden at man hører højttalerne egentlig. Det betyder så meget, at der er nok diffusere.
    Jeg trives med den lyd jeg har i dag, men når jeg ved, hvordan det kan blive endnu bedre, er det svært ikke at fortsætte.
    Der er sket voldsomt meget med lyden, siden du var på besøg sammen med Roald. Jeg håber at se jer igen her. Strømmen er stærkt forbedret. En væg taget ned, så rummet er 150 cm længere. Flyttet lytte pladsen noget tilbage. Alle vinduer lukket af med krydsfiner. Dør lukket af til det fri. Ændring på diffusere. Osv.
    Nu er jeg ved at lave hul i væggen til større diffusere. Bestilt flere diffusere.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.206
    Sted
    Langesund
    Når ting roer seg ned er vi på pletten igjen :) . Tviler ikke et sekund på at ting har forandret seg sånn du holder på:D
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Godt Nytår
    Det kunne være sjovt en dag at fjerne alt denne dæmpning / diffusere på en gang og derefter sætte et stykke musik på man kender godt og lytte til hvordan det så lyder. Jeg fik en demo for nu efterhånden nogle år siden. Det var et rum på ca 25Kvm hvor der var mange tæpper (Løse tæpper) Der kunne rulles sammen.
    Da alle tæpper var fjernet overraskede det os hvor meget bare tæpper dæmpede lyden og ikke mindst hvor meget energi der forsvandt med tæpperne. Nogle synes nu var lyden god mens andre mente bestemt at tæpperne skulle tilbage. Men alle var enige om at det var overraskende hvor meget energi disse tæpper slugte.
    Så Sven har du selv overvejet at prøve det . Om ikke andet så for forsøget skyld. :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.765
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Godt Nytår
    Det kunne være sjovt en dag at fjerne alt denne dæmpning / diffusere på en gang og derefter sætte et stykke musik på man kender godt og lytte til hvordan det så lyder. Jeg fik en demo for nu efterhånden nogle år siden. Det var et rum på ca 25Kvm hvor der var mange tæpper (Løse tæpper) Der kunne rulles sammen.
    Da alle tæpper var fjernet overraskede det os hvor meget bare tæpper dæmpede lyden og ikke mindst hvor meget energi der forsvandt med tæpperne. Nogle synes nu var lyden god mens andre mente bestemt at tæpperne skulle tilbage. Men alle var enige om at det var overraskende hvor meget energi disse tæpper slugte.
    Så Sven har du selv overvejet at prøve det . Om ikke andet så for forsøget skyld. :)
    Godt Nytår til dig også. Ja alle der læser med. :)
    Jeg havde jo tidligere et Rockfon loft, som Matts Odemalm fra SMT Svanå Teknik foreslog at jeg fjernede. Ingen absorbenter sagde han. Det gjorde jeg over to omgange, og jeg lyttede mig frem. Imedens jeg satte akustik loft op fra SMT. Det er beskrevet tidligere. Det blev så meget bedre.
    Jeg fik et ægte tæppe forærende af min mor. Det blev lagt foran lytte pladsen. Det duede ikke. Så det fik min mor tilbage.
    Jeg har haft alle diffusere ude af mit rum og lytte det, for derefter at bygge op igen.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.765
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Angående gulvtæppe, som Lassencad nævner, så har jeg skrevet dette på Storkøbenhavns hi-fi klubs hjemmeside.


    "Nu er jeg blevet redaktør i vores Storkøbenhavns hi-fi klub, men der er ingen møder for tiden på grund af Coruna. Så tænkte jeg, at jeg kunne skrive lidt om min kæphest, som nemlig er gulvtæppe. Jeg håber ikke, at nogen bliver stødt.

    På grund af allergi, blev gulvtæppet for år hos mig tilbage fravalgt, så jeg har vænnet mig til en lyd uden gulvtæppe i huset. Og for mig lyder det altså derfor helt forkert. Jeg er nok lidt sensibel. For mig giver gulvtæpper gulvtæppe lyd…

    Tæpper er meget brugt, og det er en nem løsning og konevenligt er det også. Pænt er det også. Ikke noget forkert i det, hvis det er eneste mulighed med at dæmpe en rungende lyd i lytterummet. At jeg ikke er begejstret for at bruge et gulvtæppe er en ting, men er der nu noget om det?

    Akustikken betyder utroligt meget for lyden. Frontvæggen er særdeles vigtig. Vi hører mest lyd forfra. Bagvæggen er også meget vigtig og gør meget godt, så lyden kommer ud til en, i stedet for bare at blive betragtet. Sidevæggen ud for højttaleren og lytteren og det imellem. Mindre vigtig er loftet, og mindst vigtig er gulvet.

    Inden i et rom forventer ørene, at det skal være refleksioner og ambient. Vi bruger refleksioner til at orientere os, hvor lyden kommer fra. Ude lyd er for øvrig ikke regnet som specielt godt selv om det kan være charmerende. En god koncertsal med refleksioner er helt klart at foretrække. Det forstærker musikken og gir en omsluttende lyd oplevelse.

    Der er nogle, der placerer de bløde absorbenter på første refleksion, men så farver det gengivelsen (rummets klang ligner ikke direkte lyden frekvensmæssigt). Dette medfør også, at hjernen heller ikke får den " anden chance" ved hjælp af de tidlige refleksionerne (5-15ms), og det hindre opfattelsen af timbre, ambience, detaljer mm som findes i en akustisk indspilning.

    Den første refleksion kommer nemlig fra gulvet. Den er meget vigtig og den gør, at det bliver nemmere at opleve dybdeperspektiv.

    Et gulvtæppe vil typisk absorbere de høje frekvenser og noget mellemtone, men gør ikke noget for bas og de lavere mellemtoner. Tæpper giver en kedelig og buldrende lyd. Jeg kalder det for tæppelyd.

    Overalt hvor du går, har vi den samme afstand til gulvet. Gulvet er en kendt refleksion, og den hjælper faktisk til at opfatte dybdeperspektivet.

    Hvis man har gulvtæppe på, bliver hjernen forvirret og siger, at der er noget galt her, så prøv at lægge træplader ovenpå gulvtæppet og oplev en lydforbedring. Det er da en udfordring, og bagefter kan de fastgøres på væggen, for bedre lyd, hvis det er krydsfiner.

    Tidlige refleksioner kan give oplevelsen af øget afstand til kilden. Måden hørselen opfatter afstand på er: Lydstyrke, refleksionspåvirkning af timbre, styrkeforhold mellem direkte lyd/efterklang og (luft) absorption af høje frekvenser. Det vil sige ganske enkelt, at udføre en let manipulation. Siden mange optagelser er nærmikset eller mikset sådan, at det er minimalt med refleksioner som kommer med, er det mange som synes at en ufarvet lyd opleves lidt for meget "in your face".

    Mange tænker på med god grund, at et tæppe kan dæmpe gulvrefleksionen, når man ser på målinger i rummet og tænker, at den må da kunne dæmpes eller fjernes. Det er så bare altså ikke godt at fjerne den. Man vælger så et gulvtæppe, men det gør så alt det, det ikke skal. Det dæmper nemlig de høje frekvenser og noget mellemtone, men gør ikke noget for bas og den lavere mellemtoner. De fleste af os har mindre rum til musik, og præcis det sådanne rum har brug for, er at dæmpe bassen. Et gulvtæppe dæmper intet under 500 hertz. Et rum har problemer under 250 hertz. Altså en hel oktav lavere end der, hvor gulvtæppet holder op med at virke. Hvis man har gulvtæppe på, bliver hjernen forvirret og siger, at der er noget galt her.

    Altså: Tæppe får dit værelse til at lyde kedeligt, tyndt, mudret, livløst, ubehageligt osv.


    For det andet, hvis det er på gulvet (som det normalt er), betyder det, at det ødelægger refleksioner fra gulvet, som din hjerne er afhængig af at bygge et "akustisk billede" af rummet. Hele dit liv, uanset hvor du går, har dine ører nøjagtigt samme højde over gulvet, og din hjerne er meget, meget vant til at finde ud af den akustiske signatur i rummet baseret på de refleksioner, den hører fra gulvet. Hvis du sætter dig ned, genkender din hjerne det og justerer dets "billede" af rummet i overensstemmelse hermed. Det bruger ikke loftet eller væggene til det, fordi afstanden fra dine ører til væggene og loftet ændrer sig hele tiden, mange gange i sekundet, når du går rundt, så "signaturen" er ikke konstant eller ensartet. Lofter er forskellige højder, og når du går udendørs, er der slet ikke noget loft! Men der er stadig et gulv, og det er stadig den samme afstand fra dine ører som alle andre steder.

    Hvis du har tæppe på gulvet, har din hjerne ikke længere nogen refleksioner at bruge til dette.

    Så glem tæppet. Du finder det virkelig svært at have en god akustisk opsætning i et rum med tykt tæppe på gulvet. Se på nogle fotos af high-end pro studios: hvor mange af dem har tykt tæppe på gulvet? Der er en grund til det …"
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Angående gulvtæppe, som Lassencad nævner, så har jeg skrevet dette på Storkøbenhavns hi-fi klubs hjemmeside.


    "Nu er jeg blevet redaktør i vores Storkøbenhavns hi-fi klub, men der er ingen møder for tiden på grund af Coruna. Så tænkte jeg, at jeg kunne skrive lidt om min kæphest, som nemlig er gulvtæppe. Jeg håber ikke, at nogen bliver stødt.

    På grund af allergi, blev gulvtæppet for år hos mig tilbage fravalgt, så jeg har vænnet mig til en lyd uden gulvtæppe i huset. Og for mig lyder det altså derfor helt forkert. Jeg er nok lidt sensibel. For mig giver gulvtæpper gulvtæppe lyd…

    Tæpper er meget brugt, og det er en nem løsning og konevenligt er det også. Pænt er det også. Ikke noget forkert i det, hvis det er eneste mulighed med at dæmpe en rungende lyd i lytterummet. At jeg ikke er begejstret for at bruge et gulvtæppe er en ting, men er der nu noget om det?

    Akustikken betyder utroligt meget for lyden. Frontvæggen er særdeles vigtig. Vi hører mest lyd forfra. Bagvæggen er også meget vigtig og gør meget godt, så lyden kommer ud til en, i stedet for bare at blive betragtet. Sidevæggen ud for højttaleren og lytteren og det imellem. Mindre vigtig er loftet, og mindst vigtig er gulvet.

    Inden i et rom forventer ørene, at det skal være refleksioner og ambient. Vi bruger refleksioner til at orientere os, hvor lyden kommer fra. Ude lyd er for øvrig ikke regnet som specielt godt selv om det kan være charmerende. En god koncertsal med refleksioner er helt klart at foretrække. Det forstærker musikken og gir en omsluttende lyd oplevelse.

    Der er nogle, der placerer de bløde absorbenter på første refleksion, men så farver det gengivelsen (rummets klang ligner ikke direkte lyden frekvensmæssigt). Dette medfør også, at hjernen heller ikke får den " anden chance" ved hjælp af de tidlige refleksionerne (5-15ms), og det hindre opfattelsen af timbre, ambience, detaljer mm som findes i en akustisk indspilning.

    Den første refleksion kommer nemlig fra gulvet. Den er meget vigtig og den gør, at det bliver nemmere at opleve dybdeperspektiv.

    Et gulvtæppe vil typisk absorbere de høje frekvenser og noget mellemtone, men gør ikke noget for bas og de lavere mellemtoner. Tæpper giver en kedelig og buldrende lyd. Jeg kalder det for tæppelyd.

    Overalt hvor du går, har vi den samme afstand til gulvet. Gulvet er en kendt refleksion, og den hjælper faktisk til at opfatte dybdeperspektivet.

    Hvis man har gulvtæppe på, bliver hjernen forvirret og siger, at der er noget galt her, så prøv at lægge træplader ovenpå gulvtæppet og oplev en lydforbedring. Det er da en udfordring, og bagefter kan de fastgøres på væggen, for bedre lyd, hvis det er krydsfiner.

    Tidlige refleksioner kan give oplevelsen af øget afstand til kilden. Måden hørselen opfatter afstand på er: Lydstyrke, refleksionspåvirkning af timbre, styrkeforhold mellem direkte lyd/efterklang og (luft) absorption af høje frekvenser. Det vil sige ganske enkelt, at udføre en let manipulation. Siden mange optagelser er nærmikset eller mikset sådan, at det er minimalt med refleksioner som kommer med, er det mange som synes at en ufarvet lyd opleves lidt for meget "in your face".

    Mange tænker på med god grund, at et tæppe kan dæmpe gulvrefleksionen, når man ser på målinger i rummet og tænker, at den må da kunne dæmpes eller fjernes. Det er så bare altså ikke godt at fjerne den. Man vælger så et gulvtæppe, men det gør så alt det, det ikke skal. Det dæmper nemlig de høje frekvenser og noget mellemtone, men gør ikke noget for bas og den lavere mellemtoner. De fleste af os har mindre rum til musik, og præcis det sådanne rum har brug for, er at dæmpe bassen. Et gulvtæppe dæmper intet under 500 hertz. Et rum har problemer under 250 hertz. Altså en hel oktav lavere end der, hvor gulvtæppet holder op med at virke. Hvis man har gulvtæppe på, bliver hjernen forvirret og siger, at der er noget galt her.

    Altså: Tæppe får dit værelse til at lyde kedeligt, tyndt, mudret, livløst, ubehageligt osv.


    For det andet, hvis det er på gulvet (som det normalt er), betyder det, at det ødelægger refleksioner fra gulvet, som din hjerne er afhængig af at bygge et "akustisk billede" af rummet. Hele dit liv, uanset hvor du går, har dine ører nøjagtigt samme højde over gulvet, og din hjerne er meget, meget vant til at finde ud af den akustiske signatur i rummet baseret på de refleksioner, den hører fra gulvet. Hvis du sætter dig ned, genkender din hjerne det og justerer dets "billede" af rummet i overensstemmelse hermed. Det bruger ikke loftet eller væggene til det, fordi afstanden fra dine ører til væggene og loftet ændrer sig hele tiden, mange gange i sekundet, når du går rundt, så "signaturen" er ikke konstant eller ensartet. Lofter er forskellige højder, og når du går udendørs, er der slet ikke noget loft! Men der er stadig et gulv, og det er stadig den samme afstand fra dine ører som alle andre steder.

    Hvis du har tæppe på gulvet, har din hjerne ikke længere nogen refleksioner at bruge til dette.

    Så glem tæppet. Du finder det virkelig svært at have en god akustisk opsætning i et rum med tykt tæppe på gulvet. Se på nogle fotos af high-end pro studios: hvor mange af dem har tykt tæppe på gulvet? Der er en grund til det …"
    Super hyggelig læsning! Godt nytår!
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.765
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20210102_204940.jpg


    Bagvæggen som den ser ud nu med noget sort maling derpå. To baghøjttalere og en stor subwoofer står der.
    De diffusere på billedet er fra Hofa og de er D2.

    Nu nærmer det sig levering af nye SMT Svanå V-wings, og så skal de i stedet for placeres her. Det er dem fra frontvæggen, der kommer her. Det bliver spændende at lytte forskel, hvad det giver.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.765
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det bliver en virkelig travl weekend.
    23 SMT diffusere skal samles. De er høje og fra 200 cm x 60 x 25. De højeste er 227 cm.
    Det bliver spændende at lytte til klangen når de er færdige.
    Jeg har mange diffusere i forvejen, men de er kun 120 cm høje.
    Meningen er, at de alle skal sprede lyden på samme måde. Altså vende i samme retning. Jeg finder det vigtigt, at man ikke blander forskellige diffusere typer.

    Nye wings høje.jpg
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Ja det er altid spændende med kommentarer. Drossel kommer også med samt en jeg besøgte for nylig sammen med Drossel, en Per Knudsen.
    Så jeg glæder mig, men når ikke at blive færdig med rummet, til de kommer på besøg.
    Det er meget at Per kommer når han har uhelbredelig kræft. Han ser mere skidt ud hver gang jeg ser ham.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn