Sven_Palvigs lytterum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.006
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du må endre målevinduet ditt.
    Som viser 20 til 500 hz
    Nå viser du noe som ikke er lett å tyde som går nå fra 2 Hz til 30 khz
    Men nå hiver du jo ut det meste å starter med blanke ark har jeg fått med meg.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.008
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20250218_211117.jpg

Nu svæver pladen over gulvet. Der ligger 3 Ikea Slagterblok under, der bærer pladen. Det giver bedre lyd, men de LessLoss 10x bokse er blevet placeret ovenpå de apparater.

Kaj.

Medlem
    Ble medlem
    11.11.2023
    Antall liker
    78
    Sted
    Aalborg, Danmark
    IKEA slagterblokke. Selvfølgelig. Hvorfor har LessLoss ikke set værdien i den opdagelse? For man må formode at virkningen med det fabrikat vil være tilsvarende større. Hvilke egenskaber er der ved IKEA blokkene, som er den egentlige forklaring på lydforskellen du hører? For det kan vel ikke have noget med jordstråler at gøre, nu du har de brune LessLoss bokse placeret ovenpå? Løber der en vandåre under dit lokale? For i så fald vil vandstrømmen inducere støj i systemet, med mindre du får nedgravet en vandledning, som løber den modsatte vej og derved neutraliserer problematikken.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.006
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du tar denne målingene å flytter målevinduet til der pilene er er det langt lettere å se hva som skjer i bassen.
    flytt også db skalaen så det er mer oppløst 5db mellom "tallene2 ikke 10 db.
    Mål med begge ht og subb.
    Mellemtonen i surroundhøjttaleren den 12 februar.jpg

phaselineær

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2025
    Antall liker
    150
    Sted
    Sjælland
    IKEA slagterblokke. Selvfølgelig. Hvorfor har LessLoss ikke set værdien i den opdagelse? For man må formode at virkningen med det fabrikat vil være tilsvarende større. Hvilke egenskaber er der ved IKEA blokkene, som er den egentlige forklaring på lydforskellen du hører? For det kan vel ikke have noget med jordstråler at gøre, nu du har de brune LessLoss bokse placeret ovenpå? Løber der en vandåre under dit lokale? For i så fald vil vandstrømmen inducere støj i systemet, med mindre du får nedgravet en vandledning, som løber den modsatte vej og derved neutraliserer problematikken.
    kfj.png

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.803
    Sted
    Langesund
    Hvis du tar denne målingene å flytter målevinduet til der pilene er er det langt lettere å se hva som skjer i bassen.
    flytt også db skalaen så det er mer oppløst 5db mellom "tallene2 ikke 10 db.
    Mål med begge ht og subb.
    Vis vedlegget 1099292
    Det Sven viser her er jo en måling av mellomtonen i surround høyttaleren. Han spesifiserer jo det og at den brukes mellom 150 og 1200hz

Har forstørret opp for de som ikke ser så godt. Markert +/- 2,5 db med svart og 150 og 4000hz med rødt. Ser for meg ut som en godkjent frekvensgang.
    mellomtonemåling.PNG

Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.008
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    IKEA Slagterblok købte jeg en del af, for år tilbage. Desværre udgik den. Den skulle være i noget gummi træ fra Thailand. Ligner bøgetræ. Jeg brugte dem meget. De er stavlimet og dermed limet sammen, og limen giver en dæmpende overgang til næste klods.
    Nu har jeg dem og derfor bruges de mer eller mindre. De forbedre lyden. Der er sket meget på den front med at fjerne vibrasjoner og andet.
    De nye LessLoss Gigant Steps feet er fantastiske. Jeg har dem også under mine højttalere og de erstattede Ansuz feet. Jeg har dog bestilt nye fødder til højttalerene, der er billigere og nok bedre der. De bliver ihvertfald skamrost. De hedder AUVA 100 isolator. Så kan de LessLoss Gigant Steps bruges under strømforsyning f.eks.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.008
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20250226_114017.jpg

Et sidste billede af min elskede højttalere. Nu er den solgt til en glad køber.
    Hvis jeg havde beholdt den, havde jeg ombygget foden, så der kunne monteres 4 fødder og ikke kun 3. Det gør den mere solid. En højttaler skal stå fast.
    Jeg ville have monteret AUVA 100 isolator , der er rigtig gode.
    Den lille 2-vejs er en rigtig god højttalere til at teste aktiv deling, som er klart bedre. Den lyder godt sammen med mine 18 subwoofere, der bruges i stereo
    Fremtidsplaner er måske nye højttalere ud i fremtiden... 6 mdr.... Jeg har kik på et sæt.
    Jeg skal også have solgt min centerenhøjtaler. Den er fremragende bygget og et imponerende passivt delefilter. Men de højttalere der ståi Lytterummet påvirker lyden negativt.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.008
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20250303_221246.jpg

Mine små surround højttalere bygget om til aktiv drift. Et klart løft i lyden.
    Jeg brugte LessLoss Gigant Steps imellem stander og højttalere. Det var så ikke den samme, fordi den er lidt for høj. Som forsøg.
    Men LessLoss Gigant Steps 4 styk blev taget væk og jeg placerede AUVA isolator 100 under standeren fra Stack Audio. Det ligner ishockey bulk. Det er de bedste. De fås i 50, 70 og 100. Den sidste er 100 mm og 40 mm høj. De er utrolig gode. Klart bedre lyd med mere renhed og klar. Kan varmt anbefales.
    Der er placeret en mus ovenpå højttaleren for at dæmpe vibrationer. Er ikke testet med AUVA 100. Der er også placeret en på foden.
    Jeg finder det meget vigtigt med vibratisjonskontrol.

Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.008
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20250303_104721.jpg

Jeg har gjort forsøg med faldunderlag. Det er beregnet til, at børn kan falde ned og ikke slå sig deraf navnet.
    Det virker forbløffende godt.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.008
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20250303_221208.jpg

Krydsfin'er plader for vinduerne er rigtig godt. Giver både bedre lyd og støjdæmper lyd udefra.
    Krydsfin'er pladerne kunne godt vibrerer og det gav lidt lyd. De fik nogle skruer Daniel. 😀

phaselineær

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2025
    Antall liker
    150
    Sted
    Sjælland
    Vis vedlegget 1102718

Jeg har gjort forsøg med faldunderlag. Det er beregnet til, at børn kan falde ned og ikke slå sig deraf navnet.
    Det virker forbløffende godt.
    Du bliver altså mere og mere utroværdig.
    Hvis du vil have ordentlig debat og folk ikke skal grine af dig, så skal du nok holde den slags for dig selv.
    Jeg gider hverken læse eller kommentere dine tråde længere.
    Hvis en hund skider i din have og du ser det, så giver det også bedre lyd fordi græsset er dæmpet lidt.
    Det er sgu synd når du nu godt kan li HiFi og især at skrive om det

Wiim

Medlem
    Ble medlem
    23.02.2025
    Antall liker
    34
    Sted
    Akershus
    Føler vel at det blir litt hakking på Sven, han er kanskje en "tweaker" og la han nå være det. Andrew Robinson har en video hva som skjedde med han.

ca 19 min inn.

Men, dette er jo opp til Sven hva han vil eller ei. Om de tingene hjelper, eller om det er en på godt norsk "obsession" er også Sven's business. Mobbing rundt det synes jeg ikke så mye om, men nå skal ikke jeg moralisere dere andre her. Vi har vel alle følt en eller annen form for obsession rundt dette med hi-fi. Selv har jeg nedskalert ganske mye i det siste, og det ser ut som om det gir meg en glede. Nullstille seg, få inn nye ting som ikke er i nærheten av hva jeg har hatt. Denne gangen går jeg for noe som er underholdende og gir glede både på musikk og film. Spennende tider i møte. Uansett. Sven virker som en sympatisk kar, som fortjener bedre enn kjeft og narr når han ytrer seg om sine obsessions.

Jeg anbefaler deg å se videoen Sven.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    23.399
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ikke enig, dette er tross alt på "teknikk-avdelingsparaplyen" Litt mer en, "jeg byttet sokker - alt låter bedre nå" - bør en kunne regne med.
    Sliter med å se videoen også.
    1741113162939.png

Wiim

Medlem
    Ble medlem
    23.02.2025
    Antall liker
    34
    Sted
    Akershus
    Does Happiness Exist in HiFI? og ca 19 min inn.

Så ikke at det var teknikkavdelingen, my bad :)

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    23.399
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Does Happiness Exist in HiFI? og ca 19 min inn.

Så ikke at det var teknikkavdelingen, my bad :)
    Hadde den vært under "mitt-anlegg" så skulle han fått lov til å gjøre "hva han ville" uten at jeg hadde kommentert det. Jeg har mange ganger påpekt at denne burde flyttes.

Wiim

Medlem
    Ble medlem
    23.02.2025
    Antall liker
    34
    Sted
    Akershus
    Hadde den vært under "mitt-anlegg" så skulle han fått lov til å gjøre "hva han ville" uten at jeg hadde kommentert det. Jeg har mange ganger påpekt at denne burde flyttes.
    Ok jeg forstår, jeg trodde det var under mitt anlegg, så.. Ja forstår at du ønsker den flyttet.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.299
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har flyttet tråden til "Mitt anlegg" hvor den hører hjemme.

Ettersom tråden ikke lenger ligger under Teknikk-avdelingen, så regner jeg med at vi kan la Sven holde på med sin lidenskap uten alle disse mindre hyggelige kommentarene.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.008
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Du bliver altså mere og mere utroværdig.
    Hvis du vil have ordentlig debat og folk ikke skal grine af dig, så skal du nok holde den slags for dig selv.
    Jeg gider hverken læse eller kommentere dine tråde længere.
    Hvis en hund skider i din have og du ser det, så giver det også bedre lyd fordi græsset er dæmpet lidt.
    Det er sgu synd når du nu godt kan li HiFi og især at skrive om det
    Det er sådan et indlæg der undrer mig! Hvorfor skal det skrives? Hvorfor skal man genere hinanden?
    Skal jeg forstå det sådan, at du mener at vibrasjoner ikke betyder noget?
    Eller hvad mener du?
    Jeg kunne have sparet mange penge, hvis vibrasjoner ikke betød noget! Der bruges fødder under højttalere og apparater?
    Mener du, at det er nonsens?
    Mener du, at det er ligemeget om ting har vibrasjoner, der giver lyd fra sig?
    Jeg undrer mig over, at du får posetiv tommel-up for dit indlæg. Hvorfor er det sjovt at gå efter manden og ikke bolden?
    Hvis man er uenig, hvad jeg lægger op, er man velkommen til at skrive om, hvorfor man er det! Det er en debat side!

Jeg hører, at man undres over, de store forbedringer jeg ofte oplever. Nogle gange små. Men min erfaring er, at jo bedre ens Lytterum er, jo bedre ens anlæg er, jo bedre det er opstillet i rummet, jo mere LessLoss ting der er placeret i anlægget, jo bedre ens hørelse er, det gør, at forskelle bliver mere tydelige. Mit anlæg er ekstremt afslørende for forskelle. Det mener jeg og flere andre, der besøger mig!

Min mening var at skrive om akustik! Jeg har fremragende akustik i Mit Lytterum!
    Men det blev også en Dagbog for udviklingen deri. For ting der gør lyden bedre.

Sist redigert:

phaselineær

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2025
    Antall liker
    150
    Sted
    Sjælland
    Det er sådan et indlæg der undrer mig! Hvorfor skal det skrives? Hvorfor skal man genere hinanden?
    Skal jeg forstå det sådan, at du mener at vibrasjoner ikke betyder noget?
    Eller hvad mener du?
    Jeg kunne have sparet mange penge, hvis vibrasjoner ikke betød noget! Der bruges fødder under højttalere og apparater?
    Mener du, at det er nonsens?
    Mener du, at det er ligemeget om ting har vibrasjoner, der giver lyd fra sig?
    Jeg undrer mig over, at du får posetiv tommel-up for dit indlæg. Hvorfor er det sjovt at gå efter manden og ikke bolden?
    Hvis man er uenig, hvad jeg lægger op, er man velkommen til at skrive om, hvorfor man er det! Det er en debat side!

Jeg hører, at man undres over, de store forbedringer jeg ofte oplever. Nogle gange små. Men min erfaring er, at jo bedre ens Lytterum er, jo bedre ens anlæg er, jo bedre det er opstillet i rummet, jo mere LessLoss ting der er placeret i anlægget, jo bedre ens hørelse er, det gør, at forskelle bliver mere tydelige. Mit anlæg er ekstremt afslørende for forskelle. Det mener jeg og flere andre, der besøger mig!

Min mening var at skrive om akustik! Jeg har fremragende akustik i Mit Lytterum!
    Men det blev også en Dagbog for udviklingen deri. For ting der gør lyden bedre.
    Som skrevet har jeg ikke mere at tilføje til dine tråde.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.008
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20250312_201428.jpg

Jeg fik i dag trukket stereo racket tilbage. Jeg havde tidligere brugt andre kabler, men nu bruger jeg Mogami Premium Studio Accessory kabel. Det er japansk og der bruges NEUTRIK stik. Kablerne er forholdsvis billige så jeg købte også i 5 meters længde. Det gav så mulighed for at trække hylderne tilbage
    Naturligvis ændrer det lyden og der skal justeres med miniDSP Flex HTX igen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn