Høyttalere SVS 3000 Micro: Erfaringer?

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.294
Torget vurderinger
1
Jeg bruker en slik i hytteanlegget. Stue på 25m2. Koblet i parallel via line ut, med Dali Oberon 5, som med blendet bassport, ruller av på 40-tallet. Jeg er meget godt fornøyd. Min erfaring er at suksessgraden med aktive subwoofere beror på hvor godt man klarer å integrere de med hovedhøyttaler, og at man unngår å trigge stående bølger under Scrøder frekvens.
Her har SVS et fortrinn, fordi den har avansert innebygd DSP, som åpner for mange justeringer. slik som trinnløse fase (en grad om gangen), PEQ for 5 forskjellige frekvenser + forhåndsinnstilte contour kurver. Alt dette kan styres fra mobilappen, der du sitter i lytteposisjon og tester ut.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.142
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei Pedal!

Ja, det er akkurat det du skriver her av EQ muligheter, men du kan også sette fase, crossover, og volum med appen, ikke sant?

Så lurer jeg også på: Dette med en woofer på hver side, er kanskje ikke helt ideelt da sub skal inn mellom hyller, med få cm klaring til hver side. Vil dette ødlegge dypbass, punch etc. tror du? Det blir godt med luft over subben ellers. Burde kanskje hatt en sub med elementet forover, men..

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.134
spiller ingen rolle hvor elementet står eller om det er luft rundt, men om du har f.eks en på hver side kansellerer det vibrasjoner
så kommer det ann på hva man trenger, f.eks denne har 16db mer output ved 25hz

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.142
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Takk igjen, blir bare 2cm klaring mot hvert element ser du, om jeg skal ha SVS logoen fremover, og kabler bakover mot vegg.
Skal tru om ikke den kommer på BF salg? Ser nemlig at SVS selv har satt den ned 200 USD ifm Black November.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.294
Torget vurderinger
1
Hei Pedal!

Ja, det er akkurat det du skriver her av EQ muligheter, men du kan også sette fase, crossover, og volum med appen, ikke sant?

Så lurer jeg også på: Dette med en woofer på hver side, er kanskje ikke helt ideelt da sub skal inn mellom hyller, med få cm klaring til hver side. Vil dette ødlegge dypbass, punch etc. tror du? Det blir godt med luft over subben ellers. Burde kanskje hatt en sub med elementet forover, men..
Alt kan styres fra appen, live mens du lytter.
Subben jobber på så lave frekvenser, at skulle ikke tro den påvirkes særlig av nærliggende små flater. Men det skal ikke jeg uttale meg skråsikkert på. (Jeg har min ene stående på skrå i et hjørne. Går fint).

Dette med kvalitet på subber er et relativt begrep. Det er noen big spenders som tar det veldig på alvor og stabler stua full, for å få flat frekvensgang til 10 Hz og konsertvolum.
Jeg antar at du med en SVS 3000 Micro, befinner deg i motsatt ende av prioriteringsskalaen, og bare vil "ha litt ekstra trøkk" der hovedhøyttalerne ikke strekker til?
BTW, "punchet" i musikken ligger i området fra 80Hz og oppover. Det du får av en subwoofer er mer å regne som "romling" :)

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.142
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Alt kan styres fra appen, live mens du lytter.
Subben jobber på så lave frekvenser, at skulle ikke tro den påvirkes særlig av nærliggende små flater. Men det skal ikke jeg uttale meg skråsikkert på. (Jeg har min ene stående på skrå i et hjørne. Går fint).

Dette med kvalitet på subber er et relativt begrep. Det er noen big spenders som tar det veldig på alvor og stabler stua full, for å få flat frekvensgang til 10 Hz og konsertvolum.
Jeg antar at du med en SVS 3000 Micro, befinner deg i motsatt ende av prioriteringsskalaen, og bare vil "ha litt ekstra trøkk" der hovedhøyttalerne ikke strekker til?
BTW, "punchet" i musikken ligger i området fra 80Hz og oppover. Det du får av en subwoofer er mer å regne som "romling" :)
Det jeg er ute etter, er forhåpentligvis å få litt trøkk litt høyere oppe i frekvens, og ikke rumlebass. Jeg liker godt en liten festkul (som jeg har på et par små JBL, som sammenligning) og tenkte basert på at 3000 kan strekke seg langt også oppover i frekvens å dele litt høyt for bruk sammen med små høyttalere hvor diskant og mellomtone er prioritert. Har en Naim Unitiqute til formålet, og den kan settes i modus «small speakers» også, slik at den kun håndterer de høyere frekvenser. (Over 80 etter det jeg vet) Så om du har erfaringer med å dele høyt på 3000, så del gjerne inntrykk:)

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.294
Torget vurderinger
1
Det jeg er ute etter, er forhåpentligvis å få litt trøkk litt høyere oppe i frekvens, og ikke rumlebass.
Dette med "rumlebass" var ikke ment negativt. Bare en observasjon: Hvis du deler en sub ved feks 80Hz, jeg bruker 24dB/oktav, og spiller musikk med hovedhøyttaleren frakoblet, så hører du bare "romling". Det er ingen overtoner som definerer grunntonen. Det som bidrar til "smekket" er frekvenskomponenter høyere opp.

Jeg liker godt en liten festkul (som jeg har på et par små JBL, som sammenligning) og tenkte basert på at 3000 kan strekke seg langt også oppover i frekvens å dele litt høyt for bruk sammen med små høyttalere hvor diskant og mellomtone er prioritert. Har en Naim Unitiqute til formålet, og den kan settes i modus «small speakers» også, slik at den kun håndterer de høyere frekvenser. (Over 80 etter det jeg vet) Så om du har erfaringer med å dele høyt på 3000, så del gjerne inntrykk:)
Hmmm. Ikke gitt at dette blir suksess. Her bør du nok prøve deg frem. Hvilke hovedhøyttalere tenker du å bruke i kombinasjon med SVS 3000 Micro, eventuelt?

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.142
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Dette med "rumlebass" var ikke ment negativt. Bare en observasjon: Hvis du deler en sub ved feks 80Hz, jeg bruker 24dB/oktav, og spiller musikk med hovedhøyttaleren frakoblet, så hører du bare "romling". Det er ingen overtoner som definerer grunntonen. Det som bidrar til "smekket" er frekvenskomponenter høyere opp.

Hmmm. Ikke gitt at dette blir suksess. Her bør du nok prøve deg frem. Hvilke hovedhøyttalere tenker du å bruke i kombinasjon med SVS 3000 Micro, eventuelt?
Nei, kanskje ikke..Googlet på dette, og rundt 80 ble av flere sagt å gi punch/kick. Derfor tenkte jeg på en sub som den du har. Jeg har hørt på Cabasse sub/sat som deler på 120+ (tror jeg) og det gir jo bra punch, men farger da for mye synes jeg.
Tror nok jeg tester en SVS, alltid greit med en sub stående, spesielt når den er så liten. Takk for din input:)

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Antall liker
514
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Har en 3000 sammen med Harbeth M30.2 på hytta.
Synes det virker meget bra. Sub kan ses under bordet til høyre (høytalere og sub flyttes ut på gulvet når vi skal høre på musikk).
20230521_162433.jpg

App styringen er genial!
Om jeg husker rett spiller den opp til 60hz, så kun fyll der hovedhøytalerne ruller av.
Med appen kan man ha presets sånn at man lett kan ha egne innstillinger for film/musikk, eller som her innstilling for inne ved vegg / ute på gulvet.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.142
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
1730877622856.png

Var disse dataene som gjorde at jeg tenkte at denne sub kunne "spille med" litt høyere opp i registreret.

Topp Bunn