Sykepleierlønn dårlig?

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.790
Sted
Nøtterøy
Ser at "Marianne" har rundt 23000 utbetalt i måneden. Synes vel ikke at det er så dårlig?

Kjenner flere som ikke tjener på langtnær så mye.

Og vanlig Dagblad ufulstendig tulle journalistikk:

«Marianne» har utbetalt 23000 kroner i måneden, betaler over 10 000 i boliglån, husleie på nesten 3 000, 6 000 i studielån og andre lån, 4 400 i SFO-utgifter og strøm på 1 500

Har hun disse utgiftene i måneden eller hva???

http://www.dagbladet.no/2010/07/29/nyheter/forskjells-norge/sykepleierlonn/12755017/

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.455
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vel....det er selvsagt tyngre å dra lasset alene - men man skal nok ikke klage på lønnen når man har 23k utbetalt - med feriepenger og halv skatt i desember så har man da rundt 250k utbetalt i året. I tillegg kommer 3 x barnetrygd og trolig også 3 x barnebidrag. Hvis man ikke skal kunne griee seg på over 300k utbetalt så er det fryktelig mange som sliter.

Akkurat denne saken bærer nok mest preg av heller dårlige disponeringer som har gjort at man sitter med litt for mye lån og litt for dyr bolig!

Men - jeg har veldig forståelse for at det kan være vanskelig å få endene til møtes som aleneforsørger!

Mvh
OMF

S

Stereo_Mono

Gjest
Doc.G skrev:
6 000 i studielån og andre lån
i måneden ? i tillegg til huslån/husleie...
Ingen enkel sak å være alene med 3 unger. Men høres ut som hun har veldig mye forbrukslån o.lign for å ha så høye utgifter på andre lån hver mnd.
Samtidig bor hun seg ihjel med 13000,- pr mnd i bo utgifter alene. Synes hun burde vurdere å selge leiligheten og finne seg noe rimeligere å leie til økonomien er bedret. Du finner 3-4 roms leiligheter litt utenfor byen til 9-10k pr mnd. Etter salg av leilighet burde hun bruke overskuddet av boligsalget til å nedbetale type forbruks gjeld.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
kan jo tenkes at dama har hatt en drøm om en 911 og lånt seg til en slik en da vøtt, Andy. ::)

Jeg kjenner også flust med personer som har utbetalt langt mindre i Oslo idag, typisk nok butikkansatte eller freelancere. Det som kjennetegner de fleste, er at de er single, barnløse og gjerne bor i kollektiv, og har kun seg selv å tenke på.
23000 er ikke så fett i Osloregionen idag, hvis du er aleneforsørger for 3 barn. Selv om det på toppen sikkert er barnetrygd og sannsynligvis barnebidrag med i bildet. Hun kan sikkert ikke bosette seg hvor som helst heller. Ligger faktisk en viss logistikk bak 3 barn i barnehage/skole og egen jobb. I tillegg til hensyn til barna som har slått rot med venner etc. i området de bor nå. Selvsagt kan hun selge for å leie, men hvor lurt er det. Hvor mye er det egentlig å spare på det, med dagens utleiepriser i Oslo-området?

Dama er helt klart ikke det beste eksemplet på fattignorge. Mange som helt sikkert har det langt verre, men jeg føler det er for lett å rakke ned på andre når en selv sitter på den grønne gren og kan fylle sandkassa med akkurat det leketøyet en selv ønsker seg.

H

hawenger

Gjest
Klart ikke det er lett og være enslig med tre barn. Men det som irriterer meg er at det etter all sannsynlighet holdes igjen fakta kun for å lage en god sak. Barnetrygden på tre barn er vel på ca 3000 kr i måneden. I tillegg får hun bidrag for alle barna. Får hun ikke dette av barnefaren(e) har hun krav på dette fra nav.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Marianne er nok ikke så flink med penger. Kanskje hun skulle gått på BI i stedet.  ;)

Ellers synes jeg ikke dette er en spesielt høy lønn. Sykepleiere er tross alt høyskoleutdannet til bachelornivå. I tillegg har hun helt sikkert treskiftsturnus med helger og bevegelige helligdager.

I tillegg må dere tenke på at hun måtte betalt langt mer skatt hvis hun var noenlunde disiplinert forhold til å pådra seg renteutgifter.....

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Isolert sett er ikke 23000 noen dårlig lønn, men med fire års studier bak seg (eller mer?) så har man lite igjen for utdanningen i kroner og øre.

Hvis man bor i en av de store byene og og med tre barn så er det ikke lett å holde bokostnadene nede.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
En hjelpepleier uten studielån og en sykepleier med studielån sitter stort sett igjen med ca. det samme (her bygger jeg mine uttalelser på egen omgangskrets). Det tar LANG tid før sykepleieren sitter igjen med en reell økonomisk uttelling for utdannelsen sin. Ofte er det slik at når hun (for det er gjerne hun) kommer dit i "karriæren" at studielånet har minket såpass at det er lys i tunnellen, ja da er det kanskje på tide med etterutdanning? Om uttellingen for fire års høyskoleutdanning er laber, er ikke spesialiseringen særlig lukerativ heller. Tre stikkord kan forklare dette: Kvinneyrke, tvungen lønnsnemd og en meget svak fagforening.

Mvh
Sniff

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Nja, nå er du litt i tvilsomt farvann her, er vernepleier og har samme lønnstrinn som sykepleiere.
Min mor er hjelpepleier med x antall etterutdanninger og full ansinitet, men min lønn er ganske så mye høyere enn hennes og jeg har ikke mer enn 8 års ansinitet. Men at det er alt for dårlige forhold er det ingen tvil om, hvordan hun det er snakk om klarer og betale 6000,- i mnd i studielån er for meg en umulighet, men som man reder ligger man. Tror nok hun lett kunne gjort endel forandringer for å lette situasjonen.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.790
Sted
Nøtterøy
ErosLoveking skrev:
kan jo tenkes at dama har hatt en drøm om en 911 og lånt seg til en slik en da vøtt, Andy. ::)

Jeg kjenner også flust med personer som har utbetalt langt mindre i Oslo idag, typisk nok butikkansatte eller freelancere. Det som kjennetegner de fleste, er at de er single, barnløse og gjerne bor i kollektiv, og har kun seg selv å tenke på.
23000 er ikke så fett i Osloregionen idag, hvis du er aleneforsørger for 3 barn. Selv om det på toppen sikkert er barnetrygd og sannsynligvis barnebidrag med i bildet. Hun kan sikkert ikke bosette seg hvor som helst heller. Ligger faktisk en viss logistikk bak 3 barn i barnehage/skole og egen jobb. I tillegg til hensyn til barna som har slått rot med venner etc. i området de bor nå. Selvsagt kan hun selge for å leie, men hvor lurt er det. Hvor mye er det egentlig å spare på det, med dagens utleiepriser i Oslo-området?

Dama er helt klart ikke det beste eksemplet på fattignorge. Mange som helt sikkert har det langt verre, men jeg føler det er for lett å rakke ned på andre når en selv sitter på den grønne gren og kan fylle sandkassa med akkurat det leketøyet en selv ønsker seg.
Nisse! :p

Det var vel ikke akkurat det å rakke ned på noen som har dårlig råd jeg hadde i tankene.
Men at Dagbladet lager en stor sak av noe som er til de grader dårlig journalistikk.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.790
Sted
Nøtterøy
hawenger skrev:
Klart ikke det er lett og være enslig med tre barn. Men det som irriterer meg er at det etter all sannsynlighet holdes igjen fakta kun for å lage en god sak. Barnetrygden på tre barn er vel på ca 3000 kr i måneden. I tillegg får hun bidrag for alle barna. Får hun ikke dette av barnefaren(e) har hun krav på dette fra nav.
+1

N

Nifelheim

Gjest
kan det være at disse 23000 er inkludert barnebidrag? Jeg bare spør, jeg. Nei, det kan det vel neppe være (se under).

utgifter:
10.000 boliglån
3.000 husleie
1.500 i strøm.

hun bruker altså 14500 i måneden på å bo.

6000kr i avdrag/renter for gammel moro (inkludert studier)
4400kr i SFO

dvs at hun har totalt 24900kr i faste utgifter i måneden.

Så før hun er inn på de variable kostnadene er hun 1900kr i minus.

1000++kr i klær
1000--kr i moro
5000kr i mat/hygiene osv.
770kr i busskort.

7770 minst i variable kostnader i tillegg til disse 1900 hun er i minus. Så hun går ca 10.000 i minus i måneden. barnetrygd på ca 3000. hvor mye barnebidrag vil hun få?

Det er gammel moro og boligkostnader som drar dette ned. Hun burde seriøst vurdere avdragsfrihet på boliglånet og betale ned gammel moro først. Hvis 10.000 er kun renteutgifter og hun allerede har avdragsfrihet, så bor hun virkelig for dyrt.

N

nb

Gjest
Siden hun bruker 6000 i måneden på "studielån og andre lån" har hun åpenbart en del annen gjeld, med dagens rentenivå vil utgiftene til studielån være litt over en tusing i måneden. Så godt mulig hun går i minus hver måned.

Men klart det koster å ha tre barn, barnetrygd er ikke i nærheten av å dekke utgiftene til et barn om noen skulle leve i den villfarelse. Men artikkelen sier ikke noesomehelst om barnebidrag, det burde den ha gjort.

G

Gjestemedlem

Gjest
nb skrev:
Siden hun bruker 6000 i måneden på "studielån og andre lån" har hun åpenbart en del annen gjeld, med dagens rentenivå vil utgiftene til studielån være litt over en tusing i måneden. Så godt mulig hun går i minus hver måned.
Med 14.500 kr i måneden til boutgifter så bor hun flottere enn hun har råd til. Og hvis hun på toppen må betale vel 5.000kr for å dekke gamle forbrukslån(?) og "må" gå på sosialen for at de skal finansiere dette så fortjener hun ikke mye sympati.

Sikkert ingen kjekk situasjon, men bruker man penger man ikke har så kan man ikke bare forvente at andre skal betale moroa i ettertid.

Lån er ikke gratispenger...

N

nb

Gjest
Det ville være en merkelig logikk om lønnsnivået i et yrke skulle settes utfra at man skal kunne eie en ganske stor bolig, være aleneforsørger for tre barn og likvel ha det temmelig ok i Olso sentrum. Synest forsåvidt ikke "Marianne" syter så veldig, hun prøver i det minste å få det til å gå rundt på egen hånd, kutter ned på egne goder for at barna skal ha det så bra så mulig osv. En skikkelig syter hadde hatt fibromyalgi, sittet i sofaen og forventet at staten ordnet alt.

Men journalisten burde i alle fall spurt om følgende:
- boligsituasjon
- grunn til at "annen gjeld" er så høy
- barnebidrag
- hvor faren/fedrene til de tre barna befinner seg og hvordan de eventuelt kommer inn i bildet

Hun hadde for øvrig neppe spart særlig mye penger på å leie en bolig i Oslo.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Det kan være flere grunner til at ikke "alt" rundt den biten ikke kommer frem. Dama skal tydeligvis være 110% anonym, og det er svært godt mulig at deler av sakskomplekset ikke skal/bør nevnes pg.a gjenkjennelsesgrad. Dagbladet og journalisten kan gjerne kritiseres for en veldig forenklet fremstilling av saken, og sånn sett mulig dårlig valg av "case", men jommen er det innlegg her også som bærer preg av korttenkthet.

@Deph. Du må gjerne late som du stiller på bar bakke med tre barn, finne deg en greit egnet leilighet på et glamorøst sted som f.eks Stovner og fortelle oss hva boutgiftene dine blir.

@Andy. Ikke lett å forstå utifra åpningsinnlegget ditt hvem/hva du egentlig er ute etter "å ta". Du kaller meg nisse, jeg kaller deg hæstkuk. Anse det som en hederbetegnelse fra en trønders munn.

G

Gjestemedlem

Gjest
ErosLoveking skrev:
@Deph. Du må gjerne late som du stiller på bar bakke med tre barn, finne deg en greit egnet leilighet på et glamorøst sted som f.eks Stovner og fortelle oss hva boutgiftene dine blir.
Kanskje de kan få det mye bedre økonomisk om de flytter litt utenfor Oslo da? Det har sikkert sine ulemper mht. tilhørighet, men det er et yrke med stor etterspørsel rundt i landet, og man kan bo rimelig flott i mange deler av Norge for en slik sum. Men om man vil betale for å bo sentralt og tigge på Fretex så er så klart det en prioritering man kan gjøre.

Vider ser jo denne saken ut til å handle om en dame som går på Fretex etter almisser fordi hun sliter med å betale sitt tidligere forbruk. Ærlig sak det, men da handler vel saken mer om overforbruk og det å leve på forskudd enn fattigdom.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Gjestemedlem skrev:
ErosLoveking skrev:
Kanskje de kan få det mye bedre økonomisk om de flytter litt utenfor Oslo da? Det har sikkert sine ulemper mht. tilhørighet, men det er et yrke med stor etterspørsel rundt i landet, og man kan bo rimelig flott i mange deler av Norge for en slik sum. Men om man vil betale for å bo sentralt og tigge på Fretex så er så klart det en prioritering man kan gjøre.
sitat: "Hun forteller at hun kan gå fra nattevakter og rett til dagvakter flere døgn i strekk for å sikre seg nok inntekter."

Et eller annet sier meg at hun har et støtteapparat rundt seg (venner/familie) som kan se til og passe barna når hun er på jobb. Hvor enkelt er det å flytte hvor som helst da?

G

Gjestemedlem

Gjest
ErosLoveking skrev:
sitat: "Hun forteller at hun kan gå fra nattevakter og rett til dagvakter flere døgn i strekk for å sikre seg nok inntekter."

Et eller annet sier meg at hun har et støtteapparat rundt seg (venner/familie) som kan se til og passe barna når hun er på jobb. Hvor enkelt er det å flytte hvor som helst da?
De fleste har vel venner og familie der de bor, og liker ikke tanken på å flytte. (Hun bruker jo forøvrig også 4400 kr måneden på skolefritidsordninger.) Slike uforsvarlige arbeidssituasjoner som beskrevet over kan hun jo også unngå hvis utgiftsnivået kuttes i stedet. Jobber man i helsevesenet med mennesker så bør man vel heller ikke jobbe på en slik måte som dette som setter andre mennesker i fare for egen vinnings skyld.

Det er heller ikke en menneskerettighet å bo i hovedstaden hvis man ikke har råd til det, selv om man kjenner mange der. Men det er et valg hun har tatt, og hun er villig til å slite for det for seg og sine.

Så igjen, dette handler ikke om fattigdom men om høyt forbruks- og utgiftsnivå. :-\

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Gjestemedlem skrev:
ErosLoveking skrev:

De fleste har vel venner og familie der de bor, og liker ikke tanken på å flytte. (Hun bruker jo forøvrig også 4400 kr måneden på skolefritidsordninger.) Slike uforsvarlige arbeidssituasjoner som beskrevet over kan hun jo også unngå hvis utgiftsnivået kuttes i stedet. Jobber man i helsevesenet med mennesker så bør man vel heller ikke jobbe på en slik måte som dette som setter andre mennesker i fare for egen vinnings skyld.

Det er heller ikke en menneskerettighet å bo i hovedstaden hvis man ikke har råd til det, selv om man kjenner mange der. Men det er et valg hun har tatt, og hun er villig til å slite for det for seg og sine.

Så igjen, dette handler ikke om fattigdom men om høyt forbruks- og utgiftsnivå. :-\

Hadde du klart å bo alene med tre barn i Oslo området og klare deg økonomisk med 23000 kr i måneden? Det er i så fall jævlig godt gjort...

Selvfølgelig kan hun sikkert spare noen kroner på å flytte ut på landet, men da øker jo samtidig reisekostnader til og fra jobb, evt behov for bil så vinninga går fort opp i spinninga.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
nok en sytehistorie om "fattig-norge".
agurkhelvete.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Det fasinerende å se hvordan de kloke hoder her så lett finner frem til så gode løsninger for denne kvinnen! Hun må jo være rimelig dust som ikke har sett dette selv!!! ::)

Denne tråden har glidd ut i spekulasjoner om en anonym illustrasjon i en dårlig dagbladsak er uforsvarlig, uøkonomisk, dum, lat eller lite løsningsorientert. Ingen her har forutsetninger for å mene noe om dette, for ingen kjenner helheten i saken. Dagbladet kunne skrevet en bedre sak, mer to the point, uten å bruke dette "gi saken et fjes"-grepet. I dette tilfellet resulterte det bare i støy.

Var ikke spørsmålet "Er sykepleierlønnen dårlig?"

Mvh
Sniff

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Sykepleiere er det behov for overalt, selv i utkantstrøk. Hun kunne kjøpt en enebolig et avsidesliggende sted på østlandet for under millionen og fått en jobb i nærmiljøet.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Det fasinerende å se hvordan de kloke hoder her så lett finner frem til så gode løsninger for denne kvinnen! Hun må jo være rimelig dust som ikke har sett dette selv!!!

det er ikke usannsynlig at hun er dust.

"Ingen har forutsetninger for å mene noe om dette"....

jammen hvorfor i helvete leser man aviser da? og hvorfor har avisen lagd denne saken? og hvor har "marianne" stilt opp i avisen for å syte?
for at leserne ikke skal mene noe som helst?

svar: sykepleierlønn er ikke dårlig hvis man får 23k utbetalt.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
nå var vel artikkelen en av flere i en serie, ikke om sykepleierlønninger generelt.

(Uten at det nødvendigvis er noe bedre, så er det sagt)

S

Slubbert

Gjest
Ingen sympati. "Marianne" har nesten like mye utbetalt som meg, og det er null problem å leve veldig godt på en slik lønn. 15k i boutgifter...selg, skaff deg en mindre kåk, ungene blir ikke traumatisert over å måtte dele soverom. Og det er faktisk frivillig å få unger også. Hvis en person lever la vida loca til de grader at det koster 6k i måneden å betale ned festen, og så spytter tre unger ut av samlebåndet uten å være forbedredt økonomisk (eller personlig slik det fremstår) til å kunne forsørge dem, så har hun kun seg selv og egen ansvarsløshet å takke. Ungene fortjener kanskje sympati fordi mora deres er et ansvarsløst nek uten evne til å planlegge, men "Marianne" har bare seg selv å skylde på.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
@gago:

det er ikke usannsynlig at hun er dust.
- Hm. Når du sier det så. Det er heller ikke usannsynelig at jeg er en dust, eller at du eller min mor eller fandens oldemor er duster. Til det motsatte er bevist er det vel imidlertid greit å gå ut i fra at våre medborgere er anstendige mennesker som vil og mener vel etter beste evne?

jammen hvorfor i helvete leser man aviser da? og hvorfor har avisen lagd denne saken?
- Ja si det. Dersom folk leser aviser for å bli klokere burde markedskreftene tatt livet av denne form for journalistikk for lenge siden. Folk kjøper dermed antagelig aviser av andre grunner. Spør ikke meg hvilke. Dermed blir det vanskelig å forstå hvorfor Dagbladet har skrevet denne saken. Den handler jo verken om sex, sport, bivirkninger eller været.

og hvor har "marianne" stilt opp i avisen for å syte?
- Industrien, fiskere, homser, kristne, muslimer, albino afrikanere, private barnehager og fotballfans benytter alle de anledninger de får til å legge frem sin sak for offentligheten, eller syte om du vil. Noen er gode til det, eller kjøper seg tjenester fra profesjonelle. Andre blir bare brukt til et eller annet lite gjennomtenkt journalistisk grep.

sykepleierlønn er ikke dårlig hvis man får 23k utbetalt.

- 23 k utbetalt sier ikke så mye om lønnsnivået før det opplyses om hvor mye og til hvilke tider hun jobber. Skift- og nattgodtgjørelsen i sykepleieryrket er svært moderat sammenlignet med yrkesgrupper med tilsvarende lang høyskole eller universitetsutdannelse.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.159
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17

Det er umulig å si uten å vite bruttolønn.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.409
Torget vurderinger
12
Jeg synes det er merkelig at det å få utbetalt 23000 pr mnd skal være grunnlag for å få omtale på denne måten. Det er mange som godt kunne tenke seg å få utbetalt 23000 pr mnd. Jeg har ikke stor sympati for lønnssytingen til sykepleierne da jeg ikke har oppfattet at de tjener spesielt dårlig.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ErosLoveking skrev:
nå var vel artikkelen en av flere i en serie, ikke om sykepleierlønninger generelt.

en serie om "fattig-norge"?
da må du be folka finne bedre caser, eros.
eventuelt endre arbeidstittelen på serien til "syte-norge".

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Trondmeg skrev:
Jeg synes det er merkelig at det å få utbetalt 23000 pr mnd skal være grunnlag for å få omtale på denne måten. Det er mange som godt kunne tenke seg å få utbetalt 23000 pr mnd. Jeg har ikke stor sympati for lønnssytingen til sykepleierne da jeg ikke har oppfattet at de tjener spesielt dårlig.
Sykepleierforbundet har vært elendige til å kjøre sin sak og denne Dagblad-saken bidrar ikke i positivt. Snørr og barter sauses sammen i en herlig røre. Sykepleiere er ikke spesielt lavt lønnet sammenlignet med rengjøringspersonal, kjoskbetjening eller kirkegårdsarbeidere. Men sammenlignet med andre yrkesgrupper med tilsvarende utdanning har de sakket bakut. Hvorfor? Jeg mener det handler om at dette er et kvinneyrke, det er lett for arbeidsgiver å få konflikter til tvungen lønnsnemd og forbundet er både slapt og hysterisk.

Mvh
Sniff

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Gago skrev:
ErosLoveking skrev:

en serie om "fattig-norge"?
da må du be folka finne bedre caser, eros.
eventuelt krydre neste agurksesong med en serie om "syte-norge".
Har ingenting med casejakter å gjøre, forøvrig har jeg fri. :)

En serie om "syte-norge" er ikke noe problem, HFS gir materiale til både det ene og det andre. ::)

Uansett handler vel ikke dette om "fattig-norge" som sådan, mer om hvor vanskelig det kan være å få ting til å gå rundt selv med utdanning og jobb. Hvem skal pleie oss bedrestilte, hvis de som skal utføre oppgavene ikke har råd til å bo der behovet er?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Sniff skrev:
forbundet er både slapt og hysterisk.

å? sitter det mange kvinner som "marianne" i forbundet?

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Griffenfeldt skrev:

Det er umulig å si uten å vite bruttolønn.
Helt ening, hun kan jo ha 25 i brutto og det er vel ikke spess bra

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ErosLoveking skrev:
Uansett handler vel ikke dette om "fattig-norge" som sådan, mer om hvor vanskelig det kan være å få ting til å gå rundt selv med utdanning og jobb. Hvem skal pleie oss bedrestilte, hvis de som skal utføre oppgavene ikke har råd til å bo der behovet er?

de sykepleierne jeg kjenner i osloområdet klarer seg bra, de.
men så har de ikke pådratt seg så mange problemer som denne "marianne".

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Sniff skrev:
- 23 k utbetalt sier ikke så mye om lønnsnivået før det opplyses om hvor mye og til hvilke tider hun jobber. Skift- og nattgodtgjørelsen i sykepleieryrket er svært moderat sammenlignet med yrkesgrupper med tilsvarende lang høyskole eller universitetsutdannelse.
Mitt inntrykk er at godtgjørelser av typen kveld, natt og helg er bra.
Har en kjæreste/snart samboer som er hjelpepleier og det er godtgjørelsene som trekker opp lønningene hennes.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.455
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Så vidt meg bekjent er både minstepensjon og sosialstønad under 10 000 i måneden (Brutto - men man betaler dog svært lite skatt). Uføreytelse er for mange litt høyere, men det er også veldig mange som befinner seg på godt under 20k brutto.

Butikkarbeidere, hjemmehjelpere, vaskekoner osv osv - kan mbare drømme om 23k utbetalt i måneden.

MEn det er jo ingen stor nyhet at det er en fordel å være 2 - for man 23k til utbetalt, uten å betlae mer husleie eller lån og kun marginalt mer strøm, mat ogklær - å er situasjonene en helt annen...det er kanskje ikke en menneskerett å bo sentralt i Oslo...? MIn far leier ut en eldre hus (Med stor hage som er perfekt for barnefamilie) for kr 3000,-/Mnd. riktignok en times kjøring til Oslo....men budskjettet blir et helt annen!

Mvh
OMF

H

hawenger

Gjest
Man kan ha krav på sosialhjelp hvis man har mindre enn 5521 kr i måneden til mat og klær etter at andre utgifter er betalt. Sosialtjenesten vil da supplere opp til denne summen.

Topp Bunn