Jobber selv i industrien. Dette er drømme lønn for mange der også.OMF skrev:Butikkarbeidere, hjemmehjelpere, vaskekoner osv osv - kan mbare drømme om 23k utbetalt i måneden.
Mvh
OMF
Jobber selv i industrien. Dette er drømme lønn for mange der også.OMF skrev:Butikkarbeidere, hjemmehjelpere, vaskekoner osv osv - kan mbare drømme om 23k utbetalt i måneden.
Mvh
OMF
Med maks ansiennitet (10 år) har ein sjukepleiar i eit statleg helseforetak (med visse unntak) bruttolønn på 354 000 i året.Griffenfeldt skrev:Det er umulig å si uten å vite bruttolønn.Var ikke spørsmålet "Er sykepleierlønnen dårlig?"
svar: sykepleierlønn er ikke dårlig hvis man får 23k utbetalt.
Seriøst? Det er mye mye mer enn jeg bruker på mat og klær, 5521 kroner fritt disponibelt hver måned kan man leve godt for.hawenger skrev:Man kan ha krav på sosialhjelp hvis man har mindre enn 5521 kr i måneden til mat og klær etter at andre utgifter er betalt. Sosialtjenesten vil da supplere opp til denne summen.
kjetinho skrev:Med maks ansiennitet (10 år) har ein sjukepleiar i eit statleg helseforetak (med visse unntak) bruttolønn på 354 000 i året.Griffenfeldt skrev:Det er umulig å si uten å vite bruttolønn.Var ikke spørsmålet "Er sykepleierlønnen dårlig?"
Det koster å ha barn også...Slubbert skrev:Seriøst? Det er mye mye mer enn jeg bruker på mat og klær, 5521 kroner fritt disponibelt hver måned kan man leve godt for.hawenger skrev:Man kan ha krav på sosialhjelp hvis man har mindre enn 5521 kr i måneden til mat og klær etter at andre utgifter er betalt. Sosialtjenesten vil da supplere opp til denne summen.
Denne tråden får mange grumsete tanker til å dukke opp. Jeg lister kjapt:hawenger skrev:Man kan ha krav på sosialhjelp hvis man har mindre enn 5521 kr i måneden til mat og klær etter at andre utgifter er betalt. Sosialtjenesten vil da supplere opp til denne summen.
Det kjem ALDRI til å skje noko spektakulært med løna hennar så lenge ho er sjukepleiar. Er du klar over kor mange sjukepleiarar som finnest? Og kva som skjer dersom alle saman skulle få, lat oss seie 20 000 kr ekstra i årsløn?nb skrev:Og dette er på historisk lave rentenivåer, hva er planen om det ikke vedvarer og når ungene blir dyrere og dyrere i drift etter hvert som de vokser opp og skal være med på mer og mer fritidsaktiviteter.
Dama har ganske enkelt ikke råd til å bo i Oslo. Og med mindre noe spektakulært skjer med lønnen, så vil hun ikke få det i større grad heller. Og selv om hun får støtte til videreutdanning, så vil fortsatt takstameteret tikke og gå på de løpende og altfor store utgiftene.
Ja.Andy skrev:kjetinho skrev:Med maks ansiennitet (10 år) har ein sjukepleiar i eit statleg helseforetak (med visse unntak) bruttolønn på 354 000 i året.Griffenfeldt skrev:Det er umulig å si uten å vite bruttolønn.Var ikke spørsmålet "Er sykepleierlønnen dårlig?"
Dette er vel da grunnlønn, ikke sant?
Nei, det kommer neppe til å skje det helt store der. Da er det nok det smarteste å innse realitetene og ta konsekvensene av de.Audiophile-Arve skrev:Det kjem ALDRI til å skje noko spektakulært med løna hennar så lenge ho er sjukepleiar. Er du klar over kor mange sjukepleiarar som finnest? Og kva som skjer dersom alle saman skulle få, lat oss seie 20 000 kr ekstra i årsløn?
Jeg vet hva de tjener. Gago tok bare utgangspunkt i nettolønnen og det er feil utgangspunkt. Både meg og kona jobber i helsevesenet med full ansienitet.kjetinho skrev:Med maks ansiennitet (10 år) har ein sjukepleiar i eit statleg helseforetak (med visse unntak) bruttolønn på 354 000 i året.Griffenfeldt skrev:Det er umulig å si uten å vite bruttolønn.Var ikke spørsmålet "Er sykepleierlønnen dårlig?"
Naturligvis kan man også drive manipulering med ventelister til sykehus, og lage plass for å få utført private operasjoner på det offentliges bekostning, og på den måten lage en svart økonomi innen offentlige helsetjenester. Dermed får man til noen ekstrainntekter, men da må man også være med på laget med de kirurgene og legene som driver med slikt, i samarbeid med råtne egg i sykehusledelsen.Sleiven skrev:Når så fylkeskommune/helseforetak på snuskete vis solgte ut "offentlig eide" rimelige utleieleiligheter som sykehusene tidligere kunne tilby sine ansatte blir folk som denne dama prisgitt omstendighetene.
Aner ikke, men jeg har aldri båret på noen drøm om Oslo. Derimot er jeg redd at om Helvete blir skreddersydd til hver enkelt vil det i mitt tilfelle bli å måtte bo i Oslo i evig tid og måtte ta T-bane på jobb og jobbe midt i byen. :-\Audiophile-Arve skrev:Kva gjer dei på, eigentleg, desse som bur i Oslo, og ikkje får pengar frå sosialen?
Har et gammelt ordtak på tungen....noe med "tæring" og "næring".......vent litt....jeg kommer nok på det..... 8)wotg skrev:23.000 utbetalt er på ingen måte en dårlig lønn. Ja hun har fire års studietid å vise til og det finnes andre studierettninger med fire års studium som betaler langt bedre, men det blir egentlig en annen debatt.
Poenget her er vel egentlig at hun har valgt å få 3 barn, være enslig og bo i Norges dyreste by.
Slik sett så har hun jo alle statistiske odds mot seg.
Mine personlige mening om dette er at man ikke skal ha flere barn enn man kan klare av økonomisk - kanskje ikke det mest populære standpunktet, men det en drer ikke det faktum at det er sannheten
Denne saken er nok vridd litt vel mye for å bli tilstrekkelig dagbladvennlig og salgbar. Denne damen har sannsynligvis mye mer enn 23.000 utbetaling i måneden når alt er regnet med. Det tallet er nok bare grunnlønnen (som grunnet store fradrag for renteutgifter gir en ganske bra netto). I tillegg forteller jo damen at hun jobber masse overtid om natten for så å gå rett på jobb igjen. Ofte 3+ dager i strekk hvis vi skal tro henne.otare skrev:23000 utbetalt i måneden er ingen dårlig lønn, eller er jeg helt på jordet her? Det er det jeg har utbetalt, med 12 års universitetsutdannelse (2 mastergrader - cand real i kjemi og master i Informatikk) og over 30 års ansiennitet.
Det er et forsøk på rettferdig skattepolitikk, de som tjener mye betaler mer enn de som tjener mindre. Burde ikke være så vanskelig å forstå det.digiman skrev:Uansett hvordan du vrir på det har Norge et merkelig og noe jantelov basert skattesystem på inntekt for normale arbeidstakere. Selv har jeg sannsynligvis endel høyere brutto inntekt en denne sykepleieren, men pga av mangel på gjeld (er ikke det bra?) og at jeg som alene blir satt i høyeste skatteklasse med toppskatt. Sitter jeg igjen med bare noen tusenlapper mere en sykepleieren netto hver mnd.
Kan noen forklare meg hvorfor det skal være slik? Trenger nok å ha dette inn med en skje, for jeg forstår det ikke.
1) Fordi den rødgrønne regjeringen skal "flå de rike". For at "de rike" skal betale formuesskatt (som om de virkelig gjorde det!!) blir skattegrunnlaget gjort så bredt at også små formuer beskattes.digiman skrev:Uansett hvordan du vrir på det har Norge et merkelig og noe jantelov basert skattesystem på inntekt for normale arbeidstakere. Selv har jeg sannsynligvis endel høyere brutto inntekt en denne sykepleieren, men pga av mangel på gjeld (er ikke det bra?) og at jeg som alene blir satt i høyeste skatteklasse med toppskatt. Sitter jeg igjen med bare noen tusenlapper mere en sykepleieren netto hver mnd.
Kan noe forklare meg hvorfor det skal være slik? Trenger nok å ha dette inn med en skje, for jeg forstår det ikke.
Motiverer jo ikke akkurat samfunnet til å ta seg en høyere utdannelse med mulighet til en evt godt betalt jobb om du blir i bunn og grunn sittende igjen med det samme og sannsynligvis masse gjeld etter fullført utdannelse. Jeg mener dette er feil og at våre inntekts skattegrenser treffer alt for hardt inn på de som ønsker seg noe mere en «average Joe» yrker. Ikke misforstå meg. Jeg har all respekt for alle yrker i samfunnet, men en hvis gulerot må det da være.Anonym skrev:Det er et forsøk på rettferdig skattepolitikk, de som tjener mye betaler mer enn de som tjener mindre. Burde ikke være så vanskelig å forstå det.digiman skrev:Uansett hvordan du vrir på det har Norge et merkelig og noe jantelov basert skattesystem på inntekt for normale arbeidstakere. Selv har jeg sannsynligvis endel høyere brutto inntekt en denne sykepleieren, men pga av mangel på gjeld (er ikke det bra?) og at jeg som alene blir satt i høyeste skatteklasse med toppskatt. Sitter jeg igjen med bare noen tusenlapper mere en sykepleieren netto hver mnd.
Kan noen forklare meg hvorfor det skal være slik? Trenger nok å ha dette inn med en skje, for jeg forstår det ikke.
Ser og forstår den GjestemedlemGjestemedlem skrev:"For personer med forsørgelsesbyrde er skatteevnen lavere enn for skattytere uten forsørgelsesbyrde. Derfor er personer med forsørgelsesbyrde plassert i en egen skatteklasse (klasse 2) hvor de skattefrie bunnbeløp er høyere."
Fratrekk for renteutgifter er vel heller ingen kommunistisk sammensvergelse.
summen av dette gir 23000.- netto utbetalt lønn. Antar dermed at hun har en grunnlønn ikke mye over 300000.-Gjestemedlem skrev:Det gir nok fort noen tusen ekstra i utbetaling. Skal ikke så mange slike vakter til før vi kan legge på 4000 i allefall
Vel poenget er at skal man få inn (nok) skatt - så må alle bidra. Det er for få som tjener veldig godt til at det monner noe særlig....digiman skrev:Dog mener jeg at Norge har satt denne «rike» grensen alt for lav i forhold til det som er realistisk i 2010. Jeg klarer ikke å forstå hvorfor du skal straffes for å tjene 100k mere i året en gjennomsnitts mannen på gata. Særlig etter en lang utdannelse, som forhåpentligvis kommer samfunnet tilgode.
På dette nivået mener jeg Norge er fullstendig tilbakestående og henger seg nok opp i denne gamle janteloven sin.
Hun jobber hard for å opprettholde sin livsstil og fasade, det er jo positivt.ErosLoveking skrev:Kudos til Sleiven som evner å se noe mer nyansert og realistisk på situasjonen uten å betegne vedkommende som "frekk" og "skamløs".
Fri og bevare oss fra å komme under pleie av et menneske som til de grader setter egne interesser fremfor de pasientene hun er satt til å pleie. Så stor arbeidskapasitet at dette blir forsvarlig har ingen. Brudd på arbeidsmiljøloven er det også. (Jeg forutsetter at det er snakk om våkende nattevakter.)Gjestemedlem skrev:I tillegg forteller jo damen at hun jobber masse overtid om natten for så å gå rett på jobb igjen. Ofte 3+ dager i strekk hvis vi skal tro henne.
:-\
Man kan ikke forvente at én gjennomsnittlig inntekt alene skal kunne forsørge 4 personer, bo i hovedstaden i dyr bolig, bruke masse penger på fritidsordninger, finansiere studielån og samtidig betale tusenvis hver måned på gammel uspesifisert gjeld.ErosLoveking skrev:Hvis ikke StorOslo skal være beboelig for relativt normale folk av forskjellig slag, hvem skal da utføre mange av de arbeidsooppgavene og behovene som er der?
Folk i Oslo har ofte et helt jalla forhold til imaginær kontra reell reisetid, det er mange som bor langt utenfor Oslo som bruker kortere tid enn folk som bor i Oslo, dette kommer selvsagt veldig an på hvor man bor og hvor jobben ligger. Jeg har kollegaer som bor langt ute i Bærum som bruker kortere tid til jobben enn folk som bor godt innenfor bygrensen.ErosLoveking skrev:Kan noen forøvrig fortelle meg hva "sentrale Oslo" innebærer. Tviler (vet) sterkt på at dama tilhører cafèlatte-mafiaen på løkka. Hva er akseptabel pendlestrekning (tidsbruk) etter deres mening?
Det er jeg fullt klar over, men å reise kollektivt er ikke forenlig med å ha en jobb med odde arbeidstider. Da er du pokka nødt til å (eie) kjøre bil til tider. Bil = penger.nb skrev:Folk i Oslo har ofte et helt jalla forhold til imaginær kontra reell reisetid, det er mange som bor langt utenfor Oslo som bruker kortere tid enn folk som bor i Oslo, dette kommer selvsagt veldig an på hvor man bor og hvor jobben ligger. Jeg har kollegaer som bor langt ute i Bærum som bruker kortere tid til jobben enn folk som bor godt innenfor bygrensen.ErosLoveking skrev:Kan noen forøvrig fortelle meg hva "sentrale Oslo" innebærer. Tviler (vet) sterkt på at dama tilhører cafèlatte-mafiaen på løkka. Hva er akseptabel pendlestrekning (tidsbruk) etter deres mening?
Bor man f.eks på Ski, er reisetiden med tog til Oslo S 22 minutter, det er det samme som Sognsvann - Oslo S med banen.
Ser denne artikkelen som en illustrasjon på at Norge, og særlig Oslo, har blitt så dyrt at du enten må være singel eller i et solid parforhold for å klare deg på normale inntekter.ErosLoveking skrev:Har du/dere leste hele artikkelen Deph? Dama er vel en eksimplifesering på en utvikling, ikke en buhu-reportasje. Kan det være noe annet som er feil?
Får inntrykk av at de sytkukan som er negative i denne tråden enten
A: Sitter godt i det økonomisk, og føler de allerede betaler for mye skatt. B: Lever i et parforhold, og deler på økonomien C: Lever alene, og har stort sett nok med å studere sitt eget navlelo. D: Barnløse, og har liten formening om hva et barn koster i drift. Jo eldre de blir, jo mer pæng koster det.
Hvis ikke StorOslo skal være beboelig for relativt normale folk av forskjellig slag, hvem skal da utføre mange av de arbeidsoppgavene og behovene som er der?