vredensgnag skrev:
En ting jeg har stusset på er hvorfor single mødre bor alene? I Norge sitter det å bo i "kollektiv" eller på amerikansk "room mate/FRIENDS" vis langt inne. Det kryr av single, unge mødre, og utrolig mange av dem bor for seg selv, med opp til flere barn.
Tenke. Tenke. Lurer på hva man kan gjøre for å redusere husleien, dele på ungestell og få mer tid for seg selv, samt slippe å gå alene ...
Å slå seg sammen flere personer er en glimrende måte å bedre sin økonomi på, og samtidig kunne bo på en måte man ellers aldri ville hatt råd til. Jeg har aldri bodd så flott som de gangene jeg har delt hus eller leilighet med venner, og det til prisen av av hva hver person ellers ville betalt for ganske kummerlige forhold.
Flere jeg kjenner, også en alenemor med 3 barn har slått seg sammen med venner om å kjøpe et hus over tre etager. En til hver familie pluss kjeller til utleie. Det er en grei og sosial måte å bo på, spesielt hvis det er flere enheter med barn da disse kan hjelpe hverandre med barnepass og slikt.
Så det er virkelig mange muligheter til å bedre boforhold og økonomi på.
Flytte til en plass med lavere kostnadsnivå. Oslo er en av verdens dyreste byer å bo i. Det er stort behov for sykepleiere rundt om i landet, spesielt med den erfaring hun har. Og det er mange bygder som vil ta imot slike familier med åpne armer.
Kutte forbruket, selv om det involverer en midlertidig skrape i sosial status og fasade.
Gå sammen med venner eller andre i samme situasjon og lage større boenheter.
... eller man kan tigge om almisser slik som "LO-Marianne", hvis sosial status, byliv, fasade og det hellige privatlivet er viktigere.