Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 18

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.921
    Antall liker
    5.595
    Sted
    Holmestrand
    Min 32 år gamle SKS Rennkompressor trenger avløsning.
    Kan noen med litt mer oppdatert produktkunnskap når det gjelder fotpumper peke meg i riktig retning?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ingen pumpetråd uten å nevne Silca SuperPista Ultimate, som selvsagt er pur galskap, men et rett og slett fantastisk stykke high-end pumpekunst.
    Anbefales dessverre på det sterkeste dersom du har et alvorlig tilfelle av utstyrsjåleri som kan forsvare slikt snobberi. Pumpa er så god å jobbe med at det er pinlig. Og med mindre den blir stjålet vil den nok kunne kvalifisere som potensielt arvegods. Kvaliteten er hinsides alt annet jeg har vært borti.



    Tilbake i den litt mindre absurde virkeligheten, så er jo Rennkompressor fremdeles standarden for gode gulvpumper til mer normale penger, men det virker som at SKS har kommet med en haug nye modeller som er litt bedre tilpasset det moderne terrengsykkelmarkedet med store dekk, men fremdeles med god kvalitet. Allikevel ser det ikke ut som at de har sett noe poeng i å bytte ut Rennkompressoren fra sortimentet sitt, og jeg har inntrykk av at det fremdeles er den beste konstruksjonen de kan tilby. Nå har du vel hatt god tid på deg til å vurdere om du likte den eller ikke. Så om du ønsker å kjøpe en ny av samme typen, så er muligheten fremdeles tilstede:
    https://www.sykkelkomponenter.no/products/sks-rennkompressor-mv-gulvpumpe

    Ellers er det greit å være klar over at Lezyne-pumper er noe forbanna herk. De er godt bygget med god kvalitet og de ser bra ut, men løsningen deres med å skulle skru munnstykket på prestaventilen for å liksom skulle sikre seg mot å miste luft ved høye trykk ellerno... det er rett og slett totalt idiotisk. Tanken er nok god, men for det første tar det veldig lang tid og blir mye fikling, og på grunn av det så vil du oppleve en mengde ødelagte (bøyde) ventilkjerner, men det som kanskje er aller mest irriterende er at når du endelig har fått pumpa deg opp til riktig trykk og er glad og fornøyd og har bittelitt dårlig tid for å rekke turen du skal ut på, så skrur du av munnstykket.... og så følger ventilkjernen med, og på to sekunder er dekket ditt helt tomt for luft. Og dette vil skje igjen og igjen. Det burde virkelig ikke vært en nødvendighet å loctite ventilkjernene dine PLUSS å skru de fast med voldsomme krefter med tang så verktøyet nesten går istykker bare for å kunne bruke en slik pumpe.
    Så om du av en eller annen grunn ender opp med å få en Lezyne pumpe, så sørg for all del å bytte ut munnstykket med et "primitivt" munnstykke av den vanlige "trykk inn og vipp opp en hendel" varianten. Jeg gjorde til slutt det på en av mine pumper i ren frustrasjon. Da gikk det til slutt an å bruke pumpa igjen.
    Siden det er ganske standard dimensjoner på de fleste pumpeslanger kan du bruke andre enn Lezyne munnstykker om du heller ønsker det. Det eneste negative med å bytte munnstykke er at det ikke blir like ryddig når du skal sette fra deg pumpa, for slangen blir hengende å slenge, den kan ikke lenger festes elegant slik den kunne orginalt.
    p4pb10922176.jpg
    Varianten til venstre er satan sjøl. Setter man på et PrimitivtPrestaPlastPumpeadapter som på varianten til høyre blir pumpa plutselig brukbar. Men det beste er altså å bytte til et digert tradisjonelt munnstykke. For eksempel fra den gamle Rennkompressoren din.


    Dersom du er ute etter en spesielt tubeless-vennlig pumpe, så vil du sikkert ta en titt på Terrengsykkels ferske og relativt grundige gjennomgang av ulike pumper med trykktank.
    [Edit] Jeg dro frem bladet og fant testvinneren: Blackburn Chamber Tubeless.
    Merk at pumpa ikke er på lager hos sykkelkomponenter som linken peker til. Vet ikke om Bikeshop kommer til å ta den inn, de har jo andre modeller fra Blackburn, så det kan hende det bare er et spørsmål om tid.
    86506_Blackburn_Blackburn_Chamber_Tubeless_Gulvpum_1.jpg

    Basert på kriteriene som førte til at den ble testvinner vil jeg si meg enig i at den ville vært mitt eget førstevalg om jeg skulle kjøpt meg en slik pumpe selv. Eneste jeg synes er veldig rart er at denne (og de fleste andre pumper i samme kategori) har en måler som er beregnet for svært høyt trykk. Jeg trodde dette var et veldig terrengsykkelspesifikt bruksområde med slike trykktank-pumper for tubelessoppsett, men måleren på denne pumpa går altså til 160psi som gjør det vanskelig å lese av trykket nøyaktig på de nivåene som faktisk er relevant. Silca-pumpa kommer med en ekstra måler for terrengsyklister som stopper på 60psi for mer nøyaktig avlesning. Det er helt supert. Ingen terrengsyklister, selv de verste grusbankerne i Birken kjører med mer enn 60psi uansett. Så de ekstra 100psi'ene på måleren er bare bortkasta plass på avleseren. Men klart, det er fordelaktig for de som skal ha en pumpe til alt, og som ikke er så prippen på lavtrykkspresisjon som jeg og mange andre som sykler med store dekk er.]

    Skal du bare ha en vanlig pumpe er det greit å tenke på hva den skal brukes til. Store dekk er dritt å pumpe opp med pumper som er beregnet til små dekk og svært høyt trykk. Det tar en evighet. Dessuten er ikke måleren særlig presis dersom du har tenkt til å kjøre fatbike og ønsker deg 5,25 psi, og når du ser på måleren din, så går den til 300 psi, og du strengt talt ikke vil få utslag på noe som helst under 20 psi.

    På samme måte er pumper med stort volum supre til terrengdekk, men de stopper opp når trykket blir høyt. Så skal du ha både knallharde landeveisdekk OG superplushe fatbikedekk pumpa opp med samme pumpa bør du enten ha to pumper eller en skikkelig god pumpe som vil håndtere begge varianter og heller et digitalt trykk-o-meter for å kontrollere fatbiketrykket.


    Whoa, dette ble mye.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.921
    Antall liker
    5.595
    Sted
    Holmestrand
    Flott! Holdt på å kjøpe en Lezyne i Grimstad helga. Ble berga av ordre fra kona om å drikke kaffe før jeg fikk handla!

    Hva gjelder min trofaste rennnkompressor så har jeg ikke ord.
    32 år.
    Kjøpte ny slange for noen år siden, men etter ei uke satte jeg tilbake originalslangen som fortsatt står der.
    Originalslangen funker kun med presta.
    Og virker.
    :)
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg kan ikke skryte på meg allverdens bredderfaring. Mine to siste pumper, Park og SKS har irritert meg en smule. Pumpehodet er av den typen med schrader og presta i hvert sitt hull og en sånn ventil som skal stenge det som ikke er ibruk ved hjelp av trykket når man pumper. Begge har tendens til å la feil hull være åpent slik av man ikke får luft i dekket.

    SKS har kommet seg noe etterhvert, og funker forsåvidt greit. Hadde det eksistert, så hadde jeg valgt pumpe som bare går på presta.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Forsåvidt, en oppgradering som er enklere enn å bytte pumpehode dersom man er så uheldig å ha en Lezyne eller en annen pumpe beregnet for å skru fast til ventilen, er å kjøpe dette prestahodet fra Silca og få en fantastisk oppgradering. Hadde jeg visst om muligheten dengang jeg byttet pumpehode på min Lezyne hadde jeg heller gjort dette.
    31QlI5jFgaL.jpg
    https://www.amazon.com/gp/offer-listing/B0055X4ESQ/ref=dp_olp_new_mbc?ie=UTF8&condition=new

    Man tager det forhatte Lezyne-pumpehodet som har et vendbart presta/schrader adapter
    pumpefiks1.jpg

    Man setter ventiladapteret i schrader-posisjon
    pumpefiks2.jpg

    Man leter så i postkassen etter pakken fra Amazon (eller Bikeshop om de en gang får ut fingern for å selge disse løse), og finner et utsøkt Silca prestahode
    pumpefiks3.jpg

    Man skru dette nydelige stykket stål på det forhatte systemet til Lezyne... og vips, så har man en fantastisk velfungerende pumpe igjen.
    pumpefiks4.jpg

    Med andre ord må jeg ta tilbake uttalelsen om at Lezyne er noe herk. Man må bare huske at det krever litt innsats i form av å kjøpe et slikt hode dersom man skal få den til å slutte å være noe herk.



    Alternativet for Zomby er å bytte ut det doble ventilhodet han har til en skru-på-schrader-varient som vist på bildene over og så kjøre samme prosedyre som vist over. Dermed får han en tilsynelatende dedikert Prestapumpe med muligens det beste hodet i bransjen.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.921
    Antall liker
    5.595
    Sted
    Holmestrand
    Forsåvidt, en oppgradering som er enklere enn å bytte pumpehode dersom man er så uheldig å ha en Lezyne eller en annen pumpe beregnet for å skru fast til ventilen, er å kjøpe dette prestahodet fra Silca og få en fantastisk oppgradering. Hadde jeg visst om muligheten dengang jeg byttet pumpehode på min Lezyne hadde jeg heller gjort dette.
    Vis vedlegget 502266
    https://www.amazon.com/gp/offer-listing/B0055X4ESQ/ref=dp_olp_new_mbc?ie=UTF8&condition=new

    Man tager det forhatte Lezyne-pumpehodet som har et vendbart presta/schrader adapter
    Vis vedlegget 502271

    Man setter ventiladapteret i schrader-posisjon
    Vis vedlegget 502273

    Man leter så i postkassen etter pakken fra Amazon (eller Bikeshop om de en gang får ut fingern for å selge disse løse), og finner et utsøkt Silca prestahode
    Vis vedlegget 502275

    Man skru dette nydelige stykket stål på det forhatte systemet til Lezyne... og vips, så har man en fantastisk velfungerende pumpe igjen.
    Vis vedlegget 502276

    Med andre ord må jeg ta tilbake uttalelsen om at Lezyne er noe herk. Man må bare huske at det krever litt innsats i form av å kjøpe et slikt hode dersom man skal få den til å slutte å være noe herk.



    Alternativet for Zomby er å bytte ut det doble ventilhodet han har til en skru-på-schrader-varient som vist på bildene over og så kjøre samme prosedyre som vist over. Dermed får han en tilsynelatende dedikert Prestapumpe med muligens det beste hodet i bransjen.
    Det er omtrent slik det hode som står på min gamle er.

    Den overgangen ser veldig snobbete ut, men nærmere 40$ da!
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.921
    Antall liker
    5.595
    Sted
    Holmestrand
    Jeg kan ikke skryte på meg allverdens bredderfaring. Mine to siste pumper, Park og SKS har irritert meg en smule. Pumpehodet er av den typen med schrader og presta i hvert sitt hull og en sånn ventil som skal stenge det som ikke er ibruk ved hjelp av trykket når man pumper. Begge har tendens til å la feil hull være åpent slik av man ikke får luft i dekket.

    SKS har kommet seg noe etterhvert, og funker forsåvidt greit. Hadde det eksistert, så hadde jeg valgt pumpe som bare går på presta.
    Rennkompressor leveres fortsatt med "Messingnippel"
    Også som reserverdel:
    https://www.starbike.com/en/sks-hose-for-rennkompressor-with-brass-nipples/

    eller her
    https://www.sjscycles.co.uk/pumps/sks-brass-pushon-presta-head-pp27/
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Så i ettertid at det ikke er så mange som er interessert i å sende til Norge, med mindre de får latterlig mye penger for det.
    Men etter å ha sjekka litt fant jeg denne som gjør ca samme jobben, den ser bare ikke like kul ut:
    https://bikeshop.no/tilbehor/verkst...sort-90-grader-aluminium-silca030-p0000091322

    249 kroner. På lager i Norge.

    Tror jeg kjøper en sånn og oppgraderer Lezynepumpa mi som knapt nok blir brukt etter at Silca'en kom i hus.


    Men som andre er inne på: Det meste av pumper funker ganske greit. Spørsmålet er hva som skal til dersom du har tenkt til å kjøpe ei pumpe som garantert holder 30 års bruk. Og da er det ikke like mange alternativer. Men slike pumper ER snobbete. Muligens med unntak av Rennkompressoren, som bare er veldig tysk.

    Min rekkefølge er:

    Billig: Hva som helst som ser troverdig ut
    Kvalitet: Rennkompressor
    High-End brukskunst uten prisramme: Silca
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Samme pumpehodet som jeg har irritert meg over på min SKS, Cash.... Mulig det er eksemplarvariasjoner ute og går.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.924
    Antall liker
    26.902
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Samme pumpehodet som jeg har irritert meg over på min SKS, Cash.... Mulig det er eksemplarvariasjoner ute og går.
    Jeg byttet min pga noe problemer rett etter kjøp husker jeg nå! Erstatter har fungert som den skall. Den typen Elmer M har? køper jeg så kan SKS være på hytta.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.253
    Antall liker
    3.529
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7


    Hva med en slik? Kommer du innom sjappa kan du få en slik til finfin pris. Veil er 1100,-
    Håper ikke dette er for mye reklame.

    -Christian
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Jeg er på helgelandskysten og sykkelen er med. Her er masse deilig terreng på bergene.

     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.183
    Antall liker
    6.891
    Torget vurderinger
    4
    Noen som sykler med GoPro-kamera ?
    Jeg har til nå stort sett ansett det som "kjekt å ha sak for kverulanter", men i dag skulle jeg gjerne kunne hatt dokumentasjon for en anmeldelse.

    Fin oversiktlig vei mellom Sørumsand og Rånåsfoss på Romerike, 80km fartsgrense og jeg har utsikt som på bildet under;
    En bil ned den slake bakken og i retning meg, en mørk BMW ligger bak den første bilen, akselerer og tar med seg stor hastighet etter svingen bakerst i bildet, legger seg ut og passerer den første bilen rett før den andre refleksstolpen bak skiltet, jeg er omtrent en halvmeter innenfor hvitstripa der bildet er tatt idet BMW'en passerer med med ca en meters klaring. Vanskelig å anslå hastighet, spesielt motkommende retning, men tipper ca.120kmt.

    Jeg trenger ikke nødvendigvis mer enn en meter når biler skal passere, men det er jævlig tett når de passerer i 80kmt. Når det er forbipassering i 80kmt grense i motsatt retning føles den meter'n jævlig liten!

    Jeg var overraskende rolig da, det gikk så himla fort, men merker jeg blir bare mer forbannet jo mer jeg tenker over hva som skjedde....og hva som lett kunne skjedd. Og fordi det skjedde på et så oversiktlig sted at det er opplagt ikke et uhell, men sjåføren ga rett og slett faen i faren han satte meg i. Han måtte se meg helt opp fra svingen bakerst i bildet (Assos Swiss Jersey synes god en sommerdag da sjåføren hadde sola i ryggen) og hadde flere hundre meter til å avbryte forbikjøringen, men han ga faen. Det var selvsagt en kjekkas på rett over 20. All verdens sikkerhetstiltak og veiutbedringer hjelper ikke mot slike. De må bare fjernes fra trafikken.

    FV173 mot Rånåsfoss.jpg
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.848
    Antall liker
    13.340
    Må ha nye dekk til min cyclocross. Størrelsen er så vidt jeg kan skjønne 700c, noe som skulle tilsi 27,5 tommer (?)

    Uansett - sykler nesten bare på asfalt, subsidiært litt grusveier i marka, så er ute etter noe med relativt lite rullemotstand men som ikke er livsfarlig om det er vått ute. Mulig det er syklisten det står på, men etter en kort karriere som racersykkeleier med brukket arm har jeg litt noia for dekk helt helt uten mønster. Tror de jeg har nå er 32 brede - synest de har funket fint utover at de nok har litt stor rullemotstand og er litt vel rettet mot grus og lignende.

    Noen hete tips? Dekket fremme ser gankse bra ut, men bakdekket er nesten helt utslitt. Men det er kanskje vanlig?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vanlig at bakdekk gir seg lenge før fordekk, ja. CX er 700C/622, som egentlig er det samme som 29. Litt varierende hva det er plass til av bredde avhengig av ramma. Hvis den stort sett går på vei, så vil jeg gjerne nøde deg til å prøve slicks. Terrengknotter gir deg egentlig ingen ting på asfalt, og en og annen avstikker på grus går også finfint uten mønster.

    En personlig favoritt er Conti GP 4Season. De fås helt opp i 32, men det har mest å si for komfort, lite verdi i form av grep og sikkerhet. Det er det gummiblandingen som avgjør stort sett. Kanskje littegranne, helt marginalt hjelp i mønster på våt metall (trikkeskinner, kumlokk) i form av litt drenering, men helt marginalt. Bedre å går for å svinge utenom eller krysse med litt vinkel. GP 4season varer utrolig lenge, som man neppe kan si om noe som helst med knotter på asfalt.

    32 er fortsatt smalt nok til å dette ned i trikkeskinnene, der må du opp i terrengsykkel-/ gravelbikedimensjoner, typ 2" eller noe sånt.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.253
    Antall liker
    3.529
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    2" passer utmerket nedi trikkeskinner

    700c er det samme som 28" / 29" eller 622.

    Dagens 27,5" er en annen dimensjon.

    Schwalbe eller Conti eller Challenge lager gode dekk til ditt formål.



    Kom akkurat hjem fra en femmilstur på blandeveissykkelen. Altfor lite sykling i det siste. Stiv i nakken og vondt i hendene. Jeg bruker Soma Crazadero, som triller utmerket samtidig som det gir god beskyttelse. Ulempen er at det er kostbart.

    Skuldra mi gikk ut av ledd mens jeg blæsta nedover Buldreløypa rett før KGB-krysset for dere som er kjent (Men jeg holdt meg på sykkelen!) i Hafjell for en måned siden og etter det ha jeg kun drevet med opptrening. Særdeles kjedelig, men viktig.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ups! 2" også, altså. Da kunne jeg endt opp nedi trikkeskinnene igjen, om jeg nå skulle i gang med denslags dekkbredder. Ellers er vel tipset uansett at stål er glatt, og at man passerer trikkeskinnene med en viss vinkel, og ikke er i brems eller sving på vei over.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.633
    Antall liker
    1.333
    18F6BED1-C600-4D0A-B2EA-4B148E5CC8E1.jpg

    Har kjøpt en slik, dessverre har jeg ikke bruk for noen av (de to) fargedraktene den kan leveres med.
    Noen som vet om dyktig lakkerer i Oslo-området som tar på seg sykkeloppdrag?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.848
    Antall liker
    13.340
    Vanlig at bakdekk gir seg lenge før fordekk, ja. CX er 700C/622, som egentlig er det samme som 29. Litt varierende hva det er plass til av bredde avhengig av ramma. Hvis den stort sett går på vei, så vil jeg gjerne nøde deg til å prøve slicks. Terrengknotter gir deg egentlig ingen ting på asfalt, og en og annen avstikker på grus går også finfint uten mønster.

    En personlig favoritt er Conti GP 4Season. De fås helt opp i 32, men det har mest å si for komfort, lite verdi i form av grep og sikkerhet. Det er det gummiblandingen som avgjør stort sett. Kanskje littegranne, helt marginalt hjelp i mønster på våt metall (trikkeskinner, kumlokk) i form av litt drenering, men helt marginalt. Bedre å går for å svinge utenom eller krysse med litt vinkel. GP 4season varer utrolig lenge, som man neppe kan si om noe som helst med knotter på asfalt.

    32 er fortsatt smalt nok til å dette ned i trikkeskinnene, der må du opp i terrengsykkel-/ gravelbikedimensjoner, typ 2" eller noe sånt.
    Ok thx skal sjekke ut de. Vet ikke helt hvilken bredde det er på de jeg har i dag, men det kan vel leses av. er det 32 som er vanligst på XC ?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet om dyktig lakkerer i Oslo-området som tar på seg sykkeloppdrag?
    I hine hårde var det vanlig å sende utforsykkelrammene sine til herren bak http://www.pulverlakkering.no
    Resultatene pleide å bli bra.

    Dette var vel å merke før karbonaden inntok sporten, så jeg har bare sett alurammer som har vært innom han. Men de ble ihvertfall fine.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå vet jeg at landeveisfolket av en eller annen grunn ser ut til å dominere her inne, men jeg tillater meg allikevel å spørre; Er det noe særlig til aktivitet blant forumets stisyklister i hovedstaden?
    Jeg merker at jeg ønsker å sykle mer enn bare til og fra jobb. Jeg vil kjøre mer sti. Men jeg er både snobbete på hva jeg skal kjøre på (minst mulig grus), jeg er sær på hvem jeg vil sykle sammen med (sliter med strebere, ekstremt utadvendte og kondisjagere) og har patetisk dårlig form og liker i tillegg å kjøre sakte, men foretrekker teknisk, naturlig sti. Med mye pauser og nerding på linjer og dårlige bortforklaringer.

    Nå har det seg slik at godværssyklisten i meg ihvertfall ikke har noe å klage på for tiden. Så da gjenstår det at jeg ikke liker å sykle alene.
    Er det noen som kjenner seg igjen og som ser muligheter for rullende selskap?

    Selv holder jeg til på østsiden med nærhet til Trulsen og Pjonærn og sånt.

    Når det gjelder patetisk form er jeg helt sikkert på høyden - minst...
    Hva teknikk angår, not so much, men har lyst til å lære.

    Så det høres ut som vi kunne hatt det hyggelig på tur, men jeg er nok på et annet sted geografisk.
    Oppdatering: AndersR On Tour 2018

    Om ikke været blir helt krise, planlegger jeg en tur på Øyerfjellet førstkommende lørdag. (4 august altså) og ta en av yndlingsrundene mine over Hafjelltoppen, om ymse greier, opp til Reinsfjell, ned til Reinsvatnet, forbi Kriksfjell og opp Hitfjell før man etter den legendariske flytnedkjøringen derfra looper tilbake via noen stier, tilbake til Pellestova og over Hafjelltoppen igjen, om man ikke bailer ut litt tidligere fordi man er sliten/sulten/lei.

    Mest mulig sti. Minst mulig grus.

    Dette er deres store sjanse til å bli med deres store helt på stitur! Sleng dere med om dere har lyst.
    Tanken er å starte på toppen et sted rundt 11tida. F.eks parkering på Pellestova av praktiske hensyn.

    Anser dette som en heldagstur med flere matpakkestopp underveis.


    Og ja, det er værforbehold.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.633
    Antall liker
    1.333
    Noen som vet om dyktig lakkerer i Oslo-området som tar på seg sykkeloppdrag?
    I hine hårde var det vanlig å sende utforsykkelrammene sine til herren bak http://www.pulverlakkering.no
    Resultatene pleide å bli bra.

    Dette var vel å merke før karbonaden inntok sporten, så jeg har bare sett alurammer som har vært innom han. Men de ble ihvertfall fine.
    Takk! Dette er deilig karbonade, så jeg får sjekke om det er noe han tar i. Og bør sikkert også høre med produsenten om jeg krøller det til med livstidsgarantien om jeg får det omlakkert.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vanlig at bakdekk gir seg lenge før fordekk, ja. CX er 700C/622, som egentlig er det samme som 29. Litt varierende hva det er plass til av bredde avhengig av ramma. Hvis den stort sett går på vei, så vil jeg gjerne nøde deg til å prøve slicks. Terrengknotter gir deg egentlig ingen ting på asfalt, og en og annen avstikker på grus går også finfint uten mønster.

    En personlig favoritt er Conti GP 4Season. De fås helt opp i 32, men det har mest å si for komfort, lite verdi i form av grep og sikkerhet. Det er det gummiblandingen som avgjør stort sett. Kanskje littegranne, helt marginalt hjelp i mønster på våt metall (trikkeskinner, kumlokk) i form av litt drenering, men helt marginalt. Bedre å går for å svinge utenom eller krysse med litt vinkel. GP 4season varer utrolig lenge, som man neppe kan si om noe som helst med knotter på asfalt.

    32 er fortsatt smalt nok til å dette ned i trikkeskinnene, der må du opp i terrengsykkel-/ gravelbikedimensjoner, typ 2" eller noe sånt.
    Ok thx skal sjekke ut de. Vet ikke helt hvilken bredde det er på de jeg har i dag, men det kan vel leses av. er det 32 som er vanligst på XC ?
    Noe i den leia, 32-33 er vel det vanlige. Tror det er/var grensen for tillatt bredde i ritt, og dermed det produsentene leverer. Det finnes smalere og bredere, og utvalget i bredere dekk vil jeg tro er blitt bedre etter at grussykkelmoten tok av.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Synes strengt tatt ikke de var så ille noen av dem. Hvit kross er herlig offensivt.

    Sleng på hvit sadel og styretape, så roper ekvipasjen "ingen ting i verden kan skitne meg til!"...
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.633
    Antall liker
    1.333
    Joa, men det er fordi du er en snill og støttende fyr, Zomby :)
    Haha, jeg har savnet dere også, gutter!

    Kunne tenkt meg noe ala Gulf. Knallfin blåfarge og noen orange detaljer.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå synes jeg generelt at folk med rar bøy på sykkelstyrene sine er noen forbanna jålebukker med alle de rare reglene sine om hva som er lov og ikke lov. Men mulig de av dem som tillater seg å faktisk ha bremser som fungerer og med litt plass til gummi mellom felg og ramme ikke er like håpløse. Så da tar jeg sjansen på å nevne at du kan jo få SantaClaus til å slenge med noen store tradisjonelle downtubedekaler i voldsomme farger om du vil friske opp noe kjedelig eller få noe som ser helt feil ut til å se helt riktig ut.

    JEG synes ihvertfall at sånt er lov.
    Men hva vet vel jeg, jeg er jo bare en skarve stisyklist.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.633
    Antall liker
    1.333
    Alt er lov. Om ikke annet gjelder for bukkestyre? Det må i så fall Zomby & Cash svare på for dette er den første av sitt slag i mitt eie.

    Dette er min andre sykkel
    E451C917-415B-456B-A877-0C600379878F.jpg
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.633
    Antall liker
    1.333
    Min yngste sykkel er en Yeti FRO som er ganske nøyaktig 20 år i år. Det var med andre ord på tide å ta steget inn i samtiden. Så jeg har bestilt en for å ha det gøy på, og en til å potensielt ha det veldig vondt på (bukkestyret.) Jeg tror jeg skal ha glede av begge. Men jeg har tatt feil før.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn