Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 18

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Lekkerbisken! Og gjev utsikt a gitt!
    Flere bilder og fyldigere rapport, takk.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.083
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fantastisk bilde, Valentino!
    Vet ikke om du tåler å høre det, men du ser råstilig ut.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.352
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tåler det dårlig!

Dette er sving 9, Alpe d’Huez. Denne deltakeren foretrakk iste framfor Coke. Jeg er i servicebransjen på disse turene.

Denne var Bergodal.no Alpene til Mont Ventoux. Fotograf er også her Frank Solberg.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Brillestengene på innsiden av stroppene med POC her i gården. Stroppene sitter jo en god centimeter ut fra tinningene og må spennes inn under brillestengene ellers. Eller er det noe fiksfakseri med brillemodellen du bruker?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    gafas-ciclismo-ruta-mtb-patinaje-poc-aspire-rigo-uran-D_NQ_NP_700038-MCO26210990628_102017-F.jpg

Ser ut som brillestengene løftes litt mer ut fra tinningen enn på mine Do Flow, men ender ikke stroppene litt som på bildet?

På min kombinasjon Octal/Do Flow (eller vanlige briller) er det rett og slett ubehagelig å ha stroppen under brillestengene, og da får velonanati mene hva de vil... :)

Forresten overlapper hjelmstørrelsene til POC en del. Har du sjekka om du klarer å få størrelsen under til å passe?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.142
    Sted
    Holmestrand
    Har vært på tur jeg.

Dette er toppen av Col du Pré. I bakgrunnen Mont Blanc og Lac de Roselend. Bak til høyre ramper Cormet de Roselend seg oppover.
    I tilfelle ingen har sagt det til deg: Bakgrunnen kler deg, du kler bakgrunnen.
    Kort sagt: Looking good!

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.142
    Sted
    Holmestrand
    Brillestengene på innsiden av stroppene med POC her i gården. Stroppene sitter jo en god centimeter ut fra tinningene og må spennes inn under brillestengene ellers. Eller er det noe fiksfakseri med brillemodellen du bruker?
    Det der har jeg gitt opp for lenge sida!
    Brillestengene på innsida. For ever. Ferdig snakka.
    :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Du bruker briller på ordentlig også? Da er det nok etterhvert sånn det blir med det meste. Men POC er litt spesiell iom at stroppene er festet som de er, de henger en centimeter ut ved tinningen, og da er det gjerne best med brillestengene på innsiden også med de fleste typiske sykkelbriller. På Giroene jeg hadde før, med stroppene festet høyt oppe og på innsiden av skallet, gikk det fint med stroppene innenfor brillestengene.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.142
    Sted
    Holmestrand
    Du bruker briller på ordentlig også? Da er det nok etterhvert sånn det blir med det meste. Men POC er litt spesiell iom at stroppene er festet som de er, de henger en centimeter ut ved tinningen, og da er det gjerne best med brillestengene på innsiden også med de fleste typiske sykkelbriller. På Giroene jeg hadde før, med stroppene festet høyt oppe og på innsiden av skallet, gikk det fint med stroppene innenfor brillestengene.
    Ja, jeg bruker briller ellers også.
    For meg virker det uansett helt unaturlig med stengene på utsida. Helt fra min først hjelm, en Brancale:
    brancale_sp4_1.jpg
    Til dagens Etto og Giro.

Den POC-en ser ellers veldig OK ut.
    Finnes den i størrelse "virkelig tjukk i hue"?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg jar hatt POC Octal en stund nå, og synes det er en helt fantastisk hjelm. Behagelig, lett, luftig, og med mindre vindstøy enn jeg husker fra Giro (spesielt Aeon), men det varierer kanskje litt med hodeform og diverse annet.

Det er nok en for store hoder også

Godt overlappende størrelser. Jeg er vel 58 omtrent, har M. I følge POC kunne jeg hatt L og justert inn nakkestroppen. I følge meg selv etter test i butikk, så kunne jeg ikke det....

S 50-56
    M 54-60?
    L 56-62

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.844
    Sted
    oslo
    Etter å ha tilbragt 1250km i salen så langt er jeg ekstremt fornøyd med caad'en, men fristelsen til å kaste penger på hobbyen ble for stor, så slentret bort til Unaas og kjøpte meg noen karbonhjul :cool:

Nå må det bare slutte å regne så jeg kan få meg en test-tur!
    (er blitt alt for bortskjemt med finvær).

caad12.jpg

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Fin CAAD, får dårlig samvittighet overfor min CAAD10 som har stått på garasjeloftet hele sommeren.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.352
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi hadde et par karer som var virkelig tjukke i huet på Alpeturen. To modeller ble nevnt som redninger, siden de kommer i XL i tillegg til de vanlige S-M-L: Kask Mojito og Giro Savant.

POC Octal i S blir for smal og for kort til meg, Z. Jeg er også 58, forresten. Nøtta mi er bittelitt høyere en han på bildet sin, men jeg synes ikke det gjør noe at stengene klemmer remmene litt inn. Jeg har en POC Ventral også. På den sitter remmene nærmere skallen.

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har vel egentlig ikke så mye høy panne som høyt hårfeste.... For meg er det aldeles uaktuelt med brillestenger utenpå, selv om min også sitter en del høyere enn på bildet

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.844
    Sted
    oslo
    Orket ikke vente til i morgen med å prøve godsakene, så kastet meg ut på sykkelen 10 sekunder før det begynte å regne. :rolleyes:
    Regnet var heldigvis varmt nok til at det ikke ble ubehagelig til tross for at det kom ned i store mengder, og det sluttet sakte men sikkert når jeg nærmet meg Ås.
    IMG_4098.jpg

forholdene til tross - hjulene var forbasket gode å sykle på, og jeg følte meg som et godstog når jeg pløyet gjennom regnværet (med tilsvarende bremselengde selvfølgelig)

Vittoria Corsa G+ (28mm) dekkene var også ekstremt gode, og jeg hadde kjempegrep gjennom dype dammer og i raske svinger - komforten var også på topp!

og ja, selv om det regnet som bare det så klarte jeg å sette et par PR underveis, så følelsen av at det gikk fort var ikke bare psykologisk :cool:
    https://www.strava.com/activities/1759117322

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ute og syklet en kveldstur. Penset innom det bratteste partiet på Frei Enduro, får brukt hele vandringen.

Var ute i 2 timer, som vanlig med en eldgammel Garmin for å ikke bli plaget med live segmenter, mobilvarsling og annet mas.
    IMG_20180808_211506022.jpg
    IMG_20180808_220915300.jpg

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.208
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Fine bilder Valentino.

Neste uke setter jeg meg på båten og kjører sydover med to utforsykler og to landeveissykler. Skal hente en kamerat i Genf noen dager senere.
    Så blir det tre-fire uker med sykling i Alpene, Spania, Portugal med mer. Gleder meg litt.

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.352
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde jeg også gjort. Hadde skikkelig reisefeber selv før vi dro nedover. Prøv å få med dere Col du Pré. Kan fint tas som en liten rundtur fra Beaufort, slik:
    https://www.strava.com/routes/14832688
    Er selvfølgelig mulig å ta til høyre der D218a møter D925 på Col du Merraillet og sykle til toppen av Cormet de Roselend før man vender tilbake. Nydelig, hard og artig tur (du liker jo nedoversykling vet jeg).

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.208
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Sa du hard?

Uff, formen er dårlig. Har nesten ikke syklet siste måneden, men til toppen kommer man sikkert. Kjører med 38:50 som letteste utveksling.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.352
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Til toppen kommer man, men jeg vet ikke om jeg noengang har syklet 7 så harde km som de fra Arêches til det roer seg den siste kilometeren før toppen. Uansett: Den bakken er verd hver svettedråpe.

coldupreprofil.jpg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.352
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Var innom den lokale pusheren og prøvde POC Do Half Blade og Do Blade i dag. Half Blade har definitivt best utsyn over skulderen, og begge er bedre enn utrakule Aspire i så måte.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.142
    Sted
    Holmestrand
    Orket ikke vente til i morgen med å prøve godsakene, så kastet meg ut på sykkelen 10 sekunder før det begynte å regne. :rolleyes:
    Regnet var heldigvis varmt nok til at det ikke ble ubehagelig til tross for at det kom ned i store mengder, og det sluttet sakte men sikkert når jeg nærmet meg Ås.
    Vis vedlegget 504117

forholdene til tross - hjulene var forbasket gode å sykle på, og jeg følte meg som et godstog når jeg pløyet gjennom regnværet (med tilsvarende bremselengde selvfølgelig)

Vittoria Corsa G+ (28mm) dekkene var også ekstremt gode, og jeg hadde kjempegrep gjennom dype dammer og i raske svinger - komforten var også på topp!

og ja, selv om det regnet som bare det så klarte jeg å sette et par PR underveis, så følelsen av at det gikk fort var ikke bare psykologisk :cool:
    https://www.strava.com/activities/1759117322
    Ikke så glad i svart, men den ser seriøst bøs ut den sykkelen din!

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Pumpenerding Update Alert!

Inspirert av meg selv og mitt fabelaktige forslag litt tidligere i tråden om hvordan konvertere en godt konstruert, men fullstendig ubrukelig Lezyne-pumpe til en svært velfungerende enhet, bestemte jeg meg for å faktisk gjøre alvor av det selv.

Jeg har en Lezyne CNC Floor Drive pumpe som jeg har irritert meg masse over siden løsningen med ventilhodet drar ut ventilkjernene på prestaventiler. Pumpa er flott, men på grunn av hodet er dommen at d bare er helt OK til schraderbruk, og må på for all del ikke brukes til presta.
    Nå har jeg stort sett presta på de fleste syklene mine. Så derfor kjøpte jeg et billig hode med parallelle schrader og prestadyser.

Dette har fungert helt greit, men etter at jeg kjøpte Silca pumpa har jeg satt veldig pris på å bare kunne dytte hodet ned på ventilen uten å fikle med noe som helst. Og siden det nå er mulig å bare skru på et Sicahode på schraderdelen av Lezynepumpas orginalhode, og det også finnes en rimelig taiwanprodusert variant av pumpehodet (som egentlig er beregnet til platehjul), så tenkte jeg at det var på tide å få ut fingern og gjøre som jeg selv har anbefalt andre:

Man tager et Silca prestaadapter for platehjul

silca_disc_adapter.jpg

...og skrur det på schraderdelen av Lezynehodet.

Voila! Pumpe som kan brukes til Prestaventiler, UTEN fikling og såre knoker!

silca_lezyne_fix.jpg

Med andre ord har jeg fått den supre kjempedyre pumpa mi som ikke funka særlig bra, til å faktisk bli så bra som den skulle ha vært i utgangspunktet, for bare 249 kroner.
    Om jeg skulle ha behov for å pumpe opp noe med schraderventil, kan jeg bare skru av prestaadapteret for hånd, og så funker den til schrader som tidligere.

Dette er vel å merke ikke i nærheten av den samme gode følelsen som SuperPistaUltimate-pumpehodet gir ved bruk, men til prisen er det en fin løsning.

Om Silca kommer med et vanlig, rett prestaadapter vil det nok være bedre i bruk enn dette plateadapteret. Men frem til det dukker opp er det tydeligvis dette som er løsningen.

(eller man kan ta den svært ujålete løsningen i form av Lezyne Speed Chuck som tydeligvis ble lansert for å løse problemet de selv innførte. Men det er jo ikke noe artig med en enkel liten plastdings når man heller kan kjøpe fancy støff fra Silca?)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ikke sånn for å være kverulant men er det ikke like greit å kjøpe et SKS hode på XXL for en hundrelapp?

Hodet på min BBB pumpe ble utslitt etter en 8-9 år og nå lever den lykkelig videre med SKS hode.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Leverer den nok luft til å sette opp slangeløse dekk, @AndersR?

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ikke sånn for å være kverulant men er det ikke like greit å kjøpe et SKS hode på XXL for en hundrelapp?
    Jo. Men det er en annen sak. :rolleyes: Jeg var gira på Silca-basert oppgradering og ble ganske fornøyd da jeg innså at jeg kunne gjøre det med Lezyne-pumpa uten store inngrep i det heletatt.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nei. Jeg har ikke hatt noen pumper som erstatter kompressor, selv om jeg har hatt dekk som har vært snille og lagt seg fint rundt felgen så det har gått an å få de på med de vanlige pumpene mine. Men det er ikke alltid enkelt, og det er i stor grad basert på flaks, samt hjelp fra ekstra hender.

Så i praksis; Nei, ingen vanlige pumper (selv ikke Silca) leverer nok luft fort nok til å sette opp slangeløse dekk, i normale scenarioer som vanligvis inkluderer litt uflaks.
    Har vel å merke aldri forsøkt å gjøre dette på dekk som er mindre enn 2.4" , så om det er lettere på f.eks landeveisdekk vet jeg ikke noe om.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    I praksis vil du ha en kompressor da det er tungvint å pumpe opp en trykkbeholder for slangeløst enten den er frittstående eller integrert i en pumpe.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Når det gjelder SKS sine pumpehoder, så minner jeg om at jeg har vært plaga med mitt, på samme måte som Park tool. Ventilen som skal slå over automatisk og stenge åpningen som ikke er tilkoblet en slange er upålitelig, rett og slett.

Her hjemme er det Presta på alt, og tipset om Silca er notert. Jeg kjøpte SKS fordi jeg plagdes med Park, og det ble bedre, men ikke bra. Så neste gang er det nytt hode i stedet for ny pumpe.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hva gjelder slangeløst på landevei og vanlig pumpe, så er det ja og nei. Schwalbe Ultremo ZX og Hutchinson Fusion var fullstendig uproblematisk på Campa Shamal 2-way. Med Schwalbe Pro One på DT 411 og 460 var det faen i helvette og flere turer til bensinstasjonen med kompressor.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Hmmm, fillern -men takk, Anders, Anonym og Zomby. Selv om dere sier det motsatte av det jeg vil høre.
    Håpet i det lengste at en gulvpumpe, alternativt gulvpumpe med "ekstra kammer," kunne gjøre susen.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Stopper dette på trykk eller tankvolum? Jeg er i ferd med å bite i det sure eplet og innse at jeg ikke slipper unna en liten, stillegående sak fra Jun-Air eller lignende, men de er gjerne på 4 liter/8 bar. Ville vært megatrist å blø tusenlapper og så allikevel komme til kort.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Min opplevelse med Pro One var egentlig at det stoppa i det store og hele. Tanken på kompressoren til Shell er jo ikke liten. På de andre dekkene gikk det med gulvpumpe og ikke noe annet. Jeg har vært med på å slite med kinafelger og terrengdekk en gang også om jeg husker rett, avskrevet som kinafelg kjøpt på ebay, umulig å mene noe om.

Men generelt er det kanskje mer sånn at om dekkene og felgene er venner, så smetter det på plass. Hvis ikke så blir du plaga uansett.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Ach so, jeg får vente å se og krysse noen fingre når jeg skal i gang med dette. Operasjon blø penger på internett er utsatt for denne gang.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.098
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Cash har prøvd seg med noe i denne retningen. https://bikeshop.no/tilbehor/verkst...biRovIKIesC5_66VTJcjirzP48OYGT5BoChhoQAvD_BwE

Det virker som de fleste får det til, men mener at Cash også slet med Schwalbe Pro One/DT 411.
    Helt riktig Zomby! Jeg kjøpte Schwalbe tire booster ettersom jeg visste Zomby hade slitit med mine DT411/Schwalbe pro one. Fremhjultet poppet på plass direkte:) tenkte dette var vel ikke noen sak? men bakfelg er fan i meg fullstendig umulig luften bare svirer rundt i felgen:p stakk inom Foss sport og fikk dem og kjøre på med kompressor Nææ:p
    Vad er problemet? er felgen for liten, dekkene slappe i kanttråden? (maks 150mil) bakfelg er av asymmetriks konstruksjon.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Det funket ikke med kompressor heller? Det er på en måte en trøst ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn