Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 20

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Noen elsykkelerfarne som har et par raske råd&vink om Corona-til-jobben-transportelsykkel siden man skal unngå off.kommunikasjon en stund ?
    Typisk 15km hver vei til jobb stort sett på sykkelveier og ellers null erfaring eller interesse for sykkel.

    Hva bør man se etter ?
    Er noe slikt som denne noen vits i å kjøpe ?
    Eller må man opp på rundt 25k for at det skal være noen vits ?
    Spør for venn
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Noen elsykkelerfarne som har et par raske råd&vink om Corona-til-jobben-transportelsykkel siden man skal unngå off.kommunikasjon en stund ?
    Typisk 15km hver vei til jobb stort sett på sykkelveier og ellers null erfaring eller interesse for sykkel.

    Hva bør man se etter ?
    Er noe slikt som denne noen vits i å kjøpe ?
    Eller må man opp på rundt 25k for at det skal være noen vits ?
    Spør for venn
    Til den bruk du skisserer så trenger du absolutt ikke sykkel til 25k. Den du linker til vil duge helt flott, trenger ikke lade på kontoret engang. Jeg ville styrt unna sykkel fra Biltema, Jula og lignende butikker, men ellers tut og kjør.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Basis tankegang:
    Tenk at du trenger å betale det en vanlig god sykkel til ditt formål koster, pluss ca 12-15 tusen kroner. Da har du en tilsvarende god elsykkel.

    Så når du finner en elsykkel til 12.000 kroner kan du dessverre gjette hva du får.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Så er det da basic greier som gir og lagre som ikke er av god nok slitekvalitet ?
    Eller er det batteri og elmotor ?
    Eller begge ?
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Så er det da basic greier som gir og lagre som ikke er av god nok slitekvalitet ?
    Eller er det batteri og elmotor ?
    Eller begge ?
    Jeg er ikke enig i at du må punge ut med 25k for en sykkel til ditt bruk. Kona har en Diamant Volt Classic til 12k og den fungerer flott til den type bruk. Gir, bremser, hjul og ramme er av god kvalitet. Det du ikke får er lang rekkevidde, regn med 40-70 km på disse rimelige syklene. Du får heller ikke krankmotor og motoren er svakere enn de på dyrere syklene. Skal du bruke sykkelen til trening så egner 12k syklene seg ikke særlig godt, skal du sykle lange bratte bakker er de heller ikke det naturlige valget. De rimelige syklene (fra anerkjente produsenter) har kompromisser når det gjelder bruk, men de knekker ikke samme pga. dårlig kvalitet når de brukes til det de er laget for.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Takk for utfyllende svar.
    Er nok ikke jeg som skal elsykle, men en kollega som bor 13 km fra jobben, men bruker mer enn en time hver vei med offentlig kommunikasjon som korresponderer dårlig med hverandre. Og trange busser skal man jo helst unngå i disse tider.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ikke "underselg" elsykkel til kollegaen din.
    Det er fullt mulig å få til noe billig, men det blir ikke nødvendigvis særlig lystbetont. Det blir samme greia når noen spør deg om tips for å kjøpe anlegg.

    Kjør behovsanalyse.

    Er motor faktisk avgjørende? Isåfall hvorfor? Bratte bakker, mye last, dårlig form?
    på flate veier uten massivt med last kan det være like greit med en god umotorisert enhet for eksempel, men når det blir en del bakker kan det være gull med noe med hjelp, spesielt når det er kaldt og/eller vått og man har kledd seg tilsvarende.

    Det finnes ting til 12K som funker, men det er _veldig_ mye enklere å finne gode produkter i høyere prisklasse. Når du bikker 20K begynner det å skje ting.
    Er det snakk om at det er dårlig økonomi så det er bare dårlig gjort å lansere en 25K sykkel, så dropper du jo selvsagt det.

    Men igjen; behovsanalyse. Alt må starte der.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Ikke "underselg" elsykkel til kollegaen din.
    Det er fullt mulig å få til noe billig, men det blir ikke nødvendigvis særlig lystbetont. Det blir samme greia når noen spør deg om tips for å kjøpe anlegg.

    Kjør behovsanalyse.

    Er motor faktisk avgjørende? Isåfall hvorfor? Bratte bakker, mye last, dårlig form?
    på flate veier uten massivt med last kan det være like greit med en god umotorisert enhet for eksempel, men når det blir en del bakker kan det være gull med noe med hjelp, spesielt når det er kaldt og/eller vått og man har kledd seg tilsvarende.

    Det finnes ting til 12K som funker, men det er _veldig_ mye enklere å finne gode produkter i høyere prisklasse. Når du bikker 20K begynner det å skje ting.
    Er det snakk om at det er dårlig økonomi så det er bare dårlig gjort å lansere en 25K sykkel, så dropper du jo selvsagt det.

    Men igjen; behovsanalyse. Alt må starte der.
    Egentlig burde han teste en elsykkel før han kjøper. Kanskje synes han det er såpass gøy at behovet endres fra det enkle til noe mer. Jeg kjenner flere som ikke kunne tenkt seg å sykle en meter kun for egen maskin, men som har stor glede av elsykkel.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Og det trenger ikke være at det skal være så fancy eller kjempebra. Bare det er _riktig_ for han.
    Så det å finne korrekt kategori er jo det viktiste i første omgang. Skal den brukes som en jobbpendlesykkel er det jo sannsynlig at en ren landeveis- eller terrengsykkel bør strykes.
    Min normale tanke er en ganske godt avslappet sykkel med lubne dekk, og mulighet til å slenge på bagasje enten foran eller bak (eller begge deler), slik at man slipper å sykle med sekk på ryggen.

    Et eksempel jeg har solgt inn til en kollega som knapt nok har sykla en meter i sitt voksne liv, er Benno eScout. Det er en ganske normal sykkel, men med litt lengre kjedestag enn normalt slik at det er plass til en litt romslig sideveske. Den er også klargjort for å bolte fast en dønn solid frontbærer dersom man vil ha muliget til å se lasten man har med seg hele tida. Eller bare vil ha mulighet til å ta med seg mer.

    Men den koster.

    Fordelen: Dønn solid konstruksjon, to størrelser som begge er rettet mot voksne menn, og takler mye vekt uten å sutre.
    Store hjul med lubne dekk ruller både lett og komfortabelt. Skikkelige skjermer og gode integrerte lykter.

    Ulempen: Ikke den feteste motoren, men den trekker allikevel bra nok for de fleste som ikke kjører tung last eller ekstremt bratte bakker og forventer at det skal gå av seg selv.


    Jeg synes at "vanlige elsykler" blir litt for fokusert på å passe inn i kategorien for tradisjonell hybdrid hvor man egentlig har designet sykkelen for å ikke ha motor. Smale dekk og spinkel ramme. Men det er sikkert mange andre modeller jeg ikke er klar over som havner i samme kategori som eScout. Riese&Muller Multicharger er en av de, men den er jo betydelig dyrere.
    Er det noen forslag på gode varianter som er betydelig _billigere_ enn eScout?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Jeg spør nok for en "hun" som har lite normal sykkelerfaring og egentlig er litt usikker på dette med å sykle i trafikkerte strøk. Og det er ment som et alternativ til off.komm. til jobb, spesielt nå som off.komm. er frarådet samtidig som dusjer og garderober på jobben inntil videre er stengt. Så å kunne sykle 13km til jobb uten å ha behov for dusj før man setter seg på kontoret er i grunn behovet. Først og fremst en komfortabel og praktisk sykkel.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Beklager, her så jeg bare at noen andre hadde skrevet "han" og antok at det da var korrekt.
    Dersom bedaglig fremferd er en greie, og man ikke ønsker å bli revet med i et aggressivt trafikkbilde kan det være fristende å anbefale en sykkel som ikke oser over av sportslighet, snarere tvert i mot.
    Sjekk ut utvalget på sykkelpikene.no for å se utvalget der. Det kan gi et greit innblikk i utvalget.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dagens oppdrag.
    Null stress, sykkelen oppfører seg fremdeles utmerket, også med mye og snodig opplasting.
    BennoBoost_Monitorhenting.jpg
    (på den andre siden er det en sideveske som inneholdt masse låser og en ryggsekk med litt ymse i)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Ingen som svarte på mitt forrige innlegg angående reiseforsikring og velt men det dekker tydeligvis skader ut over det kosmetiske, greit å vite for andre også hvis de skal være like klønete som meg.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Beklager, her så jeg bare at noen andre hadde skrevet "han" og antok at det da var korrekt.
    Dersom bedaglig fremferd er en greie, og man ikke ønsker å bli revet med i et aggressivt trafikkbilde kan det være fristende å anbefale en sykkel som ikke oser over av sportslighet, snarere tvert i mot.
    Sjekk ut utvalget på sykkelpikene.no for å se utvalget der. Det kan gi et greit innblikk i utvalget.
    Mye fint hos https://www.sykkelpikene.no , men de starter på 23.900,- og det meste er 30.000 og oppover. Men ja, modellene er nok kanskje er riktig retning.
    Skal sjekke dem ut.
    Takk for tipset.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Om man først finner retningen man vil gå, så kan man heller se om man finner bedre prisede alternativer etterpå.
    For å utvide horisonten maksimalt kan man jo sjekke https://www.oslo-elsykkel.no/modeller og https://evoelsykler.no
    De fleste vanlige sportsbutikkene ser ikke ut til å være spesielt gode på å presentere elsyklene sine, men her er det ganske ryddig.

    Så finner ut hun hva hun egentlig vil ha, blir jakten mer målrettet.
    Ellers kan hun bare gjøre som en kollega av meg som ikke gadd tenke på slikt, og som derfor kjøpte clas ohlson elsykkel som ble brukt to ganger og så aldri mer.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.906
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Dagens oppdrag.
    Null stress, sykkelen oppfører seg fremdeles utmerket, også med mye og snodig opplasting.
    Vis vedlegget 644054
    (på den andre siden er det en sideveske som inneholdt masse låser og en ryggsekk med litt ymse i)
    Fin "traktor". Min er uten hjelpemotor , men jeg har 8 gir i navet. Har også montert en sideveske. Blir ofte møtt med smil og komplimenter når jeg tråkker rundt med denne. Holland importert Cortina transportsykkel :) Skikkelig laidback sittestilling og Brooks B66 sadel som er rene lenestolen :)

    cortina w.jpg
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Sport 1 har en god oversikt over alle elsyklene de selger med priser og hvilke butikker som har hva på nettet.

    sport1.no/sykkel/sykler/el--sykler/
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Jeg forstår at det kan være kult å sykle med gamle, retro sykkeltrøyer, men hva faen er greia med caps ?
    Har sett det noen ganger nå i sommer. Folk som sykler uten hjelm, men med caps og retrotrøyer.

    Sett ramme på egget ellers tåler ganske lite i møte med asfalten.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Jeg kjører av og til med caps når jeg er ute med stålrammer, og sykler også uten hjelm i det daglige når jeg farter rundt i byen, livsfarlig gammel bil med null kollisjonssikkerhet kjører jeg også rundt med.

    Ville ikke brukt caps om jeg skulle syklet i en stor gruppe, eller var ute etter å sette bestetider på strava, men når man er ute og sykler alene er oddsene for å krasje alvorlig ganske små så lenge man sykler fornuftig og ikke tar unødvendige risikoer.

    Fornuftig? nei, men man blir i så godt humør av å slaske rundt med caps og staselig sykkel, så den risikoen tar jeg - samme med gammel bil ;)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    skal vi først riste på huet, så er det når man ser folk med caps under hjelmen.

    DET ser fjernt ut det. Med mindre man er på vei til kostymeballritt, da kan jeg selvsagt si at det er greit. Synes at da kunne man like gjerne kjørt med tweed og monokkel.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jaja, smaken er som kjent som baken. Ræva.

    *hydr hydr*

    Men en skikkelig øst-tysk søttitallsbart gir deg frikort. Så slapp av, det finnes håp.
    Husk tåpklips.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Må vel si meg fornøyd, men skulle gjerne hatt litt mer sykkeltid og litt mer progresjon. Dette er vel 4. sesongen jeg øver på en linje jeg fortsatt ikke har klart....
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Joda, jeg ser hva du sier, men jeg er mest opptatt av humoren dette legger opp til:

    "jeg har lest at sykkelluer er _skikkelig_ kult å ha under hjelmen."
    "javel? hvor har du lest det?"
    "en artikkel jeg skrev selv."
    "ok. greit nok.
    Det er vel strengt tatt ikke en lue heller ettersom den har brem, skal man på død og liv skrive det på "norsk" så blir det sykkelhatt. Men uansett, casquette er den riktige betegnelsen på hodeplagget :)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Det er vel strengt tatt ikke en lue heller ettersom den har brem, skal man på død og liv skrive det på "norsk" så blir det sykkelhatt. Men uansett, casquette er den riktige betegnelsen på hodeplagget :)
    Har du aldri hørt om skjermlue?
    ;)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.797
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    AndersR har sin humor og den kan Ingen ta fra ham.

    Og

    Alle er en autoritet på Internett.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet jo jeg kaster glass i steinhus her inne, så jeg føler meg ikke så nervøs for at noen tar seg nær av landeveismobbinga mi.

    Som et stilikon stiller jeg vel uansett ikke spesielt sterkt, med min preferanse mot baggyshorts i kombinasjon med høye sokker.

    Men ja, "står det på internett er det sant" er jo noe jeg har frontet som en kampsak i årevis. Så du har jo selvsagt helt rett.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.797
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Av og til gjør man noe fornuftig på fritiden.
    Sykkelkompis Erik Nordlie og jeg begynte å gnage på tanken om å gjøre noe i helgen etter disse koronakontroversielle blm-demonstrasjonene i forrige uke. Dette er resultatet av gnagingen. Sammen med Bioracer Norge har vi tatt frem en sykkeltrøye som viser et tydelig antirasistisk standpunkt. Vi har brukt Bioracers toppmodell Epic og for hver trøye som koster 1849,- levert på døra går 500,- som revisorkontrollert gave til Antirasistisk Senter. Kjøp den her innen torsdag 18.juni.

    PRJ20-010924_Epic-Shirt-SS-Men_persp.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn