timc skrev:Jeg tenker på når syklister stopper ved overganger men blir sittende på sykkelen. Ekstremt få som stopper da.
Hvorfor skal bilistene stoppe? Syklisten regnes som kjørende og har vikeplikt.
timc skrev:Jeg tenker på når syklister stopper ved overganger men blir sittende på sykkelen. Ekstremt få som stopper da.
Jeg håper bilisten blir grisedømt i en høyprofilert rettsak!Valentino skrev:Jeg håper det går bra med kompisene til Andreas.
Det er ikke så ulogisk. Så lenge du sitter på setet sparer bilisten tid på å kjøre. Du får uansett ikke skrudd tiden tilbake for å gå av sykkelen så han må stoppe. Bilister er opplært til å stoppe når de har vikeplikt og kjøre ellers. De vurderer ikke om de tjener noen sekunder på å ikke følge trafikkreglene.timc skrev:Ja jeg er klar over det. Men fra bilistens side er det likevel litt ulogisk. De må jo stoppe mye lengre dersom jeg går av sykkelen og labber over.
-Tim
BT skrev:De vurderer ikke om de tjener noen sekunder på å ikke følge trafikkreglene.
Mener du å si at ikke alle sjåfører er like forståelsesfulle overfor syklister som jeg? Nå begynner det å demre for meg hvorfor jeg sjeldent sykler lenger....timc skrev:BT skrev:De vurderer ikke om de tjener noen sekunder på å ikke følge trafikkreglene.
Dette tror jeg ikke noe på. Bilistene følger aldri reglene for forbikjøring (nesten aldri da) Selv om de skal svinge av veien bare litt lengre fremme, så foretar de hasardiøse forbikjøringer med møtende trafikk. Det skjer ofte at biler kjører forbi, for deretter å bremse hardt igjen fordi de skal svinge av. Har nesten kjørt i bakskjermen på enkelte av den grunn. Har også flere ganger blitt bevist presset helt ut i grøften.
At bilister ikke bryr seg om å tjene sekunder er bare spinn. Mange innrømmer det åpent også. Selvfølgelig mange unntak, men likevel alt for mange som er slik.
-Tim
Her ser dere hvordan bilister som ellers er svært nøye på at reglene overholdes mener hvordan det skal praktiseres. Her står det alltid 2-15 biler parkert. På gangstien. Da regner jeg med at de kjører på gangstien også? Har opplevd at biler har presset seg inn foran en gruppe syklister for så å stå på skrubben for å komme seg inn gangstien - MED BILEN!Anonym skrev:....Det er syklisten som har valgretten i forhold til hvor en vil ferdes. Andre kjørende, herunder andre bilister, kan ikke kreve at syklister skal fravike kjøring i veibanen.
Ved å sykle på et gir med litt motstand, klikk ut det ene benet.kjør slik 1-2 minut/bein. Slik vil du og bein raskt forstå hvordan dette gjøres. Trening av tråkk må vedlikeholdes som alt annetSniff skrev:Beklager å bryte inn i denne tråden for viderekomne entusiaster med et amatørspørsmål.
(Som et ledd i min streben etter lavere BMI og høyere 02-opptak prøver jeg å sykle til jobben 3 ganger i uka. Det er snakk om 2 mil hver vei, og i min bok er det rett mye fysisk fostring på en hverdag. )
Jeg har kjøpt meg mitt første par sykkelsko og kjenner at her ligger det et potensial for mer effektiv sykling og bruk av større muskelgrupper (det merkes på pulsen. Vrrrr sier det). Men hvordan jeg skal få ut hele denne gevinsten fomler jeg litt med. Handler om teknikk dette her. Har noen av dere sykkelringrever noen tips til øvelser, gode lenker til sykkelteknikkteori eller andre lys jeg kan navigere etter?
Mvh
Sniff
Jeg har hatt hydrauliske skivebremser i fire år og har ennå ikke byttet bremseklosser. Jeg har syklet temmelig mye, men det avhenger selvsagt av hvor mye og hvor man bruker de. Det er en del styr å ventilere bremsene når det er nødvendig (jeg har aldri gjort dette), jeg har hatt jevnt og fint trykk hele tiden. Det er ekstremt lite klaring mellom kloss og skive, så det skal ikke mye slag på bremseskiven til før den subber borti klossene. Heller ikke et problem jeg har hatt. Fornøyd jeg? Ja, veldig.Fidelio skrev:Imidlertid føler jeg meg litt out of touch med en del ting som er nytt de siste årene. Sykkelen min har hydrauliske skivebremser, tenkte det var noe tull helt til jeg prøvde dem i høy hastighet utfor på sti. Hvordan er vedlikehold, slitasje osv på slike? Krever de mye ettersyn?
Det virker som dempegaflene også er rimelig forskjellige. Med lockout, skal gaffelen sagge litt eller skal den være helt stiv i låst posisjon?
Noen som vil hjelpe til å utdanne en 28 år gammel veteran?
Heh. Jeg har en slik på min gamle Cannondale M900, som skal få på sin stive originalgaffel en gang jeg gidder, forhåpentlig før Judyen knekker.Fidelio skrev:en gul Judy SL, sikkert helt antikvarisk
Som tidene forandrer seg....Judy'en var jo helt konge for tolv år siden. Lett er den i alle fall fremdeles, synes å huske at den veide rund 1400 gram, som vel er det samme som gode moderne gafler (og så er den gul da..).Valentino skrev:Heh. Jeg har en slik på min gamle Cannondale M900, som skal få på sin stive originalgaffel en gang jeg gidder, forhåpentlig før Judyen knekker.Fidelio skrev:en gul Judy SL, sikkert helt antikvarisk
- det kan du sikkert greie selv ved å sette sykkelen på hodet og rette hjulet etter kjede- eller setestagene. Stram eiker på motsatt side av der hjulet buler ut osv.room skrev:Noen som har noen tips om retting av felg uten jigg. (heter sikkert noe annet). I mitt tilfelle er det bare snakk om en etterstramming av eiker og få tatt en liten sleng i bakhulet. Kanskje like greit og sette det bort, eller?. Er litt nysgjerrig på om jeg kunne klare det selv.
Hvor finner man disse vakre omgivelser?Anonym skrev:Gratulerer med ny og fin sykkel.
Monterte et nytt brukt sete i dag jeg og har vært ute og prøvesyklet for å kjenne om det passer til bakenden min.
Var ikke feil med en sykkeltur sent i kveld.