Sykkelsesongen 2009

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Noen forslag fra eliten til en tøff bysykkel?

    Holdt på å kjøpe en terrengsykkel men ble anbefalt av selger å holde meg langt unna sykler med dempegaffel og grove dekk. Sistnevnte er jo fornuftig, men jeg tenkte en dempegaffel var smart.... (?).
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.736
    Antall liker
    6.432
    Sted
    Holmestrand
    Jeg punterer svært sjelden. Slanger har jeg aldri tenkt på. Jeg er derimot nøye med dekk. Sjekker etter hver tur for å se etter skader, stein som sitter i gummi, sjekker at det ikke liger ting inne i dekket. Kjører på Continental GP4000. Tidligere var det GP3000. Svært fornøyd med disse. Synes også de fungerer godt på våt vei.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.736
    Antall liker
    6.432
    Sted
    Holmestrand
    HåkonN skrev:
    Noen forslag fra eliten til en tøff bysykkel?

    Holdt på å kjøpe en terrengsykkel men ble anbefalt av selger å holde meg langt unna sykler med dempegaffel og grove dekk. Sistnevnte er jo fornuftig, men jeg tenkte en dempegaffel var smart.... (?).
    Jeg synes ikke du tenger demper på en gatesykkel.
    http://www.merida.no/speeder-t3.116304.no.html eller en T3
    http://www.e-mag.no/katalog/giant09/ Se etter en CRS 1/2/3 alt etter prisønske

    Vi har både en Giant og en Merida hjemme. Lette fine sykler som fungerer fint på veien. Trenger ikke koste en formue.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    HåkonN skrev:
    Noen forslag fra eliten til en tøff bysykkel?

    Holdt på å kjøpe en terrengsykkel men ble anbefalt av selger å holde meg langt unna sykler med dempegaffel og grove dekk. Sistnevnte er jo fornuftig, men jeg tenkte en dempegaffel var smart.... (?).
    Personlig synes jeg Diamant Mixed Cut Meister ser veldig tøff ut.
     
    T

    timc

    Gjest
    HåkonN skrev:
    Noen forslag fra eliten til en tøff bysykkel?

    Holdt på å kjøpe en terrengsykkel men ble anbefalt av selger å holde meg langt unna sykler med dempegaffel og grove dekk. Sistnevnte er jo fornuftig, men jeg tenkte en dempegaffel var smart.... (?).
    Jeg kjøpte meg en Scott Sub som bysykkel/hverdagssykkel. Betalte 4000,- inkludert helskjermer. Stiv og grei sykkel, uten demper. Til bysykling trengs ikke noe mer.

    Det skal legges til at dersom jeg legger mye kraft i pedalene så merker jeg at driverk og gir ikke har verdens beste presisjon.


    -Tim
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Biltema har en Cruiser med navgir til 1800 kroner.

    I dag hadde jeg min første tur med litt lengde på racer.
    Turen ble på 11 mil med en del stigninger og tilsvarende med nedoverbakker.
    Hadde flere lange pauser, viktig med is, pølser og brus i finværet.
    Fin tur utenom det at ene kneet mitt ble vondt, må prøve å justere litt for å se om det hjelper med å flytte cleats og/eller flytte litt på setet.

    Hadde meldt meg på vårmila i dag, 2 runder a 24 km men jeg stod over det rittet siden jeg ikke er i form (forkjøla men på bedringens vei).
     

    janerlen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    273
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    HåkonN skrev:
    Noen forslag fra eliten til en tøff bysykkel?

    Holdt på å kjøpe en terrengsykkel men ble anbefalt av selger å holde meg langt unna sykler med dempegaffel og grove dekk. Sistnevnte er jo fornuftig, men jeg tenkte en dempegaffel var smart.... (?).
    Dempegafler på rimelige sykler er tunge og ofte elendige. Dempegafler som faktisk virker er dyre. Dempegafler som både er lette og fungerer tilfredsstillende er ekstremt dyre.

    En lett og god dempegaffel (hi-end) vil koste 5-7 ganger mer enn en stiv karbongaffel, og alikevel veie omlag 50% mer.

    Ønskes komfort, reduserer man heller lufttrykket med 10-20%. En stiv gaffel gir mye bedre kraftoverføring, og er det eneste riktige på en bysykkel. Demping er forbeholdt terrengsyklister.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    janerlen skrev:
    HåkonN skrev:
    Noen forslag fra eliten til en tøff bysykkel?

    Holdt på å kjøpe en terrengsykkel men ble anbefalt av selger å holde meg langt unna sykler med dempegaffel og grove dekk. Sistnevnte er jo fornuftig, men jeg tenkte en dempegaffel var smart.... (?).
    Dempegafler på rimelige sykler er tunge og ofte elendige. Dempegafler som faktisk virker er dyre. Dempegafler som både er lette og fungerer tilfredsstillende er ekstremt dyre.

    En lett og god dempegaffel (hi-end) vil koste 5-7 ganger mer enn en stiv karbongaffel, og alikevel veie omlag 50% mer.

    Ønskes komfort, reduserer man heller lufttrykket med 10-20%. En stiv gaffel gir mye bedre kraftoverføring, og er det eneste riktige på en bysykkel. Demping er forbeholdt terrengsyklister.
    Enten har du tatt i for mye med gangetabellen eller så bør du ta barneskolen på nytt.

    En karbongaffel av høy kvalitet koster over 2000 kroner hos norsk forhandler mens beste Reba'en koster 7 k og beste SID'en koster 7,5k hos norsk forhandler. Toppgaflene til Manitou er noe rimeligere.

    Men jeg er enig med deg i at en bør styre unna billige dempegafler men personlig mener jeg at min temmelig lette karbon mtb med en Reba gaffel er en effektiv maskin i byen.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Ang. savn av Roberto Vacchi på Eurosport; registrerte meg nettopp på Eurosport Player, koster 45,- i mnd. Har ikke TV men må jo se Giro'n.

    Uansett, der kan man velge hvilket kommentatorspråk man vil høre, ergo kan jeg nå nyte Giro'n kommentert av den eminente svenske. Sweet. Bildet er forresten bedre enn analog TV hvis man setter på max bitrate.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.332
    Antall liker
    3.869
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    xerxes skrev:
    Den var skikkelig fet da!
    Hvor mye veier slikt?

    En mail til produsent gir deg sikkert svaret.




    Ikke noe galt med stålgafler. Jeg har det på både landvei og en terrengsykkel.


    Årets Master X Light. (En slik skal jeg ha en gang).

     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.866
    Antall liker
    24.007
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skikkelig herresykkel den der. Ernesto har alltid hatt gode fargekonsulenter, forresten.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.332
    Antall liker
    3.869
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Valentino skrev:
    Skikkelig herresykkel den der. Ernesto har alltid hatt gode fargekonslenter, forresten.
    Nå er jo blå og oransje komplementærfarger.

    Og oransje er Molteni-fargen.
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    janb skrev:
    Anonym skrev:
    janb skrev:
    Sykkelsesongen -09...jeg kjøper har kjøpt en titanium mtb-ramme og bygger videre en singelspeed...veldig lett...
    Spennende!
    Legger du ut byggebeskrivelse og bilder?
    - skal se hva jeg kan få til her. Work in - slow - progress :)
    - et steg videre... Denne er nå på vei i posten og vil være utgangspunkt for SS-prosjektet:





     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Noen tips til å bygge en lettvekts ss-rigg på denne?

    Har noen tanker, men ikke fremmed for fler...

    Vurdere Chris King headset, KCNC V-bremser, White Industries ss-krankarmer, Mavic Crossmax whatever hjul...f.eks ceramic
     

    janerlen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    273
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    Anonym skrev:
    janerlen skrev:
    Dempegafler på rimelige sykler er tunge og ofte elendige. Dempegafler som faktisk virker er dyre. Dempegafler som både er lette og fungerer tilfredsstillende er ekstremt dyre.

    En lett og god dempegaffel (hi-end) vil koste 5-7 ganger mer enn en stiv karbongaffel, og alikevel veie omlag 50% mer.

    Ønskes komfort, reduserer man heller lufttrykket med 10-20%. En stiv gaffel gir mye bedre kraftoverføring, og er det eneste riktige på en bysykkel. Demping er forbeholdt terrengsyklister.
    Enten har du tatt i for mye med gangetabellen eller så bør du ta barneskolen på nytt.

    En karbongaffel av høy kvalitet koster over 2000 kroner hos norsk forhandler mens beste Reba'en koster 7 k og beste SID'en koster 7,5k hos norsk forhandler. Toppgaflene til Manitou er noe rimeligere.
    Gangehvaforno? Du må nok hjelpe meg her..

    Kan ikke du sjekke hvor mange karbongafler av denne typen du får på prisen av en Sid eller Reba i din butikk?

    PS! Jeg kan ikke regne, men noen har fortalt meg at med dagens dollarkurs, får du en slik levert på døra for 1150 NOK dersom du ikke insisterer på å betale moms.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.866
    Antall liker
    24.007
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    janb skrev:
    Chris King...
    trenger du ikke vurdere. Bare kjøp det. Etter 3 Campastyrelagre på Bianchien i løpet av tre år har jeg hatt ett CK de siste sju.
    The quality remains long after the price is forgotten. Rolls-Royces gamle slogan passer til CK.
     
    B

    buster

    Gjest
    NRK har sendt Giroèn de 2 siste årene. Noen som vet om de sender i år og??
    Bjørn
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.736
    Antall liker
    6.432
    Sted
    Holmestrand
    Valentino skrev:
    janb skrev:
    Chris King...
    trenger du ikke vurdere. Bare kjøp det. Etter 3 Campastyrelagre på Bianchien i løpet av tre år har jeg hatt ett CK de siste sju.
    The quality remains long after the price is forgotten. Rolls-Royces gamle slogan passer til CK.
    Mitt Camap record-lager var oppe for inspeksjon i fjor. Ble rengjort fettet og montert inn igjen. 7-8 år gammelt.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.866
    Antall liker
    24.007
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det var Recordlagre jeg blåste. Først to av gamlesorten og så et aheadset. Jeg vet ikke hvorfor de røk, men Kinglageret har jeg behandlet som dem.
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    365
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    janerlen skrev:
    Anonym skrev:
    janerlen skrev:
    Dempegafler på rimelige sykler er tunge og ofte elendige. Dempegafler som faktisk virker er dyre. Dempegafler som både er lette og fungerer tilfredsstillende er ekstremt dyre.

    En lett og god dempegaffel (hi-end) vil koste 5-7 ganger mer enn en stiv karbongaffel, og alikevel veie omlag 50% mer.

    Ønskes komfort, reduserer man heller lufttrykket med 10-20%. En stiv gaffel gir mye bedre kraftoverføring, og er det eneste riktige på en bysykkel. Demping er forbeholdt terrengsyklister.
    Enten har du tatt i for mye med gangetabellen eller så bør du ta barneskolen på nytt.

    En karbongaffel av høy kvalitet koster over 2000 kroner hos norsk forhandler mens beste Reba'en koster 7 k og beste SID'en koster 7,5k hos norsk forhandler. Toppgaflene til Manitou er noe rimeligere.
    Gangehvaforno? Du må nok hjelpe meg her..

    Kan ikke du sjekke hvor mange karbongafler av denne typen du får på prisen av en Sid eller Reba i din butikk?

    PS! Jeg kan ikke regne, men noen har fortalt meg at med dagens dollarkurs, får du en slik levert på døra for 1150 NOK dersom du ikke insisterer på å betale moms.





    Har denne på Ridley`n min. Tror den kosta 2500 norske spenn.
    Dette er en kjempegod gaffel i mine øyne.
     

    Vedlegg

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.332
    Antall liker
    3.869
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    janb skrev:
    Noen tips til å bygge en lettvekts ss-rigg på denne?

    Har noen tanker, men ikke fremmed for fler...

    Vurdere Chris King headset, KCNC V-bremser, White Industries ss-krankarmer, Mavic Crossmax whatever hjul...f.eks ceramic
    Mitt tips er å droppe V-bremser. Bare tull i norske forhold. Regner med du skal sykle endel sti? Noen Avis Juicy 3 eller Shimano Deore, eller SLX gjør en knallgod jobb.

    King headset er fint. King lager alle delene selv, også kulene i lagerne. Har hørt om folk som ar 20-30 år gamle styrelagre.

    Hope Pro 2 baknav med flere inngrepspunkter er fint, eller XT baknav. (XT er tyngre). Foran kan du ha noe rimlig noe. Jeg bruker Hope XC som er rimlig. Vet ikke hvor mye du veier, men Mavic D719 er finfint, eller 717? om du er noe slankere. Du kan ha bredere dekk på en bredere felg.

    White er pent. Det er Middleburn også. IMHO. Selges på blant annet www.chainreactioncycles.com
     
    T

    timc

    Gjest
    Jeg kjører SLX frambrems på AM sykkelen min. Super modulasjon, og veldig plush feeling på hendelen. Ikke verdens kraftigste men godt nok. Blir nok Saint bremser i fremtiden men de gjør absolutt jobben.


    -Tim
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Takker for tips :)

    Har en Cannondale Scalpel team variant med Marta Skivebremser mulig dette adopteres i dette prosjektet.

    Dette er samtidig et back-to-basic prosjekt så det blir stiv gaffel. Vurderer Pace & Bontrager 42-44 cm. Finnes også noen alternative titan-gaffler.

    Slangeløse dekk er også noe som vurderes her. Har god erfaring med det fra full-demper'n.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.332
    Antall liker
    3.869
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Stiv gaffel er det eneste riktige på en singlespeed. Du kommer til å digge det. (Mest sannsynlig.)

    Og gå for et åtte-delt kjede. Skal mer til før de ryker.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Mellom alt utsyrssnakket - i dag starter Giro d'Italia!
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Mine gamle bontragerhjul fra 2004 skrangler i lagerne og er ganske slitt i bremsebanene, så et par DA 7850SL fra shimano er på vei i posten. Håper på å komme med når klubben skal sykle Lofoten insomnia lagkonkurranse i juli. Til dere som har litt erfaring fra lengre ritt: Hva putter man i seg når det skal sykles 7-8 timer. Veske, sukker og saltstoffer hører med, men hva med andre ting som fett og proteiner?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.866
    Antall liker
    24.007
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    BOCs rittvinnende Styrkeprøvenklassiker: Loff med laks og honning.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    janb skrev:
    Fidelio skrev:
    Mellom alt utsyrssnakket - i dag starter Giro d'Italia!
    - ulempen er at for de fleste er det på TV...
    Hvis man ikke har TV streamer Eurosport mot 45,- i måneden. Hvis det var det du mente da.
     
    T

    timc

    Gjest
    Andreas skrev:
    Mine gamle bontragerhjul fra 2004 skrangler i lagerne og er ganske slitt i bremsebanene, så et par DA 7850SL fra shimano er på vei i posten. Håper på å komme med når klubben skal sykle Lofoten insomnia lagkonkurranse i juli. Til dere som har litt erfaring fra lengre ritt: Hva putter man i seg når det skal sykles 7-8 timer. Veske, sukker og saltstoffer hører med, men hva med andre ting som fett og proteiner?

    Nøttifrutti synes jeg fungerer bra :)


    -Tim
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Takker for mange tips :)

    Denne er nå innkjøpt så får jeg se hvordan dette funker og ta det videre derfra.



    Skal få tatt noen egne bilder etterhvert...håper jeg ;D
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.736
    Antall liker
    6.432
    Sted
    Holmestrand
    Andreas skrev:
    ... Til dere som har litt erfaring fra lengre ritt: Hva putter man i seg når det skal sykles 7-8 timer. Veske, sukker og saltstoffer hører med, men hva med andre ting som fett og proteiner?
    Sukker bør brukes med forsiktighet. Det fører til ustabilt blodsukker. Føles kjempebra akkurat der og da, men etterpå blir du "slækkere". Sørg for jevn og god tilførsel av næring f eks brød som beskrevet over.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    xerxes skrev:
    Andreas skrev:
    ... Til dere som har litt erfaring fra lengre ritt: Hva putter man i seg når det skal sykles 7-8 timer. Veske, sukker og saltstoffer hører med, men hva med andre ting som fett og proteiner?
    Sukker bør brukes med forsiktighet. Det fører til ustabilt blodsukker. Føles kjempebra akkurat der og da, men etterpå blir du "slækkere". Sørg for jevn og god tilførsel av næring f eks brød som beskrevet over.
    Det er kanskje en god ide med brød og pålegg som laks og kanskje spekeskinke. På kortere ritt der pulsen er høy og det kjøres hardt får jeg ikke ned annet enn slik sukkergele, men på Insomnia går det nok roligere og det burde være mulig å tygge i seg litt kraftigere kost.

    Ellers fikk jeg tak i en svært rimelig og fin karbon - gaffel til offroaden min for ca 1,5 år siden. Merket var "Cycle king" og den kom fra en ebay/ sykkel -sjappe som het MRbicycle eller noe slikt. Den kosta ca 1000,- og veide ingenting. Bruker denne sykkelen til jobb hver dag og gaffelen har fungert utmerket.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    janerlen skrev:
    Anonym skrev:
    janerlen skrev:
    Dempegafler på rimelige sykler er tunge og ofte elendige. Dempegafler som faktisk virker er dyre. Dempegafler som både er lette og fungerer tilfredsstillende er ekstremt dyre.

    En lett og god dempegaffel (hi-end) vil koste 5-7 ganger mer enn en stiv karbongaffel, og alikevel veie omlag 50% mer.

    Ønskes komfort, reduserer man heller lufttrykket med 10-20%. En stiv gaffel gir mye bedre kraftoverføring, og er det eneste riktige på en bysykkel. Demping er forbeholdt terrengsyklister.
    Enten har du tatt i for mye med gangetabellen eller så bør du ta barneskolen på nytt.

    En karbongaffel av høy kvalitet koster over 2000 kroner hos norsk forhandler mens beste Reba'en koster 7 k og beste SID'en koster 7,5k hos norsk forhandler. Toppgaflene til Manitou er noe rimeligere.
    Gangehvaforno? Du må nok hjelpe meg her..

    Kan ikke du sjekke hvor mange karbongafler av denne typen du får på prisen av en Sid eller Reba i din butikk?

    PS! Jeg kan ikke regne, men noen har fortalt meg at med dagens dollarkurs, får du en slik levert på døra for 1150 NOK dersom du ikke insisterer på å betale moms.
    Tror ikke jeg kan hjelpe deg med å lese, har du ikke lært det enda har nok toget gått for din del....

    Ebay er såvidt jeg vet ikke noen norsk forhandler.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.332
    Antall liker
    3.869
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Rart at det ikke står aksel til krone avstand på den PABLE gaffelen. Det er jo den viktigste faktoren på en gaffel.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn