Sykkelsesongen 2010

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.853
    Antall liker
    23.988
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er i motbakke det går oppover. Og det går utfor etterpå. Fort og morsomt.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.716
    Antall liker
    6.407
    Sted
    Holmestrand
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg lovte bilde. Stusselig mobilkamera, men vakker modell.
    Ser at det begynner å bli på tide å bytte ut min XL EV2 som begynner å få noen år på baken...
    Min er dessverre med DuraAce - som for øvrig har fungert upåklagelig.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Da ble det ny sykkel på meg i dag igjen. Var å prøvesyklet ghosten jeg linket til på forrige side og likte den svært godt. Skal hentes i morgen eller mandag :)

    Features:
    • Frame: 7AC T6 DB SCL
    • Fork: Rock Shox Reba SL Air PopLoc 100 mm Tapered
    • Front travel: 100 mm
    • Stem: Ritchey Comp 31.8 mm
    • Headset: Ritchey Pro Tapered
    • Seatpost: Ritchey Comp 31.6 mm
    • Rear derailleur: Shimano XT
    • Shifter: Shimano Deore SL
    • Bottom bracket: Shimano Pressfit BB
    • Brakes: Avid Elixir 5 Disc 185 mm
    • Front tire: Schwalbe Rocket Ron 2.25
    • Rims: Alex SX 44 Disc
    • Hubs: Shimano XT Disc
    • Handlebar: Ritchey Comp 620 mm 31.8 mm
    • Saddle: Selle Italia SL
    • Front derailleur: Shimano SLX
    • Brake lever: Avid Elixir 5 Disc 185 mm
    • Crankset: Shimano Deore 2-pieces
    • Rear tire: Schwalbe Racing Ralph 2.25
    • Spokes: DT Swiss 1,8
    • Cassette sprocket: Shimano Deore 11-32
    • Weight: 11.40 kg
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    15.114
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Sånn skulle jeg ha hatt, thomand!
    Racing Ralph dekk og greier! ;D

    Grattis med nytt, igjen!!

    Mvh
    Rolf
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Takker :) Blitt mye penger på sykkel i år, hehe. Må kanskje inn å kjøpe en hifi-ting også snart så ikke jeg blir kastet ut av hfs. Anlegget er jo over 3 år gammelt nå. :D Lover å skjerpe meg, hehe

    Hehe, racing roda :D
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    15.114
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    OAlex skrev:
    Se hva jeg har fått..
    Jævli råteskadd veggpanel? Ja, det får du hvis du bare er ute og sykler og ikke maler huset. ;)

    R
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    15.114
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    thomand skrev:
    Takker :) Blitt mye penger på sykkel i år, hehe. Må kanskje inn å kjøpe en hifi-ting også snart så ikke jeg blir kastet ut av hfs. Anlegget er jo over 3 år gammelt nå. :D Lover å skjerpe meg, hehe
    Ta det med ro, hfs har da ikke vesentlig med hifi-utstyret å gjøre. ;)

    R
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    RoDa skrev:
    thomand skrev:
    Takker :) Blitt mye penger på sykkel i år, hehe. Må kanskje inn å kjøpe en hifi-ting også snart så ikke jeg blir kastet ut av hfs. Anlegget er jo over 3 år gammelt nå. :D Lover å skjerpe meg, hehe
    Ta det med ro, hfs har da ikke vesentlig med hifi-utstyret å gjøre. ;)

    R
    ;D Sant nok
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.332
    Antall liker
    3.861
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.656
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    room skrev:
    Kompis av meg sykler Ghost og han er veldig fornøyd. Fjorårets sti/fulldemper.
    Skalstad sykkel på Kongsberg gir gode priser har jeg inntrykk av!
    Hos skalstad får en mye sykkel for penga!
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Skal hente ghosten i morgen (ble litt forsinket). Skalstad og sykkelsport i grimstad har vært helt utrolig bra å handle med. Service som jeg ikke har opplevd makan til.
    Gleder meg stort til å hente sykkelen :)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.853
    Antall liker
    23.988
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    For hundre år siden

    Eugène Christophe recounts how he won the arduous Milan-San Remo 1910, and the infamous climb of the Passo del Turchino:

    The roads were muddy and frozen and we had to bounce along in the ruts, riding on the verges between the posts that were spaced every 20 metres as far as Pavia. We rode the first 32km in 56 minutes, the 53km from Milan to Voghera in an hour and 50 minutes. There was attack after attack.”We got to the notorious Col de Turchino. The clouds were low, the countryside was unattractive and we started to feel the cold more and more. The half-melted snow made the race very hard and we were struggling too with a glacial wind. I dropped my friend Ernest Paul to get up to Ganna, who I could see on the hairpins. I got up and past him without too much trouble because he didn’t seem to be standing the cold any better than I was.

    Not far from the summit I had to get off my bike because I started feeling bad. My fingers were rigid, my feet numb, my legs stiff and I was shaking continuously. I began walking and running to get my circulation back, looking at the countryside. It was bleak and the wind made a low moaning noise. I’d have felt scared if I hadn’t been used to bad weather in cyclo-crosses.

    Well, I got back on my bike and I got to the top of the col. A soigneur told me I was six minutes down on the leader. I found van Hauwaert at the exit of the tunnel with his bike in his hand and a cloak on his back. He told me he was packing it in. I was beyond feeling happy about it and I just got on with going down through the snow that lay on the road on that side of the mountain.

    The view was totally different now. The snow made the countryside beautiful. The sky was clear. But now it was my turn to have trouble. It was hard to keep going. In places there were 20 centimetres of snow. Each time I was obliged to get off and push. Then I had to stop with stomach cramp. I collapsed on to a rock at the side the road. I was freezing. All I could do was move my head a little from left to right and right to left.

    I saw a house not far away but I couldn’t get there. I didn’t realise just what danger I was in. I just wanted to get to San Remo first… I thought too of my contract with the bike factory. I’d get double my wages if I won, as well as primes, and there’d be my 300 francs for first place. Happily in my misfortune a man chanced to pass by.  ”He stopped and spoke to me in Italian, naturally. I nodded towards the house and said casa [house] and he understood. He took me by the arm and led me to the house, which was a tiny inn. The landlord undressed me and wrapped me in a blanket. I murmured ‘aqua caldo’ [hot water] and pointed at the bottles of rum.

    I did some physical exercises and I started to get some feeling back in my body. I wanted to go on but the patron wouldn’t hear of it and pointed at the snow still falling outside. And then first van Hauwaert and then Ernest Paul came in. They were so frozen that they put their hands into the flames. Ernest Paul had lost a shoe without noticing.

    I was there for about 25 minutes. I saw four racers go by, or at least four piles of mud. I decided to press on. Ernest Paul said, ‘You’re crazy.’ And the innkeeper didn’t want to let me go. I had to trick him by saying I could meet someone who would get me to San Remo by train. I set off and caught Cocchi and Pavesi and I got to the control just behind Ganna, who was setting off as I stopped. I set off again after Baugé told me I could win. I passed Ganna at the edge of the town. I caught Albini a few kilometres later.

    At the control at Savona everybody was astonished to see me alone. The crowd didn’t know me. I didn’t stop long and took Trousellier’s spare bike, because I knew he and Garrigou had abandoned before Ovada. I was sure of my victory and with only 100km to go I felt a new strength. The idea of crossing the line alone brought back all my energy. I got to San Remo well behind the scheduled time. It was six pm when I finally got there.

    Fra http://turning-world.tumblr.com
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Det eneste som er mer skremmende enn å sykle på E6 i rushtrafikk må være første gang man prøver pulsklokke ;D
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Ble en oppgradering fra htx 5700 til htx 7500 i siste minutt. Har bare rukket å prøve den en liten tur, men dette virker lovende.
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.392
    Antall liker
    11.229
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kort spørsmål. Noen som har erfaring med BMW sykler? (MTB). En jeg kjenner som hadde vunnet en som han ville selge billig... Men er veeldig skeptisk.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    bambadoo skrev:
    Kort spørsmål. Noen som har erfaring med BMW sykler? (MTB). En jeg kjenner som hadde vunnet en som han ville selge billig... Men er veeldig skeptisk.
    Vet ikke om det er samme greia, men prøvde en mercedes mtb for to tre år siden, og det var et spetakkel av en sykkel. Hvis det er reklame-merch, så er det sannsynligvis også kun det.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    2.554
    Torget vurderinger
    4
    Stilig sykkel thomand, grattis!
    Du får slenge inn et bilde i terrengsykkeltråden også!
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Takk for det kjoenik. Veldig artig sykkel så langt. Ett sinnsykt sprang opp fra den gamle nakamuraen :)
    Bilder i terrengsykkeltråden skal bli, men venter til det kommer noen nye å servere. Reiser til hemsedal på ferie en uke fra i morgen, og satser på å få noen fine turer der oppe :)
    Værmeldingen heier ikke på men, men det driter jeg i. Vil ha ferie, og har gledet meg til å se hemsedal fra sykkelsetet. :)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.853
    Antall liker
    23.988
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    xerxes skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg lovte bilde. Stusselig mobilkamera, men vakker modell.
    Ser at det begynner å bli på tide å bytte ut min XL EV2 som begynner å få noen år på baken...
    Min er dessverre med DuraAce - som for øvrig har fungert upåklagelig.
    Ah, den svarte til Pantani. Begynner vel å få litt lange tenner den og. Du får se etter sprekker i lakken, xerxes. Hva gjelder Dura-Ace er det jo brillefine saker det også, og nå for tiden også vakrere enn Campa. Ikke si til noen at jeg har skrevet det.

    La meg skryte litt av et lite hjelpemiddel jeg akkurat fikk i hus:



    BBB BTL-50. En velanvendt halvannenhundrelapp eller så. Forenkler både ramme- og kjederengjøringen. Terrengutgaven har en kjekk skivebremseklossutsperrer.
    http://www.bbbparts.com/tools_btl50.php
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    thomand skrev:
    Takker :) Blitt mye penger på sykkel i år, hehe. Må kanskje inn å kjøpe en hifi-ting også snart så ikke jeg blir kastet ut av hfs. Anlegget er jo over 3 år gammelt nå. :D Lover å skjerpe meg, hehe

    Hehe, racing roda :D
    Ta det med ro, Thomand, det der anlegget holder mål.
    Men sykkelen, den tøffe Ghost, veier 11,4 kg. Nå er ikke jeg noen ekspert, men den er ikke spesielt lett, eller...?
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    365
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    11,4 Jøgga? Min Ridley veier 10,7 med carbon gaffel! den gjør jobben for og si det enkelt. vektpushere blir ikke bedre syklister av den grunn!
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    717
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Må nesten spørre dere erfarne syklister om litt bistand. Jeg har lyst på en racer/gatesykkel for noen litt lengre turer enn den off-roaderen jeg har idag. Hva bør man satse på? Jeg har sett litt på Cervélo S1, med DNT-rabatt så kommer denne på ca 15K komplett. Men er dette helt unødvendig mye penger på en sykkel for en litt ivrig mosjonist slik at jeg bør se meg om etter noe annet eller er jeg på rett spor?

     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    365
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Rundt 15k så er du i prissjiktet (mye for penga). Men du får også bra sykkel/utstyr for 10-12k. tenk på rammen som et utgangspunkt for en sykkel du skal ha i mange år!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Den Cervéloen har jeg hatt veldig lyst på selv. Til 15k er det et røverkjøp av de sjeldne! Det er ikke mange år siden CSC vant flere klassikere på den ramma.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    room skrev:
    11,4 Jøgga? Min Ridley veier 10,7 med carbon gaffel! den gjør jobben for og si det enkelt. vektpushere blir ikke bedre syklister av den grunn!
    Godt poeng. Da er det bare jeg som har hatt flaks med min Merida på 8,7kg. Aluminiumsramme og karbongaffel, ikke spesielt dyr heller, men forsvant fort fra markedet. Tunge syklister trenger lette sykler :D
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Jøgga skrev:
    room skrev:
    11,4 Jøgga? Min Ridley veier 10,7 med carbon gaffel! den gjør jobben for og si det enkelt. vektpushere blir ikke bedre syklister av den grunn!
    Godt poeng. Da er det bare jeg som har hatt flaks med min Merida på 8,7kg. Aluminiumsramme og karbongaffel, ikke spesielt dyr heller, men forsvant fort fra markedet. Tunge syklister trenger lette sykler :D
    Det er viktigere for lette syklister med rette sykler.

    Førøvrig har jeg følgende ca vekt på syklene:
    Racer: ca 9,5kg
    Hardtail ca 10kg
    Fulldemper 12kg

    Med en rytter på 88 kg er det kun på racerfronten det skal slankes i løpet av året og neste års sesong.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jøgga skrev:
    room skrev:
    11,4 Jøgga? Min Ridley veier 10,7 med carbon gaffel! den gjør jobben for og si det enkelt. vektpushere blir ikke bedre syklister av den grunn!
    Godt poeng. Da er det bare jeg som har hatt flaks med min Merida på 8,7kg. Aluminiumsramme og karbongaffel, ikke spesielt dyr heller, men forsvant fort fra markedet.  Tunge syklister trenger lette sykler  :D
    11,4 er ikke så veldig imponerende. Min '97 Trek veide 10,4 (veid på ordentlig vekt på jobben, ikke brosjyretøys) den gangen RS SID-gaffelen fortsatt virka. 8,7 er imponerende!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Valentino skrev:
    xerxes skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg lovte bilde. Stusselig mobilkamera, men vakker modell.
    Ser at det begynner å bli på tide å bytte ut min XL EV2 som begynner å få noen år på baken...
    Min er dessverre med DuraAce - som for øvrig har fungert upåklagelig.
    Ah, den svarte til Pantani. Begynner vel å få litt lange tenner den og. Du får se etter sprekker i lakken, xerxes.
    Akkurat sånn hadde jeg og. Noen som husker at jeg nevnte sprekk i styrerøret? Ved øvre styrelager? Min var slurvete maskert før lakkering, masse lakk mellom lagerkoppene og ramma. Samme ved kranklageret også. Lurer på om det var grunnen til at ramma ga seg.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Nei, ghosten imponerer ikke gutta med lav vekt, men det var heller ikke viktig for meg.
    Jeg ville ha en leken og morsom sykkel som ga meg lyst til å prøve mer teknisk krevende løyper/stier enn de mer vanlige birken-racerne, og det føler jeg denne virkelig gir. Og hvilken enorm oppgradering i forhold til min gamle nakamura "lettvekter" hvor ramma oppførte seg mer som overkokt spagetti enn alu og karbon :)
    For ordens skyld, så er den oppgitt til 10,95 og ikke 11,4. (saklig ;) )
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.853
    Antall liker
    23.988
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Zomby_Woof skrev:
    Valentino skrev:
    xerxes skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg lovte bilde. Stusselig mobilkamera, men vakker modell.
    Ser at det begynner å bli på tide å bytte ut min XL EV2 som begynner å få noen år på baken...
    Min er dessverre med DuraAce - som for øvrig har fungert upåklagelig.
    Ah, den svarte til Pantani. Begynner vel å få litt lange tenner den og. Du får se etter sprekker i lakken, xerxes.
    Akkurat sånn hadde jeg og. Noen som husker at jeg nevnte sprekk i styrerøret? Ved øvre styrelager? Min var slurvete maskert før lakkering, masse lakk mellom lagerkoppene og ramma. Samme ved kranklageret også. Lurer på om det var grunnen til at ramma ga seg.
    Åja. Dårlig bygge da. Styrelagerseter må dreies rene før man presser lagrene på plass, ellers varer ikke ramma.

    ---

    Løp og kjøp, Ludo.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    På plass i hemsedal :) Nå håper jeg bare værgudene byr på litt ok vær :)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    For 10 lapper, hvilken racer burde jeg ta en nærmere titt på da? Fokus på stabilitet og holdbarhet.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Deilig dag på sykkelsetet. Startet dagen med en liten rundtur i sentrum for å gjøre meg litt kjent, og la ut på en snaue 5 timers sykkeltur etterpå. Nå er det rømmegrøt, sofa, en varm dusj og en liten tur ned i sentrum igjen for ett glass vin eller to :)
    Godt med ferie :)
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    pahf skrev:
    For 10 lapper, hvilken racer burde jeg ta en nærmere titt på da? Fokus på stabilitet og holdbarhet.
    Du får en grei og holdbar racer for den prisen. Hvis du trenger hjelp med tilpasning og evt service anbefaler jeg å handle hos den lokale sykkelsjappe.

    Handler du på nett får du en Wilier med Fulcrom R7 hjul og Ultegra gruppe for 9k inkludert porto hos Bikebuster, uten at jeg kjenner til Wilier høres det ut som en kjempedeal.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    pahf skrev:
    For 10 lapper, hvilken racer burde jeg ta en nærmere titt på da? Fokus på stabilitet og holdbarhet.
    Cannondal caad9 med 105 ser jeg veldig ofte blir anbefalt, selv om den koster et par tusen over budsjett. www.sykkelsenteret.no pleier å ha fin pris på denne.
    Ellers er jeg ikke redd for å anbefale cube. www.chainreactioncycles.com har salg på hele cube rangen nå (Tømmer lageret før 2011 modellene kommer)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ahh gode tips, skal sjekkes nærmere ut :)

    Forresten nå er det vel mer budsjett på 9600,- etter jeg klarte og nærmeste bøye hele felgen til frøkna da jeg skulle bytte dekk, plutselig så ga alt etter i det jeg skulle tre på siste bit av dekket... Felgen er hard rocx, men dekket var biltema(Har de dårlig passform???)...
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Om det er en sykkel med felgbrems så sliter bremsen ned felgveggen ganske fort. Felgenveggen brekker etterhvert utover, og er spesielt sårbar ved bytte av dekk ol, men det er mye bedre at den knekker da enn f.eks på en langtur:).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn