Sykkelsesongen 2010

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.411
    Antall liker
    25.131
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fabelaktig bilde, emo. Her er noen ikke så fabelaktige jeg tok med eplefonen på fredag.


    Have mercy. I've been waiting on the bus all day


    Damer i veien!


    Jeg elsker poppelalleer.


    En vannpost som gir meg Zeppelins Gallows Pole i hodet hver gang jeg passerer den.


    ...
     

    Vedlegg

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.393
    Antall liker
    7.037
    Sted
    Holmestrand
    Valentino skrev:
    Fabelaktig bilde, emo. Her er noen ikke så fabelaktige jeg tok med eplefonen på fredag.

    ...
    Fine bilder det vel! Nå venter vi på et av deg ridende din vakre italienske vennine!
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.411
    Antall liker
    25.131
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Vi får håpe min fru ikke leser
    xerxes skrev:
    deg ridende din vakre italienske vennine!
    --

    Laurent Fignon er død. 2 TdF, en av TdF-historiens mest spektakulære tap på målstreken, alltid rett fra levra, rittleder, osv. Her på riktig verktøy:



    Fred over hans minne.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hmmm... Jeg leste akkurat en test av Bianchi Oltre i Kadens. Ingen tvil om at de likte sykkelen, men jeg synes rett og slett den er uelegant.

    Så jeg sjekket littegranne i Google, og fant Sempre. Nå, det er en vakker sykkel! (selv om Infonito nok fortsatt er den peneste Bianchien..)

    Lurer på hva man må ut med for en sånn ramme neste år. Kanskje jeg har råd?
     

    Vedlegg

    • 58.5 KB Visninger: 263

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.411
    Antall liker
    25.131
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ramma skal være rimeligere enn Infinito men den har BB30-krankhus og da er det ikke bare å flytte over.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Betyr det ikke bare at lagrene er presset rett inn i ramma, og at krankarmer og aksling kan brukes?

    Edit: Fant akkurat ut at det ikke går. Da tviler jeg på at det faller spesielt mye billigere enn Infinito. Dessuten vil jeg ha Shimanokrank uansett. Den er jo også vakker.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.393
    Antall liker
    7.037
    Sted
    Holmestrand
    Trist med Fignon. Han fikk seg jo noen på trynet underveis også.

    Har dere forresten lest standardverket for alle syklister; Tim Crabés "Sykkelrytteren" ?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.411
    Antall liker
    25.131
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Oh yeah.

    Ikkesyklister. Tomheten i livet deres sjokkerer meg.

    Sitert etter hukommelsen. Den deilige lille boken finnes et sted i huset her.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.393
    Antall liker
    7.037
    Sted
    Holmestrand
    Valentino skrev:
    Oh yeah.

    Ikkesyklister. Tomheten i livet deres sjokkerer meg.

    Sitert etter hukommelsen. Den deilige lille boken finnes et sted i huset her.
    :) Må nok lese den igjen. Skal bare avslutte "Bernhard Hvals forsnakkelser" først - hvorfor må alle skrive så tjukke bøker?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.411
    Antall liker
    25.131
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    xerxes skrev:
    et av deg ridende


    Fant et i en pappeske fra flyttesjauen i 07: Yours truly holder til høyre i bildet oversikt over Brumunddals "Alt for damene"-gruppe på Lillehammer-Oslo i 2004.
     

    Vedlegg

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.382
    Antall liker
    4.051
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Zakarias Blom Johansen kom på 6 plass i juniorklasen i VM i Mount Sainte Anne i Canada i går. Beste norske utforresultat på 2000-tallet. King Kong!


     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    665
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    11
    Da har jeg og Trek Madone 5.0`en vært med på vårt første ritt!
    Vi syklet 20km tempo i strålende vær, sol, passe temperatur, og vindstille.
    Ble klokket inn på 31.09, og det holdt til en strålende 2. plass :eek:
    Gjennomsnitts farten ble ca.38,5 hvis jeg ikke har regnet feil.
    Alle syklet uten tempoutstyr.
    http://www.flekkefjord-sk.com/blogs/hege-linn/runar-helland-ble-rets-klubbmester
    Selvfølgelig meg i den Trek trøya...
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.570
    Antall liker
    11.616
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Scott Speedster s30 - er det en helt ok nybegynnersykkel? XXL selger de for 5.5k for tiden. Eg berre spyr :)
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Jeg fikk så latterlig vondt i knærne av å bruke nysykkelen, men en setepinne med setback løste problemet. Jeg tar meg den frihet å legget ut noen flere bilder av min Strong :)








    Mvh Ola
     

    Vedlegg

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    6.659
    Har i løpet av sesongen knukket 8-9 eiker på bakhjulet uten at jeg helt skjønner hva som har skjedd.

    I dag løsna jeg alle eikene, erstattet de nye 4 som var knukket og retta opp alt på nytt. Årntli mannfolk bygger sine egne hjul.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.411
    Antall liker
    25.131
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I fail.

    Har en shortlist gående på nye hjul til våren:

    Campa Shamal Ultra clincher (dvs. dekk og slange)
    Fulcrum Racing Zero clincher
    HED Ardennes (fås bare til dekk og slange)

    Alle med aluminiumsfelg. Tror ikke jeg gidder karbon. Shamal er forsåvidt trygt ettersom at jeg gjører på Eurus (ståleiker riktignok) i dag. Fulcrum er Campa med et varemerke som selger også til ShimaNO-folket, men jeg har fått for meg at eikeplasseringen i bakhjulet er mer fornuftig enn på de Campamerkede hjulene. HED-hjulet er annerledes, med 23mm bred felg som visstnok skal gi både bedre komfort og mer gummi på bakken i svinger. Men HED har ikke Campanav...
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.411
    Antall liker
    25.131
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Zipp 101 er ganske like de HED-hjulene om man ser på felgbredden, men de er litt dypere. Helt ok det, forsåvidt.
    Det har vært endel klager på Zipps navkvalitet og det er vel årsaken til at jeg ikke har tatt dem med. Men jeg bør kanskje revurdere. :)



    Eneste ankepunktet jeg så langt har lest om HED Ardennes er at de bruker aluminiumsfrihjulboss til Shimano/SRAM, det blir vist gnagd litt fort. Ikke noe problem med Campaversjonen som (som kjent?) har større anleggsflate mot kassetten enn Shimano/SRAM.

    Både HED og Zipp bruker standardeiker i hjulene sine, slik at reservedeler skulle være lette og rimelige å skaffe. På den annen side har jeg fremdeles til gode å rette på Eurusene fra 2003... men jeg er litt skeptisk til alueiker.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.423
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Et annet alternativ er å engasjere en dyktig hjulbygger her i landet til å bygge hjul. Da vet du hva du får.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har syklet på fabrikkhjul 'bestandig'. Mavic Crossmax, Cosmos og Cosmic Elite.

    Gode hjul som har tålt masse alle sammen. Ser ikke helt problemet.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    6.659
    Høhø, skulle sett hvordan jeg "strekker inn" eikene mine etter montasje.

    ;D

    På med militærstøvla.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nå driver vi strengt tatt med ganske forskjellige ting, Emo, i det minste når det gjelder krav til hjul.

    Du kunne sikkert kjøpt brukte hjul av NSB med godt hell. ;)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    6.659
    Hehe, det er nok å ta'i. Setter høyt krav til liten trillemostand og rette hjul jeg og. Men de må tåle bank, og ganske mye av det. Blir stressa veldig mye sideveis. Hvor mye trykk kjører landeveisgutta? Jeg slipper av pumpa på 125psi.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.411
    Antall liker
    25.131
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    Et annet alternativ er å engasjere en dyktig hjulbygger her i landet til å bygge hjul. Da vet du hva du får.
    Jeg har tenkt tanken, Anonym, men jeg kjenner ingen. Har du en liste med kontaktinfo?

    Jeg pumper opp til 7,5 bar bak og 7,3 foran med mine nåværende hjul, emo. hva det er i pund vet jeg ikke. Vi bruker SI på landeveien. ;D
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.712
    Antall liker
    1.496
    Valentino skrev:
    Anonym skrev:
    Et annet alternativ er å engasjere en dyktig hjulbygger her i landet til å bygge hjul. Da vet du hva du får.
    Jeg har tenkt tanken, Anonym, men jeg kjenner ingen. Har du en liste med kontaktinfo?
    Ja. Skal sjekke hvordan timeplanen hans ser ut. Forøvrig, nei, jeg er ikke forvirret, fullstending klar over at jeg ikke heter Anonym.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.423
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Valentino skrev:
    Anonym skrev:
    Et annet alternativ er å engasjere en dyktig hjulbygger her i landet til å bygge hjul. Da vet du hva du får.
    Jeg har tenkt tanken, Anonym, men jeg kjenner ingen. Har du en liste med kontaktinfo?

    Jeg pumper opp til 7,5 bar bak og 7,3 foran med mine nåværende hjul, emo. hva det er i pund vet jeg ikke. Vi bruker SI på landeveien. ;D
    Mine MTB hjul har vist seg å være lette og gode. De kommer Runde Hjul og mannen bak den siden konsentrerer seg i hovedsak om racer.
    http://rundehjul.niftyhealth.com/index.php

    Av andre hjulbyggere så har Dogstar et godt rykte men jeg vet ikke om det kun er MTB hjul som bygges der i gården eller om han bygger landeveishjul også.

    Alternativt kan du handle høyprofil karbonhjul fra Unaas for en relativt rimelig penge
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.411
    Antall liker
    25.131
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips til norske byggere og tilbydere.

    Unaas fremstår som et seriøst lite selskap (bortsett fra at jeg ikke klarer å komme til bestillingssidene deres pga lenkebrudd). Jeg har faktisk blitt anbefalt å se på dem for kun kort tid siden, men teflonhjernen min klarte å glemme navnet før jeg kom fra trening.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Idiotspørsmål fra en sykkelidiot.

    Jeg bruker ikke akkurat sykkelen MIN så mye (dessverre) ;D så den virker stort sett ganske greit hver gang den er så uheldig å få seg en luftetur... Men eldstegutten (8 år, sykler litt mer enn meg) var litt uheldig tidligere i sommer og falt og tråkka løs girkabelen slik at den ble strukket 15cm ut av "ledd" og ødela litt av plastikken rundt gearhåndtaket på høyre side av styret.. (Microshift M25-7) Gearsystemet det er reklamert med er "shimano ettellerannet" og sykkelen er en 2000,- 24" sykkel (Alprace) fra Coop. Jeg har teipa etter beste evne, og han kan gire med venstre håndtak (3 gir) så han klarer seg helt fint, men jeg skulle gjerne hatt den opp å kjøre med alle girene (og fått vekk tapen, siden sykkelen ellers er ganske pen (veldig pen faktisk... og bare 4 mnd gammel)) :) Er dette 2000,- mat for en sykkelreparatør, et prosjekt jeg burde greie selv .. eller "hiv driten i søpla og kjøp ny" prosjekt (sistnevnte løsning liker jeg definitivt minst.. spes etter dette uhellet) ;D

    Kan man kjøpe et nytt høyre gir håndtak og "snurre det på plass" selv ? eller er dette litt mer "køddent" enn jeg tror?
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.368
    Antall liker
    151
    Du får tak i en ny girhendel i enhver litt velutstyrt sykkelsjappe, og de viser deg hvor du putter inn ny girwire. Det eneste som er litt krøkkete er å få av håndtaket. Det man gjør på sykkelsjappene er å stappe en trykkluft dings under gummien og så skvetter håndtaket av. Du kan også vri det av med håndkraft, men det sitter godt og krever litt "innsats".
    Med ny girhendel på styret og det gamle håndtaket tredd på plass igjen tar du wiren og trer den gjennom de hylsene den gamle wiren gikk gjennom og evt fester på ramma. Så fester du enden av wiren i giret. Skulle du stå fast er det bare å si fra så får du tips om løsninger her.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Kanon! tusen takk for tips. Det skal sjekkes ut.. Vet ikke om så mange sykkelreparatører, men vet om en på Strømmen som sikkert er oppegående på dette. worth a shot.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Hårgel HAR jeg vel :) mulig madammen lakker håret (litt usikker på det) er alle farger lakk brukandes ? ;D ;D

    Valentino skrev:
    Andreas skrev:
    Du kan også vri [håndtaket] av med håndkraft, men det sitter godt og krever litt "innsats".
    eller litt hårlakk. 8)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.411
    Antall liker
    25.131
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Unaas fremstår som et seriøst lite selskap (bortsett fra at jeg ikke klarer å komme til bestillingssidene deres pga lenkebrudd). Jeg har faktisk blitt anbefalt å se på dem for kun kort tid siden, men teflonhjernen min klarte å glemme navnet før jeg kom fra trening.
    Der fikk jeg pris på mail, og den var da hyggelig. Kanskje det blir karbon allikevel.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    665
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    11
    Valentino skrev:
    Valentino skrev:
    Unaas fremstår som et seriøst lite selskap (bortsett fra at jeg ikke klarer å komme til bestillingssidene deres pga lenkebrudd). Jeg har faktisk blitt anbefalt å se på dem for kun kort tid siden, men teflonhjernen min klarte å glemme navnet før jeg kom fra trening.
    Der fikk jeg pris på mail, og den var da hyggelig. Kanskje det blir karbon allikevel.
    Hva er prisen få disse hjulene?
    Ser ganske så flotte ut....
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.411
    Antall liker
    25.131
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I 2010 har prisen vært 7990,- inklusive karbonspesifikke bremseklosser, fikk jeg opplyst. De har ikke hjul inne nå, neste ladning kommer fra østen en gang på senhøsten.

    Til ShimaNO- og SRAM-brukere: Det frihjulsnavet er eloksert aluminium. Det kan være trøblete slik som på HED-hjulene jeg nevnte lenger oppi her.
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    529
    Antall liker
    50
    Valentino skrev:
    I 2010 har prisen vært 7990,- inklusive karbonspesifikke bremseklosser, fikk jeg opplyst. De har ikke hjul inne nå, neste ladning kommer fra østen en gang på senhøsten.

    Til ShimaNO- og SRAM-brukere: Det frihjulsnavet er eloksert aluminium. Det kan være trøblete slik som på HED-hjulene jeg nevnte lenger oppi her.
    Den prisen høres god ut, særlig med tanke på servicenivået som nettsidene beskriver.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.411
    Antall liker
    25.131
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så finnes også Corima i Frankrike. De har egen webshop, og prisen de skal ha er ikke hårreisende: www.corima.com



    Det er nok pariserversjonen av Aero+ til venstre som er mest aktuell for kjedekjørende Valentino. Winium-felgen til høyre er jeg temmelig sikker på at sitter på toppklatrehjulet til Campa.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.411
    Antall liker
    25.131
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det e'kje slutt før den feita damå synge!*



    I finværet utenfor Stange kirke i forgårs, lett kjærtegnende pilegrimsrutemarkeringen til Nidaros.
    - Skal vi?
    - Det er feil vei, lille du. Og dessuten har de bart der oppe.


    *Kaizers Orchestra. Overført: Det snør ikke ennå.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn