Sykkelsesongen 2010

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Min Specialized Rockhopper Disc vart nyleg stolen. Trist, men det gir ein god unskuldning til å kjøpe ny stisykkel ;)

    Eg lurer no på å gå for ein heildempa sak og har kika litt rundt i Bergen.

    Det blir ein relativt rimeleg sak til 15-20k. Eg syklar sti både oppover og nedover, og er lettbygd, så eg tenker ikkje å gå for dei mest robuste modellane. Eg har lurt litt på desse..

    LaPierre x-control 210

    http://www.lapierre-bikes.co.uk/lapierre/x-country-mountain-bike/2010/x-control-210-2010

    x-control 310

    http://www.lapierre-bikes.co.uk/lapierre/x-country-mountain-bike/2010/x-control-310-2010

    zesty 214

    http://www.lapierre-bikes.co.uk/lapierre/all-mountain-bike/2010/zesty-214-2010

    Commencal Meta 55.3 '09

    http://www.sykkelbutikken.no/sykkel/terreng/commencal-meta-55_3-09/

    Commencal Meta 55.2 '09

    http://www.sykkelbutikken.no/sykkel/terreng/commencal-meta-55_2-09/

    Commencal Meta 4.3 '08

    http://www.sykkelbutikken.no/sykkel/terreng/commencal-meta-4_3-08/

    Nokon som har synspunkt på desse, eller tips om andre syklar?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Ble nye spd-pedaler på meg i dag. Skal bli godt å slippe å gå på trynet pga at skoen løsner :)
    Gikk for et par vanlige shimano XT. Godt nok for denne tullingen :)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.386
    Antall liker
    93.673
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Hadde min første runde på offroadsykkelen min på isete skogsveier i går. Ble bare en 25 km, men det er da en start. Godt å komme seg ut i finværet
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    kjetinho skrev:
    Min Specialized Rockhopper Disc vart nyleg stolen. Trist, men det gir ein god unskuldning til å kjøpe ny stisykkel ;)

    Eg lurer no på å gå for ein heildempa sak og har kika litt rundt i Bergen.

    Det blir ein relativt rimeleg sak til 15-20k. Eg syklar sti både oppover og nedover, og er lettbygd, så eg tenker ikkje å gå for dei mest robuste modellane. Eg har lurt litt på desse..
    Kjenner ikke til lapierre, men commencal har alltid hatt gode sykler.

    Går det mye opp og ned? Du sa Bergen, så da satser vi på det ;) Da vil jeg anbefale justerbar setepinne og senkbar gaffel med kontroller på styret (luft), om ikke du har gramtellingsnevroser da. Det gir en utrolig dynamikk i syklingen å kunne legge ned fronten litt i en bratt stigning eller bare la setet droppe i det du ruller utfor kanten... Å ha det setet opp i ræven i utforbakkene er bare helt uaktuelt. Med tanke på hvor versatile dagens stisykler er, så får du virkelig glede av en slik funksjon.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.423
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    .tore. skrev:
    kjetinho skrev:
    Min Specialized Rockhopper Disc vart nyleg stolen. Trist, men det gir ein god unskuldning til å kjøpe ny stisykkel ;)

    Eg lurer no på å gå for ein heildempa sak og har kika litt rundt i Bergen.

    Det blir ein relativt rimeleg sak til 15-20k. Eg syklar sti både oppover og nedover, og er lettbygd, så eg tenker ikkje å gå for dei mest robuste modellane. Eg har lurt litt på desse..
    Kjenner ikke til lapierre, men commencal har alltid hatt gode sykler.

    Går det mye opp og ned? Du sa Bergen, så da satser vi på det ;) Da vil jeg anbefale justerbar setepinne og senkbar gaffel med kontroller på styret (luft), om ikke du har gramtellingsnevroser da. Det gir en utrolig dynamikk i syklingen å kunne legge ned fronten litt i en bratt stigning eller bare la setet droppe i det du ruller utfor kanten... Å ha det setet opp i ræven i utforbakkene er bare helt uaktuelt. Med tanke på hvor versatile dagens stisykler er, så får du virkelig glede av en slik funksjon.
    Dersom sykkelen skal brukes som maraton/stisykkel ville jeg prioritert å holde vekten nede.

    Personlig synes jeg alle sykkelalternativene som er listet opp ser spennende ut men hvis jeg skulle valgt ville jeg gått for Lapierre Zesty.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Guttungen på 6 var med på sykkeltur i går. 2,5 mil uten å klage en eneste gang :) Stolt pappa :D
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.382
    Antall liker
    4.051
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Vi kjører på med de samme gamle syklene.

    Turner RFX for sti.
    Canfield Jedi F1 for utfor.
    Myiata OneTen singlespeed for landevei.
    Diamant Model 16 for tursykling i byen.

    Og så skal jeg nok kjøpe nytt bakhjul til hardtailen.

    Var ute noen timer i helgen, og lungekapasitet og muskler er ferskvare. :(
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.109
    Antall liker
    108.847
    Torget vurderinger
    23
    Du skulle ikke spist all den sjokoladen på en gang........ ;D ;D ;D

    (PS: har ikke hatt hjerte til å spreyye Miles Davis'en enda)
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    thomand skrev:
    Guttungen på 6 var med på sykkeltur i går. 2,5 mil uten å klage en eneste gang :) Stolt pappa :D
    Bravo!

    Mvh
    Sniff
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Må ha ny MTB i år og titter rundt på pent brukt/vårtilbud. Da er det jo snakk om enkeltsykler, og den konkrete rammestørrelsen får betydning. Prøver å finne ut hvilken rammestørrelse som passer for meg, men ser det er mye sprikende på de googletreffene jeg har prøvd. Ser blant annet at en del mener det er forskjeller fra merke til merke.

    Jeg er 175 cm. Har nå en Hard rocx trainex (?). Mener den er 17”, men er ikke sikker. Står i opplag på et litt utilgjengelig sted.

    Mvh
    Sniff
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.345
    Antall liker
    19.957
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ny sykkelsesong, alt har blitt mye bedre etter jeg har fått på smale dekk på sykkelen min, men eneste problem er at jeg nå trår som gal.. Spørs om jeg ikke må se etter en mer egnet sykkel snart. Er det dumt å lete etter brukte, eller bør en kjøpe ny, og hva slags pris koster en grei racing-sykkel
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Ikke noe i veien for å kjøpe brukt. Bare sjekk ut sykkelen godt og pass på at du ikke kjøper tjuvgods!!! Markedet for slikt vil vi ikke bidra til :mad:. Hifi og sykkel synes å være sammenlignbare størrelser. Mange pengesterke utøvere som passer godt på utstyret og bytter ofte.

    Mvh
    Sniff
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.600
    Antall liker
    367
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Ridley Shark. LX, Fsa. Kommer nok til å ha denne ut sesongen, da blir den nok pensjonert til rein vinter/butikk/pub sykkel.
    Har vært veldig god. Fulgt meg siden 05!
     

    Vedlegg

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Det var en som har tatt godt vare på sakene sine ja! Flott sykkel!

    Mvh
    Sniff
     

    Jantry

    Medlem
    Ble medlem
    30.04.2002
    Innlegg
    22
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Vurderer å kjøpe ny sykkel. Har en gammel Hard Rocx C4 som jeg har vært og er meget fornøyd med.
    Valget står mellom en 2010 mod C4 SL, og en 2009 mod C5 SL som med rabatt kommer ut omtrent likt prismessig.
    Noen Hard Rocx eksperter som har gode råd?
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.600
    Antall liker
    367
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Sniff skrev:
    Det var en som har tatt godt vare på sakene sine ja! Flott sykkel!

    Mvh
    Sniff
    Takker Sniff! Skal få lagt ut et bilde av landeveissnoken, må bare få den frem og en liten vårpuss først!
    Ridley det også.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.423
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Sniff skrev:
    Må ha ny MTB i år og titter rundt på pent brukt/vårtilbud. Da er det jo snakk om enkeltsykler, og den konkrete rammestørrelsen får betydning. Prøver å finne ut hvilken rammestørrelse som passer for meg, men ser det er mye sprikende på de googletreffene jeg har prøvd. Ser blant annet at en del mener det er forskjeller fra merke til merke.

    Jeg er 175 cm. Har nå en Hard rocx trainex (?). Mener den er 17”, men er ikke sikker. Står i opplag på et litt utilgjengelig sted.

    Mvh
    Sniff
    Denne ger grei for å finne rammestørrelse: http://www.bikebuster.no/ramme-guide-no.html

    De har gode priser på sykler der også
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Det var en nyttig side! Takk for link. Var jo en stor rabbatt på den Ferrari-sykkelen, men når jeg ser på spesifikasjonene ser det ut som den nå koster ca det den er verdt når man preller av alt ferrari-stasjet.

    Mvh
    Sniff
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.423
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Ferarri utstyret er vel bare noe de slenger på for å kreve blodpris....

    Får nyhetsmail fra de og for meg ser det ut som om de er konkurransedyktige på racersykler. Noen ny offroad kan jeg uansett ikke kjøpe siden jeg har 3 stk i boden.
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.600
    Antall liker
    367
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Har en Gary Fisher Procaliber ramme i sort, gul og rød team farge som jeg har lyst til å gjøre noe retro med. Denne går for og være top ten alltime frame. Noen gode forslag til tilnærming til dette. Kommer med bilde.
    Bare elsker denne ramma. Sykla på den i mange år.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.382
    Antall liker
    4.051
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Den setter du selvfølgelig opp med tidsriktige komponenter fra samme tid som rammen.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.382
    Antall liker
    4.051
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    pengesluk skrev:
    Du skulle ikke spist all den sjokoladen på en gang........ ;D ;D ;D

    (PS: har ikke hatt hjerte til å spreyye Miles Davis'en enda)

    Sjokkisen smakte bra. :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    room skrev:
    Har en Gary Fisher Procaliber ramme i sort, gul og rød team farge som jeg har lyst til å gjøre noe retro med. Denne går for og være top ten alltime frame. Noen gode forslag til tilnærming til dette. Kommer med bilde.
    Bare elsker denne ramma. Sykla på den i mange år.
    OCLV-karbon fra rundt '96-'97? I så fall har jeg samme i Trek sin svarte/'natur'-variant. 12-13 år, og den virker fortsatt (bytta gaffel og et par bakhjul ellers bare slitedeler). Herlig sykkel.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    C. Alshus skrev:
    Den setter du selvfølgelig opp med tidsriktige komponenter fra samme tid som rammen.
    eller mer moderne og bedre hvis du vil bruke den til sykling og ikke som veggpynt.
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.600
    Antall liker
    367
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Zomby_Woof skrev:
    room skrev:
    Har en Gary Fisher Procaliber ramme i sort, gul og rød team farge som jeg har lyst til å gjøre noe retro med. Denne går for og være top ten alltime frame. Noen gode forslag til tilnærming til dette. Kommer med bilde.
    Bare elsker denne ramma. Sykla på den i mange år.
    OCLV-karbon fra rundt '96-'97? I så fall har jeg samme i Trek sin svarte/'natur'-variant. 12-13 år, og den virker fortsatt (bytta gaffel og et par bakhjul ellers bare slitedeler). Herlig sykkel.
    Denne er eldre en 96-97. 92 tipper jeg. Columbus stålramme hvis husken er riktig. Heller mere mot moderne egentlig. Har verken plass eller får neppe lov til å henge den på veggen.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Såpass, ja. Det er vel bare å sette på en moderne Shimanogruppe med felgbremser. Hvis du har tenkt å bruke sykkelen, kan det være et mareritt å finne slitedeler til utgåtte grupper. Derfor nytt.
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.345
    Antall liker
    19.957
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Snart i dusjen etter en 2,5mils sykkeltur - herlig vær, men kommunen er ekstremt dårlig til å få vekk all sanden de "gav" oss i vinter. Ganske skummelt noen plasser.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har vært på lagerhotell i dag og leta etter sykkeltøyet mitt, som jeg ikke trodde jeg kom til å trenge før jeg fikk ny leilighet.
    Fant hjelm og vinterjakker. Hvor er skoovertrekk og lange bukser? Faen!!!

    :-\
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.382
    Antall liker
    4.051
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    65finger skrev:
    C. Alshus skrev:
    Den setter du selvfølgelig opp med tidsriktige komponenter fra samme tid som rammen.
    eller mer moderne og bedre hvis du vil bruke den til sykling og ikke som veggpynt.

    Hvor mange setter moderne aluminiumsfelger på sin klassiske engelske sportsbil?

    Klart en ramme fra -92 skal ha klassisk utstyr. Noe annet blir håpløst. Setter man på en moderne dempegaffel, kan man oppleve at geometrien på sykkelen blir helt feil da en moderne dempegaffel har mye høyere aksel-til-krone lengde enn en gaffel fra 1992. Sykkelen vil bli håpløs å sykle på og og i værste fall kan rammen knekke.

    En kompis av meg har forøvrig en komplett XT-gruppe å selge, fra omtrent samme tidsepoke. ;)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    C. Alshus skrev:
    65finger skrev:
    C. Alshus skrev:
    Den setter du selvfølgelig opp med tidsriktige komponenter fra samme tid som rammen.
    eller mer moderne og bedre hvis du vil bruke den til sykling og ikke som veggpynt.

    Hvor mange setter moderne aluminiumsfelger på sin klassiske engelske sportsbil?

    Klart en ramme fra -92 skal ha klassisk utstyr. Noe annet blir håpløst. Setter man på en moderne dempegaffel, kan man oppleve at geometrien på sykkelen blir helt feil da en moderne dempegaffel har mye høyere aksel-til-krone lengde enn en gaffel fra 1992. Sykkelen vil bli håpløs å sykle på og og i værste fall kan rammen knekke.

    En kompis av meg har forøvrig en komplett XT-gruppe å selge, fra omtrent samme tidsepoke. ;)
    Det er ikke sammenlignbart med en engelsk sportsbil. Så "klassiske" er ikke disse rammene. moderne dempegaffel kan man sikkert droppe men det er da annet utstyr på en sykkel enn dempegaffel
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.411
    Antall liker
    25.135
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fy Fabian som Cancellara kjørte!


    Samme som jeg har den Ti Megatuben. Vi har vært ute i dag, Celeste og jeg.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.423
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Dekkene på raceren min har blitt firkanta i løpet av fjorårssesongen.

    Er det Continental GP4000 som gjelder når jeg må ha et par nye dekk?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.150
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Valentino: Fått barbert leggene til årets sesong eller trenger du isolasjonen enn så lenge i mjøstraktene? ;D
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.423
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Som den handlingens mann jeg er så ble det Conti GP4000, ble en del billigere enn Michelin. Handlet også ny kassett og kjede til ene offroaden så den blir klar for sesongen.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Klarte endelig å finne alle 'vinter'klærne. Fri tirsdag-torsdag. Da blir det vel en tur eller to.

    Så forresten at Sørensen hadde GP4000 for 245,- pr. stk. Gode dekk, vet ikke om jeg trenger å lete etter noe bedre. Jeg sliter ikke ut nok dekk til å skaffe meg noen bred erfaring heller.

    Dessuten har jeg to stykk helt nye liggende et eller annet sted.... :-\
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.423
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bestilte mine GP4000 fra bikeshop til samme pris.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn