Sykkelsesongen 2011

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.839
    Antall liker
    23.948
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Godt nyttår, medsyklister!

    Jeg fant en artig historie hos den britiske posh-tøyprodusenten Rapha, der fire ryttere sykler samme ruta som vinner Octave Lapize og de andre gjorde i 1910, første gangen TdF tok for seg de nå så velkjente passene i Pyrineene. Lapizes ord til løpsleder Desgrange på toppen av Aubisque var legendariske Vous êtes des assassins!, dere er mordere!

    Snurr film!

    ---

    Årets første sykkeltur er også unnagjort i praktværet. Her er gamle Canna godt plantet i brøytekanten.



    Goin' like a freight train, baby!
     

    Vedlegg

    flippin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    116
    Antall liker
    128
    Torget vurderinger
    1
    Ahh, savner Pyrineene når jeg ser den filmen... Kjekt å kjenne seg igjen på de flotte veiene :)

    Har troen på sykkelsesongen 2011!
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Fikk årets første sykkeltur i dag jeg også. 8 km for å hente bilen som stod igjen fra i går :)
    Stål-is og racing ralphs er no-no
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg har satt meg et anderledes mål. To ganger har jeg vurdert turen, men nå for tredje gang må det bare gå.




    15 år gammel ble langrenn erstattet med sykkel. Ikke noe stort talent, men jeg var i allefall med endel år som amatør. Senere ble det turritt litt av og på, men de siste årene har jeg knapt rørt syklene og vekta har rast oppover i takt med en vanskelig periode. Jojo-slanking har gjort det bare mye verre, så gamle dager med fjellklatring og 8-15 (noen ganger 20) mil nesten hver dag føles som peanuts i forhold til å komme tilbake i form nå. Ikke minst psykisk er det drittungt. Både selvfølelsen i trening (hodet er fortsatt innstilt som godt trent syklist med konkurranseinnstinkt) og ikke minst sultfølelsen særlig i begynnelsen.

    Så nå skal jeg kjøpe billetter til Frankrike og en kalender hvor alle dager loggføres. Må begynne i det små (gåturer og treningstudio), men jeg skal klare å være å være bra form til mai eller juni. Mye spinning når jeg er klar for det i god tid før snøen smelter. Planen er å sykle fra Sør-Frankrike (kanskje allerede fra Bordeaux) til Porto. Langs pilgrimsleden til Campostela eller om jeg tar av før for å sikte meg inn mot Porto (eller til og med Lisboa). Minst 1000 km på grusveier og mye opp og ned.

    Egentlig så har det aldri vært konkurransene som har drevet meg, men den fantastiske følelsen av å rulle over flotte landskaper og kjenne at kroppen fungerer topp. Særlig det å kunne klatre kilometer etter kilometer i godt driv i fjell er en herlig følelse. Gjerne blott alene. Jeg bodde en periode i Frankrike og kjente få der. Men jeg følte meg aldri ensom grunnen så mange flotte sykkelturer. Det savner jeg veldig.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.287
    Antall liker
    237
    Torget vurderinger
    1
    Målet i år 2011 blir å få med hele gjengen under 10t på vättern :) nå hadde vi dritt vær både 2009 og 2010, spesielt i fjor hvor vi hadde ca 6-7 plussgrader og godt med regn gjennom natta :mad:

    Jeg trodde jeg skulle fryse ihjel rett og slett, pluss at vi i tillegg fikk 5 punkteringer :mad:

    Så vi endte opp litt spredt over mål fra ca 9t45min - 10t20min.

    Vi får nok med en del "dølass" i år også, men vi har bestemt at vi skal sykle som et fellesskap.

    Destiny.. :)
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.287
    Antall liker
    237
    Torget vurderinger
    1
    Stå på Lyngen ;) til sommern er du i toppform ;)

    Destiny.. :)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Lyngen skrev:
    Jeg har satt meg et anderledes mål. To ganger har jeg vurdert turen, men nå for tredje gang må det bare gå.




    15 år gammel ble langrenn erstattet med sykkel. Ikke noe stort talent, men jeg var i allefall med endel år som amatør. Senere ble det turritt litt av og på, men de siste årene har jeg knapt rørt syklene og vekta har rast oppover i takt med en vanskelig periode. Jojo-slanking har gjort det bare mye verre, så gamle dager med fjellklatring og 8-15 (noen ganger 20) mil nesten hver dag føles som peanuts i forhold til å komme tilbake i form nå. Ikke minst psykisk er det drittungt. Både selvfølelsen i trening (hodet er fortsatt innstilt som godt trent syklist med konkurranseinnstinkt) og ikke minst sultfølelsen særlig i begynnelsen.

    Så nå skal jeg kjøpe billetter til Frankrike og en kalender hvor alle dager loggføres. Må begynne i det små (gåturer og treningstudio), men jeg skal klare å være å være bra form til mai eller juni. Mye spinning når jeg er klar for det i god tid før snøen smelter. Planen er å sykle fra Sør-Frankrike (kanskje allerede fra Bordeaux) til Porto. Langs pilgrimsleden til Campostela eller om jeg tar av før for å sikte meg inn mot Porto (eller til og med Lisboa). Minst 1000 km på grusveier og mye opp og ned.

    Egentlig så har det aldri vært konkurransene som har drevet meg, men den fantastiske følelsen av å rulle over flotte landskaper og kjenne at kroppen fungerer topp. Særlig det å kunne klatre kilometer etter kilometer i godt driv i fjell er en herlig følelse. Gjerne blott alene. Jeg bodde en periode i Frankrike og kjente få der. Men jeg følte meg aldri ensom grunnen så mange flotte sykkelturer. Det savner jeg veldig.
    Inspirerende mål. Ønsker deg masse lykke til, og håper vi får en billed-blogg fra turen etterhvert :)
    Hadde jeg ikke vært så bundet opp i jobb så hadde jeg bedd meg selv med på turen :) Hørtes fantastisk ut.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Henger meg på her. Lykke til lyngen!
    Mvh
    Sniff
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.839
    Antall liker
    23.948
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Flott mål det der, Lyngen. Min kone gikk deler av ruten til Santiago i høst sammen med en venninne og det var suksess. Syklende pilegimer ble også observert.

    Mitt sesongmål er en pakketur, avreise 5/8.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Valentino skrev:
    Mitt sesongmål er en pakketur, avreise 5/8.
    Bare 780 km tss... ;).

    Det blir helst sikker en kjempeflott opplevelse :). Du får lage en billedserie. Du har jo da fordelen med bedre sykkel og asfalt. Jeg er mest glad i landeveissykling, men tror en slik tur i litt lettere terreng (men må over pyreneene og et pass til) passer meg bedre nå med bagasje og rimelige overnattinger. Hvor mye tid må jeg regne med tro? Har jo ikke gjort noe sånt før og i allefall ikke med terrengsykkel. Da skal ikke være noen konkurranse om å sykle fort (er jo en pilgremsled), men være en utfordring i lengde med lange dagsetapper. 5-6 timer pr. dag og snittfart på 22 km/t omtrent? Lite asfalt og mye opp og ned. Lurer på om jeg skal satse på min Specialized Stumpjumper eller om jeg skal kjøpe en rimeligere hybrid. Mye med tanke på sikkerheten, for godsykkelen må ikke bli sjælt. Må også skaffe bærevesker.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    thomand skrev:
    Inspirerende mål. Ønsker deg masse lykke til, og håper vi får en billed-blogg fra turen etterhvert :)
    Hadde jeg ikke vært så bundet opp i jobb så hadde jeg bedd meg selv med på turen :) Hørtes fantastisk ut.
    Takk! Jeg skal ta med et lite kamera. Om noen blir med på hele eller deler av turen så er det flott, men jeg skal sykle uansett. Regner med at man møter mange andre syklister og gående på overnattingstedene uansett så ensomt tror jeg ikke det blir.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Lyngen skrev:
    Valentino skrev:
    Mitt sesongmål er en pakketur, avreise 5/8.
    Bare 780 km tss... ;).

    Det blir helst sikker en kjempeflott opplevelse :). Du får lage en billedserie. Du har jo da fordelen med bedre sykkel og asfalt. Jeg er mest glad i landeveissykling, men tror en slik tur i litt lettere terreng (men må over pyreneene og et pass til) passer meg bedre nå med bagasje og rimelige overnattinger. Hvor mye tid må jeg regne med tro? Har jo ikke gjort noe sånt før og i allefall ikke med terrengsykkel. Da skal ikke være noen konkurranse om å sykle fort (er jo en pilgremsled), men være en utfordring i lengde med lange dagsetapper. 5-6 timer pr. dag og snittfart på 22 km/t omtrent? Lite asfalt og mye opp og ned. Lurer på om jeg skal satse på min Specialized Stumpjumper eller om jeg skal kjøpe en rimeligere hybrid. Mye med tanke på sikkerheten, for godsykkelen må ikke bli sjælt.
    Med tanke på bagasje og grusveier samt at du sykler alene ville jeg ikke forventet et snitt på 22km/t over flere dager, 15 km/t er mer realistisk.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.287
    Antall liker
    237
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg satt på grovt knastedekk bak, og nokian ekstrem piggdekk fram, så nå skal jeg prøve meg på noen turer på snølagte sykelstier og andre stier her i Fredrikstad ;D

    Sykkelsesongen 2011 er herved erklært som åpnet ;D

    Destiny.. :)
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.287
    Antall liker
    237
    Torget vurderinger
    1


    Offroaden klar for vintersykling ;D

    Destiny.. :)
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.287
    Antall liker
    237
    Torget vurderinger
    1


    Spinningsykkeln står klar i tilfelle....

    Destiny.. :)
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.287
    Antall liker
    237
    Torget vurderinger
    1


    Racern står og venter på våren, her med treningshjula på ;D

    Destiny.. :)
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.287
    Antall liker
    237
    Torget vurderinger
    1


    Kjelleranlegget med høyre høyttaler, blir brukt under spinningsøkter, eller ved div sykkel mekking....

    Destiny.. :)
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.287
    Antall liker
    237
    Torget vurderinger
    1


    Et til av offroaden da ;D

    Destiny.. :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Fin sykkel :)

    Jeg hjalp en kompis med å kjøpe sykkel for 2 sesonger siden og da endte vi opp med Giant XTC med SLX gruppe og Reba demper og han har ikke rørt en skrue siden han fikk sykkelen.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.287
    Antall liker
    237
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    Fin sykkel :)

    Jeg hjalp en kompis med å kjøpe sykkel for 2 sesonger siden og da endte vi opp med Giant XTC med SLX gruppe og Reba demper og han har ikke rørt en skrue siden han fikk sykkelen.


    Jeg bytter og mekker litt, har hatt litt forskjellige gafler, hjulsett, kranksett, styrer,stem, seter, setepinner o.s.v.

    Er veldig fornøyd med den sykkeln ja...

    Destiny.. :)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Fikk balanserulle av min vakre forlovede i dag :D
    Ikke verst å komme hjem til en sånn gave pluss deilig laksemiddag.
    Og jeg som ikke har bursdag engang :D
    Jomfruturen gikk kjempebra. 2 mil unnagjort, og flere skal det bli :)
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.287
    Antall liker
    237
    Torget vurderinger
    1
    thomand skrev:
    Fikk balanserulle av min vakre forlovede i dag :D
    Ikke verst å komme hjem til en sånn gave pluss deilig laksemiddag.
    Og jeg som ikke har bursdag engang :D
    Jomfruturen gikk kjempebra. 2 mil unnagjort, og flere skal det bli :)
    Balanserulle virker vanskelig å bruke, hadde vært redd for å tryne jeg da. Klikker du deg fast da eller?

    Destiny.. :)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.839
    Antall liker
    23.948
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Balanserulle er veldig lurt å bruke. Et dårlig og ujevnt tråkk blir nådeløst avslørt. Med en balanserulle kan man bruke vinteren til å forbedre teknikken sin. En vanlig rulle forverrer gjerne teknikken om den brukes kun alene.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.287
    Antall liker
    237
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Balanserulle er veldig lurt å bruke. Et dårlig og ujevnt tråkk blir nådeløst avslørt. Med en balanserulle kan man bruke vinteren til å forbedre teknikken sin. En vanlig rulle forverrer gjerne teknikken om den brukes kun alene.
    Er det ikke vanskelig å komme i gang, og å avslutte økta da?

    Tviler ikke på at det er knallgod trening hvis man klarer å bruke den....

    Destiny.. :)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.839
    Antall liker
    23.948
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg setter min i en døråpning slik at jeg kan støtte meg med albuene når jeg starter og stopper. Funker som fy.Og jeg klikker meg selvfølgelig inn. :)

    Her er en balanserulle for folk som synes slike er nifse:
    http://www.cyclingnews.com/features/product-review-elite-e-motion-rollers


    Jeg har forløperen til Tacx Antares, som nok er vanskeligere å lære seg enn Eliterullen:
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Destiny skrev:
    thomand skrev:
    Fikk balanserulle av min vakre forlovede i dag :D
    Ikke verst å komme hjem til en sånn gave pluss deilig laksemiddag.
    Og jeg som ikke har bursdag engang :D
    Jomfruturen gikk kjempebra. 2 mil unnagjort, og flere skal det bli :)
    Balanserulle virker vanskelig å bruke, hadde vært redd for å tryne jeg da. Klikker du deg fast da eller?

    Destiny.. :)
    Jeg var litt skeptisk selv, men det tok 10 min i dørkarmen å få sånn passe kontroll. Etter det var det bånn gass. En halvtime etter syklet jeg ganske komfortabelt med en hånd på styret. Ubeskrivelig mye gøyere enn rulle som man spenner sykkelen fast i. Etter min mening altså.

    I morgen går jeg til innkjøp av piggdekk til hardtailen, så da er det kun meg selv det står på :)
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.287
    Antall liker
    237
    Torget vurderinger
    1
    thomand skrev:
    Destiny skrev:
    thomand skrev:
    Fikk balanserulle av min vakre forlovede i dag :D
    Ikke verst å komme hjem til en sånn gave pluss deilig laksemiddag.
    Og jeg som ikke har bursdag engang :D
    Jomfruturen gikk kjempebra. 2 mil unnagjort, og flere skal det bli :)
    Balanserulle virker vanskelig å bruke, hadde vært redd for å tryne jeg da. Klikker du deg fast da eller?

    Destiny.. :)
    Jeg var litt skeptisk selv, men det tok 10 min i dørkarmen å få sånn passe kontroll. Etter det var det bånn gass. En halvtime etter syklet jeg ganske komfortabelt med en hånd på styret. Ubeskrivelig mye gøyere enn rulle som man spenner sykkelen fast i. Etter min mening altså.

    I morgen går jeg til innkjøp av piggdekk til hardtailen, så da er det kun meg selv det står på :)
    Har satt piggdekk på framhjulet og grovt knastedekk på bakhjulet


    Satser på at det går bra...

    Destiny.. :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    På snøføre er vanlige offroad dekk minst på høyde med piggdekk.

    Tidligere med 2 hardtailer og et ekstra hjulsett hadde jeg Racing Ralph, Kenda Karma og Schwalbe Ice Spiker og på løs nysnø var piggdekkene dårligst.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Skulle egentlig hatt et ekstra hjulsett til piggdekkene. Er ikke uvanlig med isføre her nede i sør, men ser for meg at pigg er unødvendig på snø, og skikkelig tungvint på asfalt.

    Fikk meg et par mil til på rulla i dag. Deilig å bevege beina igjen etter 4 mnd så og si uten trening. Sykt hvor fort formen forsvinner :( Håper den kommer like fort tilbake :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    thomand skrev:
    Skulle egentlig hatt et ekstra hjulsett til piggdekkene. Er ikke uvanlig med isføre her nede i sør, men ser for meg at pigg er unødvendig på snø, og skikkelig tungvint på asfalt.

    Fikk meg et par mil til på rulla i dag. Deilig å bevege beina igjen etter 4 mnd så og si uten trening. Sykt hvor fort formen forsvinner :( Håper den kommer like fort tilbake :)
    Jeg har vanlig Schwalbe Ice Spiker 2.1 og det ruller helt greit på asfalt så det er ikke noe å bekymre seg for. Med litt forsiktig bremsing så holder de godt også.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.656
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Her sykles det på slicks enda! De borrer seg rett ned til underlaget! :D
     

    Knutn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    304
    Antall liker
    24
    Jeg har lurt på å kjøpe piggdekk, men synes egentlig at det går fint uten. Det eneste er på blank is at jeg tror det kan ha noe for seg, men er det fler enn Anonym (takk) som har prøvd begge deler?
    Skinks sysnpunkter på slicks er og interessante synes jeg.

    Mvh Knutn
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Jeg gleder meg til å møte sykkelsesongen med 6700 Ultegra hjul.

    Hva er det som gir best value for money når det er snakk om styre/setepinne og stem på racer? Er nødt til å ha samme merke på alt, er litt sær der.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    3T er utvilsomt bra. Sjekk også ut FSA. Har brukt dette merket på mine siste 2 racere og er meget fornøyd. Modeller i alle prisklasser.

    Her er en link forresten...

    www.fullspeedahead.com


    mvh
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Ble ny lykt til ghosten i dag. Magicshibe 808

    Gleder meg til å ut å prøve i kveld.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn