Sykkelsesongen 2011

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    xerxes skrev:
    Brasse skrev:
    Dette er det drøyeste eg har sett: http://vimeo.com/9970489 :eek:
    Forholdsvis mange muligheter for bråstopp!
    Store Yehudi, den løypen hadde endel detaljer som nok måtte memoreres. Enkelte av de hoppene kunne endt ganske galt uten kjennskap til løypen. Tøft! Likte godt den bikkjen, som ingen brydde seg om å holde kontrollen på.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.512
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Noen sykkelløp blir klassikere med en gang. På lørdag går det femte Montepasci Strade Bianche-Eroica Toscana, et av de få proffritt som er inspirert av et turritt og ikke omvendt. I turrittutgaven er det ikke lov å stille med sykler nyere enn fra 1987, men i proffenes ritt går det i 11 gir og fiberrike rammer som vanlig.

Målgang er på Piazza del Campo i Siena, mest kjent for Il Palio:

flippin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Spennende ritt det der, var helt fantastisk når Giro d'Italia kjørte Strade Bianche i skikkelig regnvær i fjor. Må ha vært et av de mest episke ritt i nyere tid.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.610
    Torget vurderinger
    23
    Foreslår at vi døper den løypa for "Brekkebeiner'n" (c) Sluket ;D ;D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Før sesongen begynner for alvor: hva er galt med alle de fine sykkelstiene som noen veier er velsignet med?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    baluba skrev:
    Før sesongen begynner for alvor: hva er galt med alle de fine sykkelstiene som noen veier er velsignet med?
    Det er ikke noe galt med sykkelstiene men hvis en har en snittfart på 30km/t er det ikke forsvarlig eller lovlig å sykle på sykkelstiene.

Så det er for egen og andres sikkerhet at man holder seg i veien.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jepp! Transportsykling hører hjemme på GANG- og sykkelsti. Trening gjør det ikke. Lausbikkjer, barnevogner, rullatorer, skoleklasser mm. er ikke noe å dele to meter sti med når farten passerer 40.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.610
    Torget vurderinger
    23
    baluba skrev:
    Sukk- dette blir som barn og godter, Baluba. Får de lov å ta, så er det ikke noe morro.

Jeg bor/jobber like ved en veistrekning som er veldig traffikert med trailere og rutebusser. Vi snakker om en strekning på ca. 3 km. Det er store flotte brede sykkelstier hele veien. Fasit: 2 drept på 2 år, x antall påkjørsler. SKREMMENDE å se mangelen på vett. Småbarn i barnesete, i vintermørke morgener med snøslaps, forkjørsvei, hovedtrafikkåre med 60 km./t. - hører INGEN sted hjemme. Idiotene som gjør dette har jeg ingen sympati for, men det er trist for barna og den stakkars bilisten som blir innblandet i sånt.

Men nå skal vi ikke ødelegge sykkeltråden med syting - jeg har selv vært på lageret og hentet frem min Klein Attitude og skal kjøre full vårsjekk!

Edit: Zomby, du får nok holde deg på den smale sti - du klarer ikke 40 km. engang ;D ;D ;D

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.512
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dersom man av velvillighet skulle ønske å bruke sykkelstiene i lengre oppoverbakker slutter man fort etter å ha fått skåret opp dekkene av den knivskarpe grusen som skulle vært feid bort for uker siden. I år kommer jeg klok av skade ikke til å bruke en eneste sykkelsti før 17. mai.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ser poengene dine, Sluket. Som sagt, transport hører hjemme på gang- og sykkelsti. Trening lar seg ikke gjøre mellom alle rundingsbøyene. Dog finnes det ganske mange strekninger hvor veien er farlig. Da kan man godt ta en pause mens man passerer problemene i gangfart blant de gående.

En drøss med hensyn å ta. Bruker man vettet blir man svett, men ikke død (som regel).

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Poeng til Val òg. Det hjelper ikke med asfalt når den ligger under 5 centimeter granulert blinklysglass.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    pengesluk skrev:
    Zomby, du får nok holde deg på den smale sti - du klarer ikke 40 km. engang ;D ;D ;D
    Fritt fall og god aerodynamikk gjør underverker!  ;D

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.512
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sammendrag av lørdagens Montepasci Strade Bianche.

Vi får bare kjøre på med Leffe og Duvel, så klatrer vi nok som Gilbert vi også, sluket.

Æsj, Kodingen her gjør bredde/høydeforholdet helt feil. Her er direktelinken: http://www.youtube.com/watch?v=cpx8M1ebERY

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.610
    Torget vurderinger
    23
    Valentino skrev:
    Dersom man av velvillighet skulle ønske å bruke sykkelstiene i lengre oppoverbakker slutter man fort etter å ha fått skåret opp dekkene av den knivskarpe grusen som skulle vært feid bort for uker siden. I år kommer jeg klok av skade ikke til å bruke en eneste sykkelsti før 17. mai.
    Få på ballongdekka! Ingen unskyldning det der. Makan! Er du redd for sykkelmotepolitiet, kanskje? Mange forfengelige syklister der ute.. ::) ::)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.512
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er overhodet ikke forfengelig og kunne aldri aldri aldri tenke meg å posere.

Men bakgrunnen er jo fin da!

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.610
    Torget vurderinger
    23
    Er det en oppblåsbar sykkelbukse eller er du bare glad for å se meg ;D ;D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Begge deler, vil jeg tro. Ellers synes jeg du sier det som det er, og er helt enig. Nå er det sikkert forskjell på stier her og der, men de stedene jeg har vært så har hensynet til transportsyklister vært et akademisk problem. Jeg har nesten aldri sett noen bruke en sykkelsti. Det skulle ikke være noe problem å bremse ned de gangene i året det møtes på en transportsyklist. De befinner seg også stort sett i veien.

Det punkteringsproblemet kjenner jeg ikke, for jeg har aldri hatt en skikkelig racer. Men jeg tror at alle mine offroadere uten problemer skulle takle stiene. Kanskje det er annerledes for dere med italienske racere, for det er jo ikke mye gummi dere ruller på? Men hensynet til andre syklister kjøper jeg ikke, for de syklistene finnes i praksis ikke der jeg plages av syklister i veien.

Verst er som sluket skriver transportsyklister som befinner seg i veien. Det er totalt meningsløst der de siger avgårde på første gir i oppoverbakker.

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Det er direkte farlig å sykle på sykkelstier med litt hastighet på sykkeln, ofte er det hus på innersia stien, som gjør at huseier må krysse sykkelstien for å komme ut i veien.

Jeg har selv opplevd å bli påkjørt på en sykkelsti av en bil, med brudd i lårhalsen som resultat :p

Vi syklet på sykkelstien med svak lutning utfor, hadde nok 30-35km, så kom det en lett sving mot høyre, og der kom det brått en bil ut fra en gårdsplass, og det måtte bli en jævla smell.

Jeg med brekt lårhals, og min kamerat med nakkeskade. Det endte med delt skyld med billisten fordi vi hadde for høy hastighet på sykkelstien!

Politiet fortalte at hvis jeg hadde sykla i veien, og blitt påkjørt der så hadde billisten fått all skyld, så sykkelstier er absolutt ikke noe egnet sted for syklister med litt hastighet.

Destiny.. :)

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.229
    Sted
    Holmestrand
    baluba skrev:
    pengesluk skrev:
    Begge deler, vil jeg tro. Ellers synes jeg du sier det som det er, og er helt enig. Nå er det sikkert forskjell på stier her og der, men de stedene jeg har vært så har hensynet til transportsyklister vært et akademisk problem. Jeg har nesten aldri sett noen bruke en sykkelsti. Det skulle ikke være noe problem å bremse ned de gangene i året det møtes på en transportsyklist. De befinner seg også stort sett i veien.

Det punkteringsproblemet kjenner jeg ikke, for jeg har aldri hatt en skikkelig racer. Men jeg tror at alle mine offroadere uten problemer skulle takle stiene. Kanskje det er annerledes for dere med italienske racere, for det er jo ikke mye gummi dere ruller på? Men hensynet til andre syklister kjøper jeg ikke, for de syklistene finnes i praksis ikke der jeg plages av syklister i veien.

Verst er som sluket skriver transportsyklister som befinner seg i veien. Det er totalt meningsløst der de siger avgårde på første gir i oppoverbakker.
    Sykla til jobben i går. Holdt på å tryne seriøst!

Selv med mine megafete piggdekk fikk jeg store problemer da forhjulet datt ned i langsgående sprekk. 5-10 cm bred i 15-20 m lengde. Og ja det er ikke bare en av disse.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.512
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Som før nevnt her inne: Bastarden Gang og sykkelsti er en særnorsk farlighet. Q.E.D.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg leser alle disse forklaringene, men ingen av dem stemmer med de sykkelstiene jeg har sett. Dette dreier seg om stier der jeg ikke befinner meg, og jeg vet jo at de finnes. Dere opplever dem, så andre steder i landet finnes slike problemstillinger. Likevel kan jeg ikke akseptere noen av svarene i min hverdag, for de stiene jeg kjenner er lange og rette, uten avkjørsler og fritt lagt ved siden av en riksvei el. lignende. Sykkelstier som går forbi hus finnes det sikkert mange av, men det er ingen av de stiene som har irritert meg som gjør det.

Derfor er det for meg status quo. Jeg har nesten aldri sett en syklist på en sykkelsti, og de sykkelstiene jeg har sett har sjelden hatt noen hindre av de typene som nevnes her. Jeg anklager ingen for å ha vikarierende argumenter her, men det er nok ikke så enkelt for sykkelbermen.

Til nå er det bare punkteringsargumentet som har hatt noen relevans for mine erfaringer, for de tynne dekkene kan jo ikke tåle mye.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.512
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har siden 2000 liten eller ingen erfaring som commute-syklist. Den gang syklet jeg fra Torshov i Oslo til Solbrå i Asker. Jeg brukte sykkelveiene der jeg fant det hensiktsmessig, men må jo si at å prøve seg i "sykkelsporet" i Kirkeveien ned til krysset ved Frogner Stadion var særdeles hasardiøst. Omtrent like ille i Drammensveien på Skøyen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.610
    Torget vurderinger
    23
    Med alle disse historiene, så er det en ting som slår meg;

SYKLING EGNER SEG IKKE I DET HELE TATT! FÅ DE UT AV TRAFIKKBILDET STRAKS! DETTE ER TRANSPORTTERRORISME! (c) Sluket

N

nb

Gjest
    Skal snart starte sykle-til-jobben-sesongen. På turen fra Røa til Aker Brygge blir nesten hele strekningen tatt enten på sykkelsti (ikke kombivarianten) og gjennom Frognerparken. Fint å slippe å sykle i trafikken, både for syklist og bilist.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.610
    Torget vurderinger
    23
    HVA MED Å LEGGE SYKLISTENE I RØR?

(i beste mening, selvsagt)

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.229
    Sted
    Holmestrand
    pengesluk skrev:
    Med alle disse historiene, så er det en ting som slår meg;

SYKLING EGNER SEG IKKE I DET HELE TATT! FÅ DE UT AV TRAFIKKBILDET STRAKS! DETTE ER TRANSPORTTERRORISME! (c) Sluket
    Regner med at dette også gjelder for fotgjengere, rullatorer, busser, drosjer, lastebiler, brannbiler, ambulanser eller andre som på noen måte kan forstyrre eller forsinke din hverdag?
    :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.610
    Torget vurderinger
    23
    God ide!! Få det vekk. Rydd opp, saktegående trafikk må vike for oss som lever i høygir!! ;D ;D

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.512
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvis vi nå legger bort denne ufruktbare sykkelveidebatten en stund:

I år kommer det til å være enda flere "nye" treningssyklister på veiene enn i fjor. Folk som ikke kan å oppføre seg i trafikken på sykkel, enn si oppføre seg i sykkelfelt under turritt. Vi får passe på enten vi sykler eller kjører.

N

nb

Gjest
    Valentino skrev:
    I år kommer det til å være enda flere "nye" treningssyklister på veiene enn i fjor. Folk som ikke kan å oppføre seg i trafikken på sykkel, enn si oppføre seg i sykkelfelt under turritt. Vi får passe på enten vi sykler eller kjører.
    Det er sikkert mye de samme som ikke kan å oppføre seg når de kjører bil også.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.610
    Torget vurderinger
    23
    Alt var bedre før..

Lengter tilbake til den tiden da sykling var et sosialt foretak; hvor gutta stoppet, tok av sviskeskuffa (sixpencen for dere vårkyllinger) og HILSTE på damene istedenfor å bælje "fløtt deg'a, kjerringfaan - og ta me'rei den drittbikja di åsså"

Ballongdekk, flettede picknick-kurver (med ekte porselens-tallerker), muntert fargede strech-eikebeskyttere over bakhjulene, all verdens tid....

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.610
    Torget vurderinger
    23
    Mor og far, slik det så gjerne kunne ha vært i dag også.. hadde det ikke vært for.. for.. UTVIKLINGEN!!!!

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.610
    Torget vurderinger
    23
    Ønsker meg en slik en, eller gjerne en som er enda råere rent designmessig, men samme konsept. Noen ideer til produsenter?

Vedlegg

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.229
    Sted
    Holmestrand
    pengesluk skrev:
    Ønsker meg en slik en, eller gjerne en som er enda råere rent designmessig, men samme konsept. Noen ideer til produsenter?
    Snakk med denne karen:
    Lutz Lundberg, sykkelmekaniker per excellence og liggesykkelentusiast. Holder til i Sandefjord. Hils fra Frank i Holmestrand.
    Telefon 992 24 719
    www.hpvelotechnik.com

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.229
    Sted
    Holmestrand
    nb skrev:
    Valentino skrev:
    Det er sikkert mye de samme som ikke kan å oppføre seg når de kjører bil også.
    Eller går på ski.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Valentino skrev:
    Hvis vi nå legger bort denne ufruktbare sykkelveidebatten en stund:

Det er absolutt å anbefale for nye syklister å melde seg inn i en klubb så de kan lære seg å sykle.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.512
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Alt var bedre før..

Lengter tilbake til den tiden da sykling var et sosialt foretak; hvor gutta stoppet, tok av sviskeskuffa (sixpencen for dere vårkyllinger) og HILSTE på damene istedenfor å bælje "fløtt deg'a, kjerringfaan - og ta me'rei den drittbikja di åsså"

Ballongdekk, flettede picknick-kurver (med ekte porselens-tallerker), muntert fargede strech-eikebeskyttere over bakhjulene, all verdens tid....
    Og sigaretter.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    pengesluk skrev:
    "fløtt deg'a, kjerringfaan"
    det ropte faktisk ein idiot av ein sykkelist til madammen når vi sykla utover mot bygdøy sist.
    tydeligvis hans veg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn