Sport, sykkel og trening sykkelsesongen 2012

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bare så synd at ingen lager en ringeklokke i karbonfiber til 1500 kr slik at alle kjøper en. Er dritt lei av å blir skremt vettet av av lydløse syklister på ultrasmale dekk som kommer bakfra i 40 km/t og som passerer meg på 50 cm avstand uten et klemt, får nesten hjerteslag med jevne mellomrom, nå senest for et par dager siden. Det er faktisk påbudt med ringeklokke på sykkelen selv om jeg forstår at billig dritt ikke er populært.:(

Sykkelen er en flott oppfinnelse - men litt for mange syklister ødelegger dessverre for flertallet!

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    I utgangspunktet skal syklister som sykler på sykkelstiene tilpasse farten til gående så i mine øyne er det utilgivelig å passere gående i 40km/t uten noe forvarsel.

Selv holder jeg fart som er tilpasset gangfart når jeg passerer og hvis jeg blir hindret eller det er smalt så sier jeg unnskyld for å gjøre gående oppmerksom på at jeg passerer. Det bør være normal høflighet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ikke sant. Og det er faktisk fartsgrense på disse gang- og sykkelstiene, 30 km/t. Dette er også en av grunnene til at syklister velger/tvinges ut på veien.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jepp! Ikke meningen å være for gretten her, men alt for mange syklister mangler klokke (syklene selges stort sett uten klokke til tross for at det er påbudt) - og ville bare påpeke at problemet kan være at de eksisterende klokkene er for tunge og for billige.....og at det virker å være slik at noe må være dyrt før det blir stas å kjøpe det....litt som med kabler....:)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har nettopp begynt å sykle og til min overraskelse så er det enda ingen som har reagert når jeg brukt ringeklokken, så jeg har sluttet å bruke den.( mange hører da også på musikk når de går )

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Ringeklokke er en anakronisme, og som nevnt tidligere i tråden funker de ikke, for folk skjønner ikke hva lyden er lenger. Jeg prøvde å ringe litt (morsomt å ringe) da jeg lånte svigermors sykkel (for øvrig med kurv foran, genial til øl), men ingen reagerte på den, med unntak av en eldre dame som ble litt snurt fordi jeg plinget på henne.

Jeg synes det er leit at det er så liten respekt for syklister på veiene her til lands. Vanlige folk irriterer seg faktisk over syklister. Det er snakk om at man blir kanskje ti sekunder forsinket av en syklist, og da er det rimelig merkelig å velge å sette noens liv i fare. Tenk å bli noen sekunder forsinket! Harry og ignorant kaller jeg dèt der. Det hadde vært merkelig å se hva som hadde skjedd med verden hvis vi hadde oppført oss likt til fots som vi gjør når vi kjører bil.

Det går ikke an å trene sykkel på sykkel - og gangsti! For det første kan det være direkte fare mht andre på samme vei, for det andre er det håpløst når man kommer til kryssende veier, for det tredje er de alltid fulle av grus og glass, for det fjerde er asfalten så humpete at man ikke kan sykle fort på den i det hele tatt uten å få ryggproblemer. Jeg tror ikke bilister har skjønt at sykkelfelt og sykkelsti er et tilbud til syklister, ikke et påbud. Man har like stor rett til å sykle på veien som bilister har til å kjøre der, og hvis man synes dèt er leit, så bu-hu, for sånn er det bare. Det er mange regler og ting jeg ikke er fornøyd med her til lands, men jeg går ikke rundt og setter andres liv i fare av den grunn, jeg må akseptere at det er slik det er.

Samtidig forstår jeg argumentet med at syklister, kanskje spesielt i Oslo, ikke følger trafikkregler i det hele tatt. Noen syklister gir beng i alt av regler og later til å tro at byen er en slags lekeplass der de kan gjøre akkurat som de vil. Men så ekstremt dårlig tilrettelagt som Oslo er for syklister, er det veldig vanskelig å følge alle trafikkregler, spesielt hvis man ikke sykler veldig fort og kan forholde seg til reglene som en bil kan. Personlig sykler jeg "som en bil" i Oslo, og da er det lett å følge regler og stoppe på rødt lys. Jeg har prøvd å sykle etter "sykkelbudtrafikkregler" noen ganger av ren interesse, og synes jeg opplever at bilister behandler meg dårligere i trafikken da enn hvis jeg forholder meg til samme regler som dem. Så dette er toveis.

Og så må bilister huske på at mange syklister har perfeksjonert kunsten å knippe av sidespeil med sykkelsko i fart. Min far er for øvrig ekspert på å lage bulker i tak. Plåt gir etter hvis man slår hardt. Mmmmmm, deilig. Noen ganger må man ta igjen, selv om man som syklist må finne seg i ganske mye dritt fra idioter bak ratt.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.978
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bruker ringeklokke. Ikke noe problem. Folk reagerer og sykler jeg på grusveier passerer jeg turgåere i omtrent gangfart.

"godt å se at det er noen så tar hensyn" høres ofte.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Så enig så enig.

Prøver å holde meg til gangsti når jeg sykler med dertil egnet redskap, men det er til tider nesten håpløst - Hvorfor må alle gående gå midt i gangveien, hvorfor ikke dele den som i Danmark ?

Og, skal sykling til jobb være et alternativ så må man få lov til å holde en viss hastighet. Skal man tilpasse seg de gåendes hastighet, så fungere det ikke. Vi har og en dag som skal gå i hop !

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Og så må bilister huske på at mange syklister har perfeksjonert kunsten å knippe av sidespeil med sykkelsko i fart. Min far er for øvrig ekspert på å lage bulker i tak. Plåt gir etter hvis man slår hardt. Mmmmmm, deilig. Noen ganger må man ta igjen, selv om man som syklist må finne seg i ganske mye dritt fra idioter bak ratt.
    Makan til dustete uttalelse, hvis du tror sånn oppførsel har noen form for positiv effekt så bommer du grovt.

Det som fungerer er å ta kontakt med bileier eller firma og spørre om hva som var hensikten med den typen kjøring, det har jeg gjort ved et par tilfeller og det har fungert bra. Kjeft og hærverk blir bare for dumt og det er med på å bidra til å øke motsetningene mellom bilister og syklister.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Alt for mange syklister oppfører seg dessverre mot gående på samme måte som de hevder bilister oppfører seg mot dem. Idiotiet er rimelig jevnt fordelt er min erfaring, og alltid er det den svakeste part det går ut over.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Makan til dustete uttalelse, hvis du tror sånn oppførsel har noen form for positiv effekt så bommer du grovt.

Det som fungerer er å ta kontakt med bileier eller firma og spørre om hva som var hensikten med den typen kjøring, det har jeg gjort ved et par tilfeller og det har fungert bra. Kjeft og hærverk blir bare for dumt og det er med på å bidra til å øke motsetningene mellom bilister og syklister.
    Helt enig, negativ oppførsel avler negativ oppførsel. Jeg har aldri oppført meg slik selv, men man er da menneske, og kan bli sint hvis man blir redd og utsatt for fare.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Helt enig, negativ oppførsel avler negativ oppførsel. Jeg har aldri oppført meg slik selv, men man er da menneske, og kan bli sint hvis man blir redd og utsatt for fare.
    Så du mener jeg skal stikke paraplyen i sykkeleikene neste gang jeg blir terrorisert av en syklist på den lokale gang/sykkelveien? En paraply er aldri langt unna i Bergen, men nei takk.

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    Sykkel er supre saker.

Men, nå en liten historie om dag jeg en dag var ute for å sykle... helt ute å sykle...

Jeg kjørte på motorvegen, blir forsøkt passert passert av en ford eskort.
    Hva gjør jeg, jeg drar opp i "nogen høyere hastighet for å unngå å bli forbikjørt. Eskorten gir seg ikke og drar forbi i mer en 150 km/t minst, så jeg legger meg på hjul.. Selvfølgelig gjør jeg det!
    Eskorten liker dette lite og drar på enda mer, og forsvinner bortover motorveien, jeg slakker av farten.

Ca 2 minutter senere passerer jeg en eskort stående langs veikanten med en bil parkert bak... Fyren ser på meg, bøyer huet... jeg passerer i 90 på det tidspunktet...

Hva gjør tveakern da han passerer?

1. Ruller ned vinduer og hyler: Få deg sykkel!
    2. Kaster hodet tilbake og ler demonstrativt...
    3. Gjør en av de to ovenfornevnte for så å innse att det var svigerfar som stod der forran purken, og skjønner att han nå er ute og sykle...
    4. Smiler lett, skrur opp radion og glir videre... Sier til seg selv halvhøyt i bilen: "han der er jammen ute å sykle..."

mvh

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Du begynner å komme tilbake til gammel form Tweakman :)

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Vuelta'n begynner idag, og i år tror jeg den kommer til å bli skikkelig bra!

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jepp, godt det er noe skikkelig på TV igjen - har vært et vakum etter TDF som OL ikke har klart å fylle :p

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skal iallefall se første etappe i dag. Lagtempo med innspurt i Pamplonas okseløptrase og målgang midt i tyrefekterareanen.
    Noen vil sikkert synes det er kjedelig at arrangørene har åpnet en utgangsport; 198 ryttere i en haug mot barrieren hadde sikkert vært enkeltes idea of fun.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Skal iallefall se første etappe i dag. Lagtempo med innspurt i Pamplonas okseløptrase og målgang midt i tyrefekterareanen.
    Noen vil sikkert synes det er kjedelig at arrangørene har åpnet en utgangsport; 198 ryttere i en haug mot barrieren hadde sikkert vært enkeltes idea of fun.
    Er jo Pamplona da, folk i haug er vel mer regelen enn unntaket der.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hei, en uke igjen med formtopping :D conti_race_king_supersonic_dekk_-1493934913_0_Big.jpg
    Siste tilskudd før Birken er Conti Race King Supersonic 2.2. Byttet også Kendaslangen til Maxxis Flyweight og satt på nye felgbånd. Får jeg ikke en fin tur nå, så vet jeg ikke. Hvilket dekktrykk anbefales? 28 psi foran og 30 psi bak? Jeg veier 77 kg og sykkelen (har demper) veier under 8 kg.

Har lest denne, men er jeg ikke hva jeg skal velge..
    Dekkstatistikk Birken 2011
    [terrengsykkel.no] Arena - Dekkstatistikk Birken 2011

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er mye mulig at misvisningen på manometeret er større enn differansen mellom de to aktuelle lufttrykkene så du har et stort dilemma.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det er mye mulig at misvisningen på manometeret er større enn differansen mellom de to aktuelle lufttrykkene så du har et stort dilemma.
    Det er også en mulighet for at undertegnede har utstyret i orden :)
    Hvilket dekktrykk anbefales for oss, som tar kvaliteten på pumpen like seriøst som en pickupvekt?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Antar at det er som på landeveien; at du må ta hensyn til dekktype, slangetype, underlag, ryttervekt, og rytters preferanser forøvrig. Testes ut på forhånd.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Den lagtempoen på Spania rundt i går var dølle greier. Ikke ofte jeg slår av et sykkelløp men det skjedde i går. Og, har de ikke begyne med HD i spania - bildene var skuffende.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Antar at det er som på landeveien; at du må ta hensyn til dekktype, slangetype, underlag, ryttervekt, og rytters preferanser forøvrig. Testes ut på forhånd.
    Stemmer det, skal teste det ut skikkelig :)

Det var i alle fall formye med 30 psi foran.

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    I mine øyne høres det fornuftig ut med rundt 30psi. Når du skal sykle med lettvektsslange så er det greit å ha i bakhodet at en punktering kan forekomme.

Men hvorfor satset du ikke på lateks eller tubeless når du først skal satse så hardt i birken?

Jeg kikket på privatsykkelen til Aslak/Letth ifjor høst og han kjørte på >30psi kjentes det ut som (klemte på mine egne dekk også for sammenligningens skyld). Dekktrykk avhanger av linjevalg og ryttervekt. Kjører du hardt eller har dårlig teknikk bør man litt opp.

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    Hva spiser gutta under birken da?
    Jeg tenker på:

Hvor mye vann kontra sportsdrikke.
    Hva spises før løpet og hva har man med seg underveis?

mvh

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.978
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Man drikker 2 halvlitere kvelden før. Spiser godt "biffmåltid". Sover godt. Havregrøt om morgenen og noen sneier spekemat. Noen påsmurte lefser med seg. Endel drikke. Det er selvsagt endel drikkestasjoner underveis.

Disse energidrikkene (gel eller hva det nå heter hadde jeg med. Ble aldri brukt).. Vel spiste egentlig ingenting. Nok reserver å ta av i denne kroppen :)

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Første fjellet i Vueltaen: Dobbelt så morsomt som alle fjellene i Tour de France til sammen! For et show!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Contador er festlig å se på, ja. Dårlig ROI i dag, men pytt. Stor underholdning fikk vi.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Men hvordan klarte Rodrigues å tape for Valverde - stoppet å trå noen meter før mål - avtalt spill ?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Som jeg allerede har nevnt et 'par' ganger, ser jeg ser ikke sykkel på TV lenger.

Men jeg bestilte denne på Capris for et par dager siden:

rough-ride-paul-kimmage-paperback-cover-art.jpg

Sist redigert av en moderator:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ser ikke noen 'diverse/diverse'-kategori på brukten, så jeg tar meg en frihet/frekkhet.

Jeg har sjekket litt rundt, og det ser ut som det blir vanskelig å få tak i en ramme til cyclocrossbygge av tiloversblivende deler. Bianchi Zurigo som egentlig var 'planen' lar seg ikke så lett skaffe som rammesett, og det lønner seg nok å kjøpe komplett fremfor å tøyse med bytting av enkeltkomponenter som bremsekalipere og framgir med wiretrekk ovenfra og alt som følger med. Cavaria leveres som rammesett (SEK 15000,- hos Bianchi café & cycles), men da er man i gang med et prosjekt som 'krever' Campa Chorus eller i hvert fall Athena...

Jeg vurderer derfor å selge min Ultegra 6750/11-25 kassett/170 mm krankarmer/kranklager for engelsk (BSA) krankhus /2 krankgir (et for påloddet feste og et med 31.8 mm seterørsklemme og foringer for 28,6). Gruppa har gått ca. 300 mil og er godt tatt vare på. Prisen hos Cyclecomponents er i dag NOK 6106,- Jeg vurderer også å selge et par Mavic Cosmic Elite som har gått snaut 400 mil. Hvis noen har en ramme liggende, så har jeg også en del andre deler som kan gjøre et 'nesten' komplett bygge.

SH6750.jpg

Så. Om noen har korte bein og en ramme til overs... :rolleyes:

Sist redigert av en moderator:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    OBS! Les artikkelen. Det er ikke Dag Otto som vil ha fartsgrense, men statens veivesen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn