Ringeklokke er en anakronisme, og som nevnt tidligere i tråden funker de ikke, for folk skjønner ikke hva lyden er lenger. Jeg prøvde å ringe litt (morsomt å ringe) da jeg lånte svigermors sykkel (for øvrig med kurv foran, genial til øl), men ingen reagerte på den, med unntak av en eldre dame som ble litt snurt fordi jeg plinget på henne.
Jeg synes det er leit at det er så liten respekt for syklister på veiene her til lands. Vanlige folk irriterer seg faktisk over syklister. Det er snakk om at man blir kanskje ti sekunder forsinket av en syklist, og da er det rimelig merkelig å velge å sette noens liv i fare. Tenk å bli noen sekunder forsinket! Harry og ignorant kaller jeg dèt der. Det hadde vært merkelig å se hva som hadde skjedd med verden hvis vi hadde oppført oss likt til fots som vi gjør når vi kjører bil.
Det går ikke an å trene sykkel på sykkel - og gangsti! For det første kan det være direkte fare mht andre på samme vei, for det andre er det håpløst når man kommer til kryssende veier, for det tredje er de alltid fulle av grus og glass, for det fjerde er asfalten så humpete at man ikke kan sykle fort på den i det hele tatt uten å få ryggproblemer. Jeg tror ikke bilister har skjønt at sykkelfelt og sykkelsti er et tilbud til syklister, ikke et påbud. Man har like stor rett til å sykle på veien som bilister har til å kjøre der, og hvis man synes dèt er leit, så bu-hu, for sånn er det bare. Det er mange regler og ting jeg ikke er fornøyd med her til lands, men jeg går ikke rundt og setter andres liv i fare av den grunn, jeg må akseptere at det er slik det er.
Samtidig forstår jeg argumentet med at syklister, kanskje spesielt i Oslo, ikke følger trafikkregler i det hele tatt. Noen syklister gir beng i alt av regler og later til å tro at byen er en slags lekeplass der de kan gjøre akkurat som de vil. Men så ekstremt dårlig tilrettelagt som Oslo er for syklister, er det veldig vanskelig å følge alle trafikkregler, spesielt hvis man ikke sykler veldig fort og kan forholde seg til reglene som en bil kan. Personlig sykler jeg "som en bil" i Oslo, og da er det lett å følge regler og stoppe på rødt lys. Jeg har prøvd å sykle etter "sykkelbudtrafikkregler" noen ganger av ren interesse, og synes jeg opplever at bilister behandler meg dårligere i trafikken da enn hvis jeg forholder meg til samme regler som dem. Så dette er toveis.
Og så må bilister huske på at mange syklister har perfeksjonert kunsten å knippe av sidespeil med sykkelsko i fart. Min far er for øvrig ekspert på å lage bulker i tak. Plåt gir etter hvis man slår hardt. Mmmmmm, deilig. Noen ganger må man ta igjen, selv om man som syklist må finne seg i ganske mye dritt fra idioter bak ratt.