Sport, sykkel og trening sykkelsesongen 2012

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • flippin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    116
    Antall liker
    128
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Du får lese deg opp litt på CX-giring, Zomby. Fin ramme! Jeg synes å se at Avid Shorty er populære crossbremser. Det skal være pariserdekk til cross, hehe.

    ---

    Contador har fått to år av CAS. Interessant at de gir ham maksimumsstraff. Indisiene for at han slanket seg med clen etter Dauphine i 2010 må være sterke...
    Tror jeg ville gått for noe annet enn Avid Shorty. Har Avid Shorty 6 selv, og er ikke spesielt imponert. Nå skal det nevnes at jeg hadde mekaniske skivebremser på den forrge cyclocrossen min, men tror allikevel det er mange bremser som er bedre enn Shorty.

    Er vel flere enn meg her inne som foretrekker Campagnolo utstyr, jeg kommer nok til å gå for deres cantilever brems på min neste CX. Har mer tro på den konstruksjonen enn Shorty.
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.139
    Torget vurderinger
    4
    Behovet for bremser er i mine øyne stort sett en hype, en har nesten uansett tilstrekkelig bremsekraft.

    På min CX fra midten av 80-tallet har jeg cantileverbremser med klosser som er like gamle som sykkelen og når de er godt justerte er det nesten så jeg klarer å låse hjulene på tørr asfalt (veier ca 90 kg). Med nye klosser ville jeg klart å låse hjulene :)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.781
    Antall liker
    23.828
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ah, det var Avid Shorty Ultimate jeg tenkte på. Ennå lenger arm enn på de Campabremsene (som faktisk ikke er laget i Europa).
     

    flippin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    116
    Antall liker
    128
    Torget vurderinger
    1
    Da skjønner jeg. Shorty Ultimate skal være bra, en venn av meg kjøpte de tidligere i vinter og har vært svært fornøyd.

    Min erfaring er at bremser er det mest kritiske punktet på en CX. Er sjeldent på tørr asfalt når jeg sykler med CX, våte veier og gjørme er mer vanlig, og da skal det gode bremser som er godt justert til for å få tilstrekkelig effekt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.139
    Torget vurderinger
    4
    flippin skrev:
    Min erfaring er at bremser er det mest kritiske punktet på en CX. Er sjeldent på tørr asfalt når jeg sykler med CX, våte veier og gjørme er mer vanlig, og da skal det gode bremser som er godt justert til for å få tilstrekkelig effekt.
    Med lavere friksjon mot underlaget blir kravet til bremsekraft mindre. Selvsagt er det positivt med god bremsekraft, poenget mitt er det at "god" bremsekraft ikke er nødvendig.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Anonym skrev:
    flippin skrev:
    Min erfaring er at bremser er det mest kritiske punktet på en CX. Er sjeldent på tørr asfalt når jeg sykler med CX, våte veier og gjørme er mer vanlig, og da skal det gode bremser som er godt justert til for å få tilstrekkelig effekt.
    Med lavere friksjon mot underlaget blir kravet til bremsekraft mindre. Selvsagt er det positivt med god bremsekraft, poenget mitt er det at "god" bremsekraft ikke er nødvendig.
    Fair enough. Men våte og sølete klosser og felger er også glattere. Jeg tror kvaliteten på bremsene er vel verdt å tenke på.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Valentino skrev:
    Du får lese deg opp litt på CX-giring, Zomby. Fin ramme! Jeg synes å se at Avid Shorty er populære crossbremser. Det skal være pariserdekk til cross, hehe.
    Ingen ambisjoner om å konkurrere, Valentino. Livet er fullt av nederlag allerede.  ;)

    Men noen koseturer på grusveiene i marka er nok en god idé, samme med en litt robust sak til og fra jobb og sånn. Så sant det passer på sykkelen tror jeg 50/34 og 12-27 ville passe nydelig. Nå koster jo ramma en slant, men det er en rimeligere utgave i alu selv om den ikke er å få i Celeste (ikke som rammesett heller, med mindre noen er snille).
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.781
    Antall liker
    23.828
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tror 12-25 holder egentlig. De bratte bakkene er ikke så lange, så man puncher opp dem. Blir det for bratt kaster man sykkelen på skulderen slik Alshus viste.
     

    arveb

    Medlem
    Ble medlem
    15.10.2008
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Anonym skrev:
    arveb skrev:
    Anonym skrev:
    arveb skrev:
    Er jo bare sånne asfalt fløtepuser her jo. Her er min sykkel som jeg fortsette med 2012 sesongen.

    Specialized Enduro S-Works. 160mm vandring foran og bak. 11.9kg(!).
    Fin Merida du har ;)
    Hva legger du i det?
    Med fin synes jeg sykkelen din er fin, grov stisykkel med bra utseende og vekt.

    Merida skrev jeg spøkefullt som tilsvar til "fløtepuser", Merida er storaksjonær i Specialized og syklene triller ut fra samme fabrikk. Det var ment som en vennligsinnet spøk fra en syklist til en annen.
    Takk for det.

    Tok det som spøkefullt når jeg leste det, men skjønte bare ikke hva du mente:)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Valentino skrev:
    Tror 12-25 holder egentlig. De bratte bakkene er ikke så lange, så man puncher opp dem. Blir det for bratt kaster man sykkelen på skulderen slik Alshus viste.
    Tenker egentlig litt på å holde omtrent samme utveksling som på racer. Der har jeg 50/34 og 11-25, og trives bra. Hjuldiameteren blir jo litt større med crossdekk. Sant nok at man gjerne brekker seg opp kneikene i CX-ritt, men det er neppe aktuelt for meg. NCF arrangerer vel heller ikke CX-ritt?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.781
    Antall liker
    23.828
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nei, vinteren er skisesong.
    Jeg har ikke crossykkel, men hadde jeg hatt en hadde jeg nok oppsøkt steder som var bortimot umulige å sykle på en slik, sånn at jeg fikk øvd på å hoppe av, løpe opp, hoppe på etc. Skikkelig sone 4 altså.

    Ang. bremser mener jeg at de skal være sterkest mulig til CX. Man har ikke allverdens kraft i hånden når den ligger på toppen av en bremsehendel.

    ---

    Forretsen så skal det ikke være crossykkel i år, men veteransykkel. I Italia har det som begynte med L'Eroica Strade Bianche blitt en rittserie over hele landet. Cue pen dame, gammelt stål og grusvei.

     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.139
    Torget vurderinger
    4
    Valentino skrev:
    Ang. bremser mener jeg at de skal være sterkest mulig til CX. Man har ikke allverdens kraft i hånden når den ligger på toppen av en bremsehendel.

    Forretsen så skal det ikke være crossykkel i år, men veteransykkel. I Italia har det som begynte med L'Eroica Strade Bianche blitt en rittserie over hele landet. Cue pen dame, gammelt stål og grusvei.
    Med cx ligger en mye mer i bukken enn med landeveissykkel, på grusvei og dårligere ligger jeg konsekvent i bukken nedover og bortover.

    Det går an å ha en gammel crossykkel også. Jeg har ei gammel italiensk dame som jeg vurderer å sette gir på. Hvor mye må jeg gi for billigste Campagruppe?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.139
    Torget vurderinger
    4
    Blir ikke dyrt med gir til den gamle damen da, nå vet jeg hva jeg skal ønske meg til jul. Regner med at det går an på en eller annen måte å sløyfe fremgiret og kun ha storskive.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.781
    Antall liker
    23.828
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den gamle damen er kanskje såpass gammel at hun har 126mm bakgaffelvidde. Med stålrammer er det normalt ikke noe stort problem å åpne den til 130mm for hånd hver gang hjulet skal inn, eller du kan få den satt til 130mm for godt hos en oppegående sykkelbutikk.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.139
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror hun har 126mm bakgaffelvidde men for tiden kjører jeg med et nyere Mavic bakhjul med Shimanoboss så det er ikke noe problem å bøye litt på stålet.

    Det som er det dumme med den gamle damen er hun er såpass trang at jeg tror ikke hun tar grovere dekk enn 30c bak.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.781
    Antall liker
    23.828
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Challenge Parigi-Roubaix er glimrende sies det. Nominelt 27mm, men de måler ca. 29. Kommer også med beige sidevegg som det sømmer seg for en eldre dame. Klart, det er ikke crossgjørmedekk, men til grus, brostein og sølevær er de bingo.

    (Jeg kjører med 25mm på grus med mine 74 kg.)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.139
    Torget vurderinger
    4
    Challenge Parigi-Roubaix ser fine ut men jeg føler jeg må ha noen med litt knaster for å få cross utseendet.

    Jeg har Panaracer dekk med beige sidevegger men de ser ikke bare gamle ut, de er sannsynligvis fra 80-tallet. Stoler ikke helt på de når det er vått ute.

    Jeg kjører GP24 på landeveissykkelen, god punkteringssikkerhet og ekstra komfort er helt klart positivt. Synes ikke de ruller noe dårligere enn Pro3 race som jeg syklet med tidligere men den sammenligningen er høyst subjektiv for dekkene begynner gjerne å bli firkantet før en bytter.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.781
    Antall liker
    23.828
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har den gamle damen cantileverbremser da? For meg er det der det virkelige skillet mellom landeveis- og crossykler går.
    Dekk (og slanger (og hjul!)) er pussige greier. De mest komfortable dekkene jeg har for asfalt er tro det eller ei de 21 mm Vittoria Evo Corsa CX pariserdekkene som sitter på ritthjulene mine. De synes å rulle like godt som mine P3R med lateksslanger (annet hjulsett, selvfølgelig), men er er selvfølgelig for smale for grus. Har også GP24mm og GP4season 25mm. GP24mm er med butylslange på treningshjulsettet og funker greit. GP4season støyer litt - de synger mot underlaget. Kjekke dekk til grus som også finnes som 28mm.

    Noe ganske annet, fra Sky-rytter Michael Barrys utmerkede blogg:
    At the back of the group I freewheel in the slipstream. Ahead, my teammates crunch their bodies towards the top tubes of their frames to become more aerodynamically efficient. The effort is progressively draining their energy. Like a team of harnessed horses, four pairs of riders form a tight formation against the shoulder of the road. For now, my legs spin, barely putting in an effort as the riders on the front cut through the wind creating the bubble of still air which almost pushes me along. Beside us, ancient stone walls line the road. Beyond their massive beige blocks sheep graze in green pastures and olive trees form rows up and over the hilltops. I chat with my teammates who are also sitting in the slipstream. The duo up front doesn’t say a word. The effort requires their concentration and oxygen. Occasionally, they’ll release their grip on the handlebars to point out a pothole or stone in the road. As the intensity increases so does their breathing. Only when their legs tire do they speak, end their turn on the front, and allow a fresh pair to replace them. For hours, the group circles through the Mallorcan countryside on tiny lanes.
    Om to måneder er nok snøen borte fra fjellpassene der nede, og Barrys albue også leget (han brakk den i et krasj i Qatar i går).
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.139
    Torget vurderinger
    4
    Valentino skrev:
    Har den gamle damen cantileverbremser da? For meg er det der det virkelige skillet mellom landeveis- og crossykler går.

    Dekk (og slanger (og hjul!)) er pussige greier. De mest komfortable dekkene jeg har for asfalt er tro det eller ei de 21 mm Vittoria Evo Corsa CX pariserdekkene som sitter på ritthjulene mine. De synes å rulle like godt som mine P3R med lateksslanger (annet hjulsett, selvfølgelig), men er er selvfølgelig for smale for grus. Har også GP24mm og GP4season 25mm. GP24mm er med butylslange på treningshjulsettet og funker greit. GP4season støyer litt - de synger mot underlaget. Kjekke dekk til grus som også finnes som 28mm.
    Selvsagt har hun det, hun er jo eksotisk. Bildet viser hvordan hun så ut når hun kom til meg. Jeg hadde problemer med å finne en setepinne i rett dimensjon men fant det til slutt og satte på et Selle Italia Classic Flite Ti sete og hvit styretape.
     

    Vedlegg

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.673
    Antall liker
    6.355
    Sted
    Holmestrand
    Hva er egentlig greia med cantibremser?
    Jeg var overlykkelig da jeg ble kvitt dem!
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.781
    Antall liker
    23.828
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes V-bremser er noe herk...

    But now for something completely different:


    De har juksa litt med CX-dekk, men landeveissykler er det!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    xerxes skrev:
    Hva er egentlig greia med cantibremser?
    Jeg var overlykkelig da jeg ble kvitt dem!
    Sånn jeg har forstått det: Noe herk. Jeg var i hvert fall veldig glad for at jeg byttet til XT V-bremser på min gamle terrengsykkel i sin tid. Men det skal visst være et kompatibilitetsproblem med kabeltrekket i racerhendler og V-bremser. I racerbremser er det ikke plass til crossdekk. UCI har ikke tillatt skivebremser til CX før i fjor eller noe sånt. Derfor finnes de enda, men det er vel et spørsmål om (kort) tid før i hvert fall mekaniske skiver tar over.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.781
    Antall liker
    23.828
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Et par bilder jeg fant. Det er er fra Montepaschi Strade Bianche i fjor. Andy Schleck deler ut rikelige mengder smerte. Det andre er fra Giro di Lombardia. Ukjent år og rytter, men kjent sted: Madonna del Ghisallo passeres.



    Grus rules ok på landeveissykkel.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.781
    Antall liker
    23.828
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen her som bruker Wahoo sine greier til iPhone?
    Jeg synes det ser interressant ut å bruke min 4s som fullbefaren sykkelcomputer (GPS, kandens, hjulfart, hjertefrekvens) med disse dingsene her:



    Når en 4s også støtter Bluetooth Smart er det bare et tidsspørsmål før Looks effektmålingspedaler kan integreres (altså at Polarcomputeren kan sløyfes):



    Vidunderlige nye verden.
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Er stygt redd for at det bare hadde vært epleskrott igjen av iPhone om jeg hadde bytta ut Garminen, gitt ;D
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.284
    Antall liker
    38.148
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Liker ikke denne tråden, jeg blir nok fort fattig!
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.781
    Antall liker
    23.828
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    donnerwetter skrev:
    Er stygt redd for at det bare hadde vært epleskrott igjen av iPhone om jeg hadde bytta ut Garminen, gitt ;D
    Er det scenarier som dette du tenker på?
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Sjelden jeg sykler på så flate steder ;D Liker meg bedre på knotesti 8)
    Men ja, tryning er jo en del av det å sykle i skauen og jeg har sett epleskrotter etter forholdsvis "moderate" tryn ;D
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.781
    Antall liker
    23.828
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Denne videoen viser hvordan boksen iPhonen bor i er laget. Tror den skulle holde sakene i orden?


    Klart, det blir en diger kladeis...
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Er egentlig mindre redd for at boksen ryker, enn at innholdet ryker pga vibrasjoner, slag og støt ;)'
    Ikke at man ikke har god nok demping, men...
    På landeveien; ja.
    I skauen; Not so much.
    :)
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Valentino skrev:
    Er det noen her som bruker Wahoo sine greier til iPhone?
    Jeg synes det ser interressant ut å bruke min 4s som fullbefaren sykkelcomputer (GPS, kandens, hjulfart, hjertefrekvens) med disse dingsene her:



    Når en 4s også støtter Bluetooth Smart er det bare et tidsspørsmål før Looks effektmålingspedaler kan integreres (altså at Polarcomputeren kan sløyfes):



    Vidunderlige nye verden.
    Hva tror du batterilevetiden vil være om skjermen skal stå på konstant? GPSen i iPhone sluker jo batteriet i utgangspunktet.

    Det virker jo som et kult produkt, men trenger man virkelig så mye informasjon når man sykler?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hmmm... I siste Peloton var det en notis om et head up display til å montere på sykkelbrillene. Hvor skal dette ende?

    Jeg sykler i hvert fall såpass sakte at jeg rekker å kaste et blikk ned på styret en gang i blant. :)
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.673
    Antall liker
    6.355
    Sted
    Holmestrand
    HoJ skrev:
    Liker ikke denne tråden, jeg blir nok fort fattig!
    Jeg tilbrakte morgenen med å lese hele pianotråden hvor du sammen med andre øser ut kunnskap.
    Morsom lesing!
    Parallellen er dog helt klar.
    Det er lett å ønske seg til fattigkassa.
    En porsjon edruelighet og en ekstra gjennomgang før man handler kan være smart. Det gjelder med piano, flygler, hifi, foto, sykler og andre ting vi tror vi MÅ ha... :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mye sant i det. En hobby kan man stort sett gjøre akkurat så dyr som man vil/kan. Det er lurt å ha et bevisst forhold til hvor dyrt man vil gjøre det.

    Husk bare at et menneske bør ha minst to hobbier, en for kroppen og en for sjelen. Musikk og sykling er en strålende kombinasjon.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.673
    Antall liker
    6.355
    Sted
    Holmestrand
    Valentino skrev:
    Jeg synes V-bremser er noe herk...

    But now for something completely different:


    De har juksa litt med CX-dekk, men landeveissykler er det!
    De har sikkert juksa litt med å øve først også....
    CX-dekk og trening til tross, jeg blir imponert!
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.673
    Antall liker
    6.355
    Sted
    Holmestrand
    Zomby_Woof skrev:
    Mye sant i det. En hobby kan man stort sett gjøre akkurat så dyr som man vil/kan. Det er lurt å ha et bevisst forhold til hvor dyrt man vil gjøre det.

    Husk bare at et menneske bør ha minst to hobbier, en for kroppen og en for sjelen. Musikk og sykling er en strålende kombinasjon.
    Når man følger med her så virker det som mange av oss har diverse kostbare forlystelser.
    Jeg rasjonaliserer alt med at jeg ikke røyker.
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    I siste Peloton, lå Wahoo. De var ikke imponert over designet, men det tekniske fikk mye skryt. Forventet levetid for batteriet i iPhonen (splitter ny) ville være maks 4 timer, men Wahoo har også eksternt batteri, som gjør det hele enda mer klumpete.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.781
    Antall liker
    23.828
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Siste Peloton var ganske teknologitungt, ja. Den Wahoo-boksen er svær, men etter hva jeg skjønner skulle en iPhone inni den tåle donnerwetter også.

    ---

    Timesrekord i 100+ klassen! Og det er ikke kilogram, nei.

     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.781
    Antall liker
    23.828
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I siste Landevei fikk BMCs bud på hompetittensykkel (komfortracer) på pukkelen. Det kan imidlertid se ut som at det er nye saker på vei.

    Mekanikeren: "-Vil du endre på noe?"
    Tordenguden: "-Nei."


    Fronten ser ut som den kommer fra en F-117 eller noe, mens seterør og setestag er tynne som på en stålsykkel. Interessant.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn