Sport, sykkel og trening sykkelsesongen 2012

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    rico

    Gjest
    For noen år siden hadde den amerikanske olympiske komitè en undersøkelse blant "up and coming" idrettssjerner på universitetene i US; Er du villig til å dope deg for et OL gull men samtidig vite at du vil forkorte livet ditt med 10 år (tror jeg det var..), over 80 % var villige til det. Lurer på om dette er forandret seg de siste åra...
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    For noen år siden hadde den amerikanske olympiske komitè en undersøkelse blant "up and coming" idrettssjerner på universitetene i US; Er du villig til å dope deg for et OL gull men samtidig vite at du vil forkorte livet ditt med 10 år (tror jeg det var..), over 80 % var villige til det. Lurer på om dette er forandret seg de siste åra...
    Egentlig et fantastisk formulert spørsmål, med den bisetningen om forkortelse av forventet levetid. Sånn siden man leser Kahnemans Thinking, fast and slow om dagen. Den bisetningen åpner opp asosiasjoner til mulige helsemessige konsekvenser, men lukker nesten asosiasjoner til det etiske perspektivet. Jeg tror nesten det kan ha gitt mer ærlige svar enn om de hadde åpnet/stimulert asosiasjoner til etiske perspektiver...

    Og, ja. man kan tro litt av hvert om idrettsutøvere.....
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.316
    Antall liker
    24.940
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg også! Herlig bilde, og en påminnelse om hva sporten egentlig er.

    Forresten: Har noen av dere noen gang sett et flottere bilde av Alpe d'Huez?

    alpe-dhuez-overhead-775.jpg
     
    Sist redigert:

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Nydelig. Til våren skal det sykles der. Kun 2,5-ish timer med bil fra huset vårt (og 1,5 til Ventoux!). Tror dog ikke det blir med den skranglete Cannondalen med røtint styrelager....

    Fatter'n syklet opp Alpe d'Huez på nøyaktig 58 minutter for tre år siden, og jeg må selvsagt gruse ham.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.379
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    For noen år siden hadde den amerikanske olympiske komitè en undersøkelse blant "up and coming" idrettssjerner på universitetene i US; Er du villig til å dope deg for et OL gull men samtidig vite at du vil forkorte livet ditt med 10 år (tror jeg det var..), over 80 % var villige til det. Lurer på om dette er forandret seg de siste åra...
    Egentlig et fantastisk formulert spørsmål, med den bisetningen om forkortelse av forventet levetid. Sånn siden man leser Kahnemans Thinking, fast and slow om dagen. Den bisetningen åpner opp asosiasjoner til mulige helsemessige konsekvenser, men lukker nesten asosiasjoner til det etiske perspektivet. Jeg tror nesten det kan ha gitt mer ærlige svar enn om de hadde åpnet/stimulert asosiasjoner til etiske perspektiver...

    Og, ja. man kan tro litt av hvert om idrettsutøvere.....

    Ja, er det noen her som tror at Bolt er ren - ikke jeg i alle fall...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Nydelig. Til våren skal det sykles der. Kun 2,5-ish timer med bil fra huset vårt (og 1,5 til Ventoux!). Tror dog ikke det blir med den skranglete Cannondalen med røtint styrelager....

    Fatter'n syklet opp Alpe d'Huez på nøyaktig 58 minutter for tre år siden, og jeg må selvsagt gruse ham.
    Er vel bare å bytte styrelager?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.523
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Forresten: Har noen av dere noen gang sett et flottere bilde av Alpe d'Huez?

    Vis vedlegget 161923
    Steikje!
    Den fjellveggen der hadde jeg nok brukt et par dager på, om jeg da ikke snartest begynte med tilsvarende "meny" som han som leder på bildet her - eller nr to for den saks skyld....:

    Dopa.jpg

    Ser for meg "de rullende steiner" levere inn sine gullplater......
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Nydelig. Til våren skal det sykles der. Kun 2,5-ish timer med bil fra huset vårt (og 1,5 til Ventoux!). Tror dog ikke det blir med den skranglete Cannondalen med røtint styrelager....

    Fatter'n syklet opp Alpe d'Huez på nøyaktig 58 minutter for tre år siden, og jeg må selvsagt gruse ham.
    Er vel bare å bytte styrelager?
    Og hjullagere må byttes og hjulene må strammes og vaiere og det meste egentlig. Dessuten er det Shimano på den. Det er ikke min sykkel, så dette får opphavet fikse selv. Har et styrelager liggende så det kan jeg jo ta med og sette på egentlig. Blir jaffal litt tryggere da.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Eneste amerikaner som har vunnet Tour de France. Men han er barsk også da.

    tumblr_lzkf7bidZW1qdw1kro1_500.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Nydelig. Til våren skal det sykles der. Kun 2,5-ish timer med bil fra huset vårt (og 1,5 til Ventoux!). Tror dog ikke det blir med den skranglete Cannondalen med røtint styrelager....

    Fatter'n syklet opp Alpe d'Huez på nøyaktig 58 minutter for tre år siden, og jeg må selvsagt gruse ham.
    Er vel bare å bytte styrelager?
    Og hjullagere må byttes og hjulene må strammes og vaiere og det meste egentlig. Dessuten er det Shimano på den. Det er ikke min sykkel, så dette får opphavet fikse selv. Har et styrelager liggende så det kan jeg jo ta med og sette på egentlig. Blir jaffal litt tryggere da.
    Shimano bør være et pluss da det er svært mye billigere med reservedeler og det er mer tilgjengelig. Noe så vanlig som en kassett koster under halvparten hos Shimano sammenlignet med Campagnalo (ser på lagerførte produkter hos bikeshop, Ultegra vs Record).
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.316
    Antall liker
    24.940
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lemond er tøff ennå han. Han postet dette på facebooksiden sin for få timer siden:
    Can anyone help me out? I know this sounds kind of lame but I am not well versed in social marketing. I would like to send a message to everyone that really loves cycling. I do not use twitter and do not have an organized way of getting some of my own "rage" out. I want to tell the world of cycling to please join me in telling Pat McQuaid to resign. I have never seen such an abuse of power in cycling's history- resign Pat if you love cycling. Resign even if you hate the sport.
    Pat McQuaid, you know dam well what has been going on in cycling, and if you want to deny it, then even more reasons why those who love cycling need to demand that you resign.
    I have a file with what I believe is well documented proof that will exonerate Paul.
    Pat in my opinion you and Hein are the corrupt part of the sport. I do not want to include everyone at the UCI because I believe that there are many, maybe most that work at the UCI that are dedicated to cycling, they do it out of the love of the sport, but you and your buddy Hein have destroyed the sport.
    Pat, I thought you loved cycling? At one time you did and if you did love cycling please dig deep inside and remember that part of your life- allow cycling to grow and flourish- please! It is time to walk away. Walk away if you love cycling.
    As a reminder I just want to point out that you recently you accused me of being the cause of USADA's investigation against Lance Armstrong. Why would you be inclined to go straight to me as the "cause"? Why shoot the messenger every time?
    Every time you do this I get more and more entrenched. I was in your country over the last two weeks and I asked someone that knows you if you were someone that could be rehabilitated. His answer was very quick and it was not good for you. No was the answer, no, no , no!
    The problem for sport is not drugs but corruption. You are the epitome of the word corruption.
    You can read all about Webster's definition of corruption. If you want I can re-post my attorney's response to your letter where you threaten to sue me for calling the UCI corrupt. FYI I want to officially reiterate to you and Hien that in my opinion the two of your represent the essence of corruption.
    I would encourage anyone that loves cycling to donate and support Paul in his fight against the Pat and Hein and the UCI. Skip lunch and donate the amount that you would have spent towards that Sunday buffet towards changing the sport of cycling.
    I donated money for Paul's defense, and I am willing to donate a lot more, but I would like to use it to lobby for dramatic change in cycling. The sport does not need Pat McQuaid or Hein Verbruggen- if this sport is going to change it is now. Not next year, not down the road, now! Now or never!
    People that really care about cycling have the power to change cycling- change it now by voicing your thought and donating money towards Paul Kimmage's defense, ( Paul, I want to encourage you to not spend the money that has been donated to your defense fund on defending yourself in Switzerland. In my case, a USA citizen, I could care less if I lost the UCI's bogus lawsuit. Use the money to lobby for real change).
    If people really want to clean the sport of cycling up all you have to do is put your money where your mouth is.
    Don't buy a USA Cycling license. Give up racing for a year, just long enough to put the UCI and USA cycling out of business. We can then start from scratch and let the real lovers in cycling direct where and how the sport of cycling will go.
    Please make a difference.
    Greg
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.870
    Antall liker
    20.622
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Fortsatt noen her som mener Armstrong er en slik fantastisk person?
    Endelig er den største jukseren tatt og fullstendig avkledd! Hiv ut alle som har tilknytning til doping, og start på nytt. Dette gjelder b.la. Bjarne Riis. Da, og først da, har det noen hensikt å bruke tid på å se på denne "sporten".
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.316
    Antall liker
    24.940
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skal du hive ut alle må du også hive ut folk som Jonathan Vaughters og David Millar. Uklokt.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Anonym skrev:
    Shimano bør være et pluss da det er svært mye billigere med reservedeler og det er mer tilgjengelig. Noe så vanlig som en kassett koster under halvparten hos Shimano sammenlignet med Campagnalo (ser på lagerførte produkter hos bikeshop, Ultegra vs Record).
    Det er sikkert mye billigere med reservedeler til Opel enn til Maserati også :)

    For øvrig kan Ultegra sammenlignes med Athena, og da tror jeg kassettene koster mer eller mindre det samme. Recordkassetten har titandeler som gjør den veldig dyr.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.379
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Fortsatt noen her som mener Armstrong er en slik fantastisk person?
    Endelig er den største jukseren tatt og fullstendig avkledd! Hiv ut alle som har tilknytning til doping, og start på nytt. Dette gjelder b.la. Bjarne Riis. Da, og først da, har det noen hensikt å bruke tid på å se på denne "sporten".

    Klart det er ille, men hvis man ser tilbake tiden tiden, har man nesten ingen rene blandt de beste. Mao man klarer ikke å gi seieren til en annen som man med 100% sikkerhet kan si er ren. Dermed var han ikke så mye verre en de andre, kanskje bare smartere ?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Han var verre enn de fleste på grunn av at han presset andre inn i dopingbruken og tydeligvis opererte som den reneste mafiaboss. ...Men han var selvsagt ikke alene om dét heller.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.870
    Antall liker
    20.622
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Skal du hive ut alle må du også hive ut folk som Jonathan Vaughters og David Millar. Uklokt.
    Hive ut alle som har hatt befatning med dop. Selvsagt! Alt annet er uklokt. Sykkelsporten er pill råtten, og fortjener ikke å bli tatt på alvor før det ryddes i alle kriker og kroker.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.400
    Antall liker
    6.795
    Hiv ut alle som har hatt befatning med en sykkel.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.316
    Antall liker
    24.940
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi ender opp der dersom Inkvisisjonen får det som de vil...

    @lars_erik: Du er tydelig underinformert. To av de beste ryddeguttene i sporten er Vaughters og Millar...

    @Dazed: I'm in!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.870
    Antall liker
    20.622
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi ender opp der dersom Inkvisisjonen får det som de vil...

    @lars_erik: Du er tydelig underinformert. To av de beste ryddeguttene i sporten er Vaughters og Millar...

    @Dazed: I'm in!
    En felle? Prisippet er det samme uansett; ut med alle som har befatning med dop. Eventuelle feller fra din side forandrer ikke på nødvendigheten av det. Å ikke være oppdatert på hvem er hvem i sykkel"sporten" bør være et kvalitetsstempel...
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.316
    Antall liker
    24.940
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg deler ikke prinsippet du forfekter, og er glad det er flere syklister enn meg som gjør det.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.870
    Antall liker
    20.622
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg deler ikke prinsippet du forfekter, og er glad det er flere syklister enn meg som gjør det.
    Du mener altså at det er greit at tidligere "syklister" som kun kan takke dop for sine "meritter", skal føre "sporten" videre? Sammen med trenere og støtteapparat/leger som har vært pushere?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.316
    Antall liker
    24.940
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke legg ord i munnen på meg. Jeg mener at ryttere og ledere som aktivt og kraftfullt arbeider for ren sykling er de som bør føre sporten videre, og er glad for at WADA deler mitt syn. Millar sitter i WADAs utøverkomite.

    Er du syklist, lars_erik?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.870
    Antall liker
    20.622
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ikke legg ord i munnen på meg. Jeg mener at ryttere og ledere som aktivt og kraftfullt arbeider for ren sykling er de som bør føre sporten videre, og er glad for at WADA deler mitt syn. Millar sitter i WADAs utøverkomite.

    Er du syklist, lars_erik?
    Da er vi jo ganske enige.
    Jeg er hobbysyklist, som sykler en del i treningsøymed. En god måte å trene på.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.316
    Antall liker
    24.940
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Godt.
    Men om du som prinsipp vil ha Millar og andre som har innrømmet doping ut blir vi ikke enige.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.870
    Antall liker
    20.622
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Godt.
    Men om du som prinsipp vil ha Millar og andre som har innrømmet doping ut blir vi ikke enige.
    Hvorfor mener du at de ikke skal ut? Ville det ikke være best å lufte ut ordentlig? Ikke minst for troverdigheten?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Anonym skrev:
    Shimano bør være et pluss da det er svært mye billigere med reservedeler og det er mer tilgjengelig. Noe så vanlig som en kassett koster under halvparten hos Shimano sammenlignet med Campagnalo (ser på lagerførte produkter hos bikeshop, Ultegra vs Record).
    Det er sikkert mye billigere med reservedeler til Opel enn til Maserati også :)

    For øvrig kan Ultegra sammenlignes med Athena, og da tror jeg kassettene koster mer eller mindre det samme. Recordkassetten har titandeler som gjør den veldig dyr.
    På sykkelkomponenter.no er den billigste lagerførte 11 delte kassetten Campagnalo Chorus og den koster det dobbelte av en Ultegra kassett. Girveksler bak og andre slite/brekkasje deler har det samme prisforholdet.

    Til penbruk spiller ikke delekostnadene noen rolle men hvis en skal bruke sykkelen mye uavhengig av vær og føre spiller pris en rolle.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.316
    Antall liker
    24.940
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @lars_erik

    Man kunne tro det. Men noen av de viktigste barrikadestormerne mot det etablerte er gammeldopere som vil endre sporten til det bedre. Fjerner du dem blir gutta på toppen (UCI, altså) tryggere og da er vi tilbake til 1998, 2006 og 2012 ennå en gang om noen år.

    Det er for eksempel galskap at det er UCI selv som siler hvilke suspekte dopingprøver som skal etterforskes videre og ikke.
    Et eksempel er saken Contador:
    UCI foretok seg ingenting før en tysk avis skrev om testen.
    Det ble kun tatt ut tiltale på tilstedeværelsen av ett stoff. Man ba ikke om analyse av biopassdata (Dette var det spanske sykkelforbundets domene, og det er også problematisk).
    Derfor kunne det ikke føres bevis for mulig bloddoping i ankesaken (WADA prøvde), slik at Contador selv om han fikk 2 års straff kunne komme unna med en domsavsigelse som i effekt sier at han ikke dopet seg bevisst.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Noen synes å mene at konkurransesykling de senere 10-årene kun har handlet om doping. Jeg er ikke med på det. Min favoritt var Vino, som i tillegg til å være dopet var rask, frekk, spektakulær, underholdende og stilig.

    Dersom man reduserer alle ting til de sidene man liker minst ved dem blir nødvendigvis verden kvalitetsløs og trist.

    Hvis man mener at sykkelsporten slik den er i dag er fullstendig verdiløs så er man i den heldige situasjon at man ikke trenger å bry seg med hvordan den utvikler seg. Er noe avskrevet, det være seg en bil, kone eller interesse, så er det avskrevet.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    På sykkelkomponenter.no er den billigste lagerførte 11 delte kassetten Campagnalo Chorus og den koster det dobbelte av en Ultegra kassett. Girveksler bak og andre slite/brekkasje deler har det samme prisforholdet.

    Til penbruk spiller ikke delekostnadene noen rolle men hvis en skal bruke sykkelen mye uavhengig av vær og føre spiller pris en rolle.
    En Choruskassett tåler alt og er svært vanskelig å slite ut, jeg har en slik som har gått siden 2002 i all slags vær og føre, og den er fremdeles strøken. Kjede er byttet to ganger,senest for to måneder siden, og kassetten har ikke vært i nærheten av å være slitt nok til å ikke takle det nye kjedet. Da synes jeg prisen for en Chrouskassett er direkte billig. Dessuten er det ikke noe alternativ for meg å kjøre med filisterutstyr på sykkelen min, og jeg hadde mye heller kjørt med Campa Veloce (laveste gruppen) enn Dura Ace Di2, selv om begge hadde vært gratis.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Dessuten er det ikke noe alternativ for meg å kjøre med filisterutstyr på sykkelen min
    Selv om begrepsbruken her kanskje er noe ukonvensjonell* synes det klart at du foretrekker Campa.

    *Fra Wiki: I en ikke-historisk sammenheng refererer ordet filister til en selvgod og intolerant person, en som er uvitende om kunst og kultur og utøver streng moral (i negativ betydning). Filister er med andre ord synonymt med en småskåren spissborger. Ordet kommer fra tysk studentsjargong og betyr egentlig «ikke-student».
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du ikke har byttet kjede mer enn to ganger på ti år tror jeg du bør gå til innkjøp av en strekkmåler.

    Alt utstyret fungerer ca like godt enten man kjører Campa Veloce, Tiagra, Red eller DA. Det er derfor jeg tok med pris i sammenligningen.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Hehe, men Wikis definisjon er ikke spesielt god eller korrekt. Det er egentlig et navn på et utdødd folkeslag fra Midtøsten, og av en eller annen grunn begynte tyskerne og britene å bruke ordet på attenhundretallet. I England er begrepet ganske vanlig også i dag, og brukes om anti-intellektualisme og om personer som forakter kunst/kultur/åndsliv, og heller velger trangsynte, materialistiske og konvensjonelle løsninger. Pruppstusselig altså, med andre ord.

    Hvis du ikke har byttet kjede mer enn to ganger på ti år tror jeg du bør gå til innkjøp av en strekkmåler.
    Tror strekkmålere er mer for filisterne (sorry, måtte bare). Campakjeder strekker seg ikke, de bare knurrer.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.870
    Antall liker
    20.622
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Noen synes å mene at konkurransesykling de senere 10-årene kun har handlet om doping. Jeg er ikke med på det. Min favoritt var Vino, som i tillegg til å være dopet var rask, frekk, spektakulær, underholdende og stilig.
    Ja,ja. Det understreker poenget mer enn noe annet. Ut med møkka.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn