Sport, sykkel og trening sykkelsesongen 2012

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok ikke så fiendtlig når det kommer til stykket. :) Det koker, som du er inne på, ned til hva man er vant til.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.262
    Antall liker
    24.832
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har sans for den nye DA-kranken, der de har puttet styrken der den bør være, dvs. når krankarmene peker forover og det er mest kraft i tråkket.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    1.146
    Torget vurderinger
    4
    Shimano er bra det, men Campa har bedre ergonomi. Etter hva jeg leser er forskjellen ennå mer uttalt på de elektroniske gruppene. Å gire Di2 med lange hansker må være rene myntkastet.
    I testen Landevei hadde av elektrisk Shimano, elektrisk Campagnalo og SRAM Red var det di2 som stakk av med førsteplassen mens SRAM tok andreplassen.

    Den elektriske Campagnalogruppen var også testens dyreste og tyngste gruppe.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.262
    Antall liker
    24.832
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke lest den testen (og vet ikke hvilken elektroniske Campagruppe som var tyngst), men det er en kjent sak at Campaprisene i Norge er av det fantastiske slaget.
    3 av 3 ryttere jeg har snakket med som har prøvd SRAM etter å ha kjørt Shimano i årevis skal eller har gått tilbake til Shimano. Kortlivede greier, sier de.

    Denne var ikke så dum:

    laf.png
     
    Sist redigert:

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.946
    Antall liker
    4.779
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Investerat inför säsongen 2013, ett par nya Endura Stealth och ett par Kinahjul i 50 mm profil med Swalbe Ultremo och nav i rött som matchar min Specialized. Allt för 4 hövdingar, ett fynd.
     
    Sist redigert:

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Kjøpt sykkel til fruen i dag på loppis i Draguignan, en strøken orange Méral fra begynnelsen av syttitallet. Méral var visst en bitteliten produsent som holdt til i Loire. Originalt Simplex girsystem, originale strøkne håndlagede Mavic-hjul med pariser, og en lekker Selle Italia damesal som nok satt på sykkelen originalt. Rammen er bygget med Reynoldsrør muffet sammen, utrolig fine detaljer i muffene. 39 euro! Hun hadde to mil på den i går, og smilte fra øre til øre :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpt sykkel til fruen i dag på loppis i Draguignan, en strøken orange Méral fra begynnelsen av syttitallet. Méral var visst en bitteliten produsent som holdt til i Loire. Originalt Simplex girsystem, originale strøkne håndlagede Mavic-hjul med pariser, og en lekker Selle Italia damesal som nok satt på sykkelen originalt. Rammen er bygget med Reynoldsrør muffet sammen, utrolig fine detaljer i muffene. 39 euro! Hun hadde to mil på den i går, og smilte fra øre til øre :)

    Pics or it didn't happen!
     

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Siden dagen idag inviterte mer til skog og mark enn landeveien hev jeg på cross hjulene og satte kompasset mot Kikut.
    Utrolig fint vær for en grus tur.

     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Fint på Kikut! Er en bakke like ved der som er en skikkelig tøffing.

    Skal ordne bilder av retrounderverket, men vanskelig fra iPhonen. Den sendes til Norge på fredag:)
     

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Ja veldig fint stopp for en kaffe og vaffel .
    Tenker du på denne som så fint heter Dødarebakken på Strava ?;)
    Strava Segment | Dødarebakken

    Blir det cafesykkel på deg eller har madammen kapret den?
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Balle balle balle, hadde satt meg fore å bli KOM på favorittveistykket mitt i dag, hadde ikke sjekket tider på forhånd så gønna bare på. Det er veldig svingete og teknisk hele veien. Gruset alle tidene bortsett fra en canadier som har en helt latterlig tid, enten er han proffsyklist og har hatt en VELDIG god dag, eller så har han fått bilpes.

    Edit: HAHAHA, han er proff og sykler for Orica-GreenEDGE, syklet for Garmin i fjor. Heter Christian Meier.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.262
    Antall liker
    24.832
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fårikålaften hos en kompis på Bogstad går, i dag frokost og kjapp tur innom Sørensen Sykler for å plukke opp en Assos sJ.climaSchutz (takk, Ekorre), og allez til en kompis på Høvik. Ut i regnet. 3t20m, 79 km. Høvik-Slemmestad-Åros-Røyken-Spikkestad-Asker-Høvik. Dere har noen festlige bilister nedi der, må jeg si. Fin tur forøvrig!

    201012.jpg

    Hadde for lite juice på eplefonen til Stravalogg, Fidelio.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    1.146
    Torget vurderinger
    4
    Siden kommunens ordfører ikke har fysikken til å sykle til nabobyen med Amnesty stafettpinnen var jeg med på en Moldetur i dag for å få levert den.

    Landeveissykkel var feil valg for det var utrolig glatt, var avhengig av et pent rundtråkk for å ikke spinne og det er et tegn på at en har bommet med utstyret men vi kom hele frem og tilbake.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.372
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Fårikålaften hos en kompis på Bogstad går, i dag frokost og kjapp tur innom Sørensen Sykler for å plukke opp en Assos sJ.climaSchutz (takk, Ekorre), og allez til en kompis på Høvik. Ut i regnet. 3t20m, 79 km. Høvik-Slemmestad-Åros-Røyken-Spikkestad-Asker-Høvik. Dere har noen festlige bilister nedi der, må jeg si. Fin tur forøvrig!



    Hadde for lite juice på eplefonen til Stravalogg, Fidelio.
    Det kan kan jeg skrive under på - spesielt "motorveien de ikke hadde penger i gjen til" fra Spikkestad bakkene til Amtmanssvingen - der er det mye dritt å få om man ligger i veibanen. Eller synes jeg dere er gærne som sykler forsatt, og i det møkkaværet i gitt (holdt på å fryse ihjel i garasjen under dekkskift) - som solskinnssyklist har jeg parket for lengst...
     

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Valentino : Heldige som rakk en tur i helgen, har jo vært kjempetemperatur. Her har dessverre helgen vært preget av rydding av bod og andre usportslige aktiviteter.
    Hva synes du om jakken foreløbig?
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Fikk ikke syklet så mye som jeg hadde håpet på "hytta" denne uken, men fikk noen fine turer lell. Måtte bruke hussykkelen, en gammel og skranglete Cannondale med fiskeutstyr på. Det overrasker meg alltid hvor trygg jeg føler meg på veiene i Frankrike, hadde ikke ett eneste tilfelle av ubehagelig forbikjøring. Sist jeg syklet til Ås ble jeg tutet på to ganger og sneiet fire-fem.

    I mer siviliserte land ser det slik ut (eksempel på autentisk Provencalsk eikeskog, det meste ble hugget ned for noen hundre år siden for å bygge skip. På femtenhundretallet var hele området dekket av slike trær):

    IMG_4974.JPG

    Begynnelsen på Alpene i bakgrunn:

    IMG_4971.JPG


    Og så sykkelen jeg kjøpte til fruen da. Styreformen kommer ikke godt frem på bildet, men den er nesten skittent lekker! Skal sette på Cinelli lærtape på styret, smøre opp den gamle Selle Italia-sadelen, få på dekk med hudfarvede sidevegger og stålcages med lærrem på pedaler i krom.

    meral.JPG
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.262
    Antall liker
    24.832
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hva synes du om jakken foreløbig?
    Den fikk jo en jomfrutur litt utenfor sitt egentlige operasjonsområde. Det plaskregnet i 180 av de 200 minuttene, og det er vel strengt tatt sturmPrinz-vær. Fint at den er såpass luftig og pustende og at den ikke lager ulyder. Og så er den lang nok på ermene til meg. Mansjettene i tynt neoprenstoff er veldig kjekke (jeg måtte lære at de skal utenpå neoprenhanskene, uha). Et godt kjøp.
    I går kunne jeg godt hatt en slik sturmNuss-bukse også, og brukt 607/Habu-benklær under. Jeg hadde på meg en LL.716/Bonka og de høyskaftede afterSnowBootie_s7 skotrekkene. Buksa ble ufattelig møkkete.

    Fikk seks mil i nærområdet i dag tidlig. Så en eneste annen landeveissyklist på turen.

    --

    Snart Stangehallentid igjen. Rundt og rundt på 200m innendørs friidrettsbane med doserte svinger. Her 10 severdige minutter fra banen i Madison Square Garden i 1934:

    [video=youtube;l3Ivf8Zwfas]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=l3Ivf8Zwfas[/video]
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.262
    Antall liker
    24.832
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    UCI holder pressekonferanse ang. saken mot Armstrong klokken 1300. Mon tro om vi får mer til å riste på hodet av fra den kanten?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.262
    Antall liker
    24.832
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er en 7-eleven-Motorola-Lauritzen-Yates-Armstrong-Grimstad-Hushovd-forbindelse.
    Hushovd har dog syklet på lag som har gått for å være rene: Credit Agricole, Cervelo Test Team og Garmin (Slipstream). BMC er riktignok noe dodgy, med Motorola og Phonak-røtter. Imidlertid er laget fullt av flotte unge ryttere, og jeg tviler sterkt på at Andy Rihs tillater Phonak-galeien en gang til.
    Vi får håpe at Arvesen med god samvittighet kan signere den nye erklæringen Sky krever. Det kan neppe Sean Yates. Sannsynligvis heller ikke Bobby Julich. Når det er sagt mener jeg at Slipstreams måte er bedre enn Skys hva gjelder gamle uoppdagede synder. Og David Millar er rock'n'roll.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Det som skjer nå er nøyaktig grunnen til at jeg synes det er idiotisk å rippe opp i gamle dopingsaker, da det ikke gjør noe annet enn å skade sykkelsporten. Hvor skal man stoppe? Det som er så fint med lover og regler, også i idretten, er at de setter klare grenser, slik at man kan forholde seg til om noe er rett eller galt. Hvorfor skal noen bestemme at de som dopet seg i 2001 skal "tas", mens de som dopet seg i 1991 eller 1985 ikke skal det? Det virker veldig merkelig for mine juristøyne, og lukter mer av halvkorrupt renkespill.

    Dog skal jeg innrømme at det hadde vært litt stas om Kjærgaards innrømmelser leder til at andre norske toppidrettsutøverhelter fra de glade EPO-dager skjelver litt i buksene.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Zonda er jommen meg noe dritt å vaske i forhold til Ksyrium, finishen gjør at de holder godt på møkka. Men jeg liker jo å gnukke på hjul, så jeg overlever vel :)
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Prøvde Tarmacen en sving og likte den godt. Følte meg mer snasen enn jeg nok så ut. Kjøpt og hentet og står i stua foreløpig. Tarmac SL3 er noe annet enn Roubaix SL2.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.262
    Antall liker
    24.832
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er det korrupte UCI som skader sykkelsporten, ikke antidopingorganisasjonene.
    Etter hva jeg forstår er det ingen spesifikk foreldelsesdato i WADA-koden, og USADA mente å kunne gå lenger tilbake enn de (i USA trur eg) normale 8 år fordi de avdekket en konspirasjon.
    Jeg er ikke jurist. Jeg har bare rettsfølelse.

    Vi tar en klassiker:
    Journalisten: -Bruker du Bomben (amfetamin)?
    Fausto Coppi: -Bare når jeg trenger den.
    J: -Når er det?
    FC: -Hele tiden.

    @totte: BILDER!
     
    R

    rico

    Gjest
    Det som skjer nå er nøyaktig grunnen til at jeg synes det er idiotisk å rippe opp i gamle dopingsaker, da det ikke gjør noe annet enn å skade sykkelsporten. Hvor skal man stoppe? Det som er så fint med lover og regler, også i idretten, er at de setter klare grenser, slik at man kan forholde seg til om noe er rett eller galt. Hvorfor skal noen bestemme at de som dopet seg i 2001 skal "tas", mens de som dopet seg i 1991 eller 1985 ikke skal det? Det virker veldig merkelig for mine juristøyne, og lukter mer av halvkorrupt renkespill.

    Dog skal jeg innrømme at det hadde vært litt stas om Kjærgaards innrømmelser leder til at andre norske toppidrettsutøverhelter fra de glade EPO-dager skjelver litt i buksene.

    Trenger ikke være uenig i dette men det som er saken her er at SK ble sportssjef i sykkelforbundet etterpå samtidig som han visste hva han har vært med på, andre som har syklet tidligere har fine jobber i TV og har vært veldig klare (de også...) på at de ikke har gjort noe galt, i det hele tatt så har aldri nordmennene sett noe verken på 80-90-00 tallet, jeg tror ikke at SK er den eneste som har noe å tilføye.

    Litt skjelving er fint, vi har vært veldig flinke til å passe på alle andre her i landet så en liten "bombe" hadde gjort seg.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.500
    Antall liker
    3.050
    Kjærgaard sa på en måte at rotteracet i sykkelsporten gjorde at han på ett tidspunkt følte seg nødt til å dope seg for å henge med i svingene. Vel, det er mulig at det er sånn. Men det er da du skal spørre deg selv om disse verdiene i livet (juks og bedrag) er noe som representerer meg? Er jeg villig til ofre renheten i det jeg driver med i forsøket på å nå toppen? Hvis svaret er nei, da får du rett og slett bare hoppe av sirkuset og finne deg noe annet å gjøre, uansett hvor mange år av ditt liv du har brukt på dette. Enkelt og greit. Det finnes ingen unnskyldning for svineriet.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.262
    Antall liker
    24.832
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nå sa jo Kjærgaard at de siste ukenes hendelser hadde fått ham til å stille seg spørsmål som det.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.367
    Antall liker
    6.765
    Doping innen idretten er en form for lovlig svindel. Enorme pengebeløp tilfaller den som doper seg best. Men svindeltiltale slipper de. Forstå det den som kan.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Vesensforskjellen mellom bedrageri og doping er jo at bedrageri kun har økonomisk vinning som hensikt, det er et krav for at noe skal kunne kvalifisere som bedrageri. Når det gjelder doping er det kanskje andre og for doperne viktigere faktorer enn det økonomiske inne i bildet.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vondt er det, men med en så enorm byll er det ingen vei utenom. Få hull på den, drener ut alt av puss og gørr, og så en antibiotikakur. Jeg er sikkert enig med Fidelio om uendelig mange ting, men ikke dette. Få sannheten fram, få juksemakerne ut. Så lenge det er mulig å jukse seg til seier er det også umulig å vinne på ærlig vis.

    Jeg anbefaler alle å lese Paul Kimmages 'Rough ride', og tenke gjennom hvordan og hvor mye hans historie ligner på dagens jevne drypp av avsløringer.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    1.146
    Torget vurderinger
    4
    Nina Gässler fra Geilo ble tatt for doping i år, for de som ikke vet det så er det en av de beste kvinnene som konkurrerer på terrengsykkel i Norge.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn