Sport, sykkel og trening sykkelsesongen 2012

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Flere som sitter på toget?

(Bergensbanen med totte og Roubaixen har nettopp forlatt Oslo)

Edit: Jeg misforsto - trodde NSB-bildene i postingene var screendumps fra NSB-nettet (skjønte dog ikke hvorfor), mens de jo er det som vises når nettet på toget ikke vil vise film etc. Uvant med tog.

Sist redigert:

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    La nettopp merke til at Raphas minste bidon er 610 ml. Uff da.

Jeg har lyst på noen slike

IMG_4051.jpg

men aner ikke hvor de er å få tak i lenger. Hadde en skokk av dem i gamle dager, lurer på hvor de er blitt av.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Elite flaskene liker ikke å bli vasket i oppvaskmaskin på 65 grader, jeg har opplevd at en flaske har blitt deformert av oppvaskmaskinen.

Ekorre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    248
    Det samme med mine camelbak flasker. Så de får håndvask her i huset

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    De kule de der også, men de gamle er ganske mye tøffere. Liker den avrundede toppen. Etter litt googling later disse til nå å ha blitt et samlerobjekt dessverre, med dertil høy pris. Har for øvrig en gammel DBS-flaske i sølv jeg liker godt, et selvskrevent valg på turer under to-ish timer (har bare én dessverre).

Har ikke tenkt over dette med vasking; tror ikke jeg har vasket sykkelflasker noen gang, bare skylt og tørket. Tror ikke jeg har tatt noe skade av det så da gjør det vel ikke noe.

Disse var ikke verst

TA900.jpg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sikker jeg som er rar, men jeg liker flasker som er lette å gripe tak i i en fei, som Elite Coke-flaskene som er nevnt over.

Forøvrig bør vi aldri aldri aldri klage på været.

hampsten.jpg

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sånne sykkelbriller hadde jeg da jeg var 14. ;) Så like jævlige ut i 88, iofs.

Ekorre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    248
    Var en liten tur ute på racern idag men det er jo rimelig friskt for å si det mildt. Merket fort at det trengtes noe mer på underkroppen.
    Noen som har erfaringer med vinterbuksene til Assos?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en LL.716 (nå heter den LL.BonKa) uten pad. Den er super over en vanlig sykkelbukse ned til like over frysepunktet om det er tørt. Er det kaldere (som på søndag) har jeg brukt en T.607-bibshort under, og knevarmere.
    Passformen på min i størrelse large er som min medium Mille_s5 bibshort.
    Kan også anbefale Fugu-sokkene. Lite volum og mye varme.

Sist redigert:

Ekorre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    248
    Den så fin ut den, hvordan er denne i lett regn? Synes generelt det er veldig mange forskjellige modeller på nettbutikkene. En jungel av modeller :p
    Hvordan er Fugu sokkene vs vanlige ulvang sokker feks?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg brukte den buksen over en Mille-bukse på plaskregnværsturen utover Hurumlandet for halvannen uke siden. Holdt varmen da. Ellers er den lett vind- og vannavstøtende over lår og knær.

Kvaliteten på Ulvangsokker stupte etter at han solgte ut. Ganske plutselig var de ikke verd pengene lenger.
    Sykkelspesifikke sokker er best til sykling. Fugusokkene virker å ha den vanlige Assos-kvaliteten.

Ekorre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    248
    Da tester jeg den, når man først har endel Assos tøy får man bare holde stilen :p

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.178
    Sted
    Holmestrand
    Hvis du ikke har byttet kjede mer enn to ganger på ti år tror jeg du bør gå til innkjøp av en strekkmåler.

Alt utstyret fungerer ca like godt enten man kjører Campa Veloce, Tiagra, Red eller DA. Det er derfor jeg tok med pris i sammenligningen.
    Hvis man har byttet kjede 2ganger på 10 år foreligger det 2 muligheter: enten bytte oftere eller sykle mer...
    kjede er så billig at det kan byttes før det er et problem.
    strekkmåler ga jeg bort for mange år siden.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Hvis du ikke har byttet kjede mer enn to ganger på ti år tror jeg du bør gå til innkjøp av en strekkmåler.

Alt utstyret fungerer ca like godt enten man kjører Campa Veloce, Tiagra, Red eller DA. Det er derfor jeg tok med pris i sammenligningen.
    Hvis man har byttet kjede 2ganger på 10 år foreligger det 2 muligheter: enten bytte oftere eller sykle mer...
    kjede er så billig at det kan byttes før det er et problem.
    strekkmåler ga jeg bort for mange år siden.
    Det stemmer at sykkelen ikke har gått jevnt i de ti årene, det var først i år den ble tatt frem og brukt mye. Så det er kanskje ikke så rart kjedet røk da. Men Campakjeder er skikkelig heftige saker, og det skal litt til før de ryker altså. Hvor ofte bør man egentlig bytte kjede? Si at man sykler 600-800 mil i året.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    800 mil i året -> ett kjede i året med Campa. Ny kassett etter 3 år.

Rettelse/smartere metode (etter å ha lest meg opp):
    Ha 3 kjeder. bytt hver 2500 km, slik at kjede 1 starter sin 2. runde ved 7500 km. Du får på dette viset 7500 km ut av hvert kjede og 22500 km ut av en kassett.

Sist redigert:

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Jeg tror virkelig - vil understreke "tror" da jeg ikke har noe belegg for dette - at møkk på kjedet og kassetten bidrar veldig negativt mht slitasje. Er det sand og annet dritt der, må jo dette slite på metallet. Jeg er en notorisk Campagnolovasker, så kanskje dette også er noe av grunnen til at min ti år gamle kassett er så lite slitt?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Man bytter ikke kjede i frykt for at det skal ryke. Grunnen til at man bytter kjede er det at det strekker seg og det fører til økt slitasje på tannhjul.

Jeg bytter stort sett deler når det er slitt og av den grunn synes jeg strekkmåler er et nyttig hjelpemiddel.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.178
    Sted
    Holmestrand
    Jeg tror virkelig - vil understreke "tror" da jeg ikke har noe belegg for dette - at møkk på kjedet og kassetten bidrar veldig negativt mht slitasje. Er det sand og annet dritt der, må jo dette slite på metallet. Jeg er en notorisk Campagnolovasker, så kanskje dette også er noe av grunnen til at min ti år gamle kassett er så lite slitt?
    Vasking er en hellig plikt! Du har selvfølgelig rett mhp slitasje. Rent er bedre på alle vis. Gjelder også for Shimano og SRAM.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.178
    Sted
    Holmestrand
    Man bytter ikke kjede i frykt for at det ryke. Grunnen til at man bytter kjede er det at det strekker seg og det fører til økt slitasje på tannhjul.

Jeg bytter stort sett deler når det er slitt og av den grunn synes jeg strekkmåler er et nyttig hjelpemiddel.
    Det er en god plan.
    Jeg bytter kjede for spare resten av drivverket. Harfungert fint for meg i alle år.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    In the news:

Disse gutta fortjener kudos!

"None of the seven riders of Yemen's National Cycle Foundation so much as flinch, as the perpetrator, a local shopkeeper, identifies himself. He shouts and waves an arm. "You gays! Cover up!"
    Dressed in an eclectic assortment of sun-faded Lycra cycling attire, and riding an archaic selection of bikes in varying state of repair, the group keeps silent, and together, as they keep on pedalling."

Noen liker å sykle fort selv om de er på trygd.

Ekorre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    248
    Så vi kommer ikke til å se "Tour of Yemen" på kalenderen med det første?:p

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Verre enn utpå Hurumlandet nedi Yemen. Jøje meg!

Ser ut som snøen skal bort fra asfalten igjen her. Sykkeltur på lørdag er mulig.

Coppi8.jpg

in other news leser jeg at kontinentallaget Frøy-Trek blir til Frøy-Bianchi i 2013. :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hmmm... Det skulle ikke mer til enn en Oltre stående i butikken på Fyrstikktorget et par dager før de fikk lyst på?

:cool:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bytt kjede når det har strukket seg mer enn 0,7%. Da kan en kassett (og krankkjedehjulene) vare maaaange kjeder.

Sjekkes enklest med slitasjemåler, eller med tommestokk. Ett halvledd er 1/2", slik at 10 hele ledd er 25,4cm i utgangspunktet. Når du måler at det har blitt 25,58cm ;) ...eller mer, bytter du det med det nye du selvsagt har liggende på vent i boden. ...Så bestiller du et nytt som ligger klart til neste gang. Et par hundre kroner er mer enn nok. (for de som ikke bruker svinedyre kjeder fra merker med salgskontor i Italia) ;) Hvis du ikke har det liggende og må kjøpe hos en lokal forhandler, kan du sikkert gange prisen med to.

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Saksopplysning: Campakjeder lages i Vicenza. Campa driver ikke med slike tøysete kjedelåser heller.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    På den andre Campafabrikken?

Assos' neoprenhansker sys i Kina.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Er det ikke slik med Campa at krankene lages i Romania, mens resten lages i Vicenza? Aluhjulene lages i Vicenza, mens jeg tror Corima i Loire-dalen lager karbonhjulene. Uansett er det jaffal ikke laget i Kina, noe som er viktig for meg når det gjelder stort sett alt, kanskje med unntak av nudler og fyrverkeri.

Edit: Etter litt googling ser jeg at ca. 70% av delene lages i Romania, resten i Vicenza. Pyttsann, rumenerne snakker jo nesten latin.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Campa gjør det stort sett slik at nye ting produseres i Vicenza, og etterhvert overføres produksjonen til Romania. Noe produseres parallelt, annet produseres kun i Vicenza, og karbonfelgene produseres av Corima i Frankrike. Det har vært slik at Hyperonfelg=Winiumfelg, men jeg vet ikke om det er 1:1 på de andre.
    Cyclocrossbremsene til Campa er badge engineering.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    À propos Corima: Aero+ tubs er lekre og ikke veldig dyre hjul synes jeg. Bombesikre også visstnok, de brukes i Cyclocross bl.a. Nå kan man velge farver på dekalene ved bestilling fra Corima direkte, slik at den gamle hindringen med gule logoer ikke er aktuell lenger.

ca.jpg

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Uansett er det jaffal ikke laget i Kina, noe som er viktig for meg når det gjelder stort sett alt, kanskje med unntak av nudler og fyrverkeri.
    Det er ikke noe galt med kinesisk produksjon. Det er bare det at arbeidskraften der er så billig at alt det billigste og dårligste rasket på markedet kommer derfra. Imidlertid kan de levere like god kvalitet som alle andre steder dersom man betaler for det, og den kvaliteten er fremdeles billigere der enn andre steder.

F.eks. kommer størstedelen av verdens karbonrammer fra Kina, også i high end-segmentet. Noen av de dyrere kommer fra fabrikker i Taiwan, men mer og mer flyttes til Kina.

Å ha et ønske om pr definisjon ikke ha noe i sitt eie som er produsert i kina er ganske meningsløst, synes jeg. Man bør vurdere kvaliteten på det man skal kjøpe fra gang til gang, uavhengig av hvor det kommer fra.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Det var ikke meningen å starte en OT-diskusjon om Kinaproduksjon her, men grunnen til at jeg holder meg unna så langt det er mulig, er at vestlige selskaper flytter produksjon til østen for å presse priser, og de miljømessige konsekvensene er store. Møbler fra IKEA, klær fra H&M, og sko fra disse billige drittkjedene er skapt for at vi kan kjøpe masse og kaste like mye. Gi meg skikkelige møbler laget for å holde i åresvis, klær fra Zegna og sko fra Vicenza sier nå jeg. Så slipper jeg å bli en verkebyllforbruker.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Over til noe jeg digger, og som kanskje kan interessere fagmannen:
    Kimmage counter attacks by suing Verbruggen and McQuaid in Swiss courts
    Vet dere hva? Jeg begynner å tro at 2012 ikke er 1998 og 2006 om igjen.
    Vi får virkelig håpe dèt er tilfelle, kanskje man står overfor en ordentlig forandring omsider. Når det gjelder sveitsiske sivile søksmål sier jeg bare: Misførnøyd? Saksøk i Sveits! De har tid! Og en helt uforståelig juridisk tradisjon ingen andre aner noe om!

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Joda, men jeg synes nå at det fremstilles som et mer hardcore konsept enn det er. Etter å ha lett rundt på siden har jeg funnet ut at rammene (som det ikke finnes beskrivelse av utover at de er i karbon) kun finnes i ulike standardstørrelser, og at custombyggingen kun går på valg av komponenter. Rammen er det viktigste, og jeg mener at de tilslører at denne på ingen måte er skreddersøm eller engang in-house. De bruker uttrykk som "montert i fabrikken", som ikke er mer enn de gjør i min lokale butikk hvis jeg kommer med eller bestiller meg en ramme. Skal jeg ha skreddersøm skal jeg ha skreddersømmen der jeg tror det betyr noe, og på den delen som er varig. I tilfelle blir det skreddersydd titanramme fra Moots eller IF. Så kan vi ta kabelstrømpefargen derfra.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn