Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2013

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.503
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Forskjellen på disse og de jeg tror du tenker på er at disse faktisk virker.
    Forhjulet til Vanmarcke var most ved målgang, forresten. Ser ut som at Shimano DA C50 ikke liker brosteinskyss så godt som f.eks Zipp 303.
    Nå er det ganske mange faktorer som spiller inn så jeg tror den konklusjonen er litt for enkel.
    Øh. Jeg skrev ser ut som.

---

Look, Ma! No hands!

602027_356043351173167_2022290239_n.jpg

Siste to km. Majestetisk.

[video=youtube;Uib7azejZbA]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Uib7azejZbA[/video]

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Etter min mening er det litt 2010 med ufarget aluminium bremsebelegg på hjulene.
    Synes det er døvere å pingle ut med crab0n-clinchere og så forsøke å skjule det med sorte alubremsebaner.
    Hver sin smak, jeg synes iallfall CC SLR hjulene til Mavic ser mye bedre ut enn de du postet. Men jeg digger den sykkelen hjulene sykkelen står på, det er min favoritt aero sykkel mtp utseende.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Enig med Anonym. SLR hjula er skikkelig sexy. Har så lyst på.

Ny pers på 4-mils runda mi i går. 31.2km i snitt (bånn gass altså, så er ikke i Tdf form akkurat) :)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    for 100 spenn i sesongen, dvs 20-kroning mindre enn en dagsbillett hos #Ruter, disponerer enn bruksrett på slike blå med to hjul. Genialt praktisk, slipper å være redd for at noen stikker av med det fanzy pedalsettet til 10 lakser, og dempegaffelen til 20. Ikke minst sparer jeg ca 3 minutter på veien hjem fra platebaren. Bare det, gir tid til en låt mer i hverdagen.

Vårens vakreste;

(bruker aldri å feste plateposen slik, blir selvsagt lett stygge merker i coveret. Kun gjort for bildets skyld. Hva tar dere meg for? tsk tsk)

Sist redigert:

Ekorre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    248
    Hvis man vil fleske til er Mavic Cosmic Carbone Ultimate fine allround hjul, selv om jeg muligens ikke er helt upartisk :p
    2011-mavic-cosmic-carbone-ultimate-1.jpg

Masse fin crabon :D
    2011-mavic-cosmic-carbone-ultimate-4.jpg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.503
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mmmm. Om jeg skulle velge aldeles helt fritt ville jeg hatt Enve SES 3.4 parisere bygget på Alchemy nav. Akkurat nå iallefall.

Ekorre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    248
    Ja litt for mye fint der ute på hjulfronten. Mye jeg kunne tenkt meg :)

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    671
    Bortsett fra Bora (såklart..), synes jeg disse er noe av det lekrere som er å få

aero_mcc_wheelset__52764.1349379023.1280.1280.jpg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.503
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er visst blitt totalt sykkelcomputeravhengt. Sigma BC1900HR og iPhone. Polar har jeg gitt opp for lenge siden. Sende inn for å bytte batteri? Gimmeabreak!

sagan.jpg

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.229
    Sted
    Holmestrand
    Jeg er visst blitt totalt sykkelcomputeravhengt. Sigma BC1900HR og iPhone. Polar har jeg gitt opp for lenge siden. Sende inn for å bytte batteri? Gimmeabreak!

Vis vedlegget 193401
    Enig i at det er en smule tungvint, men de leverer en glimrende service. Jeg har levert inn for å bytte batteri og kommet ut med ny klokke. Nyere belter kan man jo bytte batteri. Min 720S har jeg byttet på selv i det siste.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.503
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Neste gang skal jeg ha Garmin tror jeg. Akkurat nå hadde det vært kjekt med et pulsbelte som kunne sende data både til sykkelcomputeren og iPhonen. Bruker ikke effektmåler, så hjerterytmen blir indikatoren jeg har.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg gikk fra Polar SX725 som da var toppmodellen til Garmin Edge 705 for et par år siden og Garmin er uendelig mye bedre enn Polar.

Overføring til data med Polar var et mareritt (IR og svært kresen på sending og mottak) mens det med Garmin er plug and play og fungerer uten annen software enn drivere sammen med ulike webtjenester.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.229
    Sted
    Holmestrand
    Jeg gikk fra Polar SX725 som da var toppmodellen til Garmin Edge 705 for et par år siden og Garmin er uendelig mye bedre enn Polar.

Overføring til data med Polar var et mareritt (IR og svært kresen på sending og mottak) mens det med Garmin er plug and play og fungerer uten annen software enn drivere sammen med ulike webtjenester.
    Helt enig med deg, men jeg vil ha klokke, ikke laptop ... Ikke trenger jeg GPS heller.
    IR har fungert nokså varierendeja, og må jo ofte kjøpes i tillegg i dag. Her tar polar seg GROVT betalt. Ser det samme er tilfelle med USB-pinne for RCX3.
    Synes en del av de funksjonaliteten vi får i dag er litt i meste laget. Først bruker vi store deler av dagen ute på sykkel, resten går med på å kikke på kurver, hvor var vi når pulsen var 83% puls og slikt. Ikke sikker på at det er så viktig for meg. Derfor vil jeg ikke bruke 3000 kr på ny pulsmåler.

joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    51

Vis vedlegget 193401
    Min lokale urmaker skifter batteri på min Polar RS800CX ca hver 11 mnd når jeg merker at behovet nærmer seg. På pulsbeltet skifter jeg batteriet selv.

Skulle jeg kjøpt ny computer idag, hadde jeg nok valgt Garmin Edge 510/810, men tror nok jeg bruker Polar'n minst ett år til.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    671
    Jeg anser meg selv som forholdsvis fingernem, og skrudde fra hverandre min Polar for noen år siden for å bytte batteri. La alle delene sirlig på rekke og rad, byttet batteri og satt den sammen igjen nøyaktig som den var. Selvsagt funket den ikke. Etter dèt har jeg syklet uten pulsklokke/sykkelcomputer, og det er helt herlig. Dataene jeg trenger får jeg fra Strava.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.229
    Sted
    Holmestrand
    Jeg anser meg selv som forholdsvis fingernem, og skrudde fra hverandre min Polar for noen år siden for å bytte batteri. La alle delene sirlig på rekke og rad, byttet batteri og satt den sammen igjen nøyaktig som den var. Selvsagt funket den ikke. Etter dèt har jeg syklet uten pulsklokke/sykkelcomputer, og det er helt herlig. Dataene jeg trenger får jeg fra Strava.
    Jeg har omtrent det selvbildet som du beskriver, og fulgte samme prosedyre.
    Det fungerte utmerket, men det er alltid en viss fallhøyde når Frank (=Xerxes) og Fidelio gjør ting de ikke kan. I mitt tilfelle har det gått bra, men dette er ikke nødvendigvis en øvelse jeg vil anbefale andre, og jeg var også forberedt på det resultatet du fikk. Jobben er ikke så komplisert, men jeg har reparert elektronikk/mekanikk i mange år, og det hjelper nok litt.
    Å sykle uten puls/sykkelcomputer er selvsagt en løsning, men jeg er litt nørd når det gjelder tall, så en eller annen løsning blir det nok.

Ekorre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    248
    Polar RCX3 kan man bytte batteri på selv bare så det er sagt, følger med et verktøy til å åpne baklokket.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    671
    Jeg har et relevant og interessant spørsmål. Siden den delen av styrelageret som går inni styrerøret som fulgte med Chorus-styrelageret var laget for aluminiumsstyrerør, og mitt er i crab0n, måtte jeg bruke akkurat denne delen fra et FSA-lager. Ikke noe problem, med topphetten (den som justeringsskruen går gjennom) passet ikke FSA-delen. Jeg har baufilet (tok år og dag, minnet mer om den delen som holder plutoniumsdelene fra hverandre i en ettrinns fusjonsbombe enn en styrelagerdel...) av en liten aluminiumsknott nederst på hetten fra campa, og nå passer den som smurt.

Så til spørsmålet: Hvilken vei skal topphetten stå? Alternativene er: Slik at man kan lese "Chorus" når man sitter på sykkelen, slik at man kan lese "Campagnolo", i "fartsretningen", eller litt sånn på halv fem slæppdæsj? Topphetten kan beskues under. Notere for øvrig at campa har spandert en skikkelig raff titanbolt også på Choruslageret.

hette.jpg

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det viktigste er at styret danner en 90-graders vinkel mot hjulet. :cool:

Ellers tror jeg det blir skide lækkert med Fizik-stemmet når det kommer på plass. Kanskje spandere matt lakk på den synlige delen av styret også?

Sist redigert av en moderator:

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    671
    Fiziks nye styre og fremspring er begge i matt :) Fremspringet har en liten blank detalj også.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Aahh! Det blir styre fra Fizik også. Da kommer det vel med en bukk som passerer Cristopher Walkens strenge blikk. :)

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    671
    Oh yes. Det dypeste kommer visstnok med 150mm drop.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.503
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dreie framsprinlokket 90 grader slik at ingen tekst blir opp ned slik rytteren ser det?

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Skru av lokket og kast det i søpla (delen nedi gaffelrøret også). Etter at framspringet er skrudd fast så er det bare dødvekt uansett :rolleyes::p

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Brutter'n er i ferd med å kjøpe sko og pedaler til raceren. Sykkelen er smekkfull av Shimano fra før, så det er sagt. Sko kommer nok til å bli kjøpt i en butikk med prøvemuligheter. Hvilke pedaler anbefaler dere i noenlunde rimelig prisklasse?

Ekorre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    248
    Shimano 105 får vel stort sett gode skussmål, ellers er jo look keo fine

Z

Zomby_Woof

Gjest
    105/5700 og Keo classic er klare kandidater. Jeg har tidligere vært veldig begeistret for Shimano med tanke på vedlikehold og varighet (747 terrengpedaler for mange år siden). Jeg hadde landeveispedaler derfra også, med små klosser, som rett og slett var et helvete å komme inn i. Regner med at de nye er en helt annen verden. Look har jeg bare prøvd fra aller billigste ende, men likte dem ikke (tro ut av pedalene når jeg prøvde å ta i). Jeg var veldig glad i Time RXS carbon, men tro/sparket i stykker 'tåa' på pedalen. De som fortsatt er tilgjengelig har antageligvis enda svakere pedalkropp med mindre man går opp i pris.

erlanddf

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    3
    Klarer ikke å ligge unna denne tråden.

Til dere som sliter dere oppover lange bratte bakker så svetten hagler, hjerteinfarktet er faretruende nær og kobbelet av biler i kø bak dere bare vokser og vokser: Det er ofte en flott gangvei eller fortau rett ved siden av dere...

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.503
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Shimano SPD-SL er vel regnet som det greieste av disse 3-hulls Look-aktige pedalsystemene. Klossene er ikke så verst å gå på heller.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.503
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Til dere som sliter dere oppover lange bratte bakker så svetten hagler, hjerteinfarktet er faretruende nær og kobbelet av biler i kø bak dere bare vokser og vokser: Det er ofte en flott gangvei eller fortau rett ved siden av dere...
    Sånn generelt:
    Syklister er anbefalt å ligge 1 m fra veikanten, og bilister er anbefalt å gi 1,5 m avstand ved forbikjøring. Normal veibredde i Norge er 6 m.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4

Sånn generelt:
    Syklister er anbefalt å ligge 1 m fra veikanten, og bilister er anbefalt å gi 1,5 m avstand ved forbikjøring. Normal veibredde i Norge er 6 m.
    Det er også fullt mulig for syklister å bruke skjønn. Både bilister og syklister har forbedringspotensiale.

Et av de største problemene i mine øyne er det at bilister ikke forstår er det at sykkelstier er for gående og syklister i moderat fart og for syklistenes sikkerhet skal de sykle i veien der det er hensiktsmessig.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Sånn generelt:
    Det er også fullt mulig for syklister å bruke skjønn. Både bilister og syklister har forbedringspotensiale.

Et av de største problemene i mine øyne er det at bilister ikke forstår er det at sykkelstier er for gående og syklister i moderat fart og for syklistenes sikkerhet skal de sykle i veien der det er hensiktsmessig.
    Det er selvsagt fullt mulig å ta hensyn. Det er selvfølgelig fullt mulig for kjørende, syklende og gående å dele veiene. Oppfordringer om å ta hensyn og vise omtanke for sine medtrafikanter er ofte på sin plass. Men jeg begynner ærlig talt å bli pisslei av alle som skal dele trafikanter inn i grupper etter fremkomstmiddel, og så fremme en slags 'clash of civilizations'-myte. Det er og blir gnålete pisspreik.

I og med at det handler om trafikk og trafikanter generelt, så fortjener det en generell diskusjon i en egen tråd. Slutt å gjøre det til noe som handler om syklister.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.602
    Torget vurderinger
    23
    Tull, Zomb, dere "aktive" syklister er noen råskinn og det vet du! Kom dere inn på sykkelstiene vi har kjøpt til dere!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn