Absolutt ingen ønsker om å overprøve din smak eller ditt behag, Fidelio. Jeg ville nøyd meg med nedtoning i form av svart sadel, styretape, pedaler og hjul. Personlig er ordet.
Takk for tipset, men kjører ikke ekte skinn, det passer kanskje mer på retrosykler og vintage-saker. Det jeg mente var en moderne tape som har skinnaktig utseende og følelse. Vet at 3T sin ene er slik, men tror Deda har en også.
Takk for tipset, men kjører ikke ekte skinn, det passer kanskje mer på retrosykler og vintage-saker. Det jeg mente var en moderne tape som har skinnaktig utseende og følelse. Vet at 3T sin ene er slik, men tror Deda har en også.
Lite å gjøre på jobben i dag, så jeg har benyttet dagen til viktige ting. Skrudde Monocen helt fra hverandre, nivasket alt og satt den sammen igjen. Morsomt var det faktisk. Nå ble den ren og tight som i gamle dager. Man må ikke glemme de gamle traverne bare fordi nykomlinger dukker opp. Den fikk også en liten upgrade: Elite Ciussi'ene som stod på De Rosaen. Den hadde røde før, men ble veldig fin med de sorte isteden. Som en kuriositet kan jeg nevne at Ciussi fra ca. 2001 veier 82 gram, mens dagens utgave veier 77 gram. Verden går fremover.
Lekre sko det der altså. For oss som har sko fetish er det vanskelig å ikke handle flere par sykkelsko enn strengt tatt nødvendig.
Handlet meg disse for litt siden , meget fornøyd med bare boa snøring
Assos iJ.bonKa.6 Cento-jakke ankommet. Jøje meg for et plagg. Opptil 3 lag stoff på brystet. Vindtett her, pustende der... Særdeles formsydd, såpass at det kan tenkes at den ikke passer til friryttere i skauen. 3 vanlige lommer pluss 2 lommer med glidelås og medieport bak. Integrert formsydd buff. Serriøst, mann!
For de som måtte være interessert i å svi av +/-3000 kroner på en vintersykkeljakke: Den kommer i to snitt: Slank (Cento) og normal (Mille), så det skulle være mulig å få den til å passe for mange.
Sider, rygg og ermenes underside er sort uansett om man velger sort, rød eller hvit utgave. Oversiden av ermene sladrer om snittet:
Cento/slank-snittet til venstre, Mille/normal til høyre (Assos' bilder viser et Cento og et Mille erme for forvirringens skyld. Jakken er ikke asymmetrisk), og Cento bakfra.
Det er brukbart med reflekser på jakken: Alle glidelåsene samt den brede elastikken nederst bak.
Assos spesifiserer jakken for 0-8 grader, men det er med ett baselag (Assos eget syntetiske winterInteractive). Legger man litt merinoull innerst skulle den funke greit ned i mange minusgrader.
Assos har også den ennå tyngre Fugujack i sortimentet, men folk klager på merkelige lommer og litt for dårlige pusteegenskaper på den, formidabel som den er. Bedre å vente på neste generasjon (iJ.fugu.7?) da trur eg.
Forøvrig ser jeg at Bonkas forløper Airjack 851 selges ut til hyggelige priser (til Assos å være), f.eks hos Sykkelcentrum i Bergen.
.
Har en fra 2010, og den liker jeg ikke. Trimtex har en kanongod BIB. Tror ikke de er noe dyrere enn Kalas. Også har de en vindjakke med løse armer. Fantastisk plagg.
Nå har jeg tydeligvis havnet litt på Mavic-kjøret her. Klarer ikke være objektiv. Hva syns dere om plasma slr hjelmen i sort?
Er den støgg, eller stilig?
Stygg kan jeg vel ikke si at den er (har jeg noen gang sett en skikkelig pen hjelm? Mer litt et nødvendig "onde"!). Sort er sikkert som banken stilsikkert Matt er kult!
@Thomand: Jeg digger utseendet på den hjelmen, angrer på at jeg ikke kjøpte den (kjøpte Spiuk på tilbud og på grunn av passform). Har sko og hjul fra Mavic (Alpine, Crossride og Cosmic Carbone SLR) og det er ikke tvil om at Mavic leverer kvalitetsprodukter.
@Ou812: Hadde Kalas hos min forrige arbeidsgiver og jeg hadde ingenting å utsette på de bib'ene.
@Thomand: Jeg digger utseendet på den hjelmen, angrer på at jeg ikke kjøpte den (kjøpte Spiuk på tilbud og på grunn av passform). Har sko og hjul fra Mavic (Alpine, Crossride og Cosmic Carbone SLR) og det er ikke tvil om at Mavic leverer kvalitetsprodukter.
Har en Spiuk Nexius nå. Hvordan er mavic i str i forhold til spiuk?
Og ja, Mavic har utrolig mye bra. Byttet ut ultegra pedalene til mavic race, og ser meg ikke tilbake. Har også cosmic SL, som er fete, men mest til pynt kanskje. Litt tunge og trege.
Hadde også et sett med zxellium ultimate, og de var sinnsykt effektive, men desverre manglet de bittelitt på bredden, så var plaget på lengre turer.
Hjelm MÅ uansett prøves, og bør velges ut ifra hva som sitter best synes jeg. Mavichjelmen er kul den. Problemet er de gule dekalene. Med cosmichjul eller andre sorte Mavic er det en fulltreffer, men til f.eks campahjul er det krise.
Helt ærlig så er jeg ikke helt sikker. Tror det var Mille, men kan ta feil. Måtte opp i XXL, men da ble ermene veldig lange.
Jeg syns de er lekrest i hvitt/sort jeg. Men valgte rød vinterjakke pga synlighet.
Lurer på å bytte ut mine gamle Shimano DuraAcepedaler på landeveisykkelen.
Noen som har erfaring med Speedplay? Eventuelt hvilken type?
Synes det ser ut som et godt alternativ.
Forholdene var perfekte på litt over halve turen. Valgte en annen rute hjem, og der var det mye is, så måtte ta det piano.
Men jøsses, å få noen mil langs nordsjøveien på tørr asfalt er medisin i massevis
@xerxes: Jeg bruker Speedplay Zero Ti. Titanakslinger er ikke nødvendig, rustfritt eller CroMo funker like bra, og (standard)akslingene er 3mm lenger enn på Ti-versjonen.
Lagrene trenger jevnlig vedlikehold med greasepumpe, og klossene trenger teflonspray ganske ofte. De er et helvete å gå i, så slike kaféklosser er smart ekstrautstyr.
Oppsiden er lav byggehøyde og trinnløs flytjustering uten å måtte flytte på klossen.
@thomand: Hva slags skjermer er det du har på sykkelcrosseren?
Ellers har Fidelio, jeg, og mange andre syklet i Stangehallen i et par timer i dag. Den monokrome Milaninoen ser totalsjef ut i virkeligheten også.
Var gnistrende å få tråkke rundt på bane i to hele timer i dag Valentino! Slikt gjør vinteren litt lettere å bære -18 på Stange men fine forhold inne. Tenk om vi hadde hatt en velodrom; man hadde muligheten i '93 men valgte å bygge en som ble skrotet. Bummer.