Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2013

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Bilde av havet:

Jeg droppet sykling i dag, pga liten tid og grufsete kne, og leverte sykkelen i morges. Damen som driver butikken var oppriktig lei seg for luft-problemet, som nok skyldtes at hun var på messe i Madrid, mekanikeren var travelt opptatt med å sette opp triatlon-sykler, de hadde aldri leid ut sykkel uten å selv overvære overlevering til kunden etc, i det hele tatt uheldige omstendigheter. De har nettopp startet opp og jeg regner med at de får dette mer på stell fremover. Veldig imøtekommende service var det tross alt. Jeg fikk heller ikke betale for mer enn en dag siden jeg ikke skulle bruke den i dag.
    Du må pusse linsa man - full av linselus ;)

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Hadde det bare vært støv...

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det der er nydelig, totte. Apropos måtte jeg akkurat takke nei til en invitasjon fra klesfabrikanten Exteondo nå i september. De lager bra klær også; en slags Assos på baskisk.

image1566a.jpg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    @toillball, du som skrur på ordentlig, eller om noen andre vet:

Du skulle vel ikke ha kontroll på demontering av bosset på førstegenerasjons Mavic Crossmax? Jeg har fått fra hverandre alle de andre navene jeg har prøvd på, men her ser det ut som det skal et spesialverktøy til? Jeg har dessverre så mye friksjon mellom bosset og resten av navet at kjedet slakkes og legger seg nedpå kjedestaget hvis jeg triller uten å trå.

Hvis jeg hadde fått til dette, kunne det tenkes at jeg begynte å jakte en vintage-gaffel med vandring som passer til rammegeometrien på '97-Trek'en.

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Hvis jeg husker riktig på de crossmax\ride jeg har åpnet så trenger man ikke spesialverktøy. Bare skru løs muttrer, dra ut aksling og dra av boss. PAss på fjær og paler som kan løsne når du løsner bosset. Smør\rens og sett sammen. Mulig det er annerledes på tidlige modeller, men har alltid bare dratt løs bosset.

Edit: Hvis jeg erindrer hardere er akslingen skrudd sammen av to deler, løsnes med umbrako i midten av aksling på hver side.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hvis jeg husker riktig på de crossmax\ride jeg har åpnet så trenger man ikke spesialverktøy. Bare skru løs muttrer, dra ut aksling og dra av boss. PAss på fjær og paler som kan løsne når du løsner bosset. Smør\rens og sett sammen. Mulig det er annerledes på tidlige modeller, men har alltid bare dratt løs bosset.

Edit: Hvis jeg erindrer hardere er akslingen skrudd sammen av to deler, løsnes med umbrako i midten av aksling på hver side.
    Aaahh.. Skal ta en titt på det senere.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Aaahh.. Skal ta en titt på det senere.
    Fortsatt like klok....

Bosset sitter fast bak 'endepluggen' på akselhylsa.

DSCN7631.jpg

Akselhylsa er trillrund innvendig og utvendig, hele veien inn, og ruller naturligvis med lagrene. Ingen steder å få mothold, med andre ord.

DSCN7632.jpg

Jeg antar at 'endepluggen' på kassettsiden er tilnærmet lik denne, som er skrudd av motsatt ende. Antageligvis er det en innvendig anleggsflate mot bosset som erannerledes, men innfestingen på akselhylsa ser ut til å være lik. Jeg antar at den utvendige delen av bosset sitter fast 'sideveis' mellom innmaten og denne.

DSCN7633.jpg

Ekorre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    248
    Valentino : Er for alle, men ser ut til at det kun er i varehusene. På Storo hadde de nesten hele sortimentet igår.

Ekorre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    248
    Zomby : Det er unbrako på begge sider, bare forskjellige størrelse om jeg husker rett...

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det er unbrako i begge endene. Men det virker som det er et endestykke skrudd inn i hver ende av en hylse, innvendige gjenger for dette i hver ende, utvendige gjenger på endestykkene. Problemeter at endestykkene er det eneste motholdet for hverandre. Hylsa er så langt jeg kans se helt glatt innvendig (og jeg har lett). Dermed får jeg det ene endestykket av, og har ikke lenger mothold så jeg får skrudd av det andre.

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Og akslingen vil ikke dras ut som den er? Du får prøve å holde forsiktig med en tang, evnt legge noe imellom (sykkelslange f.eks)?
    Ikke sett den der varianten før dessverre.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Har prøvd med rørtang på motsatt side og slange mellom. Gikk ikke, lagde noen spor så jeg tør ikke ta i mer heller. Prøvd å dra i bosset også, og banke lett på akselhylsa fra motsatt side. Virker ikke...

Sikkert et eller annet genialt fransk inni der..... :(

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Åpnet mitt kina-nav av merket "circus monkey" etter en ukes bruk, inkludert etpar turer til og fra jobb og 3 mil i marka.
    Hørte litt ekle lyder fra baknavet i marka, så var litt spent på hva som foregikk baki der.
    Ett av de løse drevene fra frikransen var på god vei til å spise seg igjennom bosset, og taggene på selve bosset som går imot palene viste tydelige tegn til slitasje. Fortsetter det slik er nok bosset utslitt om en måneds tid :(
    Synd at det ikke holder lengre, trodde ikke det var såpass dårlig kvalitet, men man får det man betaler for. Kan laste opp noen bilder som viser skadene senere, jobb-pven og mobilen snakker ikke så godt sammen dessverre..

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Så. Noen fordeler var det med det uforståelige Mavicnavet altså. Det har vært i bruk siden '97, og det har overlevd to felger (riktignok ikke så mye bruk etter at jeg ble bitt av den andre måten å sykle på). Når jeg tenker meg om er det kanskje på tide at det får dø...

:)

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Så. Noen fordeler var det med det uforståelige Mavicnavet altså. Det har vært i bruk siden '97, og det har overlevd to felger (riktignok ikke så mye bruk etter at jeg ble bitt av den andre måten å sykle på). Når jeg tenker meg om er det kanskje på tide at det får dø...

Jepp. Prakk å bygge opp hjulet før man finner ut at navet ikke egner seg. Mulig jeg må ha nye eiker i andre lengder dersom jeg bytter også. Også vil det ikke matche fornavet som enda holder....

Z

Zomby_Woof

Gjest

Jepp. Prakk å bygge opp hjulet før man finner ut at navet ikke egner seg. Mulig jeg må ha nye eiker i andre lengder dersom jeg bytter også. Også vil det ikke matche fornavet som enda holder....
    Chris King lager da nav i gullfinish?

chris-king-iso-disc-rear-hub.jpg

Men da er vi oppe i den andre enden av skalaen prismessig også. Vil tro det var Scheisse å oppdage. Ser for meg at det ligger litt jobb i å bygge et hjul.... :(

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Foreløbig er plan b et shimano m475 nav og gullakk :p er litt arbeid, men moro nok på kveldstid foran tven...

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Kjedet meg på jobb de siste timene idag, så jeg satte et gammelt DT Hugi mtb nav på en eldre mavic felg. 36 eiker, DT champion eiker og 1kg blank vekt...Et hjul for spesielle anledninger når man trenger litt lyd
    :rolleyes:
    Og løse drev anbefales ikke på slike boss :cool:

Vedlegg

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Æsj, sånn ser Hope bosset mitt ut også.

freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    Jeg vurderer å bytte nav i mine gamle hjul (26" MTB) for å få mulighet til skivebrems og kikket på Shimano M525 disc.
    Dette har 32 hull plassert i en sirkel med 61 mm diameter.

Mistenker at jeg må ha kortere spiler i forhold til det gamle navet (Deore) uten at jeg har målt dette ennå... Finnes det en standard på hvor lange spiler som trengs, eller er det frem med målebåndet?

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Sikkert ikke dumt å bytte eiker uansett. Finnes kalkulatorer for slikt på nett, litt småtteri å sette seg inn i før man kalkulerer men. DT swiss har en på nettsiden sin.
    Ellers kan du vel finne noen nav som er tilnærmet like store, og bruke de samme eikene om igjen hvis du er en sparegris :) (som meg)

Om det nye navet er etpar mm større så kan du fortsatt bruke de gamle eikene, det blir verre hvis navet er mindre...

freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    Takker for svar. Er litt sparegrisprosjekt, da dette blir en slags reserve/transportsykkel...

Får ta en grundigere kikk i helgen og få en oversikt over både nav, styrelager og annet som kanskje bør friskes opp før deler eventuelt bestilles.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vurderer å bytte nav i mine gamle hjul (26" MTB) for å få mulighet til skivebrems og kikket på Shimano M525 disc.

Mistenker at jeg må ha kortere spiler i forhold til det gamle navet (Deore) uten at jeg har målt dette ennå... Finnes det en standard på hvor lange spiler som trengs, eller er det frem med målebåndet?
    Du har fester for bremsehus på ramme og gaffel da, bare så du ikke glemmer det.....

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.178
    Sted
    Holmestrand

Lønner det seg å bytte nav for å få skivebrems?
    Da har du vel antagelig slitte felger også?
    Jeg har også et slikt prosjekt som jeg lurer på videre plan nemlig.

freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    Har feste for brems på både gaffel og bakramme ;)

Ser at det er noe slitasje på felgene etter v-bremsene også, så jeg heller nå mot å kjøpe et nytt hjulsett i stedet for å bygge selv - sånne billige prosjekter blir alltid mer omfattende og dyrere enn tanken opprinnelig var....

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Skal en ha et rimelig 26' hjulsett bør Mavic Crossride vurderes, kjempehjul til drøye 1500 kroner.

freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    Har lagt inn bestilling på et Easton-sett fra CRC, så får vi se når det dukker opp.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.178
    Sted
    Holmestrand
    Alle jentene (ikke kona) har flyttet ut, og skal sykle på et av pikeværelsene i vinter. Satte opp nyinnkjøpt Elite Quobo Power Fluid på torsdag. Tatt 2 korte økter bare for å få litt feeling.

Har ikke hatt rulle på noen år, og den forrige hadde innfesting for gaffel, og den opplevde jeg som mye stivere/stødigere. Nå brukte jeg også stort sett en gammel stålramme på den.
    Er det gjengs oppfatning at slike ruller er litt "ledigere", eller er det sykkelen som gir det inntrykket?

Ellers er rulla stille og fin. Bør kanskje sette på et rulledekk?

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Vet egentlig ikke. Men jeg tipper at innfesting i gaffel kan gjøre det hele stivere sideveis, i hvert fall hvis innfestingen har et litt brett totavtrykk på gulvet. Ellers kjøpte jeg meg et sånt uelegant knallrødt rulledekk fra Vittoria for et par år siden. Helt klart mindre bråkete enn slitte GP4000 på min i hvert fall.

Fortsatt ikke gøy, da... Jeg har planer om å være på veien så lenge som overhode mulig. Begynner å bli friskt om morran allerede, jeg tok på skotrekk og lue under hjelmen til og fra jobb i dag. Trenger nok vintersko om ikke alt for lenge, og skikkelig jakke, og skjerf (nå blir mamma glad).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn