Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2013

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ekorre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    248
    Da ble det limt på nytt bakdekk etter temmelig nøyaktig 1726 km. Virker som jeg sliter dekk og drivverk raskere enn Fidelio.
    Var betydelig lettere å få det pent denne gangen. Øvelse gjør vel mester...

Dazed : Du burde prøve finn.no , jeg har erfart at det er en lang prosess å få solgt sykler på terrengsykkel.no

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Æ'kke meg som selger. Jækla fin sykkel, da, og er det noen rettferdighet i verden så går det fint å bli kvitt den (om ikke angeren etterpå). ;)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.184
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da ble det limt på nytt bakdekk etter temmelig nøyaktig 1726 km. Virker som jeg sliter dekk og drivverk raskere enn Fidelio.
    Du er litt tyngre også, er du ikke? Flere watt til bakhjulet oppover? Fidelio er kattemyk. Det betyr litt det og.

Ekorre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    248
    Oops, jeg som roter her zombie :p

Valentino : Jepp er 10 kg tyngre enn klatrekongen så har nok endel å si det.
    Kjapt spørsmål om bytte av kjede siden du er guru på slikt. Var innom Spinn idag for å kjøpe noe småting og fikk målt kjedet samtidig. På kjedemåleren hjemme har den ikke strukket seg til 1% enda men han på sjappa mente at her måtte alt av drivverk byttes siden målesaken hans datt rett gjennom. Har du noe erfaring med dette?

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Ekorre kunne jo ha generert strøm til en hel Holmenkoll-kåk i bakken oppover der, klabert bakhjulet blir slitt fort. Men nå har vi strengt tatt ikke samme dekk heller da, du har vel EVO SC? Vet ikke om det er noen forskjell i levetid på dem og EVO CX.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.184
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nei til Ekorres spørsmål. Jeg bytter kjede på øret. ;)

Corsa CX og SC har omtrent like mye slitebane. Skal man ha det kraftigere må man til Corsa SR, men da blir sideveggene sorte, Gud forby.
    Ekorre burde kjøre Veloflex Criterium foran og Roubaix bak, men mens han venter på at fordekket skal slites ned får det vel duge med ennå et Corsa SC.

frodes00

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Antall liker
    254
    [QUOTE
    Kjapt spørsmål om bytte av kjede [...]. Var innom Spinn idag for å kjøpe noe småting og fikk målt kjedet samtidig. På kjedemåleren hjemme har den ikke strukket seg til 1% enda men han på sjappa mente at her måtte alt av drivverk byttes siden målesaken hans datt rett gjennom. Har du noe erfaring med dette?[/QUOTE]

Jeg byttet nylig kjede på 10-delt MTB. Kjedet var egentlig OK, men litt slitt (målte, selvsagt). Etter bytte fikk jeg trøbbel med kassetten (ett tannhjul bak glipper...), og minste drev foran krangler også. Ny kasett måtte til. Drevet foran klarer jeg å leve med. Så det er fullt mulig at han på Spinn har rett. Moralen er å bytte det billigste (kjedet) i god tid før det er "nødvendig".

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    En annen ting som kanskje kan gjøre at kjedet blir slitt raskt er hvis Recordkassetten blir brukt mye på de tre største (noe den vel blir, siden du har liten-svak-dame-krank og alltid kjører på storeskiva) de er jo av titan og slites vel betraktelig raskere enn stål. Antar at slitte kassettdrev også sliter mer på kjede?

Ekorre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    248
    Hmm. Får be dem hive på nytt kjede, men ta vare på det
    gamle om det skulle gire helt håpløst med det nye. :p
    Girer så bra som aldri før så litt meningsløst å bytte alt føler jeg.

Kan være det blir en choruskassett neste gang ja :)

Ekorre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    248
    Fikk byttet nå. Fungerer helt perfekt! :D

Snasne bilder Valentino, liker spesielt bildene av Yt kapteinen. morro

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Siden jeg har solgt bilen matte jeg sykle til jobb dag, siden kroppen min enda ikke er bra (smerter i ribbein) tok jeg stisykkelen og justerte kompresjonen på fremdemper for å få en myk tur og det er veldig behagelig å trille til job med 2,3 dekk og godt fungerende demping

joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    55
    Oops, jeg som roter her zombie :p

Valentino : Jepp er 10 kg tyngre enn klatrekongen så har nok endel å si det.
    Kjapt spørsmål om bytte av kjede siden du er guru på slikt. Var innom Spinn idag for å kjøpe noe småting og fikk målt kjedet samtidig. På kjedemåleren hjemme har den ikke strukket seg til 1% enda men han på sjappa mente at her måtte alt av drivverk byttes siden målesaken hans datt rett gjennom. Har du noe erfaring med dette?
    Jeg opplevde noe lignende på min lokale Spinnbutikk da jeg syklet innom for litt justering under en terrengtur. Kjedet var brukt i under to timer, men Spinns elektroniske kjedemåler mente at kjedet var slitt.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.184
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke måle slitasje på Campakjeder med utstyret som brukes til SRAMano, KMC og slikt, siden Campakjeder ikke strekker seg så mye. Man må måle innvendig slitasje på rullene. Eller lytte og føle.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.184
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nei, Figge, det er ikke det.

I andre nyheter klarte jeg å punktere på forhjulet i ca. 60 km/t på vei ned fra Gåsbu i går. Fikk skikkelig noia, men luften seg heldigvis så langsomt ut at det fremdeles var omtrent 3 Bar igjen da jeg fikk stoppet.
    Michelin lateksslange som må ha sittet i 3 sesonger. Har ikke funnet noe merke etter penetrering i dekket, så jeg tror rett og slett at den oppgav ånden da jeg passerte noe grus og skitt fra et byggeanlegg. Asfalten er forøvrig splunkny på vestsiden av Gåsbu nå. Deilig.

En av gutta på turen hadde sin splunknye Cervelo S5 med D-A Di2 11-delt. Snerten maskin, ser mye bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Og lyden av det framgiret er besnærende. Zzzi!

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det må da være mye bedre å kjøre med KMC enn Campa kjede, en må ha spesialverktøy til Campagnalo kjeder og det strider mot all fornuft.

Og alle kjeder strekker seg.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Kan ikke måle slitasje på Campakjeder med utstyret som brukes til SRAMano, KMC og slikt, siden Campakjeder ikke strekker seg så mye. Man må måle innvendig slitasje på rullene. Eller lytte og føle.
    Man skal jo selge, det er vel derfor de har laget måleren for å overbevise oss utstyrsfriker :( - selv har jeg hengt opp et nytt kjede på ikea hyllene i boden, på en liten spiker, og tegner rundt på 2-3 steder. Dermed kan jeg klippe kjedet å sjekke og vet hvor mye det har strukket seg. Dagens kjeder slites mye fortere enn gamle sedisport. Den gang kunne jeg kjøre 300 mil i året i flere år før jeg måtte bytte. Nå holder det kanskje 2 år med mine ca 100 mil i året....

Hvordan kan man føle og høre at kjedet er slitt ??

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.184
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Greia er at kjeder slites ulikt på grunn av forskjeller i materialvalg og konstruksjon forøvrig.
    Campakjedene er svært fornuftig lagd, og spesialverktøyet sørger for at de ikke ryker der andre kjeder ryker: I skjøten.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Spesialverktøy kontra missing link :)

Ellers så er Shimano sine kjeder greier, hvis de ryker så er det under montering for der kan pinnen monteres uten spesialverktøy (bedre patent).

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    5.359
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Om det nu skulle vara så stor skillnad till Campagnolos fördel varför använder dem inte det i sin reklam.
    Exempelvis att C håller 50% längre än S och S.
    Så även om C är dyrare att köpa så blir de billigare i längden.

Vore väl världen bästa säljgument för en produkt.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.184
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skrev ikke at de holder lengre. Jeg skrev at de slites annerledes. Og jeg gidder ikke bruke tid på Campa versus Shimano versus SRAM og så videre. De to sistnevnte er ikke aktuelle. ;)

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    5.359
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    De är väl det stora problemet med Campaanhängare att de tror att det är det enda som fungerar och aldrig kan vidga sina vyer.
    Ungefär som att påstå att brunost och ribber är det enda som går att äta.;)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.184
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det samme kan sies om Shimano (og SRAM, de finnes faktisk) -tilhengere. Noen av dem. Andre har tatt ett valg og holder seg til én leverandør av gruppe. Enklere med hjul og slikt da.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Men det går an å bli fanatisk også, en trenger f. eks ikke å lete lenge for å finne Campagnalo entusiaster som kjører med KMC kjeder.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Apropos disse Campakjedene. Jeg trodde jeg var lur og sparte halvparten på å kjøpe kjedeverktøy fra Park Tool. Det var jeg ikke, for den viste seg bare å være en 'kjørner'. Jeg må altså ha kjedebryter i tillegg....

Kan man bruke hvilken som helst kjedebryter, eller må de vær 11-spesifikke?

Ekorre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    248
    Rule #22. Campagnolo shall be THE ONLY acceptable component and it is hereby deemed superior to ANY Shimano product in ALL circumstances and situations. The Euro Cyclist is expected to have nothing less than an ENTIRE campy gruppo. Crank substitutions are NOT permitted. There is, however, a case by case exception for SRAM Red, but ONLY due to sponsorship stipulations, or unavailability of Campagnolo components due to international trade disputes.

Ferdig.

frodes00

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Antall liker
    254
    "Crank substitutions are NOT permitted."

Glem det. Hollowgram SI SL ruler!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Humoren i disse reglene fordamper som en kaffekopp i 0-punktet til en kjernefysisk eksplosjon i det øyeblikket de tillater SRAM og forbyr Shimano. Morsom og romantisk hyllest til kulturen fra sykkelsportens vugge i det ene øyeblikket. En liten dråpe klein amerikansk nasjonalisme, og drinken er ruinert. Føy!!

Ekorre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    248
    Er vel mange untak til reglene, Cipo har jo Shimano på ene sykkelen sin, men har jo lov til alt :p

Har selv eid og brukt toppgruppene til de tre store produsentene og synes alle fungerer bra. Campagnolo er dog hakket foran med tanke på ergonomi, følelse og muligheten til å gire opp og ned hele kassetten på et blunk. IMHO.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Liker klart Campa bedre enn Shimano selv (høy pris og elendig logistikk i de norske markedet til tross). SRAM har jeg ikke prøvd, og mener heller ingen ting om funksjon. Men historisk og kulturelt har Shimano markert større kred enn SRAM alle steder hvor biler kommer fram uten å legge inn 4-lav. Forøvrig har jeg syntes synd på dem i det siste. Ikke bare var de håpløst på hæla da først Shimano, og Campa kort etter lanserte elektroniske gir. Enda verre ble det da først Campa og deretter Shimano gikk til 11, og de var eneste gitaristen i bandet som ikke hadde Spinal Tap-forsterker. Mest av alt synes jeg synd på dem som tilsynelatende har bransjens største sponsorbudsjett, men samtidig et reklamebyrå som rett og slett har laget kampanje etter kampanje, helside på helside med regelrett bitching om konkurrentenes produkter. 'The mechanical advantage'? Begge de to andre lot kunden velge mekanisk eller elektronisk. 'Giving you what you paid for' fra deres annonse for Force 22 i Peloton #21? Når man kommer for sent sier man pent unnskyld, og lover bot og bedring......

Sist redigert av en moderator:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Har sett tempohjelmer på de raske styrkeprøvesyklistene noen år nå. Regner med at de ble tillatt da tempohjelmer faktisk ble hjelmer. De var vel tomme vindskjermer før?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.184
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En hvilken som helst hjelm som møter EN1078 kan brukes, ja.

Så forresten en tempohjelmkledd lagkaptein dirigere sine tropper i sekken til "mitt" lag på lørdag. Det så litt rart ut, spesielt siden de blåste big time ved Skreia.

@Zomby: Jeg vet ikke. Jeg kjøpte gruppen brukt med alt spesifikt verktøy.

Har lite for seg å bruke andre kjeder når man har verktøyet til Campas egne.
    Mitt inntrykk er at det bare er i Oslo og på Sandnes at man finner ørlite Campaekspertise i dette landet. Den største butikken her omkring er clueless, virkelig.

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.184
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @bengh: Jeg hører på lyden av drivverket om kjedet er slitt, og jeg bytter vel heller før enn siden. Er nok dags for både nytt kjede og kanskje en ny treningskassett også snart. Skal jeg kjøpe 11-23 eller 11-25 til min 50/34? Decisions, decisions.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn