Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2015

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.693
    Antall liker
    6.381
    Sted
    Holmestrand
    Ser tilbake på et elendig år, spesielt mhp sykling. Noen turer har det blitt, men den systematiske treningen jeg er vant til har uteblitt.

    Startet ny sesong i går med en lett økt på tredemølle. Økta var lett, men føltes blytung, så her må det elgges et fundament før vi kan komme i gang ordentlig.

    Ønsker alle et godt nytt år, på sykkel, til fots og på ski.
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Venta på denne xerxes. Det har blitt en tradisjon hver 1. januar, at du starter tråden. Og hvert år viser den seg å bli et av de aller triveligste hjørnene på hifisentralen. Mange takk for det gamle, og jeg gleder meg til et nytt år med god pludring om alt på to hjul.

    Mitt 2014 begynte med en deilig ny sykkel, og en prolaps som gjorde sykkelen til et dekorativt element i soveromsinteriøret. Deprimerende, ganske enkelt.

    Etterhvert slapp prolapsen taket i S1 nerverot, eller hva det heter, og tingene tok seg greit opp. Da ble det enda en sykkel, og noen turer. Tror jeg endte rett over 350 mil, ikke stort, men helt greit på de 9 månedene jeg fikk.

    2014 ble etterhvert et usedvanlig trivelig sykkelår, Lillehammer-Oslo, ikke fort, men riktig trivelig de mange timene det varte.

    2014 markerte også starten på Oslo Vinyl- og Veloklubb, OV&VK. Kanskje noe av det smarteste jeg har vært med på, noensinne. Jeg ser fram til en sosial og fin 2015-sesong med den gjengen. Siljan og Orsasjön skal rundes, kanskje blir det et og annet turritt i tillegg.

    2015 starter med grei helse, en forkjølelse teller ikke. Nye skjermer i julegave, mangler bare å komme over røddagene så jeg får skaffet de nødvendige skruene til montering, så er jeg i gang.

    Dette blir bra!
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Godt nytt år til alle i den beste tråden på Hifisentralen :) Ser frem til 2015-sesongen allerede.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.819
    Antall liker
    23.902
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.693
    Antall liker
    6.381
    Sted
    Holmestrand
    Godt å se at sterke og kunnskapsrike røster er klare for det nye året.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Har startet sesongen i Marka og på Bygdøy i dag. Fin tur på ca 45km på snø og klinkis som krevde gåing i noen nedoverbakker, selv med pigg. Fin tur.

    2015-sesongen skal bli min beste. Med OV&VK blir det turer året gjennom og turritt i Sverige. Jeg er for første gang ordentlig organisert idrettsmann med medlemskap i Sagene IF Sykkel med klubbdrakt og snart helårslisens. Planen er mye sykling i det hele tatt og noe målrettet trening, særlig krossing. Iveren er større enn ambisjonene, og det tror jeg er bra.

    Må alle ha en utmerket sesong!
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.171
    Antall liker
    28.159
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Startet sesongen i garage idag! gav meg ivei ut i nån Italienske fjell/by veier 29km Valeggio Tour of titian, var veldigt fornøyd når målseilet dykket opp:p Men skikkelig morro med data sykling:) opps glemte hjelmen ser jeg:eek:
    DSC_2408.jpg
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Sliter med et par 'tekniske' i dag.

    #1: Jeg klarer rett og slett ikke å få det ene piggdekket til å sette seg rett i felgen. Det er et sted hvor dekket/kanttråden 'detter ned'. Jeg har hatt det av, vasket, søla og basa med talkum på dekk slange, og felg. Jeg har inspisert kanttrådene for skjevheter, og rettet ut en bitteliten sleng. Jeg har inspisert felgbåndet, som satt nesten perfekt, tatt det av og kokt det for å rette det opp, montert det tilbake 100%. Pumpet opp og sluppet ut luft, igjen og igjen. Prøvd å dra i dekket, lirke det på plass, og det er ikke måte på.

    Noen tips før jeg blir gæærn?

    #2: Nye skjermer er ikke ferdig montert. Det ble SKS Bluemels, fordi dette var den eneste bikeshop hadde på lager i svart. Sliter med et par avvik fra standard på sykkelen.

    Skruehullet i ramma mellom setestagene er 90 grader på det festebraketten er laget for. Her tenker jeg egentlig at det går å bore hull i skjermen og tre en skrue gjennom fra innsiden av skjermen, sette et passende avstandsstykke mellom skjerm og ramme. Hullet har til og med gjenger, så jeg antar det blir helt fint. Det må monteres på samme måte nede ved kranken, og der er det allerede hull i skjermen.

    Den andre nøtta er kanskje hakket verre. Hullet for feste av stålstagene er plassert der setestagene er festet i hjulopphenget. Dermed havner de litt over, og litt foran senter av akslingen. Vips, så er stagene for korte. De når altså ikke frem til festene i skjermen. Vet noen om det finnes lengre stag enn standard? Ellers blir jeg vel nødt til å oppsøke et teknisk verksted for å få laget nye...
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.217
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Har plukket fram sykkelen i jula og prøvd meg på litt vintersykling, men det dukket raskt opp et par utstyrsutfordringer for en novise...

    • Kalde føtter. Terrengskoene fra i sommer ble selvsagt svinkalde så jeg kjøpte overtrakk. Heldigvis prøvde jeg på over støvlene hjemme før de ble tatt i bruk. Det var noe herk å træ over, få igjen glidelåsen, klumpete og ble veldig omstendelig. Først etterpå oppdaget jeg at det finnes egne vintersko... Kikket på noe noe fra Diadora som ikke være så ille pris på, men jeg aner ikke hvor stor forskjell det er for en mosjonist.
    • Kald rumpe. Kjøpte lang bukse uten padding. Tenkte det er mest fleksibelt å kunne bruke vanlig sykkelshorts med padding under. Selvsagt er sommershortsen lite funksjonell vinterstid...det burde jo en som er vokst opp med ull innerst tenkt like så godt med en gang. I de vanlige butikkene forstod de ikke helt problemet, men jeg trenger altså tips til sykkelshorts med padding og i et materiale som varmer og transporterer fuktighet bedre enn sommershortsen. Finnes det noe i ull med padding ? Jeg leste noe om en sak fra Assos som skulle være like god som den var svindyr, (S7 ?) . Noen butikker i Osloområdet som fører dette ?
    • Piggdekk ? Her på Romerike har det vært snøbart de siste dagene, men skogsveiene var foræderisk glatte. Jeg antar det i realiteten blir mest asfalt gjennom vintern, men is er det og snø kommer. Fikk anbefalt noe greier fra Schwalbe med 400 pigger til mine 29' hjul. De var kostet nesten NOK 2,- per pigg og så ut til å rulle like lett som en tanks. Eller ruller det lettere enn det ser u til ? Bør man vurdere et billig hjulsett til pigg ? Eller går det i pigg sesongen gjennom ?


    Råd ? Kommentarer ?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.049
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Har plukket fram sykkelen i jula og prøvd meg på litt vintersykling, men det dukket raskt opp et par utstyrsutfordringer for en novise...

    • Kalde føtter. Terrengskoene fra i sommer ble selvsagt svinkalde så jeg kjøpte overtrakk. Heldigvis prøvde jeg på over støvlene hjemme før de ble tatt i bruk. Det var noe herk å træ over, få igjen glidelåsen, klumpete og ble veldig omstendelig. Først etterpå oppdaget jeg at det finnes egne vintersko... Kikket på noe noe fra Diadora som ikke være så ille pris på, men jeg aner ikke hvor stor forskjell det er for en mosjonist.
    • Kald rumpe. Kjøpte lang bukse uten padding. Tenkte det er mest fleksibelt å kunne bruke vanlig sykkelshorts med padding under. Selvsagt er sommershortsen lite funksjonell vinterstid...det burde jo en som er vokst opp med ull innerst tenkt like så godt med en gang. I de vanlige butikkene forstod de ikke helt problemet, men jeg trenger altså tips til sykkelshorts med padding og i et materiale som varmer og transporterer fuktighet bedre enn sommershortsen. Finnes det noe i ull med padding ? Jeg leste noe om en sak fra Assos som skulle være like god som den var svindyr, (S7 ?) . Noen butikker i Osloområdet som fører dette ?
    • Piggdekk ? Her på Romerike har det vært snøbart de siste dagene, men skogsveiene var foræderisk glatte. Jeg antar det i realiteten blir mest asfalt gjennom vintern, men is er det og snø kommer. Fikk anbefalt noe greier fra Schwalbe med 400 pigger til mine 29' hjul. De var kostet nesten NOK 2,- per pigg og så ut til å rulle like lett som en tanks. Eller ruller det lettere enn det ser u til ? Bør man vurdere et billig hjulsett til pigg ? Eller går det i pigg sesongen gjennom ?


    Råd ? Kommentarer ?
    I vinter har jeg vært fornøyd med schwalbe ice spiker pro evo på Romerike på min 26" Merida 96 Team. Syns også det var veldig tungt å dra på sykkelvogn opp bratte gangveier som ikke var brøytet. Hvor på Romerike er det du sykler?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Har plukket fram sykkelen i jula og prøvd meg på litt vintersykling, men det dukket raskt opp et par utstyrsutfordringer for en novise...

    • Kalde føtter. Terrengskoene fra i sommer ble selvsagt svinkalde så jeg kjøpte overtrakk. Heldigvis prøvde jeg på over støvlene hjemme før de ble tatt i bruk. Det var noe herk å træ over, få igjen glidelåsen, klumpete og ble veldig omstendelig. Først etterpå oppdaget jeg at det finnes egne vintersko... Kikket på noe noe fra Diadora som ikke være så ille pris på, men jeg aner ikke hvor stor forskjell det er for en mosjonist.
    • Kald rumpe. Kjøpte lang bukse uten padding. Tenkte det er mest fleksibelt å kunne bruke vanlig sykkelshorts med padding under. Selvsagt er sommershortsen lite funksjonell vinterstid...det burde jo en som er vokst opp med ull innerst tenkt like så godt med en gang. I de vanlige butikkene forstod de ikke helt problemet, men jeg trenger altså tips til sykkelshorts med padding og i et materiale som varmer og transporterer fuktighet bedre enn sommershortsen. Finnes det noe i ull med padding ? Jeg leste noe om en sak fra Assos som skulle være like god som den var svindyr, (S7 ?) . Noen butikker i Osloområdet som fører dette ?
    • Piggdekk ? Her på Romerike har det vært snøbart de siste dagene, men skogsveiene var foræderisk glatte. Jeg antar det i realiteten blir mest asfalt gjennom vintern, men is er det og snø kommer. Fikk anbefalt noe greier fra Schwalbe med 400 pigger til mine 29' hjul. De var kostet nesten NOK 2,- per pigg og så ut til å rulle like lett som en tanks. Eller ruller det lettere enn det ser u til ? Bør man vurdere et billig hjulsett til pigg ? Eller går det i pigg sesongen gjennom ?


    Råd ? Kommentarer ?
    Jeg har vintersko fra Nortwave. Funker fint. Men før eller senere blir det kaldt. Den store forskjellen ligger i fartsvind, og at man ikke kan bevege føttene på normalt vis i sykkelsko. Lange turer i temperaturer ned mot 10 blå er kaldt uansett på sykkel. I tillegg bruker jeg lange ullsokker (forsvarets). Så har jeg løse knær/knevarmere. Det er som regel nok til så lange turer jeg orker om vinteren. Blir det skikkelig kaldt har jeg også en superbrynje og ullstillongs i forskjellige varianter. På overkroppen går det i tunne ulltrøyer under en Castelli Espresso, flere av samme slag etter som temperaturen synker. Vinterlue med skygge under hjelmen, eventuelt en tynn balaklava under den igjen (Bundeswehr). Sliter ikke med kald rumpe, eller andre kroppsdeler i nærheten. Jeg gjorde det før jeg byttet til Selle SMP, men ikke mer. Mistenker at det handler om normal blodtilførsel. Generelt synes jeg fingrene er det verste problemet. Jeg klarer ikke å bli komfortabel med alt for tykke hansker eller votter. Det er jo noen brems- og girhendler som skal brukes med litt kontroll.

    Piggdekk har jeg god erfaring med, bare det ikke blir for kaldt. Når temperaturen kryper under 10, så blir stålisen så hard at piggene ikke får tak. Da lar jeg som regel være med hele syklinga. Ellers er det ugreit med snøfall når det er godt under 0. Da legger det seg et lag snø som sklir på eventuell is under. Ingen sykkeldekk gjør noe med det.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Vintersko = Lake 303. Dyre, men utrolig gode. En nabo syklet 4,5 timer i -15 med disse på beina nå i jula, og det gikk bra. Har selv prøve de på 2 timers tur i -17, og var ikke glovarm på beina akkurat, men gikk helt fint.
    Kjøp de såpass store at du får plass til gode ullsokker i.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.217
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Finner Assos T.Tiburu_S7 Bibshorts 2014 til 1499,- på Bikeshop. Fortsatt svindyrt for en shorts, men hører sabla mye skryt av den.

    Hvordan er de på størrelse ? Iflg. størrelseskartet burde mine 176 cm passe i en medium.

    De Lake-skoene ser i hvert fall varme ut. Har noen julegaver som må byttes på XXL og der har de ikke Lake, så ser ut som jeg ender med Diadora av den grunn. Og Scwalbe....
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Prøv Northwave også. Jeg syntes Diadora ble klumpete og ubehagelige rundt anklene. Liker sommerskoene til Diadora veldig godt (har to par), men ikke vinterskoene. Det har vel kommet nye modeller siden i fjor, mulig de er bedre.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.217
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Takk for tipset, skal prøves.
     

    Knutn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    304
    Antall liker
    24
    Syklingen startet på fredag i år, I Bergen er det barmark, så det er slicks på forhjulet og langsgående mønster bak.
    Piggdekkene står på egne hjul, men jeg lurer på om kassetten passer til kjedet, er det noen som har prøvd å skifte hjul etter forholdene?

    Og ønsker et lykkelig sykkelår i mye medvind til alle!

    Mvh Knut
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.819
    Antall liker
    23.902
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tror medium er riktig Trane, om du ikke er langbeint og spinkel. Da kan S passe. Jeg bruker M til mine langbeinte 183/71.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.217
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Hehe...er vel heller slank og stutt i lortfallet.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Rundt i traktene her er det mye isete veier for tiden, men Suomi Tyres Extreme (26") funker bra til transportbruk.
    Veldig mye sykling blir det dog ikke, heller ikke på rulle...

    Noen som er begynt å bygge ny sykkel til sommeren?
    parts.jpg
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.869
    Antall liker
    4.631
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Rundt i traktene her er det mye isete veier for tiden, men Suomi Tyres Extreme (26") funker bra til transportbruk.
    Veldig mye sykling blir det dog ikke, heller ikke på rulle...

    Noen som er begynt å bygge ny sykkel til sommeren?
    Vis vedlegget 299362
    Ja, eventuellt. Har köpt en Sramgrupp Red. Alltid en bra början.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.819
    Antall liker
    23.902
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ute ved krydderplanten.

    --

    Fått med dere The Col Collective? Her en smakebit fra Dolomittene med sau:

     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.869
    Antall liker
    4.631
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Känns väldigt skönt att ha bokat resa till Mallorca i april, med tanke på dagens väder.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Artig. Men veldig stilig antrekk på han som intervjuer altså.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Et par kjappe spørsmål om størrelse på sykkel:


    Broren min på 174 med lange bein og kort rygg har blitt anbefalt en Ridley Noah i størrelse medium.


    Den har effektiv overrørslengde på 56,5 cm, styrerør 17,5 etter geometritegning på nett. Han har blitt anbefalt stem på 8,5 cm.


    Jeg er 173 med korte bein og lang rygg. Jeg kjører Bianchi i 53.


    Den har effektiv overrørslengde på 53,5, styrerør på 13. Jeg bruker 10 cm stem 2 cm avstandsringer pluss et ganske høyt konisk lokk over styrelager.


    Jeg opplever sittestilling og kjøreegenskaper på min sykkel som den beste jeg har hatt, etter å ha gått ned fra en eldre Bianchi med 54,5/14,5 og 10 cm stem. Dramatisk mye bedre, faktisk. Jeg har også en Bianchi CX/pendlersykkel i 52, 52,5 overrør/ 10 cm stem som fortsatt føles veldig bra, leken men stabil.




    På bakgrunn av anbefalingen jeg fikk, og opplevelsen av sittestilling og kjøreegenskaper, synes jeg anbefalingen til brutter er mildt sagt overraskende.


    Har dere med peil noen tanker om dette?

    ridley-noah-geometry.jpg
    Bianchi-OltreXR2-Geom.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.819
    Antall liker
    23.902
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1) Noah? Skal han vinne Styrkeprøven? Heller en Helium om ikke. Noah er ifølge folk jeg stoler på en jævla planke.
    2) S, ikke større (s&r på en S blir veldig likt din 53 Bianchi). M er alt for stor, det er heftige hopp mellom størrelsene. Jeg hadde nok kjørt på en M, og Bianchien min, som har samme geo (i de respektive størrelser, selvfølgelig) som din, er en 59.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Han har ingen planer om å vinne styrkeprøven. Samme type rytter som meg, i beste fall. :D

    Som jeg tenker. Har lest litt brukervurderinger på competitive cyclist, fikk ikke inntrykk av at den var så ille stiv. Ganske betenkt over at en av dem klaget over at det var trangt rundt dekkene i ramma. Han bør ha plass til både 25 og 28, synes nå jeg. Han har fått en veldig hyggelig pris på en med DA 7900, men jeg er ikke sikker på om det er det beste valget likevel.

    Kanskje heller styres i retning av en Intenso/Ultegra i 53 for omtrent samme pengene?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.171
    Antall liker
    28.159
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Håper jeg havner riktigt med størelsen på min Bianchi Intenso 190cm (59)som er bestillt hos Om oss : Knut Eide mente det var i tllfelle bedre og bygge litt opp i størelse tilpassning med styrerør/stem eller vad det nu er man tilpasser? enn og bygge ner i størelse.
    Han fremstår som veldigt ryddig/ kunnig seriøs selger! og ev tilpassning det skulle ikke koste noe extra:)

    Men nå går ski sesongen før fullt og det er glimrende forhold;)
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.869
    Antall liker
    4.631
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Et par kjappe spørsmål om størrelse på sykkel:


    Broren min på 174 med lange bein og kort rygg har blitt anbefalt en Ridley Noah i størrelse medium.


    Den har effektiv overrørslengde på 56,5 cm, styrerør 17,5 etter geometritegning på nett. Han har blitt anbefalt stem på 8,5 cm.


    Jeg er 173 med korte bein og lang rygg. Jeg kjører Bianchi i 53.


    Den har effektiv overrørslengde på 53,5, styrerør på 13. Jeg bruker 10 cm stem 2 cm avstandsringer pluss et ganske høyt konisk lokk over styrelager.


    Jeg opplever sittestilling og kjøreegenskaper på min sykkel som den beste jeg har hatt, etter å ha gått ned fra en eldre Bianchi med 54,5/14,5 og 10 cm stem. Dramatisk mye bedre, faktisk. Jeg har også en Bianchi CX/pendlersykkel i 52, 52,5 overrør/ 10 cm stem som fortsatt føles veldig bra, leken men stabil.




    På bakgrunn av anbefalingen jeg fikk, og opplevelsen av sittestilling og kjøreegenskaper, synes jeg anbefalingen til brutter er mildt sagt overraskende.


    Har dere med peil noen tanker om dette?

    Vis vedlegget 301634
    Vis vedlegget 301635
    Har själv en Ridley Damocles i S och jag är 172 cm som jag upplever lite stor med en styrstam (stem) på 110mm. Så en medium blir nog väldigt mycket för stor för honom. Om inte annat så blir det nog ett ganska stort drop och racing sittställning.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    2008Damoclesgeometry.jpg

    Damocles i small ligner den gamle Bianchien min. Vi er sånn roughly samme størrelse, og synes altså jeg sitter bedre på den nye som er centimeteren kortere og med 10 cm stem.

    Kjenner meg godt igjen i følelsen av 'litt for stor' sykkel selv om eg også den gangen brukte 10 cm stem.

    All verdens forbehold om vinkler og drop til krankhuset, forresten. Har ikke tenkt i de baner, og kan ikke måle på den gamle Bianchien fordi den er demontert for øyeblikket.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Å kjøpe en for stor Noah som mosjonist bare fordi man får den billig er vel ikke det lureste. Hvis Noah er rammen han liker og vil ha må han ned en størrelse, som Val sier. Veeeeldig store hopp mellom størrelsene er det også ja.

    Den har vel også litt tradisjonell belgisk geometri med høyt styrerør, slik at man kan smelle på et dypt styre og sitte mye i bukken, Vlaeminck-style :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn