Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2015

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Jeg begynner å lure på om jeg er syk uten å føle meg syk. Hver fredag sykler jeg 5x4 intervaller innendørs med wattmåling og i går var jeg ned 20% i forhold til de to foregående øktene.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Han er 'tesnakka' nå.... Han har allerede kjøpt sykkelen, men gjør i hvert fall et forsøk på å bytte størrelse (burde også hatt en helt annen sykkel, og jeg skal fortsette å selge tanken).

    Jeg stilte samme spørsmål i Sykkelbørsen på fb, og fikk samme svar som her. Fra mange, tilsynelatende en god del folk med peiling der også.. Jeg får litt sånn 'salg på G-sport'-følelse, feil modell, feil størrelse, men kan leveres pr. omgående til en særdeles hyggelig pris. Jeg ble overrasket da han fortalte at de faktisk hadde small på lager.

    20k med 10-delt DA, det er billig. Jeg har prøvd å styre i retning av en litt mer 'mosjonistisk' geometri (Bianchi C2C eller lignende). Jeg har anbefalt 11-delt Ultegra som et bedre valg enn 10-delt DA. Sånn jeg leser tester, er de fleste veldig enige om at det skjedde noe veldig bra med 2. generasjon 'wire under styretapen' fra Shimano. Egen erfaring er at 11 faktisk er mer enn 10. Jeg har selv vært plaget med leveringstid på reservedeler, og det er ikke moro.

    Vi får se hvor det ender...
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.385
    Antall liker
    6.101
    Sted
    Holmestrand
    Han er 'tesnakka' nå.... Han har allerede kjøpt sykkelen, men gjør i hvert fall et forsøk på å bytte størrelse (burde også hatt en helt annen sykkel, og jeg skal fortsette å selge tanken).

    Jeg stilte samme spørsmål i Sykkelbørsen på fb, og fikk samme svar som her. Fra mange, tilsynelatende en god del folk med peiling der også.. Jeg får litt sånn 'salg på G-sport'-følelse, feil modell, feil størrelse, men kan leveres pr. omgående til en særdeles hyggelig pris. Jeg ble overrasket da han fortalte at de faktisk hadde small på lager.

    20k med 10-delt DA, det er billig. Jeg har prøvd å styre i retning av en litt mer 'mosjonistisk' geometri (Bianchi C2C eller lignende). Jeg har anbefalt 11-delt Ultegra som et bedre valg enn 10-delt DA. Sånn jeg leser tester, er de fleste veldig enige om at det skjedde noe veldig bra med 2. generasjon 'wire under styretapen' fra Shimano. Egen erfaring er at 11 faktisk er mer enn 10. Jeg har selv vært plaget med leveringstid på reservedeler, og det er ikke moro.

    Vi får se hvor det ender...
    Jeg kjører med svært gammel DA, begynner vel å nærme seg 15 år? Den lager aldri problemer. Når jeg prøver nyere sykler er jo det selvsagt moro og fint og flott, men kan egentlig ikke si at det fungerer noe spesielt bedre enn min antikvariske utrustning. I det perspektiv ser jeg ikke at 11-delt Ultegra er så mye bedre enn 10-delt DA (jeg har selvsagt 9-delt), så hvis det hadde vært alternativene hadde jeg klart valgt ut i fra hjul, geometri og godfølelse.

    Jeg har plan om ny sykkel et stykke tid etter at jeg har fullført nytt kjøkken for min hjertenskjær.
    Utgangspunktet for sykkelvalg er at jeg er fornøyd med 105 eller bedre, muligens blir det Campa. Jeg synes at gruppene er hysterisk overvurdert ved valg av sykkel.

    Understreker at dette er min oppfatning, og det kan selvsagt hende at andre har mer nyanserte erfaringer.
    Jeg holdt ut nokså lenge med 5-delt shimano 600 med girhendler på ramma også ....
    :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg tror vi er ganske enige, men kan supplere litt der.

    Jeg hadde også 9-delt DA. Den var supersmooth. Ikke tøys en gang, den var og er fantastisk funksjonsmessig, lite kilen på justering, og i det hele tatt. Jeg antar at siste generasjon med utvendig wireføring (7800) var like bra. Men så har jeg blitt glad i de ekstra drevene på kassetten, da. Fra 9- til 10- til 11-delt stiller stadig større krav med kortere avstand mellom drevene. Presisjonen i mekanikken har sikkert blitt bedre år for år, men er det nok til å kompensere for tettere trinn? Og er det nok til å kompensere for mer kronglete wireføring under styretapen? Mitt inntrykk etter å ha levd med 10.delt Ultegra 6700 er klokkeklart nei så langt. Som nevnt har jeg fått inntrykk at at det har blitt vesentlig bedre igjen på DA 9000 og Ultegra 6800 etter å ha lest en del tester.

    Jeg tror derfor at Ultegra 6800 er et bedre valg enn DA 7900. Ekstra gir, og etter tester å dømme bedre funksjon på siste generasjon enn den forrige.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.385
    Antall liker
    6.101
    Sted
    Holmestrand
    Her sitter du på oppdatert kunskap og erfaring, så det blir helt sikkert bra.
    :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ingenting å utsette på Ultegra 6700, den er milevis foran RED.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ikke noe beef med 6700 jeg heller, for all del. Den er god, den fungerer, helt uten å skape seg. Det er egentlig ikke noe å utsette på den.

    Men, jeg må innrømme at jeg fikk en litt rar følelse da jeg bygde og justerte 9-delt tilbake på den gamle Bianchiramma. 9-delt DA er rett og slett sjokkerende god.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.537
    Antall liker
    23.248
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ingenting å utsette på Ultegra 6700, den er milevis foran RED.
    Sier vel mest om hvor elendig SRAM Red (både 10 og 11-delt) er. 6700 var trist, virkelig trist. 6600 og spesielt 6800 er mye bedre. Men 9000 er tydelig krispere enn 6800 igjen.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Godt å få en slags bekreftelse på det som først og fremst er antagelser fra min side.

    Og for å terge alle Campa-fanboys med det samme: Jeg var i ferd med å selge et par Fulcrum R5 pga feil boss, men fikk tips om at det går helt greit med Shimano 11-delt kassett til Campa 11-delt gruppe. Vips, så hadde jeg vinterhjul til krossen for noen få hundrelapper, 105, 11-28. Ikke bare fungerer det bra, det funker kanskje hakket bedre enn Chorus 12-29. Alle forbehold om at det kan være forskjell mellom 11-28 og 12-29.

    Men jeg fortsetter på Campa, altså. :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det er det. Helt klart. Når Cash får sin nye sykkel, så kan han teste Campa og FWD-hjulene mine. Klarer en av oss å ødelegge et hjul en gang, så får vi det til.

    Sånne ting er kraftig undervurdert, og en av de viktigste grunnene (strengt tatt den 'eneste' fornuftige) til at jeg kjøpte meg ny kross.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.101
    Antall liker
    27.770
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hvilken nr betekning er på shimano gruppen på den jeg har bestillt? (11delt Ultegra) På min Storck er det 6700 syns det fungerer greit, men har ingen sammenlign erfaring!
    Vad er det som gjør 6800 mye bedre enn 6700? forklare litt nærmere dere som har peiling/erfaring med forskjelligt utstyr! lust og lære meg noe om ting og tang.

    Utstyr på Intenso
    RamIntenso carbon
    GaffelFull carbon 1,5"-1 1/8"
    VäxelreglageShimano Ultegra
    BakväxelShimano Ultegra
    FramväxelShimano Ultegra
    VevpartiFSA Gossamer compact
    BromsarReparto Corse
    KassetShimano Ultegra 11-28ST
    KedjaShimano Ultegra
    HjulFulcrum Racing sport
    StyreReparto Corse
    StyrstamReparto Corse
    SadelstolpeReparto Corse
    SadelSan Marco ERA
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Jeg merker ikke de store forskjellene fra Tiagra til DA.

    Geometri og hjul derimot....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke Reparto Corse bruken nesten blasfemisk?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Prispressing med 'in house' brands er ganske vaanlig. Bianchi er nok verken bedre eller verre enn flertallet av konkurrentene her. Men ja. Det bør være noe å hente på oppgradering av alt som har den noe misvisende logoen. Uten å vite, så tipper jeg bremsene er det som kommer til å irritere, kanskje setepinnen hvis den har trinnvis justering av vinkel (i følge Murphy får man da velge mellom nesa for langt opp og for langt ned). Ellers er det nok mest snakk om vekt. En sadel til egen ræv er like viktig som sko til egne føtter. Ellers tror jeg dette kommer til å funke smertefritt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Tror Reparto Corse var håndlagd på eldre Bianchi og at de nå melker sin egen merkevare
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mye mulig. Men jeg klarer ikke helt å se at det blir annerledes enn Scott/Syncros, Trek/Bontrager, eller de mange andre som har 'kjøpt seg et navn' å sette på egne biter.

    Litt av en historie på Syncros, forresten... Syncros - Wikipedia, the free encyclopedia

    Kanskje til og med enda verre med Trek som la ned sykkelproduksjonen etter oppkjøpet av Bontrager, og strengt tatt bare bruker navnet. Bianchi har tross alt eid navnet hele veien.

    :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Det blir ikke det samme som å indirekte merke Taiwankomponenenter med håndlagd i Italia.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Egentlig veldig mye det samme, synes jeg. Se på historien til Syncros over. Fra desidert 'high end' til hverdagslig 'in house' med lånt kred gjennom navnet.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Bruker 6800 på både crossen og raceren, og de er utrolig mye smoothere og kjappere enn 6700.

    Men nå avbryter jeg girgruppe diskusjonen meg et bilde av undertegnede fra dagens runde. Vintersykling er digg

     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    RV9? Otra til høyre? Sånn pussig følelse av å ha vært der....
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    RV9? Otra til høyre? Sånn pussig følelse av å ha vært der....
    Nei, men veldig nærme. Hadde jeg tatt til venstre et par hundre meter bak, så hadde det kun vært ca 3-4 km til Homstean på RV9. Heter vel Stallemo der bildet er tatt fra tror jeg.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Husker ikke stedsnavn og sånn. Men er det langt nord for Kristiansand? Jeg var på Evje som befalselev i '91, så som troppssjef i '98, så i plikttjeneste som fengselsbetjent i'09. Så området rundt Evje er kjent, på en måte. Det kan godt være at terrenget på bildet bare er 'i slekt med'. Men det virker kjent, altså.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.101
    Antall liker
    27.770
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Fikk en telefon fra sykkelexperten idag, dårlig nyhet om att ikke Intenso blir tatt inn til Norge i celeste som jeg skall ha. Tydeligen har det blitt en forandring på farve utvalget siden jeg/sykkelex bestillte i November, nå er det kun vite og svart som kommer.
    Knut hade åpnet pakkene som han fikk igår og oppdaget kun vite og svarte modeller, skall nå ta en tur dit og se hur disse ser ut, vit er nog uaktuell ev en svart om den har inslag av celeste.
    Høres kanske litt rart ut for noen, men nå når jeg hade bestemmt meg for og kjøpe meg en ny Bianchi så vil jeg gjerne att den skall ha de klassiske farve snittet!
    en plan B kan være og kjøre ett år til på Storck (som jeg liker godt) og ev se om -16mod blir og få i celeste! virker som att man får Intenso celeste i Swe men har lust og forholde meg til sykkelexp pga meget god kunde behandling/nærhet.

    Er det denne sorte så kanske? men det der pyton grønne inslaget???
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Trist, Roger.

    Jeg skjønner meg ikke på Cycleurope Norge. Fatter dem rett og slett ikke. Bianchi skal være i celeste, og de tar inn alt mulig annet. Det virker nesten som de skammer seg over å representere merket med de dypeste røttene i bransjen...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Hva med å kjøpe en brukt Oltre? De dukker opp i ny og ne med ganske greie priser.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Sikkert ikke noen dårlig idé med tanke på pris. Men jeg er litt usikker på om Roger får til å sitte godt på den. Han har nok godt over gjennomsnitt beinlengde i forholdt til rygg.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Hvorfor i huleste er det neongrønt på sykkelen? Belkin har vel ikke noe med saken å gjøre lenger.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Inspirert av Cannondale?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Noe Belkin som henger igjen? Gammelt bilde? Bianchi gikk i samme fella enda en gang, etter Liquigas. Jeg synes ikke det er pent.

    Men i år? Lotto? Sånn skal det se ut:

    team-lottonl-jumbo-bianchi-oltre-xr2_1.jpg
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.385
    Antall liker
    6.101
    Sted
    Holmestrand
    Trist, Roger.

    Jeg skjønner meg ikke på Cycleurope Norge. Fatter dem rett og slett ikke. Bianchi skal være i celeste, og de tar inn alt mulig annet. Det virker nesten som de skammer seg over å representere merket med de dypeste røttene i bransjen...
    Nå ser det vel heller ikke ut som Bianchi selv er veldig entusiastisk mhp celeste?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Trist, Roger.

    Jeg skjønner meg ikke på Cycleurope Norge. Fatter dem rett og slett ikke. Bianchi skal være i celeste, og de tar inn alt mulig annet. Det virker nesten som de skammer seg over å representere merket med de dypeste røttene i bransjen...
    Nå ser det vel heller ikke ut som Bianchi selv er veldig entusiastisk mhp celeste?
    Sant nok. Men de fleste modeller er tross alt å få i riktig farge om ikke annet. Bortsett fra i Norge, da. Her har det kun blitt tatt inn alle andre farger enn....
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.385
    Antall liker
    6.101
    Sted
    Holmestrand
    Trist, Roger.

    Jeg skjønner meg ikke på Cycleurope Norge. Fatter dem rett og slett ikke. Bianchi skal være i celeste, og de tar inn alt mulig annet. Det virker nesten som de skammer seg over å representere merket med de dypeste røttene i bransjen...
    Nå ser det vel heller ikke ut som Bianchi selv er veldig entusiastisk mhp celeste?
    Sant nok. Men de fleste modeller er tross alt å få i riktig farge om ikke annet. Bortsett fra i Norge, da. Her har det kun blitt tatt inn alle andre farger enn....
    Som Bianchientusiast helt siden Knut Knudsens dager så er jeg litt trist over det grafiske uttrykk Bianchi viser fram i dag.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.537
    Antall liker
    23.248
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nå i 2015 kommer både Oltre og Sempre helt i Celeste.

    Vi driver da ikke og kjøper ferdigsykler, gjør vi vel?
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.101
    Antall liker
    27.770
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Trist, Roger.

    Jeg skjønner meg ikke på Cycleurope Norge. Fatter dem rett og slett ikke. Bianchi skal være i celeste, og de tar inn alt mulig annet. Det virker nesten som de skammer seg over å representere merket med de dypeste røttene i bransjen...
    Knut på sykkelexp var ganske oppgitt selv over import bestemmelser (mht farvevalg)for Norge. Går sikkert ut over salg?
    Noen Oltre trur jeg ikke det blir på meg, uansett om en grei bruktpris føler meg litt feil på en sånn! nå når jeg tenkt på saken ett døgn så blir det ingen vit/svart på meg iår, da venter jeg heller og ser vad som skjer fremover ev brukt?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Trist, Roger.

    Jeg skjønner meg ikke på Cycleurope Norge. Fatter dem rett og slett ikke. Bianchi skal være i celeste, og de tar inn alt mulig annet. Det virker nesten som de skammer seg over å representere merket med de dypeste røttene i bransjen...
    Knut på sykkelexp var ganske oppgitt selv over import bestemmelser (mht farvevalg)for Norge. Går sikkert ut over salg?
    Noen Oltre trur jeg ikke det blir på meg, uansett om en grei bruktpris føler meg litt feil på en sånn! nå når jeg tenkt på saken ett døgn så blir det ingen vit/svart på meg iår, da venter jeg heller og ser vad som skjer fremover ev brukt?
    Jeg tror det. Bianchi fyller 130 i år. Eldste sykkelprodusenten. Palmares herfra til månen. Fram til for noen få år siden den mest distinkte identitetsbærende fargen i bransjen. Man kunne kjenne igjen en Bianchi på en kilometers avstand, om ikke mer. Nå er det for f.... lettere å få kjøpt en Trek i celeste enn en Bianchi. Man kan rett og slett ikke få klødd seg nok i huet uten at håret detter av....

    Det er mystisk.

    Og jeg heier på deg med fargen, Roger. Jeg var akkurat innom http://www.boerkopcykler.dk/katalog/10/0/Racer-cykler/Bianchi/ Ser ut som de er litt utplukka på billige Oltreramnmer. Vi skal sjekke litt rundt på priser for ramme og biter. Kanskje vi kommer i mål med riktig farge likevel. Snakkes vi i morra, forresten?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.101
    Antall liker
    27.770
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Trist, Roger.

    Jeg skjønner meg ikke på Cycleurope Norge. Fatter dem rett og slett ikke. Bianchi skal være i celeste, og de tar inn alt mulig annet. Det virker nesten som de skammer seg over å representere merket med de dypeste røttene i bransjen...
    Knut på sykkelexp var ganske oppgitt selv over import bestemmelser (mht farvevalg)for Norge. Går sikkert ut over salg?
    Noen Oltre trur jeg ikke det blir på meg, uansett om en grei bruktpris føler meg litt feil på en sånn! nå når jeg tenkt på saken ett døgn så blir det ingen vit/svart på meg iår, da venter jeg heller og ser vad som skjer fremover ev brukt?
    Jeg tror det. Bianchi fyller 130 i år. Eldste sykkelprodusenten. Palmares herfra til månen. Fram til for noen få år siden den mest distinkte identitetsbærende fargen i bransjen. Man kunne kjenne igjen en Bianchi på en kilometers avstand, om ikke mer. Nå er det for f.... lettere å få kjøpt en Trek i celeste enn en Bianchi. Man kan rett og slett ikke få klødd seg nok i huet uten at håret detter av....

    Det er mystisk.

    Og jeg heier på deg med fargen, Roger. Jeg var akkurat innom Bianchi racercykler - Stort udvalg af bianchi cykler Ser ut som de er litt utplukka på billige Oltreramnmer. Vi skal sjekke litt rundt på priser for ramme og biter. Kanskje vi kommer i mål med riktig farge likevel. Snakkes vi i morra, forresten?
    Rekker ikke hjem i tid imorrn dessverre:p Skall inom sykkelexp på Fredag og ta en prat med dem om saken har vi blitt enige om.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Da snakkes vi seinere. Om vi klarer å få tak i en ramme til en noenlunde fornuftig pris, så kan vi få til noe. Skal jobbe litt med saken, prøver å vite noe i hvert fall ila neste uke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn