Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2015

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.601
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Bontrager har et par lekre sko ja. Hva måtte du ut med for disse? Var veldig fine.
    På lager salg hos Sørensen sykkel, jeg betalte 2100kr i butikken på Fyrstikk torvet, de var på vei og pakke sammen allt til lagersalget så jeg trur hon rota litt med prisen rett vei:). Jeg og Elmer midd avsluttet dagens runde med ett besøk, fantes en del esker der fortsatt men prisen står til 2200kr?
    Ellers hade dem ett par av Sidi's toppmod til samme pris.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Man opplever de snåleste ting. I dag hadde jeg min andre spasertur gjennom Oslo sentrum med Lycra og sykkel på skulderen.

På vei hjem fra jobb, akkurat som vanlig etter ny rute, Grønlandsleiret, Middelalderparken, Kongshavn. Og så var det plutselig en jævlig dårlig idé å fortsette på sykkel. Navet i forhjulet ga fra seg noen klynk og et lite knekk, og så hørtes det enda hakket verre ut. Da var det bare å stoppe for en liten sjekk av de elementære tingene. Forhjulet var skjevt og subbet i bremsen, og navet hadde kilt seg fast. Jeg kunne tvinge hjulet rundt, men å spinne det og slippe? Eeeeeh, nope! Både skjevhet og friksjon lå i navet.

Dermed var det bare å spasere tilbake til nærmeste bussholdeplass. Denne gangen ble hjemreisen som følger: Kongshavn til Oslo Gate til fots, buss 411 til bussterminalen, Oslo S til fots, toget til Holmlia, og hjem til fots. Vi snakker en betydelig strekning til fots, i befolkningstette områder. Jeg trenger nye klosser til skoa også. Hadde jeg hatt den perfekte Dad bod'n inne, så kan jeg vanskelig tenke meg at jeg hadde kommet alene hjem....

Klok som jeg er svingte jeg innom Vinmonopolet for litt trøst, i Lycra. Den hyggelige ekspeditøren kunne fortelle at han ikke hadde noen plikt til å nekte meg å kjøpe et par flasker trøstevin.

Jeg frykter at gaffelen har gått i samme slengen. De ødelagte lagrene har dratt med seg akslingen rundt i enden av gaffelbeina og slipt ned et ganske dypt spor i anleggsflatene. Denne gangen tror jeg tankespinnet omkring reparasjonskostnader kan ha fungert som en skjerm mot følelsen av å ikke bare se ut som en idiot, men å avsløre seg som en. Dette kan meget godt være det jeg gjør i stedet for å reise til London med OVK i år....

Eller som de sier: Faen!

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.601
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Man opplever de snåleste ting. I dag hadde jeg min andre spasertur gjennom Oslo sentrum med Lycra og sykkel på skulderen.

På vei hjem fra jobb, akkurat som vanlig etter ny rute, Grønlandsleiret, Middelalderparken, Kongshavn. Og så var det plutselig en jævlig dårlig idé å fortsette på sykkel. Navet i forhjulet ga fra seg noen klynk og et lite knekk, og så hørtes det enda hakket verre ut. Da var det bare å stoppe for en liten sjekk av de elementære tingene. Forhjulet var skjevt og subbet i bremsen, og navet hadde kilt seg fast. Jeg kunne tvinge hjulet rundt, men å spinne det og slippe? Eeeeeh, nope! Både skjevhet og friksjon lå i navet.

Dermed var det bare å spasere tilbake til nærmeste bussholdeplass. Denne gangen ble hjemreisen som følger: Kongshavn til Oslo Gate til fots, buss 411 til bussterminalen, Oslo S til fots, toget til Holmlia, og hjem til fots. Vi snakker en betydelig strekning til fots, i befolkningstette områder. Jeg trenger nye klosser til skoa også. Hadde jeg hatt den perfekte Dad bod'n inne, så kan jeg vanskelig tenke meg at jeg hadde kommet alene hjem....

Klok som jeg er svingte jeg innom Vinmonopolet for litt trøst, i Lycra. Den hyggelige ekspeditøren kunne fortelle at han ikke hadde noen plikt til å nekte meg å kjøpe et par flasker trøstevin.

Jeg frykter at gaffelen har gått i samme slengen. De ødelagte lagrene har dratt med seg akslingen rundt i enden av gaffelbeina og slipt ned et ganske dypt spor i anleggsflatene. Denne gangen tror jeg tankespinnet omkring reparasjonskostnader kan ha fungert som en skjerm mot følelsen av å ikke bare se ut som en idiot, men å avsløre seg som en. Dette kan meget godt være det jeg gjør i stedet for å reise til London med OVK i år....

Eller som de sier: Faen!
    kan vel ikke trykke liker på dette inlegget,Men lider med deg!
    Håper du fikk med deg nok trøstevin hjem!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.129
    Torget vurderinger
    23
    @ Zoombee;

1. Du er for feit
    2. Redskapen er for dårlig
    3. Kombinasjon av ovennevnte.

Uansett så har du min dypeste medfølelse, men kun dersom du holder opp med det unødvendige "race-gear" kjøret i Oslo sentrum. Har du ikke fått med deg at det er war zone der nede? Til bruk downtown anbefales kun reinforced Fat Bikes av grøvste kaliber. Spør Calsius.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    @ Zoombee;

1. Du er for feit
    2. Redskapen er for dårlig
    3. Kombinasjon av ovennevnte.

Uansett så har du min dypeste medfølelse, men kun dersom du holder opp med det unødvendige "race-gear" kjøret i Oslo sentrum. Har du ikke fått med deg at det er war zone der nede? Til bruk downtown anbefales kun reinforced Fat Bikes av grøvste kaliber. Spør Calsius.
    De som tør bevege seg i Oslo med sykkel kaller jeg for kamikazepiloter. Siste gang jeg forsøkte det (fordi bilen fikk motorstopp på Sognsvann), var på for ni dager siden. Håper det blir lenge til neste gang.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Nå er jeg i den heldige situasjonen at jeg pendler fra sørøst til Grønland. Det går faktisk ganske greit, om man har to hjul som er vennlig innstilt til dette med å trille.

Gjennom byen? Ikke faen, da flytter jeg heller.

Tillegg: Det ville forresten gjelde like mye om jeg reiste med bil.

Sist redigert av en moderator:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Etter å ha demontert, vasket og inspisert er jeg en liten smule mer optimistisk. Navet ser ut som det har gitt seg i gjengene mellom to deler av akslingen. Kulene fra det ene lageret var strødd over alt inne i navet, men det er ingen andre synlige tegn til skade noe sted. Lagrene lot seg fint montere sammen igjen. Navet er nå montert tørt, og triller helt greit uten belastning. Selvsagt helt uaktuelt å teste det med belastning så lenge akslingen ikke lenger har har fungerende gjenger. Dermed kan det være en reklamasjonssak.

De tidligere omtalte mulige sprekk
    dannelsene i gaffelkrona ser ut til å ha blitt større på inn-/undersiden. Så da er også er også den en mulig kandidat for reklamasjon.

Her er det bare å presentere sakene for de aktuelle produsenter og håpe på det beste.

Det er forresten reint gull å ha to sykler.
    :)

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Etter å ha demontert, vasket og inspisert er jeg en liten smule mer optimistisk. Navet ser ut som det har gitt seg i gjengene mellom to deler av akslingen. Kulene fra det ene lageret var strødd over alt inne i navet, men det er ingen andre synlige tegn til skade noe sted. Lagrene lot seg fint montere sammen igjen. Navet er nå montert tørt, og triller helt greit uten belastning. Selvsagt helt uaktuelt å teste det med belastning så lenge akslingen ikke lenger har har fungerende gjenger. Dermed kan det være en reklamasjonssak.

dannelsene i gaffelkrona ser ut til å ha blitt større på inn-/undersiden. Så da er også er også den en mulig kandidat for reklamasjon.

Her er det bare å presentere sakene for de aktuelle produsenter og håpe på det beste.

Da sier de rat at det er overbelastet - men det er det sef ikke....:confused: (Krangle, krangle)

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hva tror folket om Vision karbonhjul? Ingen upris akkurat: Vision 700c Carbon Tubular Road Bike Team Wheelset 11 Speed Shimano | Planet X
    Er troende til mye nå etter å ha fått kink i ryggen, min aller første i en alder av 35 år.
    Selv løste jeg prolaps og sykling med riktig rammestørrelse, riktig lengde på stem og justering av sete. En sykkel kunne jeg ikke kjøre 15 minutter i strekk, en annen holder jeg så lenge jeg vil.. Karbonhjul er ikke stedet jeg ville startet med kink i ryggen, heller med bikefit.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hva tror folket om Vision karbonhjul? Ingen upris akkurat: Vision 700c Carbon Tubular Road Bike Team Wheelset 11 Speed Shimano | Planet X
    Er troende til mye nå etter å ha fått kink i ryggen, min aller første i en alder av 35 år.
    Selv løste jeg prolaps og sykling med riktig rammestørrelse, riktig lengde på stem og justering av sete. En sykkel kunne jeg ikke kjøre 15 minutter i strekk, en annen holder jeg så lenge jeg vil.. Karbonhjul er ikke stedet jeg ville startet med kink i ryggen, heller med bikefit.
    Holder på med husmaling, antar det er roten til ryggvondt.
    Men med et lokalt ritt til helga og birken helga etter så er timingen dårlig så da kan man kjøpe seg trøstegave.

achri-d

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Jeg rullet gjennom Kongerittet sist lørdag - var det andre HFSere med?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Bikefit høres smart ut. Jeg har syklet symptomfritt lenge etter min prolaps, tror jeg sitter noenlunde godt, men tenker i de baner. Den utløsende faktoren den gangen var muligens en litt for tung omgang styrketråkk opp Kongsveien, med påfølgende dårlig teknikk, ustabil overkropp og dermed poking på nerverot. Selve prolapsen har jeg nok hatt en god stund før også. Etterpå hadde jeg to episoder med forverring, begge ganger etter uheldig løfting i helt andre sammenhenger.

Men det er klart. Trøstegaver til seg selv er innafor i de fleste sammenhenger.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg rullet gjennom Kongerittet sist lørdag - var det andre HFSere med?
    Så er det Birken snart? Man trenger ikke ha terminlista i hue for å skjønne det med alle de ryggsekkbærende terrengsyklistene man ser om dagen.

Lykke til!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Skråsikker på at en sånn ender hos meg etterhvert. Står på den mentale ønskelista til jul. Men akkurat nå er det forhjul og gaffel som er i fokus.

Forresten en liten tilleggsdetalj som neppe er tilsiktet, men ikke mindre kul av den grunn:

220px-VisibilityArc.PNG

I det minste sett forfra har man korrekt lanterneføring. Som en liten påminnelse om vikeplikten...

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Siste trening før Hellersdalen Classic i dag. Var et blodslit, og verre blir det til Lørdag. Rart at man kan glede seg til å ha så vondt i 1,5 time.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4

Så det er ikke maskinlager på hjulene? Tenker siden du har løse kuler.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Neida. Her er det koner og løse kuler. Mener Shimano gjør det på samme måten i sine luksushjul. I de rimeligere modellene er det maskinlager, i hvert fall Fulcrum R7 og 5 som vel er 'de samme' som Campa Khamsin og Scirocco.

Sjekka reservedelsoversikten på campagnolo.com. Koner og løse kuler (satt inn i en plastring) fra Zonda og opp.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Har heldigvis aldri tatt service på et med løse kuler, kun på mtb jeg har hatt servicebehov.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det er vel i prinsippet det er grei skuring å serve lager med løse kuler Banene bankes ut og presses inn på samme måte som maskinlagrene. Løse kuler er lettere tilgjengelig for rens og smøring, men trenger det muligens oftere? Men, klart det må justeres. Et maskinlager som 'trenger smøring' er strengt tatt kass, selv om det av og til går an å jukse seg til en liten æresrunde før pensjon (pirke ut pakninger og rense/smøre).

Har serva en del høytrykksspylte billignav som faktisk har blitt såpass at de kunne brukes etterpå, men bra blir de ikke.

Vanlig problem, forresten. Folk dynger på med avfettingsmiddel og spyler med høyttrykk (direkte hard stråle fra hageslangen kan være nok). Det er mange sykler rundt forbi som er fulle av rustvann eller en blanding av fett og vann sammen med avfettingsmiddel, ser ut som en majonesaktig emulsjon...

joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    55
    Dette ser ut til å være en rimeligere variant av Vision TC 24, som jeg innbiller meg at er gode hjul. Vision/FSA reklamerer med at de brukes i Paris-Roubaix og da bør de tåle en støyt.

Kjapt regnet kommer disse på under 4500,- inkl mva. Det må da være billig?! Har Valentino noe å tilføye?

frodes00

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Antall liker
    254
    tos_aug15.jpg
    Flott i Tromsø om dagen. Dette er fra fjellet bak Fjellheisen, ca. 800 moh.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Syklet meg inn til en 10. plass i Hellersdalen Classic (45km) i dag til tross for en liten forkjølelse. Er utrolig fornøyd.
    Har lagt om treningen ganske betydelig siste par mnd, og det har jaggu gitt resultater.
    Har lært meg at trening SKAL gjøre vondt. Gjør det ikke vondt, så er det sykkeltur.
    Gleder meg allerede til neste ritt, for ikke å snakke om neste sesong.

Verre gikk det broderen i dag. Han gikk over styret på vei ned til rittet, brakk kragebeinet og rett til sykehus. 1 premie i uflaks herved utdelt.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Syklet meg inn til en 10. plass i Hellersdalen Classic (45km) i dag til tross for en liten forkjølelse. Er utrolig fornøyd.
    Har lagt om treningen ganske betydelig siste par mnd, og det har jaggu gitt resultater.
    Har lært meg at trening SKAL gjøre vondt. Gjør det ikke vondt, så er det sykkeltur.
    Gleder meg allerede til neste ritt, for ikke å snakke om neste sesong.

Verre gikk det broderen i dag. Han gikk over styret på vei ned til rittet, brakk kragebeinet og rett til sykehus. 1 premie i uflaks herved utdelt.
    Gratulerer! Hvordan har du lagt om treningen? Ønsker litt mer informasjon enn at treningen skal gjøre vondt :)

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Takker.
    Har egentlig ikke gjort noe annet enn at jeg trener hardere. Har like mange, og like lange (i distanse) turer som tidligere, men presser meg betydelig mye mer enn jeg har gjort tidligere. Smerteterskelen min har nok vært i laveste laget.
    Jeg har også droppet intervalltreninger. Rittene og treningsturene jeg normalt er på varierer mellom 50-100km, og da trener jeg på å sykle disse distansene fortest mulig.
    Dette har i hvert fall fungert for meg med den treningstiden jeg har tilgjengelig. Rekker 2-3 treninger i uka hvor 2 av treningene er på ca 2 timer, og hvis jeg rekker en tredje trening så prøver jeg å være ute i 3-4 timer, men da i litt roligere tempo. Men fortsatt sånn at jeg er god og sliten når jeg kommer hjem.
    Restitusjonen går bra. Prøver å sove litt mer, og spiser litt mer. Gjenstår bare å spise litt sunnere nå, og slutte å stappe i seg all den dritten jeg trør i trynet. Søtsaker er litt for godt dessverre :)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Syklet et lokalt terrengsykkelritt i dag, ble DNF da jeg knakk torx skruen til IDS SL drop out'en og endte opp med å mose bakgir og 2 eiker da jeg hadde en bomgiring mens jeg tråkket til oppover.

Men ikke verre enn at jeg får det reparert først i neste uke så jeg er klar for å stå i kø neste helg.

freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    Dæven! :)
    Da skal det gutses i nedoverbakke, skjønner jeg.

Tøff sykkel!

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Å føkk, den så rå ut. Ikke mange oppgraderingsmulighetene der så det ut til.
    Gratulerer med ny :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn