Man vinner jo NC ritt på mtb med sykler over 10kg.
Utstyrsfokuset begynner å bli ganske drøyt mens viktige ting som geometri er mindre viktig.
Det er jeg hjertelig enig i. På en av mine få fellestreninger med ordentlig sykkelklubb kom spørsmålet om høyprofil karbonhjul opp. Som ansvarlig voksen syntes jeg det var på sin plass å fortelle at man blir betydelig raskere av noen vinteruker på Mallorca eller Gran Canaria.
altså, i dag har jeg byttet fra de 1049 grams klatrehjulene til de litt tyngre aerohjulene. Mener du at dette vil ha lite å si?
Neida. Du kommer til å bli
litt raskere på flatene. Skal du sykle alene har det en del å si. Men først og fremst blir du lykkeligere, og samme når du bytter tilbake igjen for å klatre.
Poenget mitt er at mer og bedre trening har større effekt for de aller fleste. Du har vel merket det, du som logger kilometer så du lyser i mørket?
Det er klart jeg kjører litt fortere på FFWD enn på Shamal. FFWD er mer aerodynamiske, og de er ca. 300 gram lettere. Men de kostet meg en halv netto månedslønn. Jeg
kunne erstattet dem med 2 uker pent fordelt permisjon uten lønn, tilbragt i sone 3 på Gamle Mossevei.
Forresten ser det ut som den store og dyre dilla på utstyrsfronten er effektmålere til svimlende summer. Endelig har treningskvalitet blitt noe man kan kjøpe for penger.