Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2015

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Sist jag såg hos CO var de slut i stort sett samtliga butiker, men nätbutiken hade nog. Ska sjekkes!

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Dette med vekt er jo enkelt. For proffene er vekt mye mindre viktig i flatere ritt. At Hushovds sykkel er "tung" spiller null rolle for ham. Hvis det er snakk om lengre stigninger, blir det svært viktig. Kjemper man om seieren i store etapperitt har man ikke et gram mer enn 6800 på fjelletapper.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Da er det fastslått en gang for alle at Astana ikke kjemper om seire i år.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Man vinner jo NC ritt på mtb med sykler over 10kg.
    Utstyrsfokuset begynner å bli ganske drøyt mens viktige ting som geometri er mindre viktig.
    Det er jeg hjertelig enig i. På en av mine få fellestreninger med ordentlig sykkelklubb kom spørsmålet om høyprofil karbonhjul opp. Som ansvarlig voksen syntes jeg det var på sin plass å fortelle at man blir betydelig raskere av noen vinteruker på Mallorca eller Gran Canaria.
    altså, i dag har jeg byttet fra de 1049 grams klatrehjulene til de litt tyngre aerohjulene. Mener du at dette vil ha lite å si?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Betydningen av vekt er det bare å regne ut, google bicycle calculator og en får mange alternativer.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Man vinner jo NC ritt på mtb med sykler over 10kg.
    Utstyrsfokuset begynner å bli ganske drøyt mens viktige ting som geometri er mindre viktig.
    Det er jeg hjertelig enig i. På en av mine få fellestreninger med ordentlig sykkelklubb kom spørsmålet om høyprofil karbonhjul opp. Som ansvarlig voksen syntes jeg det var på sin plass å fortelle at man blir betydelig raskere av noen vinteruker på Mallorca eller Gran Canaria.
    altså, i dag har jeg byttet fra de 1049 grams klatrehjulene til de litt tyngre aerohjulene. Mener du at dette vil ha lite å si?
    Neida. Du kommer til å bli litt raskere på flatene. Skal du sykle alene har det en del å si. Men først og fremst blir du lykkeligere, og samme når du bytter tilbake igjen for å klatre. :)

Poenget mitt er at mer og bedre trening har større effekt for de aller fleste. Du har vel merket det, du som logger kilometer så du lyser i mørket?

Det er klart jeg kjører litt fortere på FFWD enn på Shamal. FFWD er mer aerodynamiske, og de er ca. 300 gram lettere. Men de kostet meg en halv netto månedslønn. Jeg kunne erstattet dem med 2 uker pent fordelt permisjon uten lønn, tilbragt i sone 3 på Gamle Mossevei.

Forresten ser det ut som den store og dyre dilla på utstyrsfronten er effektmålere til svimlende summer. Endelig har treningskvalitet blitt noe man kan kjøpe for penger.

Sist redigert av en moderator:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Se der. Dette er forskjeller som jeg ikke trenger å bry meg om. En håndfull plasser hit eller dit på nederste halvdel på Stravasegmentet opp Kongsveien, muligens. Men for en som kan vinne eller tape en Grand Tour-etappe?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.946
    Sted
    Holmestrand
    Dette er sikkert ikke vitenskapelig 100% dekkende, men det har vært mitt ståsted etter at mine mer ordinære hjul etter "hovedservice" trilla fra synddyre sykler i Maridalen på 80-tallet. Det ble lagt merke til og prøvd om igjen med samme resultat.

Jeg gjør som Zomby prediker: Prøver å kjøpe egenskaper som fungerer best mulig for meg mhp på komfort og andre parametre. Har dog ingen problemer om andre ønsker å ha en ekstrem sykkel "med alt" hvis det gir dem glede.

Jeg prøver å skille på hva jeg kjøper fordi jeg har lyst, og hva som faktisk spiller en rolle, men det vet vel vi hifi-folk alt om?
    :)

(... nå skal jeg IKKE påstå at alle mine valg er like snusfornuftige ...)

Sist redigert:

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Noen knips med gode venner et par timer i Nordmarka.

Morten stilte i dress for anledningen.

Ole Henrik er i altfor god form om dagen og har fantastisk teknikk.

Rett opp etter brua på E6 mellom Grinda og Ankerveien for dere som er kjent. Glatte røtter var ikke nok for å stoppe ham. Men med 250 sykkeldager i året blir det kanskje sånn?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Men så smale dekk, Hr. Alshus? Hva blir det neste? Bukkestyre? :D

Dress er forresten notert. Neste år skal det sykles på 17.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Hjem å pimpe dempergaffelen. Blir garantert mye bedre med nye dekaler :)

67461.jpg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.046
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kikket litt på Stravadataene fra Gylne Gutuer. Det er målt over 65 km/t toppfart på Klassikerskjegget i postkassen. Howza!

DSC_0752-red.jpg

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Irriterende at det ikke er en "race"-kategori på Strava, gutufeltet dominerer selvsagt alle de lokale segmentene på Strava etter ritter forrige uke.

Fikk verdens kuleste sykkelsko i posten i dag!

ewbgw.JPG

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.046
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Går det an å sykle i de der?

Du kan fremdeles eie Crooner motsatt vei, Fidelio. Og Almsgutua i full lengde begge veier, Karl Johan utfor, Fokholgutua begge veier...
    Så mange gutuer og så få ritt som har vært over dem!

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Feteste måten ever å passere mål på :D

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.426
    Torget vurderinger
    4
    Gitt at man faktisk kommer seg så langt som i mål, selvsagt....

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Gitt at man faktisk kommer seg så langt som i mål, selvsagt....
    Ja, og som førstemann selvsagt. Man passerer ikke målstreken på bakhjulet inn til 63 plass f.eks

eksu

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.05.2007
    Antall liker
    965
    Torget vurderinger
    4
    Luca Paolini er en av min favoritter. Håper han holder ut noen år til. :)

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Ang. dette med sykkelvekt: Veier sykkelen min 1 kg mer enn den gjør nå, vil jeg bruke 23 sekunder mer på klatringen til Tryvann på samme watt ift min pers opp der. Det synes jeg er ganske mye, kanskje ikke for meg, men i konkurranse sier det seg selv at vekt har ganske mye å si.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Hvor lang er klatringen til Tryvann? Strava-link?

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Her har Sky rett og slett bajset på leggen. Hvorfor hadde ikke Porte i alle fall én mann ved siden av seg? UCI-reglene er jo veldig klare på dette med å motta slik hjelp fra andre lag. I tillegg twitrer Porte selv takk for hjelpen, når han burde ha vært klar over at det er et regelbrudd som medfører tidsstraff.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.046
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Der ja. Jeg ødela mine i krasjet og er usikker på erstatningen. Enten som før, eller blingtastic. Blingtastic er lysere, men har ikke det lyse feltet nederst.

assos_Zegho_glasses.jpg 3278.jpg

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Ho ho, fy fasan så artig Giroen er! I dag kjører de forbi denne:

campagnolobig.jpg

..og går i mål her (skikkelig bratt knekker gitt)

vi.-monte-berico.jpg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.046
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    #tbt Jeg synes dette er rasende festlig:

Altså: Jeg synes at podiedamer som virkelig kan jobben er stylish. Ideen med podiegutter på dameritt er det riktige svaret til alle som klager og syter over podiedamer.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg synes damene fortjener bedre enn jeans til uniformsjakkene. Ellers er alt riktig.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Tidenes første Søgne Grand Prix er vel overstått, og wow for en dag. Været ble perfekt (med unntak av mye vind, men det gjør jo ikke noe)
    Henrik Alpers bak mikrofonen
    Helikopter som filmet/tok bilder.
    Storskjem i publikumsarealet med live dekning av rittene.
    Syklister fra 0 til 60+
    Bedriftsklasse (hvor blant annet både høyre og arbeiderpartiet stod til start)

Dette blir en tradisjon

18017005161_50f6ad5bc3_k.jpg 17395713163_9bf957d236_k.jpg 18017025721_4b8359022d_k.jpg

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Stadig overrasket over at dagens engstelige og overbeskyttende foreldre ikke klarer å justere hjelmen på ungene skikkelig. Liten hjelp i hjelm på bakhode om man går på snørra.
    Helt enig. I grunnen rart at ikke noen hjelm- eller sykkelprodusenter elelr andre sponsporer kjenner sin besøkelsestid og setter opp en gratis hjelmjusterings-stand på arrangementer av typen Tour of Norway for Kids og den slags.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn