Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2016

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Kan du ikke bare klage til verkstedet?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Kan du ikke bare klage til verkstedet?
    Jo,selvsagt, men hadde tenkt å bruke sykkelen i helga, og verkstedet åpner ikke før mandag. Så derfor ble det DIY denne gangen :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Sukkkkk..........

    Jeg hadde et forsøk på jobbpendling fredag og lørdag. Fremgiret skaper seg, og kjedet glipper ned på lilleskiva foran med jevne mellomrom. Trodde det var slitt kjede, så jeg bytta, men det kom tilbake på veien hjem. Jeg tror nå det er hendelen som ikke klarer spennet i wiren, og glipper

    Jeg er i ferd med å gi opp Speen Umlenker, og bestilte sånn trinse som jeg ville unngå. Tenk om Campa kunne hatt et top pull krankgir for kross....

    Ellers går det fortsatt an å sykle i Norge også, altså. Men raceren skal få slippe.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Man karrer seg opp uten farmasøytisk assistanse også? :)

    Ellers må jeg innrømme at jeg ikke er verdens dyktigste sykkelmekaniker.

    Rom for forbedring i å ta alt nødvendig verktøy ut av boden før jeg setter opp sykkelen på stativ foran døra. Aner ikke hvor mange ganger jeg har flytta tingene fram og tilbake i dag.

    Men nå er det gjort, trinse i stedet for Speen Umlenker. Det blir ikke flere sykler med racergir og wiretrekk på overrøret. Og trekke ny wire gjennom Campahendler, give me a break! Savner Shimano hver jævla gang jeg skal skru på noe, men så går det over når jeg sykler....
     
    Sist redigert av en moderator:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.819
    Antall liker
    23.902
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ah, men du skjønner: Mennesker har motstående tomler. Dette har Campagnolo forstått. Shimano og SRAM driver med apekattergonomi.

    image.jpg
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.693
    Antall liker
    6.381
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har ingenting i mot Campa, snarere tvert i mot.
    Men det samme gjelder Shimano, og når jeg nå en gang har det, så er det helt fint.
    Det er stabilt, slitesterkt, fungerer helt glimrende og er lett å vedlikeholde.
    Så da forblir det slik.
    I stedet for å krangle om hvems bil er best, så burde vi heller glede oss over at vi kan velge mellom 2, for ikke si 3 leverandører som leverer glimrende alternativer for å sikre oss de lekreste maskiner til syklingens store glede,
    ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Norske Kindernay leverer gir, FSA er klar med sin elektroniske gruppe, Microshift og mye annet.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.171
    Antall liker
    28.159
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Vad er deres bruker erfaringer med elektronisk giring? fikk ett tilbud på Ultegra DI2 full gruppe som jeg vurderere til våren. Det jeg hørt av noen brukere er att de ikke går tilbake til manuell giring.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.217
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Vi bør egentlig være evig takknemlige for at Microsoft ikke lager sykler.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.819
    Antall liker
    23.902
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Bare for å være helt klar: Jeg foretrekker Campa*, men har ingen problemer med Shimano. SRAM er det verre med. Det varer vel ikke lenge før XO1-greiene på F-Si'en min knekker.

    *Skulle noen synes jeg er rar av den grunn så er jeg ikke rarere enn de som foretrekker BMW.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Viktigste med gir er at det er riktig justert, utover det er det mest snakk om pris, vekt og bling.

    Det er mange som vil ha godt av å lære seg vedlikehold og justering av sykkelen.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Apropo gir, så er CXen innlevert til doktor nr 3 nå. Er redd det er brems/gir skifter hendelen som har blitt uhelbredelig syk.
    Dyre er de også disse hendlene, når de skal trykke olje i stedenfor å dra wire.
    Verste er nå måtte dra hardtailen ut på salta veier, men alternativet er jo rulle så.............
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    God anledning til å kjøpe en fatbike.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.693
    Antall liker
    6.381
    Sted
    Holmestrand
    ^Bare for å være helt klar: Jeg foretrekker Campa*, men har ingen problemer med Shimano. SRAM er det verre med. Det varer vel ikke lenge før XO1-greiene på F-Si'en min knekker.

    *Skulle noen synes jeg er rar av den grunn så er jeg ikke rarere enn de som foretrekker BMW.
    Vi er nok på samme bladet sånn omtrent.
    :)
     

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    mares1.jpg
    Campa, Shimano, SRAM... Bagateller! Det viktigste med en sykkel er rammen og hjulene. Denne feirer ettårsjubileum i disse dager, perfekt for lange turer på grusveier!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Bagateller er det nok ikke. Jeg har altså en klar preferanse for å gire med tomlene. Campa kan også gire opp flere drev på kassetten i ett jafs, som jeg etterhvert har blitt smått avhengig av.

    Hver gang jeg tar fram verktøy for å fikse noe elsker jeg altså Shimano. Løsningene de serverer er rett og slett bedre, og gjør mekking mer intuitivt, raskere, og mindre frustrerende.

    Sram har jeg aldri sykla på, og skrudd veldig lite, kun på terrengsykkel, og synes det er enda mer gnidrete enn campa.

    Veldig enig i dette med ramme. Rett størrelse, rett geometri først og fremst.

    Og hjul. Disse, for eksempel, kjempemorsomme:

    DSCN0870.jpg
     

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Cash: Kan hjertelig anbefale elektronisk giring. Utrolig deilig at det aldri blir noe subb. Har en med Sram eTap og en med Campagnolo SR Eps v3.
    Er vel å banne i kjerka... meeeen jeg bruker den med eTap mest :p
    Har også syklet endel på Di2 og den er også knall. Never again mekanisk! :D (selv om jeg har det på cxen, enn så lenge)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.086
    Antall liker
    9.115
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Lagt inn en sammenligning av Cannondale CAAD12 105 Disc og CAADX 105: Cannondale

    Utifra det jeg kan se er det ingen forskjell på disse utover 25mm dekk på CAAD12 og 35mm dekk på CAADX.
    Vinkling på styre,etc ser ut til å være identisk.

    Nå står det ikke noe om lengde på overramme etc, men ser ut som vinkel på selve rammen også er veldig like med en ørliten stigning på CAADX mot helt rett på CAAD12?

    CAAD12


    CAADX
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.086
    Antall liker
    9.115
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Eller nå fant jeg faktisk noe angående lengder på rammedeler, stoppet på str 54 siden det er den jeg må ha:

    CAAD12.JPG

    CAADX.JPG

    Vil disse to syklene oppleves veldig forskjellig i bruk for mosjonist?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Kortvarianten er ja. Spørsmålet er hvilke egenskaper du søker. Hvis du skal sykle asfalt med litt grus er kanskje "gravel grinder" noe du kan vurdere.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.086
    Antall liker
    9.115
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Kortvarianten er ja. Spørsmålet er hvilke egenskaper du søker. Hvis du skal sykle asfalt med litt grus er kanskje "gravel grinder" noe du kan vurdere.
    Har jo vurdert kjøp av sykkel før, men med fare for å gjenta meg selv så vil det bli mest asfalt, men samtidig ha muligheten til å kunne svinge innom en grusvei med ungene i ny og ne. Helst ha mulighet til å hekte på sykkelvogn, men dette gjøres via "øre" som festes innenfor skrue på bakaksling så akkurat det er vel ikke av betydning..

    Men usikker på hva landeveisdekk tåler av småstein, etc..
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Går helt fint å sykle på grus med gode landeveisdekk.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.086
    Antall liker
    9.115
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Går helt fint å sykle på grus med gode landeveisdekk.
    Så bra. Det beste er jo å ha en sykkel som passer best til det underlaget man sykler mest på.
    Har i dag en terrengsykkel som brukes til alt, men dersom jeg kjøper en ny sykkel var tanken at kona kan bruke den de gangene vi skal på sykkeltur alle 4. Så i de tilfellene er det den må kunne tåle noe grus og småstein. Skal jeg bare ta en tur i skogen selv tar jeg terrengsykkelen :)
     

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    Går helt fint å sykle på grus med gode landeveisdekk.
    Det går også fint å sykle på asfalt med gode grusdekk, nærmere bestemt Schwalbe X-One. Har sammenlignet litt mellom racer (Cannondale SuperSix m gode carbonhjul, både tubular og clincher) og CX (Focus Mares m gode carbonhjul satt opp slangeløst med Schwalbe X-One), og konklusjonen min er at begge syklene ruller supert, komfort er bedre på slangeløse X-One, og at jeg egentlig godt kunne syklet landevei med CX-en! Bortsett fra en svak knastestøy og en kilo ekstra er det liten forskjell!
    [h=1][/h]
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Men hva skal man med geometri beregnet for 1 time gjørmebad på et jorde når man skal sykle asfalt eller grus?

    Hvorfor ikke en Synapse, Diverge, Bish Bash Bosh?
     

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    Men hva skal man med geometri beregnet for 1 time gjørmebad på et jorde når man skal sykle asfalt eller grus?
    CX-ene har selvsagt varierende geometri, og så kan du trikse litt med stem og setepinne. Jeg ville ha en "racer m/ skivebremser for grusvei" for turer av denne typen: Asfalt nordover, grus sydover!

    marka.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn