Jo,selvsagt, men hadde tenkt å bruke sykkelen i helga, og verkstedet åpner ikke før mandag. Så derfor ble det DIY denne gangenKan du ikke bare klage til verkstedet?
Vi er nok på samme bladet sånn omtrent.^Bare for å være helt klar: Jeg foretrekker Campa*, men har ingen problemer med Shimano. SRAM er det verre med. Det varer vel ikke lenge før XO1-greiene på F-Si'en min knekker.
*Skulle noen synes jeg er rar av den grunn så er jeg ikke rarere enn de som foretrekker BMW.
Har jo vurdert kjøp av sykkel før, men med fare for å gjenta meg selv så vil det bli mest asfalt, men samtidig ha muligheten til å kunne svinge innom en grusvei med ungene i ny og ne. Helst ha mulighet til å hekte på sykkelvogn, men dette gjøres via "øre" som festes innenfor skrue på bakaksling så akkurat det er vel ikke av betydning..Kortvarianten er ja. Spørsmålet er hvilke egenskaper du søker. Hvis du skal sykle asfalt med litt grus er kanskje "gravel grinder" noe du kan vurdere.
Så bra. Det beste er jo å ha en sykkel som passer best til det underlaget man sykler mest på.Går helt fint å sykle på grus med gode landeveisdekk.
Det går også fint å sykle på asfalt med gode grusdekk, nærmere bestemt Schwalbe X-One. Har sammenlignet litt mellom racer (Cannondale SuperSix m gode carbonhjul, både tubular og clincher) og CX (Focus Mares m gode carbonhjul satt opp slangeløst med Schwalbe X-One), og konklusjonen min er at begge syklene ruller supert, komfort er bedre på slangeløse X-One, og at jeg egentlig godt kunne syklet landevei med CX-en! Bortsett fra en svak knastestøy og en kilo ekstra er det liten forskjell!Går helt fint å sykle på grus med gode landeveisdekk.
CX-ene har selvsagt varierende geometri, og så kan du trikse litt med stem og setepinne. Jeg ville ha en "racer m/ skivebremser for grusvei" for turer av denne typen: Asfalt nordover, grus sydover!Men hva skal man med geometri beregnet for 1 time gjørmebad på et jorde når man skal sykle asfalt eller grus?