Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2016

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.391
    Antall liker
    9.848
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Takk igjen for gode innspill. Tanken er å kunne bruke sykkelen til å gradvis øke distansen i Styreprøven også. Eidsvoll i år, Gjøvik til neste år og forhåpentligvis fra Lillehammer om to år. Tror derfor kanskje det beste er å gå for CAAD12 Disc også får jeg heller bytte noen dekk dersom de skulle bli slitt :)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.807
    Antall liker
    25.983
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt best å gå for en CAAD12 til bruken du skisserer. Dump de forferdelige standarddekkene med en gang og legg på 28 mm Conti GP 4000 II med skikkelige slanger så er du klar for alt som kan kalles vei.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.391
    Antall liker
    9.848
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Absolutt best å gå for en CAAD12 til bruken du skisserer. Dump de forferdelige standarddekkene med en gang og legg på 28 mm Conti GP 4000 II med skikkelige slanger så er du klar for alt som kan kalles vei.
    Takk for svar :)

    Disse du tenker på?
    https://bikeshop.no/sykkel/komponen...28-tpi-330-vectran-260-gr-0100947-p0000044080

    Er litt tilhenger av Schwalbe på dekkfronten, så blir dette "tilsvarende" fra de?
    Schwalbe One

    Men ser at Continental-dekket har TPI på 330 mot Schwalbe sine 127.
    Betyr det at Continental-dekket tåler mye mer? Skal mer til for å punktere, etc?
     
    Sist redigert:

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    533
    Antall liker
    55
    Schwalbe One er veldig gode dekk og tilsvarer nok Continental sine Gp4000 II. Av litt mer solide dekk har Schwalbe Durano og Continental 4 Season.

    Jeg har syklet med Schwalbe One i 2-3 år og liker dem veldig godt, tror ikke jeg har pungtert ennå heller. Med latexslanger blir det enda mer komfortabelt.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.391
    Antall liker
    9.848
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Schwalbe One er veldig gode dekk og tilsvarer nok Continental sine Gp4000 II. Av litt mer solide dekk har Schwalbe Durano og Continental 4 Season.

    Jeg har syklet med Schwalbe One i 2-3 år og liker dem veldig godt, tror ikke jeg har pungtert ennå heller. Med latexslanger blir det enda mer komfortabelt.
    Så bra :)
    Ja tenker på bruke slanger ja, vant med det på terrengsykkelen uansett.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.807
    Antall liker
    25.983
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    +1 til det joje skriver, også om lateksslanger. Lavere rullemotstand og bedre punkteringsbeskyttelse enn butyl. Men man må kontrollere dekktrykket før hver tur med lateks.

    Contis 330 er 110x3. Schwalbe oppgir bare vevtettheten, ikke antall lag i slitebanen. Derfor 127.
     

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    +1 til det joje skriver, også om lateksslanger. Lavere rullemotstand og bedre punkteringsbeskyttelse enn butyl. Men man må kontrollere dekktrykket før hver tur med lateks.
    Hmmm. Fordelene med slangeløst er enda lavere rullemotstand, lettere hjul, større punkteringssikkerhet og - hvis man har satt opp korrekt - ingen problemer med å måtte etterfylle luft annenhver dag (slik man må med latexslanger). Jeg har kjørt slangeløst på MTB, Fatbike og CX (dessverre ikke på landevei), svært sjelden problemer
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Slangeløst er nobrainer spør du meg. 3 sesonger uten trøbbel på landeveissykkelen nå.
    Hardtailen har jeg bare kjørt slangeløst denne sesongen, men også her uten punktering.

    Gjorde en rulletest for 3 år siden. Meg og en kompis på helt 100% identiske sykler med samme hjul og samme alt.
    Eneste forskjellen var at han kjørte schwalbe one tubeless, mens jeg kjørte på schwalbe one med slange.
    Vi veier så og si det samme. Han 75kg mens jeg 74kg.
    Rullet ned en bakke uten å trø, og hans sykkel rullet betydelig bedre.
    Neste tur hadde jeg gått over til tubeless, og da var det side om side i nedoverbakkene.

    En annen fordel var grep og styrerespons. One tubeless er utrolig stabile i krappe raske svinger. Føler nesten jeg kan legge meg med kneskrap uten å miste grepet.

    Nok en fordel er komfort. Siden snakebite er historie med tubeless, så bruker jeg nå ca 80-90psi i dekkene, mens jeg med slange hadde best erfaring med 100-110psi.

    Dekk med slange er for trillebårer ;D
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.807
    Antall liker
    25.983
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjører Schwalbe Pro One (tubeless liteskineasyblablabla) på ett hjulsett nå, men det er et slangeløst-spesifikt hjulsett. Liker ikke slike hacks på landeveien som man kan komme unna med på terreng. 6-7 bar er noe annet enn 2-2,5.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Noen som har prøvd å fuske med slangeløst for krossdekk? Sånn jeg har forstått det er trykket et helt sentralt element som må tas hensyn til. Racerdekk for slangeløst har spesielle uelastiske kanttråder som står imot trykket. Dette trengs ikke på kross- og terrengsykkel fordi man har lavere trykk. Deromot må man bygge opp felgbunnen sånn at den spenner ut/strekker kanttrådene, og dette kan gjøres med tape. Selve dekket (også dekk som ikke er laget for slangeløst) blir etter det jeg har forstått tette nok med guffe.

    Kunne tenkt meg å gjøre et fosøk, men kunne gjerne hørt om andres erfaringer først.
     

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    Noen som har prøvd å fuske med slangeløst for krossdekk? ...
    Som sagt, Schwalbe One X er født slangeløst. Det er noe herk å montere (trangt), men når det først sitter på felgen er det verd strevet. Må selvsagt bruke guffe, gjerne også et glidemiddel for å få det på plass.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har kjørt slangeløst og problemfritt på racer flere år, trodde disse også var racerdekk. Da er det kanskje bare å gi gass på Campa 2-way fit, uten noe dikkedarer?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Joda. Det ser jo sånn ut, og det var vel det jeg prøvde å si. Jeg har ikke fulgt veldig godt med siste året skjønner jeg, og visste ikke at Schwalbe hadde denne modellen. :)

    Sist jeg var nysgjerrig nok til å google var det masse fuskeløsninger, spesielt med Vittoria og Challenge (som egentlig er laget for slange). Metoden folk fikk det til med var altså å tape for å øke diameter på felgbunnen. Mine ville fortsatt trengt tape av denne grunnen selv om de ikke har gjennomgående eikehull og ellers er tilpasset slangeløst til racer.

    Jeg har et par nesten ubrukte Vittoria XG, så tapefusking blir kanskje prøvd likevel.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjører Schwalbe Pro One (tubeless liteskineasyblablabla) på ett hjulsett nå, men det er et slangeløst-spesifikt hjulsett. Liker ikke slike hacks på landeveien som man kan komme unna med på terreng. 6-7 bar er noe annet enn 2-2,5.
    Men man bruker gjerne 10-11 bar når man skal smelle de på plass enten det er landevei eller MTB.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    @Zomby: Tapen er vel for at felgen skal bli tett og ikke for å øke volumet.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Normalt sett ja. Men kross/terreng og landevei skiller seg etter det jeg forsto på dekktrykk, og slangeløse versus dekk for slange på hvor elastiske kanttrådene er. Jeg fant et par lange diskusjonstråder/erfaringsutvekslinger som antydet at man altså kunne få dekk for slange til å fungere veldig fint slangeløst ved å tape for å sette kanttråden i spenn, men at det ikke funka tilfredsstillende ellers. Racerdekk måtte være laget for slangeløst, ellers var det ikke mulig å få det til å funke uansett (på grunn av høyt trykk). Selvsagt må felgbunnen være tett, men altså anså de det som nødvendig å bygge opp diameter i tillegg. Skal se om jeg finner den igjen.
     
    Sist redigert av en moderator:

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    Ville vært _veldig_ forsiktig med slangeløst oppsett av dekk som ikke er beregnet for dette.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Kjøre slangeløst med dekk som ikke er beregnet for dette er ikke noe jeg tør å prøve meg på ihvertfall. Miste lufttrykket i en rask sving er utenfor mitt interesseområde :)
     

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    Par-tre viktige ting vedr. slangsløst:

    * Felger som er laget for slangeløst oppsett er best (eks. for MTB og Cross: Mavic Crossmax, Easton EC90 XC, ...)
    * Bruk UST-dekk eller dekk som er godkjent for slangeløst oppsett
    * Bred felg foretrekkes fremfor smalere felg, se eks. Tech Tuesday – Wider Rims Are Better and Why Tubeless Tires Burp Air - Pinkbike
    * Rengjøring av felg viktig før montering
    * Bruk rikelig med guffe. Husk at den tørker ut over tid, så etterfylling hver 3. - 4. mnd. er smart
    * Ofte vanskelig å pumpe opp slangeløse dekk, dette er løsningen: https://bikeshop.no/sykkel/verksted...less-dekk-uten-kompressor-airs001-p0000070723
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Noen dekk blir fort hullete grunnet åpent mønster og fungerer bare de første 20 timene slangeløse hvis man drar på litt i skogen.

    Vurderer å bytte til Procore på stisykkelen neste år for litt mer robust oppsett.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.051
    Antall liker
    7.765
    Sted
    Holmestrand
    Tenker på å kjøpe ny sykkel, dvs ny brukt sykkel.
    Har tenkt lenge på slangeløst, men som de som kjenner meg når det gjelder sykkel så lar jeg andre prøve lenge og vel før jeg sluker agnet.
    :)
    Jamfør skivebremser på terreng.
    Vil gjerne prøve slangeløst når jeg går for "ny" sykkel, og lurer på hva jeg må passe på når det gjelder hjul, slik at jeg slipper å bytte hjul.
    Hjula som sitter på min nåværende sykkel tror jeg er Ksyrium Elite med noen (eller ganske mange) år på veien. Regner med at de er uaktuelle?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vi snakker racer nå? Nesten alle modellene til Shimano er klare for slangeløst. Fulcrum fra Racing 3 og opp/Campagnolo fra Zonda og opp tilbys som 2-way fit/slangeløst. Ellers er vel flere av felgene til DT klare for slangeløst (må tapes).
     
    Sist redigert av en moderator:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Så lenge du har dekk for tubeless er det bare å kjøre slangeløse, er ikke noe absolutt krav med tubeless felg. Ksyrium Elite er ikke konstruert som slangeløs felg, har selv 16-utgaven av de.
     

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    Så lenge du har dekk for tubeless er det bare å kjøre slangeløse, er ikke noe absolutt krav med tubeless felg. Ksyrium Elite er ikke konstruert som slangeløs felg, har selv 16-utgaven av de.
    For alu-felger er dette sikkert riktig, men vær obs: Clincher carbon-felger tåler ofte ikke tubeless.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Så lenge du har dekk for tubeless er det bare å kjøre slangeløse, er ikke noe absolutt krav med tubeless felg. Ksyrium Elite er ikke konstruert som slangeløs felg, har selv 16-utgaven av de.
    For alu-felger er dette sikkert riktig, men vær obs: Clincher carbon-felger tåler ofte ikke tubeless.
    Hvorfor?
     

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    Jeg sjekket dette med tubeless for et par år siden, det var snakk om Reynolds ThirtyTwo. Ble frarådet tubeless pga de store kreftene som belaster felgen med tubeless-monterte dekk. Hvis du sykler mye i bakker, kan også felgene bli svært varme nedover.

    Men situasjonen har nok endret seg de siste par årene: Buyer's guide to tubeless wheels | road.cc
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.391
    Antall liker
    9.848
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Noen som har tips til pedaler til landeveissykkel (CAAD12)?
    Vil gjerne ha kombi slik at jeg kan sykle med vanlige sko når jeg skal sykle på familietur på gruset skogsvei :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn