Herlig frekk!En slik kan man lage hvor som helst . Ta med ventilene, slangen og korken hjemmefra og kjøp flasken lokalt.
Har du prøvd den selv?
Herlig frekk!En slik kan man lage hvor som helst . Ta med ventilene, slangen og korken hjemmefra og kjøp flasken lokalt.
Voldsomt til bredde, 44mm og vil ha mer!Jeg begynner å nærme meg en slags sykkelbeslutning: Få bygd kortreist stålsykkel av Johnsen Frameworks. Den skal brukes til lange turer med bagasje og ha plass til ganske grove dekk for bruk på grove grusveier og denslags. Planen er ikke å bruke den som crossykkel, men å ikke bli hindret av at veien man møter på passer mest for traktor.
Spørsmålene, blant flere, er:
-Hva slags bremser bør jeg ha, canti eller disc? Jeg har canti på alle cross- og landeveissykler nå, og har ikke behov for eller lyst på noe annet, men dette er jo planlagt som tursykkel for resten av livet. Å gå for canti er kanskje litt som å kjøpe dieselbil til bybruk - på vei ut? Senere ombygging er selvsagt mulig.
-Hvor mye dekk bør det være plass til? Jeg vil ha nok, men om man ender opp med å alltid kjøre rundt med 28mm så blir plass til ballong bare tull.
-Hjul: Punkteringssikkerheten i slangeløst virker jo fint, og med medbrakt slange løser man punkteringer på 2 minutter på veien. Men hvordan er det med denne guffa når dekket skal tømmes for luft før flyving, og hvor lett er det å trykksette et slikt dekk med medbrakt håndpumpe?
En helt annen ting: Første langtur med sykkelen kan bli i juni i Dourodalen, Galicia, Asturias og Baskerland. I så tilfelle flyr jeg gjerne til Porto, men hjem fra Bilbao. I det minste med noen selskaper, blant dem Norwegian, kan man sjekke inn sykkelen uten eske/koffert. Pedaler må av og stemmet vris 90 grader, utover det trilles den om bord. Har noen erfaring med å ta med sykkelen på fly på den måten?
Jeg ville valgt skivebremser. Funker utmerket, sliter ikke på felgene, like bra under alle forhold og så videre.
Dekk. Jeg bruker Compass Snoqualmie Pass 44mm/330 gram på min tursykkel. Nydelige dekk på grus og dårlig asfalt, men de er tynne!
Da er det også plass til skjermer. Dette fungerer fint til grusveier. Skulle gjerne tenkt meg enda større dekk. Kanskje to tommer kan være noe? Da har man en sykkel for alle forhold. Hvordan er det å kjøre med 28mm (gode, mjuke, føyelige dekk) på grov grusvei med last på sykkelen?
Men skal du kjøre med tunge touringdekk er det vel ett fett hva du velger. Det går nesten ikke an å punge med Schwalbe Marathon. Til dømes.
Har fått tips om at Schwalbe Marathon Supreme (35mm, 530 gram) er gode allrounddekk som triller bra, pungterer lite og er behagelige å kjøre på.
Til touring ville jeg nok brukt vanlig slange, men det er meg. Jeg bruker forøvrig vanlig slange på mine sykler, Jevnt over få pungteringer.
Jeg kjenner folk som har møtt opp på flyplassen med sykkel uten eske og det har gått bra. Selv ville jeg nok brukt en eske og pakket inn sykkelen godt.
Utfordring: Prøv å få en Johnsen til å IKKE se elegant ut.Jeg vil prioritere fart og litt eleganse fremfor muligheten til å dra på ekspedisjon.
Heldigvis er jeg ikke særlig interessert i utfordringer.Utfordring: Prøv å få en Johnsen til å IKKE se elegant ut.Jeg vil prioritere fart og litt eleganse fremfor muligheten til å dra på ekspedisjon.
Jeg tviler på at du vil lykkes. Uansett hvor mye stæsj du dynger på den.
Endurace.Hvorfor kopiere Endurancen?
Ble det tur i August?Jeg er vei med å bygge tursykkel med bukkestyre. Skal bruke august på langtur i Europa. Tror det kan bli artig.
men det med eks. frakt og mva var riktig, så du var ikke helt borte. Fokusere på lyspunktene.La vel på 20 dollar, og kalte wheelbuilder for wheelsmith
Ble det tur i August?Jeg er vei med å bygge tursykkel med bukkestyre. Skal bruke august på langtur i Europa. Tror det kan bli artig.
Bruker du bagasjebærer eller sete-, ramme- og styreveske?
Jeg vurderer å ikke bruke de riktig fine Ortliebveskene mine, men heller droppe bagasjebærer og heller bruke sete-, ramme- og styreveske. På sommertid og uten campingambisjoner bør det gi plass nok, mindre vekt og kanskje bedre handling og mindre luftmotstand. I så tilfelle kan jeg til og med bruke en av Cruxene. Comforten blir dog neppe den samme.
Konkrete tips til rammeveske? Jeg er veldig fornøyd med Apiduras Saddlepack Medium (14L)
Fin uke så langt for en som ser lyspunktene. Jeg har vunnet en liten budsjettkamp mot Statsbygg. De mente at leietager måtte bekoste maling av taket på jobben (og gjett om det er penger til overs der), fordi det er normalt vedlikehold. Vinnerargumentet ble at det var fullføring av jobben etter at de bytta til LED og etterlot seg digre rektangulære brunsvarte sotflekker der lysstoffarmaturene hadde vært, store hull etter gamle skruer og avrevet maling og puss etter ledningstrekk.men det med eks. frakt og mva var riktig, så du var ikke helt borte. Fokusere på lyspunktene.La vel på 20 dollar, og kalte wheelbuilder for wheelsmith
Se det ja. Om 32 er OK på det asymmetrisk oppspente og mer belastede bakhjulet så må vel 28 holde foran? Ikke at jeg har noe imot 32 foran, men allikevel.Vi selger Hed Belgium på Bikeshop. Ville helt klart valgt 32hull til touring.
https://bikeshop.no/sykkelkomponent...ort-skivebrems-700c-32h-ri11032bf-p0000037255
Angående bygging av hjul. Vet ikke hvem du har tenkt på som hjulbygger, men vil nevne Kirk Meyer på Skillebekk i Oslo (Tlf 41045456) Har har 40 års hjulbyggfaring og har vel bygd over 20000 hjul i karrieren. Har også vært hjulansvarlig for Sky i flere år.
Utmerket, kommer når sykkelen er bygd.Jada, bare å komme ned i butikken.
-Christian
Si ifra om du kommer på det. Snakket med salmaker og det blir latterlig dyrt å få gjort det der, høyst sannsynlig over 3000.Det er en kar på terrengsykkelforumet som er dyktig. Husker selvfølgelig ikke brukern hans. Men det blir like bra eller bedre enn nytt.
Sant nok. Noe å tenke på at det er litt dish foran også, når man driver med skiver. Men nå er jo også Campa og Fulcrum temmelig spesielle, på en måte som er jækla fin, men akk så utilgjengelig for oss som bygger av standardkomponenter. 2:1 eikemønster gir likere spenn og sterkere hjul som holder bedre på rettinga. Men det er også en annen ting som skiller her. Campa/Fulcrum har, i hvert fall på de jeg har (felgbremshjul), differensiert felgdybde foran og bak. Så der ligger det nok litt ekstra styrke i selve felgen på bakhjulet ift. foran. Og det er nok fortsatt mer dish bak enn foran med skiver, uten at jeg er helt sikker. Det kan jeg sjekke opp mot dimensjonene på navet, bare finne tid til det.De systemhjulene for skiver som jeg kommer på i farten (tre stk fra Campa, rart det der) bruker samme antall eiker foran og bak.
Ser likt ut ved første øyekast det hjulet jeg sjekka. Det kan fortsatt være forskjell i felgene selv om det er like på utsiden. Må nesten inn i reservedelsoversikten for å se om det er tilfelle. Noe å tenke på i alle fall.Sjekk hva Enve gjør med sine. De bruker jo standardnav fra både DT Swiss og Chris King, så de kan vel ikke kalles systemhjul.
Har tenkt mer på dette: går for svart eller hvitt sete/styretape, så omtrekking utgår. Resten av fargeplanen står foreløpig. Og så blir det Belgium 32/32.Si ifra om du kommer på det. Snakket med salmaker og det blir latterlig dyrt å få gjort det der, høyst sannsynlig over 3000.Det er en kar på terrengsykkelforumet som er dyktig. Husker selvfølgelig ikke brukern hans. Men det blir like bra eller bedre enn nytt.