Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2017

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Syklet Bø-Skien i går for 5.gang.
    Tidligere har vi vært heldige med været, men i går var det regnevær stort sett fra start til målgang. Snittemp var drøye 10 grader.

    Vekslet mellom å ligge i grupper, sykle alene og sammen med fruen. I slikt vær lønner det seg selvsagt å finne en gruppe slik at man kan varme seg litt i lyet, men sliter ofte med å finne noen som holder tempoet jeg liker. Urutinert.. ja jeg vet. All erfaring jeg har tilsier at en gruppe holder et jevnere tempo. Jeg blir alltid plukket igjen når jeg legger inn en tempoetappe for å ta igjen neste gruppe..

    Sykkelen fungerte som ønsket. Beina likeså, men var dårlig kledd med tanke på fottøyet. Skulle tatt på skotrekk da jeg ble gjennomvåt. Bedre ble det ikke når jeg gikk av sykkelen for å mige. Tråkket rett i en blanding av kloakk og jord. Det var pent med Hvite sko!

    Trengte selvsagt ikke matpause, men drakk muligens litt lite i og med at jeg var pissetrengt de 3 første milene.

    IMG_0921.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I går syklet jeg over Tronåsen for første gang. Den. Er. Helt. Balle.
    Altså: Når forhjulet løfter seg samtidig som du spinner er det ikke lett. Vi var fire. To måtte gå opp. Du sklir bakover på klossene, sa de.
    Den kan like gjerne omdøpes til Det Grøna Helvede på Moi. Jeg skal sykle den igjen, vær sikker.

    Brukte Bianchien med 25 mm Schwalbe Pro One med 6 bar trykk og 36x29 utveksling.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Temperatur 2015.jpg

    Sammenligning av temperatur 2015 (øverst) og 2017 for moro.

    I 2015 lå temperaturen mellom 6 og 9, i år mellom 3 og 8 i følge termometeret i min Garmin. Men det er en annen forskjell også, i år var det kaldt i starten og ble varmere utover dagen, i 2015 ble det kaldere og kaldere. Jeg antar at kroppen tåler kulde bedre før den begynner å gå tom..

    Ellers var vi nok bedre kledd i år enn sist, og jeg tror det regna en god del mer for to år siden. Jeg skjønner forresten når jeg ser plottet hvorfor jeg frøys på fingrene i starten, men hadde det helt fint fra 4-5 mil og inn.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Ser ut som et flott område å sykle. Hvor er det ?
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    4.068
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 443624

    Sammenligning av temperatur 2015 (øverst) og 2017 for moro.

    I 2015 lå temperaturen mellom 6 og 9, i år mellom 3 og 8 i følge termometeret i min Garmin. Men det er en annen forskjell også, i år var det kaldt i starten og ble varmere utover dagen, i 2015 ble det kaldere og kaldere. Jeg antar at kroppen tåler kulde bedre før den begynner å gå tom..

    Ellers var vi nok bedre kledd i år enn sist, og jeg tror det regna en god del mer for to år siden. Jeg skjønner forresten når jeg ser plottet hvorfor jeg frøys på fingrene i starten, men hadde det helt fint fra 4-5 mil og inn.
    Helt klart bättre i år än 2015, kanske också beroende på bättre kläder.

    https://www.assos.com/en_m/assos-road-cycling-collection/tk-tiburuknickers-s7
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg er litt usikker på hva jeg hadde på meg i 2015, men hadde det egentlig ganske greit da også- til jeg kom i mål da kom hypotermiskjelven. Lurer på om jeg hadde langermet Gabba, vanlig kort på beina, og ikke skotrekk. I år var det tynn ulltrøye, kort Gabba, vanlig shorts, løse armer og bein, regntrekk på skoene og en helt vanlig caps under hjelmen. Bortsett fra litt kalde fingre i starten hadde jeg det helt supert.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.888
    Antall liker
    26.698
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Jeg er litt usikker på hva jeg hadde på meg i 2015, men hadde det egentlig ganske greit da også- til jeg kom i mål da kom hypotermiskjelven. Lurer på om jeg hadde langermet Gabba, vanlig kort på beina, og ikke skotrekk. I år var det tynn ulltrøye, kort Gabba, vanlig shorts, løse armer og bein, regntrekk på skoene og en helt vanlig caps under hjelmen. Bortsett fra litt kalde fingre i starten hadde jeg det helt supert.
    Du hade den samme blå Gabba'n -15 det var da vi kjøpte dem! Det var kun fingrene som var kalde men med regelbunden risting så våknet dem, ellers var jeg ikke særlig plaget av regn og kulde iår.
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er på nippet til å kjøpe min første landeveissykkel, og er redd for å få kalde føtter når det gjelder bremsene. Burde jeg gå for skiver (hydrauliske) eller klarer jeg meg med felgbrems? Blir ingen ritt med det første, ihvertfall ikke aktive :)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er på nippet til å kjøpe min første landeveissykkel, og er redd for å få kalde føtter når det gjelder bremsene. Burde jeg gå for skiver (hydrauliske) eller klarer jeg meg med felgbrems? Blir ingen ritt med det første, ihvertfall ikke aktive :)
    Jeg ville ikke vært redd for felgbrems. Med riktig justering og gode klosser så stopper det som bare det. Dekkenes grep i asfalten er nok det største "problemet" hvis man ikke er vant til det. (Også ser skivebremser på landeveissykkel bare feil ut IMO )
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Anekdotisk: Jeg var mye raskere ned fra Tronåsen på lørdag enn han med skivebremser.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Gikk fottur i Østmarka i dag med familien og oppdaget at det var terrengsykkelritt. Så veldig morro ut. Tror jeg må stille neste år. Og et faktisk terrengsykkelritt, ikke noe tull som Birken. Runde på tre mil i Østmarka og nesten ingen ting på grusvei.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Og anekdotisk. Jeg hørte hylende bremser en gang på Siljan runt, skivebremser...

    Men alle klarer seg med felgbrems. Skiver er nok bedre bremser, men det koster. Skiver varer nok lenger uten service, men er mer krevende å skru på når man først må.

    Og så er det ikke pent med skiver på racer, synes jeg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    På en landeveissykkel blir vel bremsene knapt brukt så uansett hva man har holder det lenge. Svingte utforkjøringer og uforutsette ting i trafikken krever bremsing men ellers er det fint lite. Noe annet på en terrengsykkel på stier og denslags.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.820
    Antall liker
    5.470
    Sted
    Holmestrand
    Å legge til grunn at bremsene "knapt brukes" blir vel litt feil?

    Når man man må bremse spiller det liten rolle at det er lenge siden sist. Da må det stoppes!
    Noe som krever gode og godt vedlikeholdte bremser, uavhengig om det er felg eller skive.

    Selv var jeg veldig sent ute med skiver på offroad, og ja, de har lett for å skrike!!!!
    Men det er vanvittig gode bremser når et skal stoppes.

    På racer har jeg dura-ace felgbrems som fungerer fortreffelig, men vil nok i hvert fall vurdere skiver neste gang.
    :)
     
    Sist redigert:

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Hjertelig takk for responsen!
    Har skiver på terrengsykkelen, og det stemmer at det skriker i blant.

    Kanskje kommer det et bilde her snart, så gjenstår det å se om man eventuelt gjør et godt valg ;)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Veldig rart å lese at enkelte aktivt ønsker å gå inn for å anskaffe mindreverdige bremser.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg skjønner ikke hva man skal med bedre enn godt nok. Det er krefter nok i lange baner til å låse hjula, jeg har til og med insistert på å få/ krangla om sigle pivot bak fordi den er svakere, og det reduserer sannsynligheten for låst bakhjul, som jo slipper lettest. Modulering har jeg også grei kål på. Hva skal jeg med skiver på racer da? Dyrere, tyngre, og som sagt ikke pent. Det jeg vurderer er på krossen fordi felgbremser sliter felger på en sykkel som går i bytrafikk i all slags vær. Og den ser jo ut som en litt fin traktor uansett....

    Jeg satt forresten akkurat grønne Swisstop på raceren, og syntes det var i overkant/uventet mye bremsekraft, og krevde litt tilvenning.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    7.827
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg skjønner ikke hva man skal med bedre enn godt nok. Det er krefter nok i lange baner til å låse hjula, jeg har til og med insistert på å få/ krangla om sigle pivot bak fordi den er svakere, og det reduserer sannsynligheten for låst bakhjul, som jo slipper lettest. Modulering har jeg også grei kål på. Hva skal jeg med skiver på racer da? Dyrere, tyngre, og som sagt ikke pent. Det jeg vurderer er på krossen fordi felgbremser sliter felger på en sykkel som går i bytrafikk i all slags vær. Og den ser jo ut som en litt fin traktor uansett....

    Jeg satt forresten akkurat grønne Swisstop på raceren, og syntes det var i overkant/uventet mye bremsekraft, og krevde litt tilvenning.
    Er veldig få her på HFS som nøyer seg med utstyr som er "godt nok" generelt sett - da hadde det vært betydelig lenger mellom hver hifi-butikk ;)
    Er mange her inne som kunne hatt ganske fet bankkonto om målet var "godt nok"
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Da tror jeg du har missa poenget mitt en smule.... Når jeg sier bra nok om bremser, så mener jeg bremser med nok kraft til å låse hjula både foran og bak, eller eventuelt kaste deg over styret om du vil, og tilstrekkelig god modulasjon til å bremse så mye som du har veigrep til når du ikke vil skli ut eller gå over styret. Det er friksjonen mellom dekk og underlag og balansen i rytter og sykkel som bestemmer hvor fort du kan bremse ned.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Nok kraft hadde man på terrengsykler med V-bremser men nå er det forbeholdt billige sykler og barnesykler.

    Skulle jeg kjøpt ny landeveissykkel ville jeg på tross av fornuften hoppet over skiver grunnet vekt og utseende. En knallblå Canyon Ultimate for eksempel.

    Det er forresten ikke så trivelig å oppleve felgkollaps grunnet slitasje, glad jeg hadde min i lav hastighet.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Der er du inne på min grunn for å ønske skiver på neste kross. På raceren slites ikke felgene fort nok til at jeg ser det som et problem å bry seg om.

    Jeg har forresten sett litt etter kjeramikkfelgene til Mavic, men de er ikke å få tak i lenger. Det hadde holdt lenge for meg med moderne, brede og slangeløse felger med kjeramikk.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Var på sykkelsamling i Oppdal ihelga.

    Luktet mye svidd brems nedover fjellsidene til tross for at de fleste sykler med 160mm vandring og kraftige bremser. Skal ikke undervurdere viktigheten av gode bremser.
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat når jeg har anskaffet ny sykkel, med felgbrems(!) så tar det seg opp i forhold til skiver.. Jaja. Satse på meg blir fornøyd uansett :)

    Nå gjenstår det bare å få justert sykkelen, også rytteren. Sistnevnte kan ta tid med det været som er meldt her, vil jo ikke få regn på det nye gliset? ;)
     

    ØyvindH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    95
    Antall liker
    135
    Sjansen for at jeg kommer til å velge felgbremser foran hydrauliske skivebremser igjen er omtrent like stor som at jeg anskaffer meg en VHS-spiller igjen.
    Felgbremser fungerer, skivebremser er en annen verden.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Sjansen for at jeg kommer til å velge felgbremser foran hydrauliske skivebremser igjen er omtrent like stor som at jeg anskaffer meg en VHS-spiller igjen.
    Felgbremser fungerer, skivebremser er en annen verden.
    Er ikke helt enig. Har racer med felgbrems og hatt flere CX med hydraulisk skivebrems. Skivebremsene har bydd på mye problemer, og stopper ikke mine sykler verken fortere eller tryggere. Men det er nå min erfaring, og har muligens ikke hatt dette godt nok justert.
    Ultegra felgbremsene er upåklagelige. Perfekt feeling og låser lett som en plett. Kona sin Tiagra utstyrte racer derimot stopper ikke like elegant.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er minst like stor forskjell på skivebremser som på felgbremser. Bring it on, som sagt.

     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Med tykk nok lommebok, kjøper jeg gjerne Bianchi(?) med Campognolo (neste gang..)

    Forsøkte meg på en 3-400 meters tur i regnet i dag, (justering av sete), fikk testet Ultegra bremsene. Ikke det samme som skiver, men jeg stoppet :)

    Bør jeg forresten skaffe momentnøkkel? Karbon ramme denne gang..
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Alle som ikke er superdupermekanikere bør ha momentnøkkel. Uansett rammematerialer.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er en Sarto, Elo. Og momentnøkkel må jeg ha. Sweetspot på karbondeler er for lite til annet.

    Artig å se ulikhetene i estetikk mellom Campa og Shimano. Der Campa er funksjonalisme på italiensk er Shimano japansk futurisme.
    Alene synes jeg DA-skivene et fint kontrapunkt til det amerikansk retrosolide uttrykket i White Industries-navet, og sammen med ramme og kaliper blir det overkult på "visst faen"-viset. Tommelopp, chalshus.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Tenkte å ta en omvei hjem fra jobben i dag - planen er å sykle ut langs E18 og Gamle Mossevei og til enden av Gjærsjøen. Men hva er en kurant vei tilbake ? Skal ende opp på Nordstrand til slutt og tenke meg totalt 4-5 mil sånn ca. Jeg sykler på Cyclocross så grusveier o.l. er ikke noe problem. Jeg skal ta det ganske piano så det skader ikke om det er en del sykkelvei på turen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn