Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2021

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det er kode for dimensjonene på dekket. De to betegnelsene er da, rimelig nok, to ulike måter å angi samme dimensjon på.

    Normalt bytter man bare slange ved punktering med mindre det er stor skade.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.858
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    anbefalinger til nytt dekk for «hesten»? (jeg kan sikkert skifte det fremre også med det samme.)

    det står 47-622 og 28x1.75 på dekket. det må være kode for noe.

    de bør være ekstra sikret mot punktering (aka penetrering av fremmedlegeme), og de må ha ekstremt lav rullemotstand slik at jeg ikke sliter meg ut på flatmark. brosten, asfalt og hardtåkket grus er for det meste underlaget.

    jeg bør kanskje fortsette med hjul som ikke bare er svart på en slik grå sykkel?

    (det var så mye valgmuligheter (jeg nesten ikke forstod bæret av) der ute at jeg til slutt bare bestilte meg et nytt brooks b66 sete i honey i stedet.)
    Brooks B66 er perfekt valg. Det må sittes inn litt, men da er det komfort av en annen verden. Til dekk ville jeg kikket på Swhalbe Delta Cruiser. Veldig god punkterings sikkerhet, og ruller som bare det. Bruker de selv på et par sykler.

    swhalbe delta cruiser | All products | Finn gode tilbud på nett hos bikester.no
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg er glad for at jeg har knastdekk på el-sykkelen, da jeg kom på løsgrus i en sving som var krappere enn jeg trodde. Med vanlige ''roadtire'' som er mere for asfalt, sa har jeg sikkert sklidd ut. Hva noe nervøs i øyeblikket da jeg var i svingen. Kunne ha senket farten ;)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    muligens trenger jeg ikke bytte dekk, men det er to ting som motiverer: for det første stoler jeg ikke helt på dekk som finner det for godt å punktere seg på langtur – det er et lite brudd i tilliten der; for det andre så kan jeg med fordomsfullt blikk skimte kommende sprekker i gummien på sideveggen av det troløse dekk. en skal ta det onde ikke bare ved roten, men før det får rotet seg.

    dessuten er det mange som avhender godt brukbare kvinner for nyere modeller. siden jeg ikke engang våger å tenke meg en slik tanke, så får dekket ta støyten.

    takker for linken til schwalbe!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    622 er felgdiameter og 47 er dekkbredde i mm.
    Likte det Schwalbedekket. Flott at det kommer i gilde fargar. Sort blir feil. Honey perfekt. MEN: Når du velger dekk MÅ felgdiameteren være 622. Ser at dekket også kommer til felgdimensjoner jeg ikke visste fantes lenger: 635. Vive la France!
    Men du må også se om du synes det er riktig å gå ned fra 47 til 37 mm bredde. Kjøreopplevelsen blir ikke fullt så duvende kan man si. Blir kanskje for mye futt i øllen.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    622 er felgdiameter og 47 er dekkbredde i mm.
    Likte det Schwalbedekket. Flott at det kommer i gilde fargar. Sort blir feil. Honey perfekt. MEN: Når du velger dekk MÅ felgdiameteren være 622. Ser at dekket også kommer til felgdimensjoner jeg ikke visste fantes lenger: 635. Vive la France!
    Men du må også se om du synes det er riktig å gå ned fra 47 til 37 mm bredde. Kjøreopplevelsen blir ikke fullt så duvende kan man si. Blir kanskje for mye futt i øllen.
    ai, ja bra du sier fra. jeg må ha bredde!

    jeg liker å kjøre trikk her i urbaniteten. jeg har en deilige følelse av å gli gjennom bylandskapet på en måte som en buss aldri har gitt meg. på samme måte med den sykkelen - le grand (amsterdamsykkel fra polen?) –; følelsen av å gli gjennom landskapet (bare det er flatt). vidunderlig.

    livlægen kjøpte den til meg i håp om at jeg skulle ta friluftstur til polet på østsiden. i stedet ble jeg henimot hekta på glommastien og slikt. snålaste. stor glæde!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Continental har noen vakre 47 og 50-622 som kanskje kan passe doningen. Du må nesten sjekke klaring til ramme, gaffel og skjermer med dekkene du har før du kjører på med 50. Også smart å handle slanger og felgbånd i samme slengen. Originale felgbånd er ofte søppel. Sjekk bredden på dem også.

    Contiballonger hos Bikester
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg får vel fortsette 2021 med mine MTB instagram innlegg.
    Litt i tenkeboksen på oppgradering til kraftigere stisykkel typ 150mm vandring fra min 120mm Scott Spark 930 2017.
    Risikoen med å se på ny sykkel så tidlig i sesongen er ønsket om E-MTB kommer også.. Litt lei av å gå tom for energi når jeg endelig kommer meg ut og opp i skogen. Det er typisk 8-12km med asfalt og grus før ordentlig skogsturene begynner. Det er tungt på "hjemmekontor-lår" :D

    Lørdagens tur gikk til Sæteren Gård i Bærumsmarka.
    Det er litt vel bløtt ennå på stiene. Det var også et par store rotvelt etter vårens forblåste dager.

    http://instagr.am/p/CNfW2VwALnn/
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får vel fortsette 2021 med mine MTB instagram innlegg.
    Litt i tenkeboksen på oppgradering til kraftigere stisykkel typ 150mm vandring fra min 120mm Scott Spark 930 2017.
    Risikoen med å se på ny sykkel så tidlig i sesongen er ønsket om E-MTB kommer også.. Litt lei av å gå tom for energi når jeg endelig kommer meg ut og opp i skogen. Det er typisk 8-12km med asfalt og grus før ordentlig skogsturene begynner. Det er tungt på "hjemmekontor-lår" :D

    Lørdagens tur gikk til Sæteren Gård i Bærumsmarka.
    Det er litt vel bløtt ennå på stiene. Det var også et par store rotvelt etter vårens forblåste dager.

    http://instagr.am/p/CNfW2VwALnn/
    Kan absolutt anbefale E-MTB. :) Har syklet i alle år,men måtte innse at kroppen ikke er det den var.Kjøpte E-MTB l juni 2020 og det er det lureste jeg har gjort.Har syklet mer siste år enn på veldig lenge og det er like god trening.Forbrenner minst like mye pr tur som før fordi turene gjerne blir lengre og med mer høydemeter.I tillegg sykler jeg oftere for jeg ikke er så utslitt etter en tur.:cool:
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Bare regn med at det blir minst dobbelt så dyrt som en sykkel uten motorhjelp.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Dyrt ble det,men for meg var det verdt det.Det lønner seg å legge litt i det så en får god kvalitet på gir og bremser.
    Jeg ville prioritert geometri og dempere foran gir og bremser.

    Så koster jo en elektrisk Genius 60k så helt katastrofe er nok ikke en sykkel til den prisen, øvrige sykler i det segmentet koster ca det samme.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er litt usikker på om det blir dobbelt så dyrt... Men ja en ny Specialized S-works Turbo Levo 2022 koster 167k NOK (ish) :D

    Jeg har sett litt på Atherton sin nye Trail A150 ramme med div annet snacks.
    Litt drømmebygge akkurat nå. Enkleste er vel å tråkke videre på 120mm Scott Spark 930en min.

    Når vi snakker i Hifi sammenheng så har blir dette litt som hvis man kjøper "one-off" Hi-tech high-end på bestilling.
    Atherton A150 rammen er bygget opp med "knutepunkter" i 3D-printet Titan. (£2833 ex VAT)




    bygget opp med ExtremeShox sin EXT Storia LOK V3 (799euro) demper og ERA gaffel (1250-1500Euro'ish). Nye SRAM GX Eagle AXS ser ut til å være passende girsett. Renthal styre og stem har jeg fra før.. +++






    Alternativt innen E-MTB.
    Jeg tenkte litt på Forestal sin helt nye Siryon E-MTB. Lettvekst (17-18kg) E-MTB med 60Nm motor og 350Wh batteri.
    Det skal også komme en 350Wh range extender.
    Intro-modellen lå ute til ca 8000Euro på forhåndssalget, men har nå gått opp til ca 9400+Euro (fra 8200 til 13.000Euro).


     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville prioritert geometri og dempere foran gir og bremser.

    Så koster jo en elektrisk Genius 60k så helt katastrofe er nok ikke en sykkel til den prisen, øvrige sykler i det segmentet koster ca det samme.
    For meg er gir og bremser det viktigste.Med en totalvekt oppunder 120kg er gode bremser viktig.Geometri hjerlper ikke da. :cool:
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jo. Har du "feil" geometri har det ingenting å si hvor bra gir og bremser er.

    Det blir som hvis du har helt forferdelig høyttalerplassering, så har ikke komponentvalg så mye å si.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Det jeg som regel ødelegger først på en terrengsykkel er dekk, felg og boss. Gir og bremser er sånn som stort sett fungerer bare man passer på å bytte kjede og bremseklosser ved behov.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har tråkket i stykker frihjulsnavet slik at "inngrepsnavet" løsnet mot bosset. Knekt kjedet på to plasser i en smell, det ble dags å bytte både drivpakke og kjede pga dette.
    Bremseklosser er forbruksvare da min sykkel er satt opp med enkleste Shimano skivbremser.

    Første settet med dekk ble noe slitt, men ble super glatte etter 3år (Maxxis Forekaster). Dekksett nr 2 Vitttoria Agarro er slitt noe på bakhjulet etter en rolig 2020 sesong. Byttet om for- og bakhjul da jeg kommer til å oppgradere til kraftigere dekk foran i år.

    Aldri hatt punktering på MTBen. Kjører med Cushcore (foam) i bakhjulet. Det er litt overkill på en lett stisykkel, men jeg er ca 110kg med Covid kropp nå.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jo. Har du "feil" geometri har det ingenting å si hvor bra gir og bremser er.

    Det blir som hvis du har helt forferdelig høyttalerplassering, så har ikke komponentvalg så mye å si.
    Sykkelen passer til meg når det gjelder størrelse og innstillinger slik at jeg oppnår den sittestillingen jeg ønsker.Hvilke geometri den har vet jeg ikke.Tror vel ikke det selges sykler til 40000.- som er helt ute å kjøre med geometrien.Dersom sykkelen min har feil geometri,så vil jeg ikke ha en som er rett.Jeg har syklet på div. MTB'er i 35 år så jeg vet hva jeg ønsker av en sykkel.Andre kan ha andre prioiteringer,men det første jeg ser etter på en sykkel gir om bremser.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    En fulldempet elsykkel til 40k er jo entry level.

    Billigste Spectral koster 50k og Canyon er gode på pris.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    En fulldempet elsykkel til 40k er jo entry level.

    Billigste Spectral koster 50k og Canyon er gode på pris.
    Det er nok riktig,men det var det jeg som pensjonist kunne bruke på en E-MTB.Men er kjempefornøyd.Oppgraderte bremsene fra 2 stempler til 4 stempler med metall klosser,og det gjorde stor forskjell,spesielt når det regner.Det svake punktet er nå demper gaffelen,som blir vurdert oppgradert etter hvert,men det haster ikke.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Powerfly 5 (2021). Kjøpt hos Spinn på Majorstua.
    Ser veldig fin ut, men jeg tror det får vente litt. Skal pusse opp enda et bad, og drenere og legge et eller annet dekke på gårsplassen.
    Da får vi antagelig drøye 80-100 på elsykler tror jeg. 🥲
     
    Sist redigert:

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Ser veldig fin ut, men jeg tror det får vente litt. Skal pusse opp et enda bad, og drenere og legge et eller annet dekke på gårsplassen.
    Da får vi antagelig drøye 80-100 på elsykler tror jeg. 🥲
    Ja, det biter litt i lommeboka. I tillegg er det mye annet stæsj som "må" kjøpes inn - mekkestativ, verktøy, en ny "artig" computer (Nyon - måtte ha..) etc.

    Men gøy!
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.807
    Antall liker
    26.393
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Vårluftet BMC'n idag etter litt vintertilsyn bremseservice bla, første tur i korte bein matcher perfekt i farve spektret! Nordic White/Rose'
    Passer samtidlig på og spørre om en rød styretape (Lizzard S) er innafor? jeg mener selv det hade gjort sig her LS er litt mørkrød og lun i fremtoningen, skall uansett bytte liker ikke den originale etter og rullet på LS på Bianchi'n.
    20210416_140530.jpg
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.388
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Vårluftet BMC'n idag etter litt vintertilsyn bremseservice bla, første tur i korte bein matcher perfekt i farve spektret! Nordic White/Rose'
    Passer samtidlig på og spørre om en rød styretape (Lizzard S) er innafor? jeg mener selv det hade gjort sig her LS er litt mørkrød og lun i fremtoningen, skall uansett bytte liker ikke den originale etter og rullet på LS på Bianchi'n.
    Vis vedlegget 714892
    51A53651-7688-4728-BA8B-F361BC295A47.jpeg

    4522F20C-85AF-43BA-9B25-76F1F47B8A96.jpeg
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.388
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Liten rekkeviddetest på elsykkelen i dag, syklet på Tour på Bosch motor.
    80km og ca 50% igjen på batteriet.
    Fornøyd med det.
    Kona & undertegnede planlegger en tur på Dovrefjell til sommeren. Kjenner allerede nå at jeg har "rekkeviddeangst". Men dine 80 km via Tour og fortsatt 50% på batteriet høres ikke så galt ut. Har Performance Line CX / PowerTube 625 på sykkelen, men kommer nok til å bruke en del motorhjelp de første 5 km opp fra Dombås - deretter mest 'Tour' (håper jeg). Både kona og jeg kommer til å ha en henger fylt med en god del "stæsj".

    Blir spennende, men liker ikke tanken på å miste strømmen...
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Kona & undertegnede planlegger en tur på Dovrefjell til sommeren. Kjenner allerede nå at jeg har "rekkeviddeangst". Men dine 80 km via Tour og fortsatt 50% på batteriet høres ikke så galt ut. Har Performance Line CX / PowerTube 625 på sykkelen, men kommer nok til å bruke en del motorhjelp de første 5 km opp fra Dombås - deretter mest 'Tour' (håper jeg). Både kona og jeg kommer til å ha en henger fylt med en god del "stæsj".

    Blir spennende, men liker ikke tanken på å miste strømmen...
    Da vil du antageligvis ikke like å høre at jeg har 625 in line batteri samt et ekstra 500 i rammen... 🙂
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn