Synology - et solid alternativ (vennetråd)

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
Det var super enkelt när jag förstod hur allt hängde ihop.

Kör just nu test på hp procurve switch. Men har köpt 2 st netgear 108t då det räcker med 8 portar.
Detta var den minsta jag hittade som stödjer link agg.

Skall byta över till 108t ikväll. Och köra lite tester.
Denne? Netgear GS108T v2 - Switch - Finn lavest pris, test og informasjon
Har vurdert denne selv faktisk...

Netgear GS724T v3 - Switch - Finn lavest pris, test og informasjon
Denne 24portern har jeg blitt solgt på weekend tilbud så lavt som 795,- :eek:

Blir intr å høre dine erfaringer med 108T :) :) :)
det går inget vidare.

Fått upp link agg utan jumbof rames. Men så fort jag slår på jumboframes så försvinner nasen.

Kopplar jag tillbaka till hp procurve går det som tåget igen.

Ser ut att jag fåt nöja mig med 4x nic utan jumboframes.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.168
Antall liker
3.308
Torget vurderinger
2
Hei dere flinkiser.

Jeg kjøpte en DS712+ ( hvis jeg husker riktig ) som jeg etter mye plundring ikke klarte å sette opp.

Jeg er ikke så dreven på disse greiene og ble mer forvirret enn informert av alle nett-råd om portforwarding og så videre.

Hensikten med NAS ville for meg først og fremst være som server for to laptoper på hjemmekontor og at de samme filene da var tilgjengelige for meg og partner
i kontorfellesskapet på en annen adresse.

I ettertid har jeg tenkt : Ville det vært lettere for meg å sette opp dette hvis jeg hadde hatt Windows Pro og ikke "Windows 7 home premium ? "

Alle svar er velkomne...
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.454
Antall liker
2.681
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hvilket OS du bruker skal ha nada å si, i forhold til NAS.

Selve nas'n er veldig rett fram å sette opp, men disker, volum og tilganger.
Du nevner portforwarding.. dette kommer jo ann på om routern din er brukervenlig... Kan variere en del på hvor rett fram dette er.
Jeg har selv ikke testet ut å bruke nas som "nettverkstasjon over inet", bare innafor eget hus.

Har du ingen bekjente som kan assisere deg med oppsettet?

mvh
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Øh. Dette er jo ikke akkurat rett fram. Det er i tillegg mange måter å gjøre dette på alt ettersom hvilken brukervennlighet/sikkerhet du vil ha.
Har ikke hatt denne problemstillingen selv, men kan tenke meg at FTP er det aller enkleste å sette opp. Du må da sette opp portwarding i ruteren på port 21 til den ip'en som NASen har i hjemmenettverket. Flere NAS'er har også nå Cloud-funksjonalitet. Da må du ikke sette opp noe, men installere en proprietær klient på maskinene utenfor hjemmenettverket som dere vil gi tilgang til filene.

Hei dere flinkiser.

Jeg kjøpte en DS712+ ( hvis jeg husker riktig ) som jeg etter mye plundring ikke klarte å sette opp.

Jeg er ikke så dreven på disse greiene og ble mer forvirret enn informert av alle nett-råd om portforwarding og så videre.

Hensikten med NAS ville for meg først og fremst være som server for to laptoper på hjemmekontor og at de samme filene da var tilgjengelige for meg og partner
i kontorfellesskapet på en annen adresse.

I ettertid har jeg tenkt : Ville det vært lettere for meg å sette opp dette hvis jeg hadde hatt Windows Pro og ikke "Windows 7 home premium ? "

Alle svar er velkomne...
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.168
Antall liker
3.308
Torget vurderinger
2
Nei dessverrre, den mest kyndige av mine bekjente sa han kunne prøve "en dag vi har tid" fordi han aldri hadde gjort det før.. jeg har ikke mast mer.

Supporten på kontorfelleskapet sa han kunne komme hjem til meg å prøve han også, han hadde heller aldri gjort det før. "så da må vi ta det på timer.."
Jeg har ikke så lyst til å finansiere etterutdanningen hans , så det har ikke blitt noe av det heller.

Når du snakker om router så har jeg nettopp byttet til telenors multimodem ZyXEL P2812, kanskje jeg skal prøve igjen nå....
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.168
Antall liker
3.308
Torget vurderinger
2
Øh. Dette er jo ikke akkurat rett fram. Det er i tillegg mange måter å gjøre dette på alt ettersom hvilken brukervennlighet/sikkerhet du vil ha.
Har ikke hatt denne problemstillingen selv, men kan tenke meg at FTP er det aller enkleste å sette opp. Du må da sette opp portwarding i ruteren på port 21 til den ip'en som NASen har i hjemmenettverket. Flere NAS'er har også nå Cloud-funksjonalitet. Da må du ikke sette opp noe, men installere en proprietær klient på maskinene utenfor hjemmenettverket som dere vil gi tilgang til filene.
Dette høres sikkert greit ut, men jeg blir litt mer kortpusta merker jeg.

Når du sier FTP evt. cloud, så tenker jeg nedlasting og opplasting, kan jeg ikke sette opp NAS så den funker som en server der jeg jobber direkte i fila på disken ?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Du kan, men om du skal er en annen ting. Cloud er nok det beste, i praksis blir det som å ha en lokal server både hjemme og på jobb. Jeg har jo Cloud-funksjonalitet på mine NAS'er man har aldri prøvd det ut i praksis (har ikke hatt bruk for det), men tror det skal fungere ganske greit.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.168
Antall liker
3.308
Torget vurderinger
2
Jeg tegner en del i DAC, forsåvidt på en litt gammeldags måte med mange filer referert inn i hverandre. Dette betyr at det sleper med seg litt ekstra kvalitetssikring å flytte mange filer fram og tilbake for hver session. Vil helst unngå det.
 
Sist redigert:

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.168
Antall liker
3.308
Torget vurderinger
2
Jippi, det var nytt multimodem ( integrert router ) som skulle til, nå har vi kontakt og jeg har noen lærerike timer foran meg . håper jeg.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.454
Antall liker
2.681
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
FYI:
DSM 5.0 er klar til installering :)
 

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
någon av er som tänkt följande scenario.

Eftersom det finns fler nätverksportar på min nas så borde jag kunna köra en kabel rakt från nas till nätverksuttaget på förstärkaren.
detta för att minska den eventuella stöj som kommer i Switchen (Ps låt oss inte ha en kabeldiskussion här)

som det är kopplat idag.
förstärkare -> switch -> nas

då får förstärkaren ipadresse osv från routern.

om jag vill i stället köra

Förstärkare -> nas -> Switch.

hur skall jag göra i DSM för att få försärkaren att komma up på internet?
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
3.009
Antall liker
3.021
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Backup !!!
Når jeg tar backup av flac-filer som er tagget med platecover, legges coveret ut i en egen hidden flac fil med samme filnavn som original fil, men med underscore foran. Størrelsen på fila er identisk med str på coverbildet.
Backup kjøres ut på en ekstern diskstasjon formatert til NTFS.
Originalfilene inneholder fremdeles coverbildet, men legger altså dette ut som en kopi.

Bruker en DS414 og alltid siste DSM.

Noen som har tips til å endre denne merkelige oppførselen?
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.250
Antall liker
2.467
Torget vurderinger
13
Ny NAS da lagringskapasiteten og disk str var på max i min gamle ReadyNas NVX. Valget falt på Synology sin 1815+ med 8TB WD Red disker. Godt fornøyd med hva som er under panseret og spesielt støynivået som er ekstremt mye lavere enn på ReadyNasen. Expansions unit er også ett godt tilvalg. Vurderer oxo en UPS av ett slag etterhvert.

top.png
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
781
Sted
Nesodden
Backup !!!
Når jeg tar backup av flac-filer som er tagget med platecover, legges coveret ut i en egen hidden flac fil med samme filnavn som original fil, men med underscore foran. Størrelsen på fila er identisk med str på coverbildet.
Backup kjøres ut på en ekstern diskstasjon formatert til NTFS.
Originalfilene inneholder fremdeles coverbildet, men legger altså dette ut som en kopi.

Bruker en DS414 og alltid siste DSM.

Noen som har tips til å endre denne merkelige oppførselen?
Kan det være at filene er usynlige for systemet, men ikke backupen? Altså at coverne hele tiden er en ekstra fil, men merket som usynlig? Hvis du gjør en ls -la i filsystemet vil du se filene da?
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.250
Antall liker
2.467
Torget vurderinger
13
Ingen flere som bruker sin Synology for backup og mediafiler? Vurderer expansion unit for å ta lokal backup for så og flytte volumet off site.

Meget fornøyd med boksen og kjører svært stabilt. 5 stk WD RED 8TB disker som går meget stille. Koplet opp en UPS som kjører Synologyen i ca 30 minutter før den slår seg av om strømbrudd skjer.


 

jskjervik

Fersking
Ble medlem
15.09.2024
Innlegg
2
Antall liker
3
Sted
Btekstad
Hei. Savner et Forum hvor vi kan diskutere og dele erfaringer innen NAS og Synology. Jeg har DS923+ og DS120J, førstnevnte med 2 stk volum med Raid 1 på begge volumene. Kjører siste firmware 7.2.2 på begge. Ser siste innlegg er fra 2017, det er lenge siden ... Håper noen hiver seg på.
 

RealMonkey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.09.2010
Innlegg
269
Antall liker
328
Sted
Lillestrøm
Hei. Savner et Forum hvor vi kan diskutere og dele erfaringer innen NAS og Synology. Jeg har DS923+ og DS120J, førstnevnte med 2 stk volum med Raid 1 på begge volumene. Kjører siste firmware 7.2.2 på begge. Ser siste innlegg er fra 2017, det er lenge siden ... Håper noen hiver seg på.
Løsning:

1. Opprett tråd : "NAS+Synology. Diskusjon, erfaringer" (or to this effect)
2. Ferdig!

Eyvind
 
Topp Bunn